Nie dość, że masz auto do kasacji, to jeszcze szarpiesz się z ubezpieczycielem, bo mówiąc oględnie, jakoś nie kwapi się do wypłaty odszkodowania? Jeśli masz problem z uzyskaniem odszkodowania, które będzie Cię satysfakcjonować i pokryje w pełni Twoje straty, zobacz, jak walczyć o pieniądze, które Ci się należą. Co zrobić, kiedy ubezpieczyciel nie płaci?
Ja należę do tych szczęśliwców, którym do tej pory (odpukać!) nie zdarzył się poważny wypadek. Ale znam wiele narzekań na to, jak ciężko jest dostać solidne odszkodowanie za szkodę z polisy sprawcy. Szczerze mówiąc wydaje mi się, że to przekonanie oparte na stereotypach, albo rozpowszechniane na niezadowolonych z tego, że na wypadku nie zarobili kilku tysięcy na czysto. Ubezpieczenia w Polsce działają – odszkodowania raczej są wypłacane. Ale jeśli miałeś pecha i Twój zakład ubezpieczeniowy nie kwapi się do wyłożenia gotówki i wykorzystuje najdrobniejszy szczegół, by zaniżyć wartość szkody, w nieskończoność przeciąga termin wypłaty lub w ogóle jej odmawia, zasłaniając się na przykład tym, że poszkodowany dopuścił się rażącego niedbalstwa, powinieneś przeczytać poniższe.
Wiele osób po otrzymaniu niekorzystnej decyzji zakładu ubezpieczeń, rezygnuje z dalszej walki, bo wychodzi z założenia, że z wielką i bogatą firmą nie wygra. A ja Ci mówię, że może wygrać. Nie poddawaj się.
Odwołanie
Jeśli poczujesz się oszukany i uznasz, że sytuacja jest niedorzeczna, a argumenty ubezpieczyciela absurdalne, możesz odwołać się od jego decyzji.
Pismo w tej sprawie trzeba skierować do zarządu danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Powinno zawierać podstawowe dane (m.in. numer szkody i numer polisy) oraz zastrzeżenia co do podjętej decyzji. W piśmie odwoławczym trzeba wnieść o powtórne rozpatrzenie sprawy. Konieczne są przy tym mocne argumenty, a najlepiej dowody, na przykład niezależna wycena szkód sporządzona przez warsztat samochodowy. To może zadziałać, bo wiele odpowiedzi przychodzi z szablonu, bo likwidatorzy to też ludzie i mogli nie zauważyć czegoś, co świadczy na Twoją korzyść.
Gdy takie odwołanie nie poskutkowało, możesz powołać niezależnego rzeczoznawcę. Najlepiej osobę zrzeszoną w Polskim Związku Motorowym. Jego opinia będzie istotnym argumentem. Jeśli rozstrzygnie rozbieżności na Twoją korzyść, ubezpieczyciel powinien zwrócić zarówno różnicę w wycenach, jak i koszt opinii rzeczoznawcy.
Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
Skarga do Rzecznika Finansowego
Gdy i ten krok nie przyniesie zmiany decyzji, możesz wystosować skargę do Rzecznika Finansowego (wcześniej był to Rzecznik Ubezpieczonych). To instytucja powołana specjalnie do tego celu. Nie może co prawda niczego ubezpieczycielowi nakazać, ale może wystąpić w Twoim imieniu i zażądać wyjaśnień.
Pisemna skarga do Rzecznika powinna zawierać dokładny opis sprawy oraz kopie niezbędnych dokumentów. Jej rozpatrzenia trwa około miesiąca. Kolejnych 30 dni to czas na odpowiedź ubezpieczyciela. W roku 2014 skuteczność interwencji podejmowanych przez Rzecznika wynosiła 28%. Nie jest to może wiele, bo firmy ubezpieczeniowe bardzo bronią swoich decyzji, jednak zawsze jest to jakaś szansa na uzyskanie lepszego odszkodowania. W razie czego dokumentem z interwencji Rzecznika będziesz mógł potem podeprzeć swoje argumenty w sądzie.
Sąd polubowny przy Rzeczniku Finansowym
Spór możesz próbować rozwiązać również w sądzie polubownym działającym przy Rzeczniku Finansowym. Jego decyzje mają taką samą moc prawną, jak wyroki sądów powszechnych, a koszty postępowania są dużo niższe. Jeszcze niedawno na postępowanie polubowne musiało wyrazić zgodę towarzystwo ubezpieczeń – teraz dla instytucji finansowych jest ono obligatoryjne. Taką prokliencką zmianę wprowadziła Ustawa o rozpatrywaniu reklamacji.
Czytaj także: 30 dni na rozpatrzenie reklamacji – inaczej dostaniesz to, czego chcesz. Nowa ustawa o reklamacjach
Skarga do Komisji Nadzoru Finansowego
Skargę na ubezpieczyciela możesz skierować także do Komisji Nadzoru Finansowego, która zgodnie z nazwą nadzoruje funkcjonowanie rynku ubezpieczeniowego i w razie stwierdzenia nieprawidłowości może nakazać ubezpieczycielowi dostosowanie się do zaleceń lub nałożyć karę pieniężną. KNF jednak nie podejmie interwencji w Twoim pojedynczym przypadku, lecz może zainteresować się tym, czy stwierdzona przez Ciebie nieprawidłowość nie jest powszechna praktyką danej firmy.
Pamiętaj, że jeśli jesteś poszkodowany w wypadku, nie ma żadnych powodów, żebyś miał za cokolwiek płacić. Należą Ci się pieniądze za wszystkie straty. A co robić, kiedy żadna z tych interwencji nie jest w stanie wpłynąć na decyzję ubezpieczyciela? Pozostaje skierowanie sprawy na drogę sądową.
Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?
Podsumowanie
- Napisz odwołanie (reklamację) do firmy ubezpieczeniowej.
- Jeśli ubezpieczyciel podtrzyma swoje stanowisko, możesz zgłosić skargę do Rzecznika Finansowego.
- Przy Rzeczniku Finansowym działa też Sąd Polubowny, a ubezpieczyciele mają obowiązek udziału w postępowaniu.
- Jesli podejrzewasz, że szkodliwe działanie ubezpieczyciela jest jego powszechna praktyką, możesz poskarżyć się do Komisji Nadzoru Finansowego.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

