Jak prawidłowo hamować autem?

Opublikowano: 10.12.2021
bezpieczne-hamowanie

Odpowiednie hamowanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Hamowanie silnikiem to najlepszy sposób w normalnych warunkach, ale także podczas jazdy w górach. Dzięki jego wykorzystaniu możemy przedłużyć żywotność klocków hamulcowych oraz sprzęgła.

Hamowanie silnikiem przyczynia się też do zwiększenia bezpieczeństwa podczas podróży. Jak prawidłowo hamować pojazdem i dlaczego jest to tak istotne? Jakie wyróżniamy techniki hamowania?

Rodzaje technik hamowania

Hamowanie to podstawowy manewr, dzięki któremu każdy kierowca może bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym. Można wyróżnić kilka rodzajów technik hamowania:

  • hamowanie silnikiem — to nic innego, jak wytrącenie prędkości poprzez zredukowanie biegu, zdjęcie nogi z gazu i nierozłączanie układu napędowego. Należy to jednak wykonać umiejętnie, tak, by uniknąć szarpnięcia,
  • hamowanie klasyczne — ciągłe i stopniowe wywieranie nacisku na pedale hamulca, bez wciskania sprzęgła. To wyjątkowo skuteczna metoda, ponieważ w jej przypadku działa zarówno hamowanie silnikiem, jak i hamowanie zasadnicze,
  • hamowanie pulsacyjne (w starszych autach bez systemu ABS!) — naciskanie pedału i jego zwalnianie z dużą częstotliwością. Zalecane jest ono w sytuacji, w której zachodzi konieczność nagłego ominięcia przeszkody, a także w przypadku hamowania na śliskiej powierzchni; ma przeciwdziałać blokowaniu się kół.

Poszczególne techniki hamowania powinny być stosowane w różnych sytuacjach. Dziś skupimy się jednak na najpopularniejszej i niezwykle przydatnej metodzie — hamowaniu silnikiem.

Zobacz również: Jak wybrać opony do auta?

Czym tak naprawdę jest hamowanie silnikiem?

Hamowanie silnikiem powinno być dobrze znane każdemu kierowcy. Pozwala bowiem oszczędzić klocki hamulcowe, tarcze, sprzęgło, a także i paliwo (w autach wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa). Metoda ta zwiększa również stabilność samochodu, a kontrolę nad nim pozostawia kierowcy. Hamowanie silnikiem działa wyłącznie na wrzuconym biegu. Instruktorzy jazdy zwracają szczególną uwagę właśnie na umiejętność hamowania silnikiem i nic w tym dziwnego — posiadanie kontroli nad samochodem jest niezwykle ważne.

Kluczem do hamowania silnikiem jest odpowiednie dopasowanie biegu do aktualnej prędkości. Liczy się przede wszystkim wyczucie kierowcy, jednak nachylenie drogi czy liczba przełożeń w skrzyni biegów także nie pozostają bez znaczenia. Przykładowo, jeśli zbliżamy się do świateł i chcemy zahamować silnikiem, wystarczy, że zwolnimy, zdejmiemy nogę z pedału gazu, następnie wciśniemy sprzęgło i zredukujemy bieg. Wbrew pozorom ten sposób hamowania nie jest wcale skomplikowany, jednak wymaga wprawy, aby nie dochodziło do szarpania.

Kiedy hamować silnikiem, a kiedy nie?

Hamowanie silnikiem ma wiele zalet. Okazuje się szczególnie pomocne w codziennej jeździe, np. podczas podjeżdżania do świateł czy pasów. Będzie przydatne także podczas zjazdu z wszelkich wzniesień i gór – zwłaszcza zimą. Na niższym biegu samochód nie rozpędza się, dzięki czemu wciskanie pedału hamulca nie będzie konieczne.

Choć w większości sytuacji hamowanie silnikiem jest skuteczną techniką, w niektórych przypadkach może być zupełnie odwrotnie i warto o tym wiedzieć. Mowa tu przede wszystkim o awaryjnych sytuacjach, w których liczy się szybka reakcja kierowcy. Wówczas redukcja przełożeń nie zdziała zbyt wiele. Aby uniknąć wypadku drogowego, lepiej skorzystać z pedału hamulca, który zagwarantuje możliwie najszybszą reakcję. Całkowita rezygnacja z tradycyjnego hamowania nie jest możliwa.

Nieprawidłowe hamowanie silnikiem — jakie niesie za sobą konsekwencje?

Nieprawidłowe hamowanie silnikiem może być nie tylko niebezpieczne, ale także i bolesne dla portfela. Powoduje bowiem gwałtowny wzrost obrotów silnika, a także stwarza ryzyko uszkodzenia układu napędowego, który jest odpowiedzialny za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła.

Dodatkowo warto pamiętać, że szybki przeskok biegu z wysokiego na niski może również doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Objawia się to m.in. charakterystycznymi puknięciami podczas zmiany biegów, zgrzytaniem, luźnym drążkiem, rwaniem czy też wyciem. Wymiana skrzyni biegów to znacznie wyższy koszt niż wymiana tarcz hamulcowych.

Aby uniknąć przykrych skutków hamowania silnikiem, należy przede wszystkim zadbać o prawidłową technikę. Nieumiejętne hamowanie silnikiem i wykorzystywanie tej techniki w nieodpowiednich sytuacjach, może być niebezpieczne oraz kosztowne.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments