Na początku roku Komisja Europejska, Parlament Europejski oraz przedstawiciele państw członkowskich, poparli zmianę unijnego prawa w zakresie wyposażenia nowych samochodów. Jednym z obowiązkowym elementów będzie ISA (Intelligent Speed Assistance), czyli system ograniczania prędkości. Na jakiej zasadzie działa ISA? Czemu ma służyć ogranicznik prędkości? Z jakimi korzyściami się wiąże i jakie może mieć konsekwencje?
Inteligentny ogranicznik prędkości jeszcze nie stał się obowiązkowy, ale już budzi wiele kontrowersji. W teorii ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo na drodze. W praktyce jednak nie wydaje się już tak idealny, a jego funkcjonowanie pozostawia wiele znaków zapytania.
Obowiązkowe wyposażenie aut: system ograniczenia prędkości
Zgodnie z unijnymi planami, od maja 2022 roku ogranicznik prędkości będzie obowiązkowym elementem wyposażenia nowych modeli i generacji samochodów. Dwa lata później, ma on być już standardowym systemem bezpieczeństwa, który będzie musiał znajdować się w każdym nowym aucie. Jednak już teraz znajdziemy go w niektórych modelach Forda, Citroena, Hondzie Civic, a także w Peugeotach czy Volvo. Różnica pomiędzy systemem, który znajdziemy aktualnie w niektórych autach, a tym, który pojawi się w nich za 3 lata, to przede wszystkim możliwość dezaktywacji. Ten dzisiejszy, kierowca w każdej chwili może wyłączyć. Jeśli przepisy unijne wejdą w życie, ogranicznik prędkości nie będzie posiadał funkcji wyłączenia, a to w niektórych sytuacjach może okazać się nieco problematyczne. Ale więcej na ten temat za chwilę… A skąd w ogóle pomysł, aby ISO stał się obowiązkowy? To sposób Komisji Europejskiej na podniesienie bezpieczeństwa na europejskich drogach i zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków. Szacuje się, że ta ma zmniejszyć się nawet o 20 proc.
Jak działa ogranicznik prędkości?
Mechanizm działania ogranicznika prędkości nie jest skomplikowany. Podstawą jest uzyskanie przez system informacji dotyczącej aktualnego limitu prędkości i ograniczenia mocy silnika tak, by kierowca jechał zgodnie z przepisami.
|
Nie jest jednak żadną tajemnicą, że obie te metody bywają zawodne.
Z jednej strony poprawa bezpieczeństwa, a z drugiej…
Działanie nawigacji wiąże się z pewnym marginesem błędu. Musimy zatem liczyć się z tym, że system nie zawsze pobierze właściwe dane. Eksperci wskazują między innymi na sytuację, kiedy obok siebie biegną dwie drogi o różnych limitach prędkości. Z tym możemy spotkać się na przykład na niektórych odcinkach dróg ekspresowych czy obwodnic. Istnieje ryzyko, że system zanotuje złą wartość, a kierowca niepotrzebnie zostanie zmuszony do zmniejszenia prędkości. Do tego dołóżmy błędy w systemie rozpoznawania znaków – może dojść do sytuacji, kiedy system będzie odczytywał znaki przykładowo na zjeździe z autostrady, podczas gdy my będziemy jechali cały czas prosto. Rozpoznanie znaków nie zadziała także w momencie, kiedy te będą uszkodzone czy chociażby zaśnieżone.
|
Ponieważ w takiej sytuacji wykorzystanie hamulców wiązałoby się z niebezpieczeństwem, auto po prostu zmniejszy dostępną moc. I w tym miejscu pojawia się kolejna wątpliwość – jak w świetle tego wyglądać ma wyprzedzanie? Okazuje się, że system mógłby zezwalać na chwilową szybszą jazdę. Kierowca będzie mógł przyspieszyć po mocniejszym wciśnięciu gazu. Jeśli bezpośrednio po manewrze wyprzedzania nie zacznie zwalniać, system wyda sygnały ostrzegawcze.
Ogranicznik prędkości a OC: czy to szansa na tańsze OC?
Na koniec pojawia się jeszcze jedno pytanie, na które odpowiedz zainteresuje wszystkich kierowców. W myśl tego, że ogranicznik prędkości miałby za zadanie zminimalizowanie zjawiska przekraczania prędkości, a co za tym idzie, przyczynienie się do bezpieczniejszej jazdy – można więc stwierdzić, że automatycznie zmaleje także ryzyko spowodowania przez kierowcę wypadku. Czy to miałoby jakiś wypływ na wysokość składki obowiązkowego ubezpieczenia OC? Czy towarzystwa ubezpieczeniowe zareagowałyby jakkolwiek na taką zmianę?
Z jednej strony pojawia się pytanie, czy w związku w tym moglibyśmy liczyć na niższe składki, a z drugiej – czy właściciele samochodów starszej generacji, bez ogranicznika prędkości, musiałyby liczyć się z automatycznie droższym OC, ponieważ zostaną one uznane za mniej bezpieczne. Na odpowiedź na tak postawione pytanie przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać…
Sprawdź także:
- Ograniczenia prędkości – poznaj dokładnie przepisy i znaki obowiązujące w Polsce
- Limit prędkości na autostradach w Europie
- Obowiązkowe wyposażenie samochodu od 2022 roku – co się zmieni?
- Odcinkowy pomiar prędkości: Warszawa pierwszym miastem z OPP
- Czy warto mieć w aucie tempomat? Jak on działa?
Obowiązkowe wyposażenie samochodu od 2022 roku – co się zmieni?
Podsumowanie
- Od maja 2022 roku ogranicznik prędkości będzie obowiązkowym elementem wyposażenia nowych modeli i generacji samochodów.
- Ogranicznik prędkości ma na celu podniesienie bezpieczeństwa na europejskich drogach i zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków.
- System czerpie informacje o limitach z danych map do nawigacji GPS oraz z układu rozpoznającego graficzne znaki drogowe.
- Działanie ogranicznika prędkości wzbudza wiele kontrowersji – począwszy od błędów w odczytywaniu danych z nawigacji, aż po problematyczną kwestię wyprzedzania.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Podstawowa funkcja przedniej szyby w samochodzie to, wydaje się, osłona twarzy kierowcy przed błotem z drogi, komarami w zębach oraz dewastacją fryzury. „Wydaje się” to słowo-klucz. Przednia szyba w nowoczesnych samochodach to zdecydowanie więcej niż tylko osłona. Za co odpowiada przednia szyba w aucie?
Policjanci z drogówki nie mają łatwego życia. Wydawałoby się, że wystarczy zatrzymać kierowcę, który przekracza prędkość i wystawić mandat. Niestety, często przy okazji trzeba robić za terapeutę i wysłuchać o problemach rodzinnych i zdrowotnych, które zmusiły praworządnego obywatela do złamania przepisów.
Rok 2019 w Formule 1 to rok „powrotu utraconego mistrza”. Robert Kubica, po ponad 8 latach przerwy, powrócił do ścigania się w F1. Przez ten czas „królowa sportów motorowych” doświadczyła diametralnej zmiany. Nieustannie rozwijająca się technologia, zmodyfikowane przepisy, nowe tory czy inni rywale – z tym wszystkim musiał zmierzyć się Kubica w swoim 77. wyścigu w karierze.
Współcześnie montowane w pojazdach moduły ESP ważą ok. 1 kg. Mimo niewielkich wymiarów i wagi system ESP ma istotne zadanie – jego celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa jazdy.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.