Jakie jest podejście towarzystw ubezpieczeniowych do samochodów hybrydowych i elektrycznych? Czy ich ubezpieczenie może być droższe niż w przypadku auta spalinowego? Sprawdziliśmy!
Znaczna większość samochodów jeżdżących po polskich drogach to auta z silnikami benzynowymi, lub wysokoprężnymi. Coraz częściej możemy też spotkać samochody hybrydowe. Najwięcej z nich to Toyoty, co nie powinno dziwić. Ten producent przecież wdrożył na tak dużą skalę napęd hybrydowy, a na polskim rynku oferuje obecnie 5 modeli spalinowo-elektrycznych (Yaris, Auris, RAV4, C-HR, Prius). Z informacji polskiego importera tej marki wynika, że na polskim rynku sprzedano ponad 38,5 tys. aut hybrydowych, a tylko w 2017 r. Polacy kupili 14 196 hybrydowych Toyot. Samochody hybrydowe można też znaleźć w ofercie innych producentów – Hyundaia, Kii, BMW czy Mercedesa.
Samochody elektryczne są o wiele mniej popularne. Powodem tego może być ich cena. Nissan Leaf, najpopularniejszy „elektryk” na polskim rynku (139 kupionych egzemplarzy od stycznia do maja 2018 r.) kosztuje od 153 800 zł a za drugiego pod względem popularności, Hyundaia Ioniq Electric trzeba zapłacić co najmniej 157 500 zł. W Polsce nie ma też zbyt wielu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Dlatego też w pierwszych pięciu miesiącach 2018 r. w Polsce sprzedano łącznie tylko 229 aut elektrycznych.
Czytaj także: Ranking samochodów hybrydowych 2022 – co kupowali Polacy najchętniej?
Najdroższa część hybrydy i elektryka? Akumulator
Samochody hybrydowe i elektryczne mają jeden wspólny element – akumulatory zasilające silnik elektryczny napędzający pojazd. Cena baterii do auta hybrydowego wynosi od kilku do kilkunasty tysięcy złotych. Bateria do samochodu elektrycznego jest jeszcze droższa.
Przykładowo, koszt wymiany całej baterii w Nissanie Leaf pierwszej generacji wynosi ok. 26 tysięcy złotych.
Akumulator ten składa się z 48 modułów z ogniwami elektrycznymi. Moduły te mogą być wymieniane pojedynczo. Za wymianę jednego modułu trzeba zapłacić 4 600 zł. Są to więc duże koszty, o których trzeba pamiętać. Wiedzą o nich także ubezpieczyciele, którzy ubezpieczają, a potem likwidują szkody w przypadku wypadku takim autem.
Czytaj także: Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego w 2023 roku? Czy zielona energia się wciąż opłaca?
Ubezpieczenie OC i AC hybrydy i samochodu elektrycznego
Sprawdziliśmy czy wysokie koszty wymiany akumulatorów przekładają się na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego OC samochodu hybrydowego i elektrycznego.
Największy polski ubezpieczyciel (PZU SA) na nasze pytanie dotyczące ubezpieczenia hybrydy i elektryka odpowiedział w sposób następujący:
Jeśli chodzi o OC komunikacyjne, to zgodnie z art. 34 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK z OC posiadacza pojazdu przysługuje odszkodowanie m. in. innymi za zniszczenie lub uszkodzenie mienia. A zatem w razie szkody bez znaczenia jest, czy auto jest hybrydowe/elektryczne.
Ubezpieczenie AC samochodów elektrycznych i hybrydowych odbywa się na takich samych zasadach, jak spalinowych. Baterie trakcyjne są normalnym elementem wyposażenia samochodu elektrycznego i są objęte ubezpieczeniem AC.
Bardziej wyczerpującą odpowiedź dotyczącą podejścia do ubezpieczeń samochodów hybrydowych i elektrycznych dostaliśmy z Towarzystwa Ubezpieczeń UNIQA :
– W przypadku samochodów hybrydowych i elektrycznych ryzyko uszkodzenia ogniw / baterii podczas kolizji jest na poziomie porównywalnym z uszkodzeniem zbiornika paliwa, przedniej części podłogi bagażnika czy butli do LPG. – powiedziała Karolina Gawłowska, dyrektor Biura Wsparcia i Zarządzania Oględzinami, Departament Odszkodowań i Świadczeń UNIQA, dodając, że – dodatkowo miejsce instalacji baterii w tych pojazdach to nie tylko cześć tylna (powiedzmy bagażnik), ale również płyta podłogowa i ryzyko uszkodzenia podczas deformacji progu np. przy najechaniu na krawężnik jest znacznie większe niż w przypadku tylnej części pojazdu, nie wspominając o uderzenia w część boczną pojazdu np. w sytuacji wymuszenia pierwszeństwa.
Z kolei Aleksandra Leszczyńska z AXA SA powiedziała nam – ubezpieczamy i hybrydy i elektryczne, z tym, że udział w portfelu elektrycznych na ten moment jest znikomy, więc i taryfa nie różnicuje tego typu pojazdów. Dla pojazdów hybrydowych, których udział jest już widoczny, nieznacznie różnicujemy. W OC tego typu pojazdy wykorzystywane są głównie do przewozu osób, np. taxi i z tego może być zwyżka składki. W AC, ponieważ części są droższe, będzie zwyżka składki.
Jeśli planujesz kupno samochodu z napędem hybrydowym lub silnikiem elektrycznym możesz być pewny, że żadne z towarzystw ubezpieczeniowych działających w Polsce nie odmówi ci sprzedaży polisy. Inną sprawą jest ile będzie ono kosztowało.
Czytaj także: Najtańsze samochody elektryczne – przewodnik kupującego 2020
Ubezpieczenie OC hybrydy – ile kosztuje?
Przeprowadziliśmy kalkulację dla popularnej Toyoty Auris 1.8 z napędem hybrydowym z 2016 roku i dla takiej Toyoty, ale z silnikiem 1.6. Nasz kierowca jest doświadczonym użytkownikiem pojazdów, mieszka w Warszawie i w ostatnich latach nie miał na koncie żadnych szkód.
Oferty ubezpieczenia OC hybrydowej Toyoty zaczynają się w jego wypadku od 599 zł – taką ofertę przedstawiła AXA, dobrą ofertę ma także w tym wypadku Benefia i Link4.
Ceny ubezpieczenia OC dla hybrydy:
Cena OC dla Toyoty Auris 1.6 ( nie hybryda) :
Warto jednak zauważyć, że polisa może być również dużo droższa. Nie wszyscy ubezpieczyciele mają jednakową politykę cenową wobec aut hybrydowych i pozostałych, może się zdarzyć, że za taką samą polisę zapłacimy nawet dwa razy więcej. Warto porównywać ceny!
Sprawdź teraz ofertę na ubezpieczenie samochodu hybrydowego
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Samochody elektryczne przyszłością motoryzacji? Zmotoryzowani podchodzą do tego z dużą rezerwą. Szacuje się jednak, że sytuacja ta ma się niebawem zmienić i nastąpi prawdziwy boom na auta elektryczne. Unia Europejska rozpoczęła właśnie negocjacje w sprawie nowych standardów w sprawie emisji dwutlenku węgla.
Ładowanie elektryków nie należy do skomplikowanych procesów, ale warto wiedzieć o kilku ważnych kwestiach. W tym artykule przybliżymy najważniejsze zasady ładowania samochodów elektrycznych i poruszymy temat żywotności akumulatorów. Sprawdź, czego potrzebujesz, aby optymalnie naładować akumulatory auta bez szkodzenia im?
Nadchodzi nowa era elektromobilności w Polsce, a w centrum uwagi znajduje się chiński koncern BYD – wiodący na świecie producent samochodów elektrycznych oraz hybryd typu Plug-in. Po kilku miesiącach oczekiwania, BYD oficjalnie wkracza na polski rynek, oferując kierowcom atrakcyjne modele samochodów elektrycznych w przystępnych cenach.
Samochody elektryczne w Polsce wciąż wydają się być mało docenione. Mimo to, Innogy GO!, czyli pierwszy w pełni elektryczny car-sharing, cieszy się coraz większą popularnością. Choć na rynku zadebiutował niespełna miesiąc temu, na swoim koncie ma już sporo głosów zarówno poparcia, jak i krytyki. Dziś sprawdzimy jak wygląda sytuacja z ubezpieczeniem i odpowiedzialnością kierowcy w momencie wypadku.
Motoryzacyjne nowinki i technologiczne rozwiązania przyszłości, związane z automatyzacją prowadzenia samochodu, wpływają także na rynek ubezpieczeniowy. Czy właściciele aut marki Tesla i innych nowoczesnych, bezpiecznych samochodów z autopilotem będą premiowani niższym ubezpieczeniem OC? Wszystko na to wskazuje.
Hulajnogi elektryczne należą do jednych z najpopularniejszych środków transportu w miastach. To pojazdy ciche, ekologiczne i bezproblemowe pod względem parkowania. Czy ubezpieczenie hulajnogi elektrycznej jest obowiązkowe? Sprawdź, ile zapłacisz za ubezpieczenie obejmujące zarówno kradzież e-hulajnogi, jak i ochronę na wypadek wyrządzenia szkód innym uczestnikom ruchu drogowego.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.