Sprawny układ hamulcowy w samochodzie to sprawa niezwykle ważna. Od działania jego elementów zależy bezpieczeństwo nasze, jako kierowcy, ale też naszych pasażerów i innych użytkowników ruchu drogowego. Słowem: dobre hamulce często mogą uratować życie. Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe? Czy w ogóle warto to robić samodzielnie?
Wymiana klocków hamulcowych: w serwisie czy na własną rękę?
Jeśli nie jesteśmy domorosłymi mechanikami, zwykle w razie awarii lub napraw wynikających z normalnej eksploatacji pojazdu korzystamy z profesjonalnego serwisu samochodowego. Dobrze, jeśli mamy zaufanego fachowca, który wykona swoją pracę profesjonalnie, a przy tym nie zedrze z nas skóry. Cena roboczogodziny w ASO (Autoryzowany Serwis Obsługi) sięga bowiem zwykle 150 zł. I zwykle godzina nie wystarczy. Do tego dochodzi oczywiście koszt części, które są wymieniane. W sumie za wymianę klocków hamulcowych możemy zapłacić około 300 zł. Koszt niebagatelny, dlatego też wielu właścicieli samochodów decyduje się zmierzyć z tematem i zrobić to samodzielnie. Uczulamy jednak, że nie zawsze jest to możliwe i jeśli nie mamy wprawy, doświadczenia, może być trudno bez pomocy specjalisty.
Czytaj także: Jak wymienić płyn hamulcowy?
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe trzeba wymienić, kiedy ich grubość wynosi mniej niż 1,5 mm. W coraz większej liczbie modeli aut zamontowane są już specjalne czujniki, którą wskażą, kiedy warstwa okładziny schodzi poniżej normy. Zawsze przy okazji warto sprawdzić też stan tarcz hamulcowych – to kolejny ważny element układu hamulcowego. Zwykle wymieniamy tarcze przy co drugiej wymianie klocków, ale warto każdorazowo kontrolować, czy krawędź tarczy nie jest zbyt szeroka. Montaż nowych klocków przy zużytych już tarczach nie ma sensu – wówczas lepiej załatwić wymianę kompleksowo.
Czytaj także: Budowa samochodu
Co jest potrzebne do wymiany klocków hamulcowych?
Klocki wymieniamy parami – przód i tył i zawsze dobieramy je odpowiednio do marki i modelu samochodu. Oprócz samych okładzin ciernych (pamiętajmy, że tu nie warto oszczędzać – cena idzie zwykle w parze z jakością, a przecież chodzi o rzecz najważniejszą: bezpieczeństwo) potrzebne nam będą lewarek, odpowiednie klucze, smar miedziowy, ściągacz, ewentualnie rurka i druciana szczotka, czasem też nowe śruby, uszczelki itp.
Czytaj także: 7 fatalnych nawyków kierowców
Od czego zacząć wymianę klocków hamulcowych?
Przede wszystkim należy unieruchomić pojazd, a więc zabezpieczyć go przed przypadkowym zjechaniem z pola pracy. Możemy to zrobić za pomocą drewnianych klocków, cegieł podłożonych pod koła lub specjalnych klinów. W dalszej kolejności musimy poluzować śruby w kole, w którym będziemy zmieniać klocki, i za pomocą lewarka unieść samochód. Dopiero wtedy zdejmujemy koło.
Czytaj także: Przygotowanie samochodu do wiosny
Wymiana klocków hamulcowych – instrukcja
Teraz przy użyciu odpowiedniego klucza należy odkręcić zacisk. Służą do tego przeważnie dwie śruby umieszczone od strony nadkola. Jeśli okaże się, co dość częste, że śruby są zapieczone, warto użyć specjalnego płynu, jak np. WD-40. Kiedy już zdejmiemy zacisk, umieszczam go stabilnie w bezpiecznym miejscu. Najważniejsze, żeby nie zostawić go powieszonego na przewodzie hamulcowym. W środku zacisku znajduje się tłoczek, który należy wsunąć w zacisk, tak aby podczas montażu było miejsce na nową okładzinę cierną. Na tym etapie potrzebna jest spora siła, ponieważ wciśnięcie tłoczka bywa kłopotliwe. Można się w tym celu posłużyć specjalistycznym narzędziem, np. ściągaczem gwintowanym, lub po prostu dwoma większymi kluczami. Na tym etapie ważne jest, by sprawdzić stan osłony tłoczka, czyli prochownika. Jeżeli okaże się uszkodzona, trzeba ją wymienić przed zamontowaniem nowych okładzin ciernych.
Następnym krokiem przy wymianie klocków hamulcowych jest odczepienie zawleczek i wyjęcie starych okładzin. Czasem konieczne może się okazać przełożenie do nowych klocków starych blaszek mocujących., jednak w niektórych zestawach wraz z klockami otrzymamy też blaszki.
Przed założeniem nowych klocków gniazda zacisku należy przetrzeć papierem ściernym albo drucianą szczotką, tak żeby powierzchnia jarzma była możliwie gładka. Warto też psiknąć prowadnice elementów ciernych smarem miedziowym – to wspomoże ich ruch i uchroni przed potencjalnym zapieczeniem. Należy przy tym uważać, żeby smar nie miał kontaktu z powierzchnią cierną.
Jeśli założyliśmy już nowe okładziny, czas ponownie zamontować zacisk – robimy to w kolejności odwrotnej do tej przy demontażu. Przykręcamy śruby mocujące, nakładamy koło, opuszczamy samochód i dokręcamy śruby. Teraz pozostaje już tylko cieszyć się z bezpiecznej jazdy i zaoszczędzonych na serwisie pieniędzy.
Ile kosztuje przegląd samochodu? Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim udasz się na badanie okresowe!
Wymieniasz klocki? O tym pamiętaj!
Pamiętaj! Zaraz po wymienia klocków hamulcowych, zanim uruchomisz samochód i włączysz się do ruchu, należy kilkukrotnie wcisnąć pedał hamulca na postoju, aż stanie się twardy. Służy to temu, żeby klocek doszedł do tarczy. Kiedy już wyjedziesz na drogę, początkowo unikaj ostrego hamowania – nowa okładzina cierna musi się dotrzeć, zanim to się stanie, hamulce będą nieco mniej efektywne.
Wymiana klocków nie zawsze jest prosta
Niestety – powyższa instrukcja nie sprawdzi się w każdym modelu samochodu. Zanim więc przystąpimy do pracy, upewnijmy się, jak jest zbudowany układ hamulcowy w naszym aucie i czy damy radę wymienić klocki samodzielnie. W niektórych modelach nie obejdzie się bez podłączenia komputera.
Przestrzegamy także przed szukaniem tutaj oszczędności na siłę. Jeśli nie masz kompletnie wprawy w majsterkowaniu, a samą procedurę oglądałeś co najwyżej w filmie na you tube, lepiej będzie jednak powierzyć swój samochód wykwalifikowanemu mechanikowi.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Zima to najtrudniejszy czas nie tylko dla kierowców, ale także dla samochodów. Odpowiednie przygotowanie auta do zimy pozwoli Ci na uniknięcie wielu nieprzyjemnych niespodzianek, a przede wszystkim wpłynie na Twoje bezpieczeństwo na drodze. Podpowiadamy, co i jak zrobić, aby nie dać się zaskoczyć przymrozkom!
Sednem greckich tragedii – które „przerabialiśmy” w liceach na języku polskim – jest postawienie przed bohaterem niemożliwego wyboru, w którym obie opcje są fatalne. Dziś towarzystwa ubezpieczeniowe w takiej roli stawiają właściciela samochodu, który uczestniczył w wypadku lub kolizji, każąc mu wybrać między kosztorysową a bezgotówkową likwidacją szkody. Jak to wpływa na bezpieczeństwo na drogach?
Aż 60 proc. ludzi wybiera wyjazd na wakacje własnym samochodem. Słusznie! Jak byśmy nie liczyli, jest dużo taniej. Podróż z Warszawy do Gdańska to koszt około 100 zł dla 4-5 osób, jeśli tankujemy benzynę, pociąg dla takiej grupy to ponad 400 zł, gdy nie mamy zniżek. Ale koszty są niskie, pod warunkiem że jedziemy sprawnym samochodem. Co koniecznie musisz sprawdzić przed wyjazdem, by przygotować auto do podróży?
Ikonki na desce rozdzielczej dla kierowcy nie są po prostu świecącymi diodami. Każdy posiadacz auta wie, że pojawienie się wielu z nich może być ostrzeżeniem przed naprawdę poważną awarią. Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie? Podpowiadamy, na które warto zwrócić szczególną uwagę i co powinieneś zrobić po ich wyświetleniu.
Odpowiednie hamowanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Hamowanie silnikiem to najlepszy sposób w normalnych warunkach, ale także podczas jazdy w górach. Dzięki jego wykorzystaniu możemy przedłużyć żywotność klocków hamulcowych oraz sprzęgła.
Samochód zapewnia nam swobodę i niezależność podczas wakacyjnych wojaży. Jednak, aby podróż była w pełni udana i bezpieczna, należy poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie. Czy wiesz, jakie kroki podjąć, aby Twoja wymarzona wyprawa samochodem po Europie przebiegła bez żadnych niespodzianek? W tym przewodniku znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do celu.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.