Ubezpieczenia trafione w punkt

Aktualizacja:

Szacuje się, że aktualnie 4 mln Polaków sprawdza oferty ubezpieczeń w Internecie. Z roku na rok przybywa osób, które szukają ubezpieczenia skrojonego na swoją miarę, za które nie chcą przepłacać. W związku z tym porównują, kalkulują i dopiero potem podejmują ostateczną decyzję o zakupie. Dowód? 

Z danych zebranych przez Punktę, porównujących pierwsze półrocze 2018 do pierwszego półrocza 2019 wynika, że liczba osób szukających i kalkulujących oferty ubezpieczeń online średnio wzrosła dwukrotnie. Co charakterystyczne, aż 65% osób sprawdzających ceny polis w Internecie to osoby zamieszkujące miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców.

Czytaj także: Zakupy online – co Polacy kupują w internecie?

Przyzwyczailiśmy się do myślenia, że z internetowych agregatorów korzysta Polska dużych miast. Tymczasem, jak pokazują nasze dane, Polacy robiący kalkulacje ubezpieczeń pochodzą z małych miejscowości. Między nimi i mieszkańcami aglomeracji nie ma żadnych różnic w poziomie ucyfrowienia. Swobodnie poruszają się po sieci, a poszukiwanie internetowo informacji jest pierwszym etapem zakupów. Znają też swoje potrzeby i wiedzą, jak wybrać dopasowany do siebie produkt. Dlaczego robią kalkulacje? Bo chcą sprawdzić, czy oferta, którą dostali od swojego ubezpieczyciela na pewno jest rynkowa. Cenią sobie wygodę oraz łatwość tego procesu – Sławomir Bilik, prezes zarządu mfind, właściciela marki Punkta.

Mieszkańcy mniejszych miejscowości najczęściej robią kalkulacje ubezpieczeń komunikacyjnych. Przyczyny takiego stanu rzeczy można doszukiwać się w tym, że w Polsce najwięcej samochodów jest poza największymi aglomeracjami. Z raportu „Polaków portfel własny: w drodze” opracowanego przez analityków Santander Consumer Banku, wynika, że mieszkańcy małych miast i wsi, nie wyobrażają sobie życia bez samochodu. Według statystyk, to właśnie tam jest więcej samochodów niż w metropoliach. 

Czytaj także: Szukamy ubezpieczenia w internecie, kupujemy tradycyjnie. Jak Polacy się ubezpieczają?

98 proc. polskich kierowców deklaruje posiadanie przynajmniej jednego samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Ponad połowa jest właścicielami co najmniej dwóch aut, a trzy samochody i więcej ma aż 15,1 proc. polskich rodzin.

Co najmniej dwa samochody posiada 63,9 proc. Podobnie wygląda sytuacja w miastach do 50 tys. mieszkańców, gdzie dwa lub więcej aut posiada 66,7 proc. rodzin. Dla porównania: w metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców 78,1 proc. gospodarstw domowych korzysta z jednego auta. A blisko jedna piąta nie ma samochodu wcale.

Kto kalkuluje w sieci?

Polacy są w grupie nacji, które szybko przekonują się do zakupów online, w tym ubezpieczeń. Mimo że udział  direct to póki co jedynie 4% całego rynku (z czego 50% stanowią już składki generowane przez agregatory), korzystanie z internetowych kalkulatorów staje się coraz bardziej popularne. Tylko w ostatnim półroczu liczba kalkulacji na kalkulatorze Punkty wzrosła 2-krotnie w stosunku do analogicznego okresu w 2018 roku. Zgodnie z danymi w raporcie McKinseya „E-w dystrybucji ubezpieczeń” 43% klientów ubezpieczeniowych to ci, którzy sprawdzają oferty online, a finalizują je w sposób tradycyjny lub tacy,  którzy drogą tradycyjną rozpoznają ofertę, a zakup finalizują directowo.

Statystycznie (za danymi Punkty) ubezpieczenia w sieci sprawdza mężczyzna w wieku 35+, mieszkaniec miasta do 100 tys. mieszkańców. Pracuje na etacie. Jego sytuacja finansowa jest stabilna. Ma stałą pracę, która zapewnia mu regularny dochód. Praca sama w sobie nie jest dla niego źródłem satysfakcji, a jest traktowana jako przykry obowiązek. Najważniejsze, że daje pieniądze, za które można utrzymać rodzinę, która jest dla niego najważniejsza. Lubi czas spędzany z najbliższymi, ale także ceni czas dla siebie. W wolnych chwilach majsterkuje, naprawia stary samochód, wędkuje. Z satysfakcją i przyjemnością dba o dom i pracuje na działce. 

Jest człowiekiem dojrzałym, ustabilizowanym materialnie i duchowo, odrzuca skrajności i wierzy we własne możliwości. Jest obowiązkowy, poczucie siły i jedności daje mu rodzina. Jest dumny z wyznawanych przez siebie wartości. Charakteryzuje się umiarkowanym optymizmem, jednocześnie będąc osobą bardzo konkretną. Potrafi się wyluzować i być „fajnym kumplem”. W telewizji ogląda filmy, seriale i mecze. Nie stroni od Internetu – korzysta z serwisów społecznościowych, informacyjnych i lokalnych, ale robi też zakup online.

Czytaj także: Coraz mądrzej wybieramy ubezpieczenia

Jak wygląda ścieżka zakupowa? 

Dla obecnego konsumenta bodźcem do zajęcia się tematem odnowienia obowiązkowego ubezpieczenia jest koperta od dotychczasowego ubezpieczyciela. To ona motywuje do sprawdzenia, analizy i kalkulacji kosztów polisy. Co więcej – konsument nie zadowala się kilkoma kalkulacjami, a celuje w jak najpełniejszy obraz dostępnych opcji.  Uzbrojony w taką wiedzę idzie do zaprzyjaźnionego agenta. Tam, przy kawie kupuje ubezpieczenie. Dlaczego? Bo nadal ceni sobie bezpośredni kontakt. “Twarzą w twarz” może się potargować i dostać dodatkowy rabat, co jest dla niego źródłem satysfakcji. Może wyjaśnić swoje wątpliwości. 

 Czytaj także: Kim jest polski klient porównywarek ubezpieczeniowych? Jak do niego dotrzeć?

Jednak część respondentów wskazuje na korzyści z kupowania ubezpieczenia online. Doceniają możliwość zakupu ubezpieczenia bez wychodzenia z domu lub załatwienie tego w czasie pracy, bez kolejki, w dowolnej porze dnia czy nocy, gdy agencja jest zamknięta. Zauważają, że w internecie jest taniej, ponieważ odpada prowizja dla agenta.

Podsumowanie: Koniec dwóch światów

Rozwój nowych technologii i postępująca cyfryzacja zmienia zwyczaje zakupowe i postawy Polaków także wobec ubezpieczeń. Współczesny klient kupuje świadomie. Jest  wymagający, z uwagą podchodzi do wyboru oferty i ceni swój czas. W procesie decyzyjnym kieruje się ceną, dostępnością lub dopasowaniem produktu oraz wygodą zakupu.

– Jeszcze jakiś czas temu żyliśmy w świecie podzielonym na tych, którzy kupują zdalnie i tych, którzy preferują kontakt osobisty w punkcie sprzedaży. Obecny klient jest coraz częściej online i offline jednocześnie. Poszukuje argumentów do większości decyzji zakupowych, w tym ubezpieczeń, zarówno cyfrowo, jak i w realnym świecie. Ma dostać dopasowane ubezpieczenie w optymalnej cenie. Cały proces powinien być prosty i wygodny, gwarantujący oszczędność czasu. Taki model zachowań klientów ubezpieczeń zdecydowanie będzie sprzyjał internetowym multiagencjom, bo dokładnie takie potrzeby konsumenta realizujemy – Sławomir Bilik, CEO mfind, właściciela marki Punkta.

 Czytaj także: Szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce

Polak w sieci – obraz ogólny 

2 na 3 Polaków korzysta z internetu

Nowe technologie zdominowały codziennie życie. W opublikowanym w 2017 roku raporcie PwC „Connected living. Dlaczego ludzie są bardziej digital niż firmy?” co czwarty internauta

  • przyznał, że jest online całą dobę. Aż 48% respondentów jest podłączonych do sieci od 6 do 12 godzin. Zgodnie z danymi GUS w 2018 roku 84% Polaków ma dostęp do internetu, wykorzystując go do poszukiwania informacji, obsługi poczty oraz SoMe. Podstawowym narzędziem do łączenia z siecią jest smartfon. Z mobilnego internetu korzysta 86% internautów. Urządzenia, na których korzystamy z internetu, to:
  • 61% smartfon
  • 18% laptop
  • 15% komputer stacjonarny
  • 4% tablet
  • 1% telewizor (smart TV)

Źródło : E-Polacy. Badanie Kantar Polska na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji, 2019

 

E-commerce dynamicznie rośnie

Rośnie liczba Polaków zamawiających online towary i usługi. Jak podają autorzy tegorocznego raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, o 6% wzrosła liczba kupujących w sieci (62% wobec 56% w 2018 roku).

Najczęściej wskazywanymi powodami zakupów w sieci są:

  • dostępność przez całą dobę – 75%
  • brak konieczności jechania do sklepu – 72%
  •  nieograniczony czas wyboru – 68%
  • wygoda zakupów – 58%
  • łatwość – 52%
  • niższa cena w internecie – 44%

Źródło: E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska, 2019

Cyfrowe źródła informacji

Nowe media są też najpopularniejszym źródłem informacji o produktach i usługach. Inspiracji zakupowych Polacy najczęściej  szukają:

  • w mediach społecznościowych – 58 %
  • w porównywarkach cen – 43 %
  • na stronach sklepów detalicznych – 40%
  • na stronach z produktami różnych marek – 29%

 

Źródło: Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu, PwC 2018

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

Nowe media obecne są we wszystkich aspektach ludzkiego życia. Na nowo kształtują podejście do wielu spraw, zmieniają konsumpcję, w tym również ubezpieczeń. To, co jednak najważniejsze – cyfrową rewolucję dystrybucji ubezpieczeń napędzają przede wszystkim osoby zamieszkujące mniejsze miejscowości. Już teraz szukają, kalkulują i analizują oferty w sieci.

Oszczędź na OC/AC – wyceń i kup w 2 minuty

Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.10.08  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
2025.10.03  •  Samochód
Najtańsze OC w sierpniu 2025 – gdzie kupić tanie OC i jak obniżyć składkę?

Średnia cena za OC w sierpniu 2025 r. wyniosła 669 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie 447 zł, inni – ponad 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.

Czytaj więcej
2025.01.21  •  Samochód
Kary za brak OC – Ile zapłacisz po ostatnich podwyżkach?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2025.02.10  •  Samochód
Ile zapłacimy za badania techniczne – nowe przepisy!

W 2025 roku kierowców w Polsce czekają istotne zmiany w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie nowych regulacji, które obejmą m.in. podwyżkę opłat za obowiązkowe przeglądy techniczne oraz zaostrzenie procedur ich przeprowadzania.

Czytaj więcej
2025.02.10  •  Dom
Kto zapłaci niższy podatek od garażu?

1 stycznia weszły w życie zmiany dotyczące opodatkowania garaży, które mogą wpłynąć na wysokość podatków płaconych przez tysiące właścicieli nieruchomości w Polsce. Nowe przepisy różnicują sposób naliczania podatku w zależności od rodzaju garażu i jego przeznaczenia. Kto zapłaci mniej, a kto powinien przygotować się na wyższe opłaty? Poznaj najważniejsze zmiany i dowiedz się, jak mogą wpłyną na Twój portfel,

Czytaj więcej
2024.11.25  •  Zdrowie
Jak uzyskać odszkodowanie za nowotwór złośliwy?

W obliczu diagnozy nowotworu złośliwego, pacjenci często stają przed trudnymi wyborami. Oprócz walki z chorobą mają również prawo do uzyskania odszkodowania oraz korzystania z usług zdrowotnych. Jak uzyskać odszkodowanie w przypadku nowotworu złośliwego? Jakie prawa przysługują pacjentom oraz jakie są obowiązujące procedury?

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.11.08  •  Samochód
Jakie są konsekwencje badania technicznego po terminie

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz

Czytaj więcej
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu - wzór - Jak napisać
2024.09.02  •  Samochód
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Czym różni się od wyrejestrowania? Pobierz wzór PDF

Sprzedałem auto, co dalej? Wiele osób z nas staje przed trudnym dylematem, jakim jest wypełnienie wszystkich formalności już po dokonaniu transakcji. Kupujący już cieszy się z nowego nabytku, a my zastanawiamy się, do jakiego urzędu udać się w pierwszej kolejności. Punkta spieszy z pomocą i odpowiedzią, na to, co zrobić po sprzedaży auta!

Czytaj więcej
2025.10.03  •  Samochód
Najtańsze OC w sierpniu 2025 – gdzie kupić tanie OC i jak obniżyć składkę?

Średnia cena za OC w sierpniu 2025 r. wyniosła 669 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie 447 zł, inni – ponad 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.

Czytaj więcej