W 2025 roku kierowców w Polsce czekają istotne zmiany w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie nowych regulacji, które obejmą m.in. podwyżkę opłat za obowiązkowe przeglądy techniczne oraz zaostrzenie procedur ich przeprowadzania.

1 stycznia weszły w życie zmiany dotyczące opodatkowania garaży, które mogą wpłynąć na wysokość podatków płaconych przez tysiące właścicieli nieruchomości w Polsce. Nowe przepisy różnicują sposób naliczania podatku w zależności od rodzaju garażu i jego przeznaczenia. Kto zapłaci mniej, a kto powinien przygotować się na wyższe opłaty? Poznaj najważniejsze zmiany i dowiedz się, jak mogą wpłyną na Twój portfel,

W obliczu diagnozy nowotworu złośliwego, pacjenci często stają przed trudnymi wyborami. Oprócz walki z chorobą mają również prawo do uzyskania odszkodowania oraz korzystania z usług zdrowotnych. Jak uzyskać odszkodowanie w przypadku nowotworu złośliwego? Jakie prawa przysługują pacjentom oraz jakie są obowiązujące procedury?
Najchętniej czytane

O tym, ile kosztują tablice rejestracyjne oraz, że rejestracja to unikatowy numer identyfikacyjny pojazdu pisaliśmy już we wcześniejszych artykułach. W tym materiale wyjaśniamy, jakie województwo i powiat oznacza konkretna rejestracja, np. rejestracja zaczynająca się od liter DW, SK, czy też KN.

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz