Popraw swoje bezpieczeństwo na drodze! Jak hamować samochodem prawidłowo?

Aktualizacja:
bezpieczne-hamowanie

Odpowiednie hamowanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Hamowanie silnikiem to najlepszy sposób w normalnych warunkach, ale także podczas jazdy w górach. Dzięki jego wykorzystaniu możemy przedłużyć żywotność klocków hamulcowych oraz sprzęgła.

Zima to okres szczególnie ciężki dla kierowców. Warunki na drodze zmieniają się szybko, szczególnie w wyższych partiach górskich. Łatwo o poślizg, nawet przy niewielkiej prędkości. W takiej sytuacji warto poświęcić chwilę, aby sprawdzić, jak hamować samochodem prawidłowo. Wbrew pozorom nie dla każdego jest to tak oczywiste, a ponieważ technika wpływa bezpośrednio na takie czynniki jak droga hamowania, przygotowaliśmy praktyczny poradnik. Hamowanie silnikiem przyczynia się też do zwiększenia bezpieczeństwa podczas podróży. Jednak jest to tylko jedna z technik. Jak prawidłowo hamować autem i dlaczego jest to tak istotne? Jakie wyróżniamy pozostałe sposoby?

Droga hamowania – wzór, jak ją obliczyć

Zanim przejdziemy do dobrych nawyków wytrącania prędkości z auta, warto pochylić się najpierw nad tym, czym jest droga hamowania. W codziennych wiadomościach często możemy spotkać się z tym określeniem, szczególnie zimą, gdy hamowanie na lodzie stanowi potężne wyzwanie nawet dla doświadczonych kierowców. Droga hamowania to nic innego jak odległość pokonywana przez samochód od momentu wciśnięcia hamulca do całkowitego zatrzymania pojazdu. Wielu specjalistów oblicza tę odległość, aby podkreślić np. zalety opon czy systemów w aucie. Wzór na drogę hamowania jest niezwykle prosty i wynika z podstawowych zasad fizyki i wygląda w następujący sposób: s=v2/2a, gdzie:

  • s – droga hamowania
  • v – prędkość, z jaką porusza się pojazd w momencie rozpoczęcia hamowania
  • a – opóźnienia hamowania, czyli takie czynniki jak jakość opon, rodzaj nawierzchni, stan układu hamulcowego.

Droga hamowania to odległość pokonywana przez samochód od momentu wciśnięcia hamulca do całkowitego zatrzymania pojazdu. Wzór na drogę hamowania: s=v2/2a.

Pamiętaj, że na drodze nie zawsze przewidzisz każdą sytuację. W razie potrzeby możesz skorzystać jednak z usług assistance, które kupisz w ramach ubezpieczenia OC, dzięki porównywarce Punkta. Porównaj oferty:

Kalkulator OC/AC

Rodzaje technik hamowania

Hamowanie to podstawowy manewr, dzięki któremu każdy kierowca może bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, na czym polega. Jednak nie każdy kierowca wie, że można je wykonywać w nieprawidłowy sposób. Do czego może to doprowadzić? O tym dowiesz się z kolejnych akapitów. Na razie zacznij od podstaw.

Można wyróżnić kilka rodzajów technik hamowania:

  • hamowanie silnikiem – to nic innego jak wytrącenie prędkości poprzez zredukowanie biegu, zdjęcie nogi z gazu i nierozłączanie układu napędowego. Należy to jednak wykonać umiejętnie, tak, by uniknąć szarpnięcia,
  • hamowanie klasyczne – ciągłe i stopniowe wywieranie nacisku na pedale hamulca, bez wciskania sprzęgła. To wyjątkowo skuteczna metoda, ponieważ w jej przypadku działa zarówno hamowanie silnikiem, jak i hamowanie zasadnicze,
  • hamowanie pulsacyjne (w starszych autach bez systemu ABS!) – naciskanie pedału i jego zwalnianie z dużą częstotliwością. Zalecane jest ono w sytuacji, w której zachodzi konieczność nagłego ominięcia przeszkody, a także w przypadku hamowania na śliskiej powierzchni; ma przeciwdziałać blokowaniu się kół.

Poszczególne techniki hamowania powinny być stosowane w różnych sytuacjach. Dziś skupimy się jednak na najpopularniejszej i niezwykle przydatnej metodzie – hamowaniu silnikiem.

Zobacz również: Jak wybrać opony do auta?

Czym tak naprawdę jest hamowanie silnikiem?

Hamowanie silnikiem powinno być dobrze znane każdemu kierowcy. Pozwala bowiem oszczędzić klocki hamulcowe, tarcze, sprzęgło, a także i paliwo (w autach wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa). Metoda ta zwiększa również stabilność samochodu, a kontrolę nad nim pozostawia kierowcy. Ta technika hamowania działa wyłącznie na wrzuconym biegu. Instruktorzy jazdy zwracają szczególną uwagę właśnie na tę umiejętność  i nic w tym dziwnego – posiadanie kontroli nad samochodem jest niezwykle ważne.

Kluczem do hamowania silnikiem jest odpowiednie dopasowanie biegu do aktualnej prędkości. Liczy się przede wszystkim wyczucie kierowcy, jednak nachylenie drogi czy liczba przełożeń w skrzyni biegów także nie pozostają bez znaczenia. Przykładowo, jeśli zbliżamy się do świateł i chcemy zahamować silnikiem, wystarczy, że zwolnimy, zdejmiemy nogę z pedału gazu, następnie wciśniemy sprzęgło i zredukujemy bieg. Wbrew pozorom ten sposób hamowania nie jest wcale skomplikowany, jednak wymaga wprawy, aby nie dochodziło do szarpania.

