Przyszłość multiagentów w Polsce stoi pod znakiem zapytania [ANALIZA]

Aktualizacja:
przyszłość multiagentów

Przedłużająca się wojna cenowa między towarzystwami ubezpieczeniowymi, polegająca na obniżaniu składek OC i autocasco, przynosi coraz poważniejsze konsekwencje dla całego rynku agencyjnego w Polsce. Przyszłość multiagentów stanęła pod znakiem zapytania.

Zagrożenie dotyczy przede wszystkim malejącego wolumenu sprzedaży tych multiagentów, których większość portfela stanowią właśnie ubezpieczenia majątkowe z grupy 10 i 3 (OC i casco). Drugim istotnym zagrożeniem mającym wpływ na rentowność działalności agencyjnej jest skwapliwie wypełniany przez zakłady ubezpieczeń ustawowy obowiązek informowania klientów o kończącym się OC.

Wyniki badania Punkta przeprowadzonego na przełomie listopada i grudnia br. wśród multiagentów pokazują, że obecnie wysokość średniej składki przypisanej za pakiet ubezpieczeń OC/AC/NNW stanowi jedynie 48% średniej składki przypisanej pozyskiwanej przez tych samych agentów w 2004 r., czyli 10 lat temu.

Bezpośrednim powodem spadku wysokości taryf OC i AC jest coraz ostrzejsza walka konkurencyjna zakładów ubezpieczeń, których z roku na rok przybywa. Według opinii multiagentów, towarzystwa wykazują daleko idącą krótkowzroczność obniżając poziom składek poprzez różnego rodzaju mechanizmy, w tym w szczególności udostępniając swoim agentom pule zniżek redukujących składki wyjściowe nawet o kilkadziesiąt procent. W konsekwencji agent, by wyrównać swój ogólny przypis z poprzedniego roku, musi sprzedać znacznie większą ilość polis. To wiąże się z gwałtownym wzrostem kosztów jego działalności (dodatkowy czas, ludzie oraz zasoby), a skutkuje istotnym spadkiem rentowności.

Stale rosnąca, nieraz przekraczająca 20% prowizja otrzymywana z tytułu ubezpieczeń z grupy 3 i 10, w opinii większości multiagentów nie rekompensuje ponoszonych przez nich strat z tytułu kurczenia się wolumenów sprzedaży.

Na wielkość sprzedaży agentów w dłuższej perspektywie wpływa również narzucony na zakłady ubezpieczeń ustawowy obowiązek powiadamiania każdego klienta (w tym klientów pozyskanych przez multiagentów) o kończącym się OC wraz z propozycją składki na kolejny rok. Mimo płacenia pełnej prowizji agentom za polisy wznowione przez zakłady ubezpieczeń “z automatu” i mimo “odciążenia” agenta w procesie zakupowym, traci on cenną możliwość osobistego kontaktu z klientem w danym roku. Utrata bezpośredniej relacji z klientem to dla agenta wymierne, kosztowne straty i zagrożenia, na które składają się:

  • obniżenie stopnia przywiązania i osłabienie lojalności klienta wobec agenta
  • brak możliwości bezpośredniej rozmowy z klientem, skutkującej złożeniem propozycji dodatkowych ubezpieczeń poza OC (np. majątkowych, życiowych, zdrowotnych, turystycznych, firmowych itd), czyli odebranie możliwości poszerzenia portfela o dodatkowe ubezpieczenia i zwiększenia stopnia przywiązania klienta do agenta
  • odcinanie od dotychczasowych klientów i przynoszącej realne korzyści pracy na wypracowanej (często przez lata) bazie klientów. W tej sytuacji agent zostaje postawiony przed koniecznością uzupełniania i poszerzania swojej bazy jedynie w oparciu o kosztowne i coraz trudniejsze pozyskiwanie z rynku wyłącznie klientów nowych
  • kurczenie się bazy klientów
  • znaczne ryzyko zmiany polityki zakładów ubezpieczeń w zakresie płatności prowizji agentowi za polisy pozyskanych przez niego klientów, a wznowione automatycznie. Ryzyko to będzie rosło wraz ze wzrostem trudności w uzyskaniu zadowalających wyników finansowych przez zakłady ubezpieczeń

Badanie mfind pokazało, że mimo wspólnego celu biznesowego oraz wzajemnej zależności zakładów ubezpieczeń i pracujących dla nich multiagentów, relacje biznesowe, prawdopodobnie z racji niewystarczającej komunikacji, rzadko bazują na zrozumieniu wzajemnych problemów. Przepaść pomiędzy spojrzeniem korporacyjnym na biznes ubezpieczeniowy, a spojrzeniem małego przedsiębiorcy, jakim jest agent, powoduje że multiagenci wciąż nie mogą liczyć ze strony towarzystw na próby zrozumienia problemów związanych z funkcjonowaniem ich mikroprzedsiębiorstw, a zwłaszcza rentowności. Zakłady ubezpieczeń skupiają się na coraz bardziej zaciętej pogoni za wynikiem finansowym, często z pominięciem świadomości konsekwencji tej strategii i strat, jakie wystąpią w dłuższej perspektywie.

Opisana wcześniej swego rodzaju “niedźwiedzia przysługa” zakładów ubezpieczeń zbiera żniwo w postaci coraz większej liczby multiagentów, którzy nie tylko nie są w stanie rozwijać własnej działalności, ale często są zmuszeni do poszukiwania alternatywnych źródeł zarobku lub coraz częściej, sprzedaży portfeli swoich klientów. To, mniej lub bardziej świadome działanie, już teraz doprowadza do stopniowego pogarszania się perspektyw rozwojowych samych zakładów ubezpieczeniowych.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Samochód
Jak zmiany przepisów w 2024 roku wpłyną na pracę taksówkarzy?

Od 17 czerwca 2024 roku, wszyscy kierowcy taksówek oraz innych firm realizujących usługi przewozowe oparte na aplikacjach mobilnych będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Ta nowa regulacja, wprowadzona w ramach nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, ale jednocześnie wzbudza obawy wśród ekspertów i samych przewoźników.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Podróże
Paszport tymczasowy – Twoje awaryjne wyjście, jeśli nie masz stałego dokumentu

Co zrobić, gdy orientujesz się tuż przed wyjazdem, że Twój paszport stracił ważność? Czy w takiej sytuacji możesz liczyć na szybkie wyrobienie paszportu tymczasowego? Paszport tymczasowy to dokument, który może uratować Twoją podróż w ostatniej chwili. Choć nie zawiera danych biometrycznych i ma krótszy termin ważności, to uprawnia do przekraczania granic.

Czytaj więcej
2024.06.05  •  Samochód
Automatyczne wyrejestrowanie pojazdów w 2024 – rewolucja w Centralnej Ewidencji Pojazdów

W odpowiedzi na narastający problem nieużywanych pojazdów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), polski rząd wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących rejestracji aut. Najistotniejszą modyfikacją jest automatyczne wyrejestrowanie setek tysięcy tzw. martwych pojazdów, które od lat nie są eksploatowane, a mimo to figurują w ewidencji.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
wichura
2022.02.24
Ubezpieczenie od wichur, huraganów i trąb powietrznych

Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?

Czytaj więcej