Co to jest ESP? Jak działa system stabilizacji toru jazdy?

Aktualizacja:
mfind6_2610

Współcześnie montowane w pojazdach moduły ESP ważą ok. 1 kg. Mimo niewielkich wymiarów i wagi system ESP ma istotne zadanie – jego celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa jazdy.

Od kilku lat standardowe wyposażenie nowych samochodów w zakresie bezpieczeństwa jest bardzo bogate. Wskazać wystarczy choćby systemy ABS, ASR czy ESP. Również światła pozycyjne mają za zadanie podnieść bezpieczeństwo w warunkach niedostatecznej widoczności. Mimo że z większości tych rozwiązań kierowcy korzystają podczas codziennej jazdy, to nie zawsze wiedzą, jak działają poszczególne układy.

Co to jest ESP w samochodzie i jaka jest jego historia?

ESP (z ang. Electronic Stability Control) to skrót od terminu „stabilizacja toru ruchu”. Układ ten zalicza się do systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Jego głównym zadaniem jest pomoc kierowcy w czasie poślizgu. Dzięki pozyskaniu informacji z czujników rozmieszczonych w samochodzie system ESP może przyhamować wybrane koła i zredukować moment obrotowy silnika. Rezultatem tych działań jest stabilizacja pojazdu np. w czasie poślizgu.

Czytaj także: Poślizg podsterowny i nadsterowny

System ESP powstał w 1995 r., a za jego opracowanie odpowiedzialne były dwie firmy – Mercedes i Bosch. Po raz pierwszy system ESP został zainstalowany w pojeździe marki Mercedes. Wówczas jednak nie wchodził on w zakres standardowego wyposażenia, ale był rozwiązaniem opcjonalnym. Co więcej, kontrola trakcji ESP została wdrożona w związku z problemami wykrytymi w pojazdach marki Mercedes, a nie jako wsparcie kierowcy.

Czytaj także: Za co odpowiada przednia szyba w aucie?

Przez lata system ESP był mocno rozwijany. Ponieważ nazwa „ESP” została zastrzeżona przez markę Bosch, kierowcy mogą spotkać się też z innymi nazwami tego systemu. W zależności od koncernu samochodowego będą to skróty m.in. DSC (BMW i Mazda), VSA (Honda), VDC (Subaru) czy VCS (Toyota).

Jak stabilizacja toru jazdy wspiera kierowcę w czasie jazdy?

Kontrola trakcji ESP uruchamia się automatycznie i nie jest zależna od kierowcy. Aby wyjaśnić, jak działa stabilizacja toru ruchu, trzeba zacząć od dwóch innych popularnych systemów bezpieczeństwa powszechnie montowanych w pojazdach, czyli:

  • ABS – to system, który zapobiega blokowaniu się kół,
  • ASR – to system kontroli trakcji.

System ESP składa się z modułu sterującego i hydraulicznej pompy, wykorzystuje też czujniki, które zbierają informacje dla systemów ABS i ASR. Dzięki pozyskiwaniu informacji m.in. z sensorów prędkości obrotowej kół, kąta skrętu kierownicy, ciśnienia płynu w układzie hamulcowym czy przełożenia skrzyni biegów, system ESP może ustabilizować pojazd na torze ruchu wówczas, gdy istnieje rozbieżność między torem wyznaczonym przez kierowcę a tym, jaki obierze pojazd.

Kontrola trakcji ESP nie działa wyłącznie w momencie kryzysowym, jakim jest poślizg. Przykładami innych sytuacji, gdy kierowca otrzyma wsparcie tego systemu, jest choćby próba gwałtownego ominięcia przeszkody, która pojawiła się na drodze, zbyt szybkie wejście w zakręt czy nagła zmiana pasa ruchu.

Czytaj także: Jak działa ogranicznik prędkości?

Jakie samochody są wyposażone w ESP?

Aktualnie koncerny motoryzacyjne przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa oferowanych klientom samochodów. Powstaje coraz więcej rozwiązań, które mają wspierać kierowców. Przykładem może być choćby asystent parkowania. Z kolei system ESP został doceniony m.in. przez organizację EURO NCAP, która wykonuje testy zderzeniowe i rekomendowała powszechne wykorzystywanie systemu ESP.

W jakich samochodach stabilizacja toru jazdy jest obowiązkowa? Początkowo system ESP był montowany w samochodach premium – poza Mercedesem, można było go znaleźć również w różnych modelach Lexusa, BMW czy Cadillaca. Od 2011 r. ESP znajduje się w każdym samochodzie wyprodukowanym na terenie Unii Europejskiej – dziś to obowiązkowe wyposażenie auta. Kierowcy znajdą go zarówno w SUV-ach typu Dacia Duster, jak i pojazdach zaliczanych do segmentu A – np. w Skodzie Citigo.

W niektórych modelach pojazdów kierowcy mogą spotkać się z opcją „ESP off”. W praktyce jednak wyłączenie całego systemu ESP nie jest możliwe – co najwyżej następuje zatrzymanie niektórych funkcji. Kontrola trakcji ESP nie może zostać wyłączona m.in. w pojazdach marki Skoda.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Samochód
Jak zmiany przepisów w 2024 roku wpłyną na pracę taksówkarzy?

Od 17 czerwca 2024 roku, wszyscy kierowcy taksówek oraz innych firm realizujących usługi przewozowe oparte na aplikacjach mobilnych będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Ta nowa regulacja, wprowadzona w ramach nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, ale jednocześnie wzbudza obawy wśród ekspertów i samych przewoźników.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Podróże
Paszport tymczasowy – Twoje awaryjne wyjście, jeśli nie masz stałego dokumentu

Co zrobić, gdy orientujesz się tuż przed wyjazdem, że Twój paszport stracił ważność? Czy w takiej sytuacji możesz liczyć na szybkie wyrobienie paszportu tymczasowego? Paszport tymczasowy to dokument, który może uratować Twoją podróż w ostatniej chwili. Choć nie zawiera danych biometrycznych i ma krótszy termin ważności, to uprawnia do przekraczania granic.

Czytaj więcej
2024.06.05  •  Samochód
Automatyczne wyrejestrowanie pojazdów w 2024 – rewolucja w Centralnej Ewidencji Pojazdów

W odpowiedzi na narastający problem nieużywanych pojazdów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), polski rząd wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących rejestracji aut. Najistotniejszą modyfikacją jest automatyczne wyrejestrowanie setek tysięcy tzw. martwych pojazdów, które od lat nie są eksploatowane, a mimo to figurują w ewidencji.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
wichura
2022.02.24
Ubezpieczenie od wichur, huraganów i trąb powietrznych

Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?

Czytaj więcej