Ubezpieczenia trafione w punkt

Aktualizacja:

Szacuje się, że aktualnie 4 mln Polaków sprawdza oferty ubezpieczeń w Internecie. Z roku na rok przybywa osób, które szukają ubezpieczenia skrojonego na swoją miarę, za które nie chcą przepłacać. W związku z tym porównują, kalkulują i dopiero potem podejmują ostateczną decyzję o zakupie. Dowód? 

Z danych zebranych przez Punktę, porównujących pierwsze półrocze 2018 do pierwszego półrocza 2019 wynika, że liczba osób szukających i kalkulujących oferty ubezpieczeń online średnio wzrosła dwukrotnie. Co charakterystyczne, aż 65% osób sprawdzających ceny polis w Internecie to osoby zamieszkujące miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców.

Czytaj także: Zakupy online – co Polacy kupują w internecie?

Przyzwyczailiśmy się do myślenia, że z internetowych agregatorów korzysta Polska dużych miast. Tymczasem, jak pokazują nasze dane, Polacy robiący kalkulacje ubezpieczeń pochodzą z małych miejscowości. Między nimi i mieszkańcami aglomeracji nie ma żadnych różnic w poziomie ucyfrowienia. Swobodnie poruszają się po sieci, a poszukiwanie internetowo informacji jest pierwszym etapem zakupów. Znają też swoje potrzeby i wiedzą, jak wybrać dopasowany do siebie produkt. Dlaczego robią kalkulacje? Bo chcą sprawdzić, czy oferta, którą dostali od swojego ubezpieczyciela na pewno jest rynkowa. Cenią sobie wygodę oraz łatwość tego procesu – Sławomir Bilik, prezes zarządu mfind, właściciela marki Punkta.

Mieszkańcy mniejszych miejscowości najczęściej robią kalkulacje ubezpieczeń komunikacyjnych. Przyczyny takiego stanu rzeczy można doszukiwać się w tym, że w Polsce najwięcej samochodów jest poza największymi aglomeracjami. Z raportu „Polaków portfel własny: w drodze” opracowanego przez analityków Santander Consumer Banku, wynika, że mieszkańcy małych miast i wsi, nie wyobrażają sobie życia bez samochodu. Według statystyk, to właśnie tam jest więcej samochodów niż w metropoliach. 

Czytaj także: Szukamy ubezpieczenia w internecie, kupujemy tradycyjnie. Jak Polacy się ubezpieczają?

98 proc. polskich kierowców deklaruje posiadanie przynajmniej jednego samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Ponad połowa jest właścicielami co najmniej dwóch aut, a trzy samochody i więcej ma aż 15,1 proc. polskich rodzin.

Co najmniej dwa samochody posiada 63,9 proc. Podobnie wygląda sytuacja w miastach do 50 tys. mieszkańców, gdzie dwa lub więcej aut posiada 66,7 proc. rodzin. Dla porównania: w metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców 78,1 proc. gospodarstw domowych korzysta z jednego auta. A blisko jedna piąta nie ma samochodu wcale.

Kto kalkuluje w sieci?

Polacy są w grupie nacji, które szybko przekonują się do zakupów online, w tym ubezpieczeń. Mimo że udział  direct to póki co jedynie 4% całego rynku (z czego 50% stanowią już składki generowane przez agregatory), korzystanie z internetowych kalkulatorów staje się coraz bardziej popularne. Tylko w ostatnim półroczu liczba kalkulacji na kalkulatorze Punkty wzrosła 2-krotnie w stosunku do analogicznego okresu w 2018 roku. Zgodnie z danymi w raporcie McKinseya „E-w dystrybucji ubezpieczeń” 43% klientów ubezpieczeniowych to ci, którzy sprawdzają oferty online, a finalizują je w sposób tradycyjny lub tacy,  którzy drogą tradycyjną rozpoznają ofertę, a zakup finalizują directowo.

Statystycznie (za danymi Punkty) ubezpieczenia w sieci sprawdza mężczyzna w wieku 35+, mieszkaniec miasta do 100 tys. mieszkańców. Pracuje na etacie. Jego sytuacja finansowa jest stabilna. Ma stałą pracę, która zapewnia mu regularny dochód. Praca sama w sobie nie jest dla niego źródłem satysfakcji, a jest traktowana jako przykry obowiązek. Najważniejsze, że daje pieniądze, za które można utrzymać rodzinę, która jest dla niego najważniejsza. Lubi czas spędzany z najbliższymi, ale także ceni czas dla siebie. W wolnych chwilach majsterkuje, naprawia stary samochód, wędkuje. Z satysfakcją i przyjemnością dba o dom i pracuje na działce. 

Jest człowiekiem dojrzałym, ustabilizowanym materialnie i duchowo, odrzuca skrajności i wierzy we własne możliwości. Jest obowiązkowy, poczucie siły i jedności daje mu rodzina. Jest dumny z wyznawanych przez siebie wartości. Charakteryzuje się umiarkowanym optymizmem, jednocześnie będąc osobą bardzo konkretną. Potrafi się wyluzować i być „fajnym kumplem”. W telewizji ogląda filmy, seriale i mecze. Nie stroni od Internetu – korzysta z serwisów społecznościowych, informacyjnych i lokalnych, ale robi też zakup online.

Czytaj także: Coraz mądrzej wybieramy ubezpieczenia

Jak wygląda ścieżka zakupowa? 

Dla obecnego konsumenta bodźcem do zajęcia się tematem odnowienia obowiązkowego ubezpieczenia jest koperta od dotychczasowego ubezpieczyciela. To ona motywuje do sprawdzenia, analizy i kalkulacji kosztów polisy. Co więcej – konsument nie zadowala się kilkoma kalkulacjami, a celuje w jak najpełniejszy obraz dostępnych opcji.  Uzbrojony w taką wiedzę idzie do zaprzyjaźnionego agenta. Tam, przy kawie kupuje ubezpieczenie. Dlaczego? Bo nadal ceni sobie bezpośredni kontakt. “Twarzą w twarz” może się potargować i dostać dodatkowy rabat, co jest dla niego źródłem satysfakcji. Może wyjaśnić swoje wątpliwości. 

 Czytaj także: Kim jest polski klient porównywarek ubezpieczeniowych? Jak do niego dotrzeć?

Jednak część respondentów wskazuje na korzyści z kupowania ubezpieczenia online. Doceniają możliwość zakupu ubezpieczenia bez wychodzenia z domu lub załatwienie tego w czasie pracy, bez kolejki, w dowolnej porze dnia czy nocy, gdy agencja jest zamknięta. Zauważają, że w internecie jest taniej, ponieważ odpada prowizja dla agenta.

Podsumowanie: Koniec dwóch światów

Rozwój nowych technologii i postępująca cyfryzacja zmienia zwyczaje zakupowe i postawy Polaków także wobec ubezpieczeń. Współczesny klient kupuje świadomie. Jest  wymagający, z uwagą podchodzi do wyboru oferty i ceni swój czas. W procesie decyzyjnym kieruje się ceną, dostępnością lub dopasowaniem produktu oraz wygodą zakupu.

– Jeszcze jakiś czas temu żyliśmy w świecie podzielonym na tych, którzy kupują zdalnie i tych, którzy preferują kontakt osobisty w punkcie sprzedaży. Obecny klient jest coraz częściej online i offline jednocześnie. Poszukuje argumentów do większości decyzji zakupowych, w tym ubezpieczeń, zarówno cyfrowo, jak i w realnym świecie. Ma dostać dopasowane ubezpieczenie w optymalnej cenie. Cały proces powinien być prosty i wygodny, gwarantujący oszczędność czasu. Taki model zachowań klientów ubezpieczeń zdecydowanie będzie sprzyjał internetowym multiagencjom, bo dokładnie takie potrzeby konsumenta realizujemy – Sławomir Bilik, CEO mfind, właściciela marki Punkta.

 Czytaj także: Szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce

Polak w sieci – obraz ogólny 

2 na 3 Polaków korzysta z internetu

Nowe technologie zdominowały codziennie życie. W opublikowanym w 2017 roku raporcie PwC „Connected living. Dlaczego ludzie są bardziej digital niż firmy?” co czwarty internauta

  • przyznał, że jest online całą dobę. Aż 48% respondentów jest podłączonych do sieci od 6 do 12 godzin. Zgodnie z danymi GUS w 2018 roku 84% Polaków ma dostęp do internetu, wykorzystując go do poszukiwania informacji, obsługi poczty oraz SoMe. Podstawowym narzędziem do łączenia z siecią jest smartfon. Z mobilnego internetu korzysta 86% internautów. Urządzenia, na których korzystamy z internetu, to:
  • 61% smartfon
  • 18% laptop
  • 15% komputer stacjonarny
  • 4% tablet
  • 1% telewizor (smart TV)

Źródło : E-Polacy. Badanie Kantar Polska na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji, 2019

 

E-commerce dynamicznie rośnie

Rośnie liczba Polaków zamawiających online towary i usługi. Jak podają autorzy tegorocznego raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, o 6% wzrosła liczba kupujących w sieci (62% wobec 56% w 2018 roku).

Najczęściej wskazywanymi powodami zakupów w sieci są:

  • dostępność przez całą dobę – 75%
  • brak konieczności jechania do sklepu – 72%
  •  nieograniczony czas wyboru – 68%
  • wygoda zakupów – 58%
  • łatwość – 52%
  • niższa cena w internecie – 44%

Źródło: E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska, 2019

Cyfrowe źródła informacji

Nowe media są też najpopularniejszym źródłem informacji o produktach i usługach. Inspiracji zakupowych Polacy najczęściej  szukają:

  • w mediach społecznościowych – 58 %
  • w porównywarkach cen – 43 %
  • na stronach sklepów detalicznych – 40%
  • na stronach z produktami różnych marek – 29%

 

Źródło: Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu, PwC 2018

Podsumowanie

Nowe media obecne są we wszystkich aspektach ludzkiego życia. Na nowo kształtują podejście do wielu spraw, zmieniają konsumpcję, w tym również ubezpieczeń. To, co jednak najważniejsze – cyfrową rewolucję dystrybucji ubezpieczeń napędzają przede wszystkim osoby zamieszkujące mniejsze miejscowości. Już teraz szukają, kalkulują i analizują oferty w sieci.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej