Fiat 126p poza wszystkimi swoimi wadami miał jedną zasadniczą zaletę: znosił wszystko i wszystkich. W porównaniu do cudów współczesnej motoryzacji wsiadając do Fiata 126p, mogliśmy mieć pewność, że jak już gdzieś się nim wybierzemy, to jakoś dojedziemy do celu. A gdyby jednak maluch zastrajkował, to zawsze można go było sprawnie dopchać, przenieść albo naprawić przy użyciu śrubokręta.
Ile dzisiaj trzeba zapłacić za kultowego już „malucha”. Jaka będzie cena ubezpieczenia OC? Sprawdzamy.
Fiat 126p – modele, generacje, historia
Fiat 126p to samochód osobowy skonstruowany w zakładach Fiata. Produkowany był we Włoszech w latach 1972–1980, a w naszym kraju w Bielsku-Białej i Tychach od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku na włoskiej licencji jako Polski Fiat 126p (w Polsce wyprodukowano ponad 3 mln egzemplarzy Fiata 126p). Jego poprzednikiem był Fiat 500, a następcą Fiat Cinquecento. Chyba dla każdego z nas maluch jest symbolem albo poprzedniego ustroju, albo przemian gospodarczych, albo też wczesnych lat nowego milenium. Nie ma najmniejszego sensu opisywać jego osiągów, bo takowych z punktu widzenia współczesnej motoryzacji nie posiadał. Mówimy przecież o samochodzie z pojemnością silnika 652 cm3 (pierwsze wersje miały silnik o pojemności 594 cm3).
Z konstrukcją silnika też nie dało się za wiele osiągnąć. Od 0 do setki maluch rozpędzał się albo z przepaści albo, jeżeli miało się na tyle czasu, to w około dwa kwartały i tylko na prostej. Ale nie o osiągi przecież w przypadku Fiata 126p chodziło. Miało to być małe autko do miasta na miarę swoich czasów. W tym spisywał się świetnie. Nie potrzeba było w nim instalować kamer cofania czy czujników, bo gdy przypadkiem w coś się uderzyło, to po prostu podjeżdżało się delikatnie do przodu i nie było nawet śladu. Z kolei jeżeli trzeba było przewieźć cement czy też stemple na budowę, maluch też świetnie sobie radził.
Pierwsza modernizacja samochodu nastąpiła w roku 1977. Zwiększono wówczas pojemność silnika, w układzie dolotowym zastosowano tłumik szmerów ssania, prądnicę prądu stałego zastąpiono alternatorem, zlikwidowano skrajne szczeliny na pokrywie silnika. W 1987 roku wprowadzono na rynek model 126p BIS z ulepszoną i powiększoną do 700 cm3 jednostką napędową. Ostatniej serii zmian dokonano w 1999 roku. Wtedy to Fiat 126 elx miał nie tylko katalizator, ale i zagłówki dla pasażerów.
Fiat 126p – opinie, wady i zalety
W latach 70-tych Fiat 126p zdobywał bardzo dobre recenzje. Cieszył się opinią auta przede wszystkim taniego – zarówno w zakupie, jak i w utrzymaniu. Obecnie Fiat 126p powoli staje się białym krukiem na naszych drogach. Jego osobliwą aparycję i niezłomny charakter docenił nawet Tom Hanks, który stał się dumnym właścicielem jednego egzemplarza. Fiat 126p od wielu lat pojawia się także jako bohater popkultury w filmach, komiksach i teledyskach, a młodzież chętnie nosi koszulki z jego wizerunkiem en face lub z profilu. Jego wartość sentymentalna z każdym rokiem rośnie i to jest chyba największa obecnie zaleta samochodu. Egzemplarze z ostatniej serii, które zjechały z taśmy produkcyjnej w 2000 roku, znajdują się w polskich muzeach motoryzacji.
Zdaniem użytkowników Fiata 126p silnik samochodu wytrzymuje ok. 150 000 km bez poważniejszych napraw. Jednak później kwalifikuje się do generalnego remontu. Co ważne, taki remont każdy majsterkowicz może przeprowadzić samodzielnie. Najczęstszymi usterkami z popularnym „maluchu” bywały wycieki oleju, problemy z gaźnikiem, alternatorem lub prądnicą oraz z rozrusznikiem.
Fiat 126p – cena
Maluch przeszedł w Polsce długą drogę. Najpierw informował wszem i wobec o wysokim statusie właściciela, potem stał się raczej autem dla mniej zarabiających, a teraz jest prawdziwym smaczkiem dla koneserów i pasjonatów. Jeszcze niedawno Fiata 126p można było kupić za przysłowiową „flaszkę”. Obecnie ceny zadbanych modeli nietkniętych zgubnymi skutkami czasu idą w górę, więc jeżeli ktoś posiada malucha, niech go trzyma pod poduszką, ponieważ jego druga młodość nadchodzi. Dla przykładu, odrestaurowany egzemplarz z 1978 roku właściciel wystawił na jednym z portali sprzedażowych za 60 tys. złotych.
Cena Fiata 126 p kształtuje się obecnie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych za egzemplarze pochodzące z lat 90-tych. To, ile zapłacimy za „malucha”, zależeć będzie przede wszystkim od stanu samochodu.
Fiat 126p – ubezpieczenie
Załóżmy, że dobiegający czterdziestki kierowca zapragnie właśnie poczuć bluesa i chce sprawić sobie „malucha”. Ile będzie kosztować ubezpieczenie OC Fiata 126p z 2000 roku? Sprawdziliśmy oferty polis OC dla kierowcy, który ma prawo jazdy od 17 lat, 60% zniżek za bezszkodową jazdę, żadnych stłuczek na koncie, opłaca OC od ponad 10 lat i regularnie wozi dziecko.
Miasto | Stawka OC | U kogo najtaniej |
Leszno | 450 zł | mtu24.pl |
Tarnów | 450 zł | mtu24.pl |
Wodzisław Śląski | 450 zł | mtu24.pl |
Pasłęk | 450 zł | mtu24.pl |
Inne oferty ubezpieczenia OC Fiata 126p z 2000 roku dla kierowcy z Leszna:
I dla kierowcy z Wodzisławia Śląskiego:
Jaka będzie cena ubezpieczenia OC dla młodego kierowcy, który sprawi sobie Fiata 126p z 2000 roku? Nasz młody kierowca jest singlem i fanem motoryzacji, prawo jazdy ma od czterech lat, przysługuje mu 20% zniżki. Samochodem jeździ do pracy i wyjeżdża na weekendy.
Miasto | Stawka OC | U kogo najtaniej |
Leszno | 638 zł | mtu24.pl |
Tarnów | 568 zł | mtu24.pl |
Wodzisław Śląski | 589 zł | mtu24.pl |
Pasłęk | 638 zł | mtu24.pl |
Inne propozycje ubezpieczenia OC dla młodego kierowcy z Pasłęka:
Oraz z Tarnowa:
Podsumowanie
- Fiat 126p produkowany był w Polsce na włoskiej licencji w latach 1973-2000.
- Maluch to niewielki samochód miejski, który świetnie się sprawdził w tej roli i stał się symbolem PRL.
- Fiat 126p jest przyjazny w użytkowaniu i łatwy w naprawie.
- Ubezpieczenie OC Fiata 126p z 2000 roku dla doświadczonego kierowcy w przypadku naszej kalkulacji kosztuje 450 zł niezależnie od lokalizacji - w Lesznie, Tarnowie, Wodzisławiu Śląskim oraz Pasłęku.
- Młody kierowca z 20% zniżką za ubezpieczenie OC Fiata 126p z 2000 roku zapłaci natomiast od 568 zł w Tarnowie do 638 zł w Lesznie i Pasłęku.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Samochód, który absolutnie się nie starzeje, ani nie nudzi? Zdecydowanie chodzi o mały, bardzo włoski, modny samochód, jakim jest Fiat 500. Poznajmy jego historię, sprawdźmy opinie na jego temat, a na koniec wyliczmy, ile trzeba zapłacić za jego ubezpieczenie OC.
Początek lipca przyniósł zaskakujące wieści - jeden z Klientów mfind.pl może pochwalić się rekordowo niską ceną polisy. Za OC dla swojego Fiata 126p zapłacił on 202 złote. To z kolei skłoniło nas do podsumowania pierwszego półrocza 2019 roku na rynku OC. Wnioski? Szczęście sprzyja nie tylko wspomnianemu właścicielowi Malucha – ceny OC wciąż spadają i aktualnie notują najniższe stawki od wielu miesięcy!
FIAT Punto to chętnie kupowany samochód do jazdy po mieście. Łatwo nim manewrować po zatłoczonych parkingach, a w środku bez problemu zmieścimy się z dziećmi i zakupami. Ile kosztuje tanie, a nawet najtańsze ubezpieczenie FIATA Punto z 2003 roku?
Nie za szybko, nie za wygodnie, ale jedzie! Można nie traktować go poważnie, ale to właśnie ten samochód stał się w 2017 roku najczęściej wspominanym w mediach pojazdem. To wszystko za sprawą „zmasakrowania” limuzyny ówczesnej pani premier przez pancerne Seicento. Była to zdecydowanie największa reklama tego modelu od czasów zakończenia jego produkcji w 2010 roku.
Fiat Panda został zaprojektowany jako proste i tanie auto do jazdy po mieście, stąd pudełkowate kształty i niezbyt wyszukane wykończenie. Produkowana od 1980 roku Panda jest rynkowym sukcesem marki. Wciąż pozostaje chętnie kupowanym samochodem miejskim, a w Polsce uważana jest za następcę "malucha". Ile kosztuje ubezpieczenie OC Fiata Pandy? Co warto wiedzieć przed zakupem samochodu? Sprawdzamy.
Zastanawiasz się, jaka jest cena ubezpieczenia OC? Otóż kierowcy zamieszkujący Olsztyn płacą średnio 672 zł. To niezły wynik w porównaniu z innymi polskimi regionami. Warto jednak zestawić ze sobą różne oferty. W 2020 najtańsze OC znalazł 76-letni posiadacz Fiata 126p z 1988 r. Na polisę wydał on 182 zł. Niewiele więcej, bo tylko 341 zł, zapłacił 52-letni właściciel Forda Focusa 1,6 TDCi z 2012 r.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.