Jak określić moment zmiany biegu? Na podstawie obrotomierza umieszczonego zazwyczaj przed kierującym. Jeżeli silnik zejdzie poniżej  2000 RPM, możesz rozpocząć manerw. Nie oznacza to jednak, że w każdym samochodzie zadziała to tak samo. Rolą kierowcy jest wyczucie odpowiedniego momentu do pracy skrzyni, silnika i warunków na drodze.

Kup ubezpieczenie OC/AC taniej!

Kiedy hamować silnikiem, a kiedy nie?

Hamowanie silnikiem ma wiele zalet. Okazuje się szczególnie pomocne w codziennej jeździe, np. podczas podjeżdżania do świateł czy pasów. Będzie przydatne także podczas zjazdu z wszelkich wzniesień i gór – zwłaszcza zimą. Na niższym biegu samochód nie rozpędza się, dzięki czemu wciskanie pedału hamulca nie będzie konieczne.

Choć w większości sytuacji hamowanie silnikiem jest skuteczną techniką, w niektórych przypadkach może być zupełnie odwrotnie i warto o tym wiedzieć. Mowa tu przede wszystkim o awaryjnych sytuacjach, w których liczy się szybka reakcja kierowcy. Wówczas redukcja przełożeń nie zdziała zbyt wiele.

Aby uniknąć wypadku drogowego, lepiej skorzystać z pedału hamulca, który zagwarantuje możliwie najszybszą reakcję. Całkowita rezygnacja z tradycyjnego hamowania nie jest możliwa.

Hamowanie silnikiem w automacie

Co jednak z kierowcami, którzy sięgają po samochody z automatyczną skrzynią biegów. O zmianę dba dedykowany system w pojeździe. Jak hamować automatem z wykorzystaniem silnika? W tej sytuacji niestety pozostaje Ci jedynie odpuszczenie pedału gazu i obserwacja, jak auto naturalnie wytraca prędkość.

Czy hamowanie silnikiem jest szkodliwe?

Nieprawidłowe hamowanie silnikiem może być nie tylko niebezpieczne, ale także i bolesne dla portfela. Powoduje bowiem gwałtowny wzrost obrotów silnika, a także stwarza ryzyko uszkodzenia układu napędowego, który jest odpowiedzialny za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła.

Dodatkowo warto pamiętać, że szybki przeskok biegu z wysokiego na niski może również doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Objawia się to m.in. charakterystycznymi puknięciami podczas zmiany biegów, zgrzytaniem, luźnym drążkiem, rwaniem czy też wyciem. Wymiana skrzyni biegów to znacznie wyższy koszt niż wymiana tarcz hamulcowych.

Aby uniknąć przykrych skutków hamowania silnikiem, należy przede wszystkim zadbać o prawidłową technikę. Nieumiejętne hamowanie silnikiem i wykorzystywanie tej techniki w nieodpowiednich sytuacjach, może być niebezpieczne oraz kosztowne.

Porównaj oferty OC/AC

Jak hamować na lodzie?

Powyższa technika jest praktyczna i umiejętnie wykonana pomoże nam wydłużyć żywotność elementów w pojeździe. Co jednak, gdy przyjdzie nam zatrzymać auto w warunkach ekstremalnych, czyli np. na lodzie czy śniegu? W tej sytuacji wsparciem będzie system ABS, który zapobiegnie wpadnięciu w poślizg. Zapobiega on blokowaniu się kół podczas hamowania. Jak rozpoznać czy go masz? Po delikatnym naciśnięciu pedału hamulca odczujesz charakterystyczne pulsowanie. Jeśli w Twoim pojeździe nie ma systemu ABS lub nie działa on prawidłowo, skorzystaj z techniki hamowania pulsacyjnego.

Najważniejsze, aby zimą nie zatrzymywać się nagle i nie wykonywać gwałtownych ruchów – może doprowadzić to do utraty przyczepności auta. Hamowanie silnikiem pomoże ograniczyć ilość użycia pedału hamulca, który nie jest wskazany przy oblodzonej nawierzchni. Pamiętaj także o zachowaniu odpowiedniej prędkości.

Pytania i odpowiedzi

Jak hamować samochodem?
Jak hamować na lodzie?
Czy hamowanie silnikiem w automacie jest możliwe?
Jaki jest wzór na drogę hamowania?
Z czego wynika szarpanie przy hamowaniu silnikiem?

Podsumowanie

  1. Technikę hamowania warto dopasowywać do konkretnej sytuacji na drodze.
  2. Droga hamowania to odległość, jaką pokonuje auto od momentu rozpoczęcia manewru aż do całkowitego zatrzymania. 
  3. Zimą unikaj gwałtownego hamowania, lepsze będzie hamowanie silnikiem.
  4. Wprowadzenie nawyku hamowania silnikiem pozwoli zaoszczędzić Ci na elementach eksploatacyjnych w samochodzie.
  5. W autach pozbawionych systemu ABS, podczas hamowania na lodzie warto zastosować technikę pulsacyjną. 

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments