Prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego lub nieznanego sprawcę jest do 4 razy większe, niż w przypadku ubezpieczonego kierowcy – taki wniosek płynie z ostatniej analizy UFG. Ci sami kierowcy, każdego roku na polskich drogach zabijają ponad 100 osób. Wniosek? Brak OC to nie tylko nieodpowiedzialność skutkująca wysokimi karami pieniężnymi, ale także przyczynienie się do tragicznych statystyk.
Brak OC słono kosztuje. Już biorąc pod uwagę jedynie finansowe skutki braku ubezpieczenia, moglibyśmy dojść do wniosku, że oszczędzać i uciekać się do nieuczciwości nie warto. Jednak jak się okazuje, konsekwencje nieposiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC są o wiele poważniejsze. Zależność pomiędzy nieubezpieczonymi kierowcami, a tymi powodującymi wypadki, zbadał UFG. Wyniki nie są optymistyczne.
Do tej pory głośno mówiło się o srogich karach czekających wszystkich tych, którzy nie dopełniają obowiązku ubezpieczenia komunikacyjnego i jeżdżą bez OC. Wszystko kręciło się zatem wokół pieniędzy. Jednak konsekwencje, z których doskonale zdajemy sobie sprawę, ale nie zawsze mówimy o nich głośno, są o wiele poważniejsze. Mowa tutaj o przypadkach, kiedy to nieubezpieczeni kierowcy są sprawcami wypadków. I co najważniejsze – nie są to odosobnione przypadki. Skala jest naprawdę ogromna, a jej rozmiar oddaje analiza UFG.
Nieubezpieczony kierowca – większe zagrożenie?
Z analizy tej wynika, że nieubezpieczeni i nieznani sprawcy wypadków zabijają co roku na polskich drogach około 100 osób, a ponad 1700 ranią. To jednak nie wszystko. Szacuje się, że prawdopodobieństwo spowodowania przez takich kierowców wypadku jest od 3 do 4 razy większe, niż w przypadku osób posiadających ubezpieczenie OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wykazał ciekawą zależność – w gronie 500 ubezpieczonych kierowców, tylko jeden spowoduje wypadek, w którym będą ranni. Statystyka nie wygląda już tak kolorowo w przypadku osób bez ubezpieczenia OC – w tym gronie, jedna osoba już na 125 kierowców będzie sprawcą wypadku. Co gorsza, zależność ta wygląda podobnie także w przypadku osób, które są sprawcami wypadków, w których są ofiary śmiertelne. I tutaj ryzyko spowodowania takiego wypadku jest ponad trzykrotnie wyższe, niż u osób z ważną polisą OC. Na blisko 7 tysięcy ubezpieczonych kierowców, jeden doprowadzi do śmiertelnego wypadku. A jak wygląda to w przypadku osób bez ubezpieczenia? Tutaj jeden kierowca na 1875 osób zabije na drodze człowieka.
Młody kierowca bez OC a zagrożenie na drodze
Z analizy przeprowadzonej przez UFG płynie jeszcze jeden ciekawy wniosek, który jednak nie powinien być zaskoczeniem. Wśród nieubezpieczonych sprawców wypadków przeważają młodzi kierowcy. Osoby w wieku od 21 do 25 lat są sprawcami około 20 proc. zdarzeń, których ofiary odniosły ciężkie obrażenia. To jednak daje do myślenia, ponieważ młodzi kierowcy, którzy automatycznie są zaliczani do grupy podwyższonego ryzyka, i którzy ubezpieczyć się powinni, bardzo często tego nie robią. Dlaczego? Zdaniem ekspertów przyczyny takiego stanu rzeczy można upatrywać w cenie OC dla młodych kierowców. Z racji większej szkodowości, te często bywają zaporowe. Do tego dochodzi oczywiście model auta wybierany przez świeżo upieczonych zmotoryzowanych. Ci najchętniej decydują się na modne auta o dużej pojemności silnika. Uzyskane połączenie – młody wiek z dużą mocą silnika, to mieszkanka wybuchowa, która najczęściej eksploduje właśnie na drodze i znajduje odzwierciedlenie w cenie OC.
Sprawca bez OC w Polsce i Europie
Na polskich drogach to nieubezpieczony kierowca powoduje zdecydowanie więcej wypadków. I choć na tle innych państw europejskich za bardzo nie odstajemy w tych statystykach – nie ma powodów do dumy. Statystyki wyglądają podobnie także we Francji, Łotwie czy na Węgrzech. W przypadku pierwszego z krajów, ryzyko zranienia lub zabicia kogoś na drodze jest trzykrotnie wyższe niż w przypadku osoby posiadającej ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Z kolei na Węgrzech częstotliwość szkód wyrządzonych przez osoby nieubezpieczone wynosi 5 proc. Najmniej optymistycznie malują się chyba szwedzkie statystyki – tam prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego kierowcę jest aż o 34 proc. większe, niż przez osobę posiadającą OC.
Więzienie za brak OC? Nie wyjeżdżaj za granicę bez dowodu zawarcia OC!
90 tysięcy pojazdów bez OC
Kary za brak OC są dotkliwe. Nawet bardzo. Jednak sam fakt płacenia tysięcy złotych za niedopełnienie obowiązku ubezpieczenia nie zraża wszystkich. Kierowca, który w 2019 roku będzie jeździł samochodem osobowym bez polisy OC, zapłaci nawet 4500 złotych. Mimo to, na polskich drogach spotkamy grono tych, którzy o obowiązkowym ubezpieczeniu komunikacyjnym „zapominają” – bardziej lub mniej świadomie. UFG szacuje, że w Polsce nadal jest około 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów. Tylko w 2017 roku osoby, które nie wykupiły ubezpieczenia OC, spowodowały szkody na sumę ponad 170 milionów złotych, z czego 100 milionów to właśnie szkody spowodowane przez nieubezpieczonych kierowców. Pozostała część wypłat dotyczy nieznanych sprawców wypadków. A kto za to płaci? Wszyscy ci, którzy o obowiązku ubezpieczenia OC pamiętają i się z niego wywiązują.
Podsumowanie
- Prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego lub nieznanego sprawcę jest do 4 razy większe, niż w przypadku ubezpieczonego kierowcy.
- Nieubezpieczeni i nieznani sprawcy wypadków zabijają co roku na polskich drogach około 100 osób, a ponad 1700 ranią.
- Wśród nieubezpieczonych sprawców wypadków przeważają młodzi kierowcy, w wieku od 21 do 25 lat.
- UFG szacuje, że w Polsce nadal jest około 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły

Uwaga na kierowców bez ważnej polisy OC. Gdzie najwięcej kierowców bez OC? Oto lista województw, w których ryzyko stłuczki z pojazdem bez OC jest aż o 1,5 razy wyższe niż gdzie indziej.

Ponad 250 tysięcy pojazdów jeździ po polskich drogach bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Dla właściciela samochodu brak OC może być sposobem na oszczędności. Zdaniem ekspertów ubezpieczeniowych to bardziej przejaw głupoty. Spowodowanie wypadku może skończyć się koniecznością zwrotu odszkodowania. Czasem są one milionowe.

Wypadek spowodowany przez nieznanego sprawcę? Kolizja z nieubezpieczonym pojazdem? Kto zapłaci odszkodowanie w takiej sytuacji? Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny to instytucja, która stoi na straży pokrzywdzonych. Punkta sprawdza, w jakich przypadkach możesz spotkać się z UFG!

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował miniony rok i podał zatrważające wręcz dane. Nieubezpieczeni sprawcy wypadków i kolizji drogowych kosztowali pozostałych kierowców… ponad 170 mln złotych! UFG wypłaca odszkodowania osobom poszkodowanym w wypadkach, jeśli sprawca nie posiadał ubezpieczenia OC.

Ubezpieczenie OC samochodu chroni Cię przed wypłacaniem odszkodowań z własnej kieszeni za zdarzenia drogowe, które spowodujesz. Czym grozi jazda bez OC? Jak możesz zaoszczędzić na tym obowiązkowym ubezpieczeniu?
Najchętniej czytane

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz