Szacuje się, że aktualnie 4 mln Polaków sprawdza oferty ubezpieczeń w Internecie. Z roku na rok przybywa osób, które szukają ubezpieczenia skrojonego na swoją miarę, za które nie chcą przepłacać. W związku z tym porównują, kalkulują i dopiero potem podejmują ostateczną decyzję o zakupie. Dowód?
Z danych zebranych przez Punktę, porównujących pierwsze półrocze 2018 do pierwszego półrocza 2019 wynika, że liczba osób szukających i kalkulujących oferty ubezpieczeń online średnio wzrosła dwukrotnie. Co charakterystyczne, aż 65% osób sprawdzających ceny polis w Internecie to osoby zamieszkujące miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców.
Czytaj także: Zakupy online – co Polacy kupują w internecie?
– Przyzwyczailiśmy się do myślenia, że z internetowych agregatorów korzysta Polska dużych miast. Tymczasem, jak pokazują nasze dane, Polacy robiący kalkulacje ubezpieczeń pochodzą z małych miejscowości. Między nimi i mieszkańcami aglomeracji nie ma żadnych różnic w poziomie ucyfrowienia. Swobodnie poruszają się po sieci, a poszukiwanie internetowo informacji jest pierwszym etapem zakupów. Znają też swoje potrzeby i wiedzą, jak wybrać dopasowany do siebie produkt. Dlaczego robią kalkulacje? Bo chcą sprawdzić, czy oferta, którą dostali od swojego ubezpieczyciela na pewno jest rynkowa. Cenią sobie wygodę oraz łatwość tego procesu – Sławomir Bilik, prezes zarządu mfind, właściciela marki Punkta.
Mieszkańcy mniejszych miejscowości najczęściej robią kalkulacje ubezpieczeń komunikacyjnych. Przyczyny takiego stanu rzeczy można doszukiwać się w tym, że w Polsce najwięcej samochodów jest poza największymi aglomeracjami. Z raportu „Polaków portfel własny: w drodze” opracowanego przez analityków Santander Consumer Banku, wynika, że mieszkańcy małych miast i wsi, nie wyobrażają sobie życia bez samochodu. Według statystyk, to właśnie tam jest więcej samochodów niż w metropoliach.
Czytaj także: Szukamy ubezpieczenia w internecie, kupujemy tradycyjnie. Jak Polacy się ubezpieczają?
98 proc. polskich kierowców deklaruje posiadanie przynajmniej jednego samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Ponad połowa jest właścicielami co najmniej dwóch aut, a trzy samochody i więcej ma aż 15,1 proc. polskich rodzin.
Co najmniej dwa samochody posiada 63,9 proc. Podobnie wygląda sytuacja w miastach do 50 tys. mieszkańców, gdzie dwa lub więcej aut posiada 66,7 proc. rodzin. Dla porównania: w metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców 78,1 proc. gospodarstw domowych korzysta z jednego auta. A blisko jedna piąta nie ma samochodu wcale.
Kto kalkuluje w sieci?
Polacy są w grupie nacji, które szybko przekonują się do zakupów online, w tym ubezpieczeń. Mimo że udział direct to póki co jedynie 4% całego rynku (z czego 50% stanowią już składki generowane przez agregatory), korzystanie z internetowych kalkulatorów staje się coraz bardziej popularne. Tylko w ostatnim półroczu liczba kalkulacji na kalkulatorze Punkty wzrosła 2-krotnie w stosunku do analogicznego okresu w 2018 roku. Zgodnie z danymi w raporcie McKinseya „E-w dystrybucji ubezpieczeń” 43% klientów ubezpieczeniowych to ci, którzy sprawdzają oferty online, a finalizują je w sposób tradycyjny lub tacy, którzy drogą tradycyjną rozpoznają ofertę, a zakup finalizują directowo.
Statystycznie (za danymi Punkty) ubezpieczenia w sieci sprawdza mężczyzna w wieku 35+, mieszkaniec miasta do 100 tys. mieszkańców. Pracuje na etacie. Jego sytuacja finansowa jest stabilna. Ma stałą pracę, która zapewnia mu regularny dochód. Praca sama w sobie nie jest dla niego źródłem satysfakcji, a jest traktowana jako przykry obowiązek. Najważniejsze, że daje pieniądze, za które można utrzymać rodzinę, która jest dla niego najważniejsza. Lubi czas spędzany z najbliższymi, ale także ceni czas dla siebie. W wolnych chwilach majsterkuje, naprawia stary samochód, wędkuje. Z satysfakcją i przyjemnością dba o dom i pracuje na działce.
Jest człowiekiem dojrzałym, ustabilizowanym materialnie i duchowo, odrzuca skrajności i wierzy we własne możliwości. Jest obowiązkowy, poczucie siły i jedności daje mu rodzina. Jest dumny z wyznawanych przez siebie wartości. Charakteryzuje się umiarkowanym optymizmem, jednocześnie będąc osobą bardzo konkretną. Potrafi się wyluzować i być „fajnym kumplem”. W telewizji ogląda filmy, seriale i mecze. Nie stroni od Internetu – korzysta z serwisów społecznościowych, informacyjnych i lokalnych, ale robi też zakup online.
Czytaj także: Coraz mądrzej wybieramy ubezpieczenia
Jak wygląda ścieżka zakupowa?
Dla obecnego konsumenta bodźcem do zajęcia się tematem odnowienia obowiązkowego ubezpieczenia jest koperta od dotychczasowego ubezpieczyciela. To ona motywuje do sprawdzenia, analizy i kalkulacji kosztów polisy. Co więcej – konsument nie zadowala się kilkoma kalkulacjami, a celuje w jak najpełniejszy obraz dostępnych opcji. Uzbrojony w taką wiedzę idzie do zaprzyjaźnionego agenta. Tam, przy kawie kupuje ubezpieczenie. Dlaczego? Bo nadal ceni sobie bezpośredni kontakt. “Twarzą w twarz” może się potargować i dostać dodatkowy rabat, co jest dla niego źródłem satysfakcji. Może wyjaśnić swoje wątpliwości.
Czytaj także: Kim jest polski klient porównywarek ubezpieczeniowych? Jak do niego dotrzeć?
Jednak część respondentów wskazuje na korzyści z kupowania ubezpieczenia online. Doceniają możliwość zakupu ubezpieczenia bez wychodzenia z domu lub załatwienie tego w czasie pracy, bez kolejki, w dowolnej porze dnia czy nocy, gdy agencja jest zamknięta. Zauważają, że w internecie jest taniej, ponieważ odpada prowizja dla agenta.
Podsumowanie: Koniec dwóch światów
Rozwój nowych technologii i postępująca cyfryzacja zmienia zwyczaje zakupowe i postawy Polaków także wobec ubezpieczeń. Współczesny klient kupuje świadomie. Jest wymagający, z uwagą podchodzi do wyboru oferty i ceni swój czas. W procesie decyzyjnym kieruje się ceną, dostępnością lub dopasowaniem produktu oraz wygodą zakupu.
– Jeszcze jakiś czas temu żyliśmy w świecie podzielonym na tych, którzy kupują zdalnie i tych, którzy preferują kontakt osobisty w punkcie sprzedaży. Obecny klient jest coraz częściej online i offline jednocześnie. Poszukuje argumentów do większości decyzji zakupowych, w tym ubezpieczeń, zarówno cyfrowo, jak i w realnym świecie. Ma dostać dopasowane ubezpieczenie w optymalnej cenie. Cały proces powinien być prosty i wygodny, gwarantujący oszczędność czasu. Taki model zachowań klientów ubezpieczeń zdecydowanie będzie sprzyjał internetowym multiagencjom, bo dokładnie takie potrzeby konsumenta realizujemy – Sławomir Bilik, CEO mfind, właściciela marki Punkta.
Czytaj także: Szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce
Polak w sieci – obraz ogólny
2 na 3 Polaków korzysta z internetu
Nowe technologie zdominowały codziennie życie. W opublikowanym w 2017 roku raporcie PwC „Connected living. Dlaczego ludzie są bardziej digital niż firmy?” co czwarty internauta
- przyznał, że jest online całą dobę. Aż 48% respondentów jest podłączonych do sieci od 6 do 12 godzin. Zgodnie z danymi GUS w 2018 roku 84% Polaków ma dostęp do internetu, wykorzystując go do poszukiwania informacji, obsługi poczty oraz SoMe. Podstawowym narzędziem do łączenia z siecią jest smartfon. Z mobilnego internetu korzysta 86% internautów. Urządzenia, na których korzystamy z internetu, to:
- 61% smartfon
- 18% laptop
- 15% komputer stacjonarny
- 4% tablet
- 1% telewizor (smart TV)
Źródło : E-Polacy. Badanie Kantar Polska na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji, 2019
E-commerce dynamicznie rośnie
Rośnie liczba Polaków zamawiających online towary i usługi. Jak podają autorzy tegorocznego raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, o 6% wzrosła liczba kupujących w sieci (62% wobec 56% w 2018 roku).
Najczęściej wskazywanymi powodami zakupów w sieci są:
- dostępność przez całą dobę – 75%
- brak konieczności jechania do sklepu – 72%
- nieograniczony czas wyboru – 68%
- wygoda zakupów – 58%
- łatwość – 52%
- niższa cena w internecie – 44%
Źródło: E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska, 2019
Cyfrowe źródła informacji
Nowe media są też najpopularniejszym źródłem informacji o produktach i usługach. Inspiracji zakupowych Polacy najczęściej szukają:
- w mediach społecznościowych – 58 %
- w porównywarkach cen – 43 %
- na stronach sklepów detalicznych – 40%
- na stronach z produktami różnych marek – 29%
Źródło: Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu, PwC 2018
Podsumowanie
Nowe media obecne są we wszystkich aspektach ludzkiego życia. Na nowo kształtują podejście do wielu spraw, zmieniają konsumpcję, w tym również ubezpieczeń. To, co jednak najważniejsze – cyfrową rewolucję dystrybucji ubezpieczeń napędzają przede wszystkim osoby zamieszkujące mniejsze miejscowości. Już teraz szukają, kalkulują i analizują oferty w sieci.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu pozwala innej osobie kupić polisę za właściciela, wypowiedzieć ją lub zgłosić szkodę. To proste rozwiązanie przydaje się także wtedy, gdy pojazd jest współwłasnością lub właściciel przebywa za granicą. Sprawdź, kto może wystawić dokument, kiedy jest potrzebny i jak przygotować go poprawnie, aby ubezpieczenie auta przebiegło bez komplikacji.
Posiadanie samochodu terenowego, choć satysfakcjonujące dla miłośników trudnych warunków, wiąże się ze sporymi kosztami, zwłaszcza ubezpieczenia. Wysokość składki OC zależy od wielu czynników, dlatego nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o cenę. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i co zrobić, aby nie przepłacić za ubezpieczenie auta terenowego.
Każdy właściciel pojazdu przewożącego auta, motocykle czy sprzęt budowlany dobrze wie, że nawet solidna laweta to nie tylko przyczepa – to również formalności, ryzyko i potencjalne koszty. Czy ubezpieczenie dla lawety jest obowiązkowe? I jeśli tak – ile może kosztować polisa odpowiedzialności cywilnej właśnie dla niej? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Najchętniej czytane
Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Chociaż zasady dotyczące tego manewru są jasne, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji oraz konsekwencji, jakie mogą wynikać z jego złamania. W artykule przyjrzymy się szczegółowo, jakie kary i punkty karne grożą za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej, czy są sytuacje, w których wyprzedzanie na podwójnej ciągłej jest dozwolone oraz czy takie wykroczenie może wpłynąć na składki ubezpieczeniowe.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
