W odpowiedzi na rosnące potrzeby użytkowników wprowadzono szereg innowacyjnych systemów, które mają na celu zmniejszenie ryzyka wypadków. Jednym z najważniejszych jest system ESP, czyli Elektroniczny Program Stabilizacji. Działa w tle, monitorując zachowanie pojazdu i interweniując w krytycznych momentach, aby pomóc kierowcy utrzymać kontrolę nad autem. Od kilku lat to już standardowe wyposażenie nowych samochodów.
Co to jest ESP w samochodzie i jaka jest jego historia?
ESP (z ang. Electronic Stability Control) to skrót od terminu „stabilizacja toru ruchu”. Układ zalicza się do systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Głównym zadaniem jest pomoc kierowcy w czasie poślizgu. Dzięki pozyskaniu informacji z czujników rozmieszczonych w samochodzie system ESP może przyhamować wybrane koła i zredukować moment obrotowy silnika. Rezultatem jest stabilizacja pojazdu np. w czasie poślizgu.
Czytaj także: Jak wyjść z poślizgu?
System ESP powstał w 1995 roku, a za jego opracowanie odpowiedzialne były dwie firmy – Mercedes i Bosch. Po raz pierwszy został zainstalowany w pojeździe marki Mercedes. Wówczas jednak nie wchodził on w zakres obowiązkowego wyposażenia samochodu, ale był rozwiązaniem opcjonalnym. Co więcej, kontrola trakcji ESP została wdrożona w związku z problemami wykrytymi w pojazdach marki Mercedes, a nie jako wsparcie kierowcy.
Czytaj także: Za co odpowiada przednia szyba w aucie?
Przez lata ESP był rozwijany. Ponieważ nazwa „ESP” została zastrzeżona przez markę Bosch, kierowcy mogą spotkać się też z innymi nazwami. W zależności od koncernu samochodowego będą to skróty m.in. DSC (BMW i Mazda), VSA (Honda), VDC (Subaru) czy VCS (Toyota).
Dowiedz się także, jakie marki i modele zostały uznane za najbezpieczniejsze samochody.
Jak stabilizacja toru jazdy wspiera kierowcę w czasie jazdy?
Kontrola trakcji ESP uruchamia się automatycznie i nie jest zależna od kierowcy. Aby wyjaśnić, jak działa stabilizacja toru ruchu, trzeba zacząć od dwóch innych popularnych systemów bezpieczeństwa powszechnie montowanych w pojazdach, czyli:
- ABS – to system, który zapobiega blokowaniu się kół,
- ASR – to system kontroli trakcji.
System ESP składa się z modułu sterującego i hydraulicznej pompy, wykorzystuje też czujniki, które zbierają informacje dla systemów ABS i ASR. Dzięki pozyskiwaniu informacji m.in. z sensorów prędkości obrotowej kół, kąta skrętu kierownicy, ciśnienia płynu w układzie hamulcowym czy przełożenia skrzyni biegów, system ESP może ustabilizować pojazd na torze ruchu wówczas, gdy istnieje rozbieżność między torem wyznaczonym przez kierowcę a tym, jaki obierze pojazd.
Kontrola trakcji ESP nie działa wyłącznie w momencie kryzysowym, jakim jest poślizg. Przykładami innych sytuacji, gdy kierowca otrzyma wsparcie tego systemu, jest choćby próba gwałtownego ominięcia przeszkody, która pojawiła się na drodze, zbyt szybkie wejście w zakręt czy nagła zmiana pasa ruchu.
Czytaj także: Jak działa ogranicznik prędkości?
Jakie samochody są wyposażone w ESP?
Aktualnie koncerny motoryzacyjne przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa oferowanych klientom samochodów. Powstaje coraz więcej rozwiązań, które mają wspierać kierowców. Przykładem jest asystent parkowania. Z kolei system ESP został doceniony m.in. przez organizację EURO NCAP, która wykonuje testy zderzeniowe i rekomendowała powszechne wykorzystywanie systemu ESP.
Początkowo system ESP był montowany w samochodach premium – poza Mercedesem, można było go znaleźć również w różnych modelach Lexusa, BMW czy Cadillaca. Od 2011 roku ESP znajduje się w każdym samochodzie wyprodukowanym na terenie Unii Europejskiej – dziś to obowiązkowe wyposażenie auta. Kierowcy znajdą go zarówno w SUV-ach typu Dacia Duster, jak i pojazdach zaliczanych do segmentu A – np. w Skodzie Citigo.
W niektórych modelach pojazdów kierowcy mogą spotkać się z opcją „ESP off”. W praktyce jednak wyłączenie całego systemu ESP nie jest możliwe – co najwyżej następuje zatrzymanie niektórych funkcji. Kontrola trakcji ESP nie może zostać wyłączona m.in. w pojazdach marki Skoda.
Sprawdź też, czym różni się poślizg podsterowny i nadsterowny.
Pytania i odpowiedzi
Tak, w niektórych pojazdach istnieje możliwość wyłączenia systemu ESP, jednak nie zaleca się tego w normalnych warunkach jazdy, ponieważ system ten znacząco zwiększa bezpieczeństwo. W sytuacjach ekstremalnych, takich jak jazda po głębokim śniegu lub błocie, kierowcy mogą zdecydować się na jego dezaktywację.
System ESP znacznie zmniejsza ryzyko wypadków spowodowanych utratą kontroli nad pojazdem, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Pomaga w stabilizacji toru jazdy podczas gwałtownych manewrów i poprawia ogólne bezpieczeństwo na drodze.
Migająca kontrolka ESP na desce rozdzielczej wskazuje, że system aktywnie interweniuje w celu stabilizacji pojazdu. Jeśli kontrolka świeci się na stałe, może to oznaczać problem z systemem i zaleca się skonsultować to z mechanikiem.
Tak, wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w system ESP jako standardowe wyposażenie.
System ESP współpracuje z innymi układami bezpieczeństwa, takimi jak ABS (system antyblokowania hamulców) oraz ASR (system kontroli trakcji), co pozwala na kompleksową ochronę pojazdu przed poślizgami i utratą kontroli.
Podsumowanie
- Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), znany również jako Electronic Stability Control, to system bezpieczeństwa wspierający kierowców w utrzymaniu kontroli nad pojazdem, szczególnie podczas poślizgu.
- Opracowany w 1995 roku przez Mercedes-Benz i Bosch. Początkowo stosowany w pojazdach premium (Mercedes, Lexus, BMW). Od 2011 roku obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów w UE.
- System wykorzystuje czujniki, takie jak kąta skrętu kierownicy, prędkości kół czy ciśnienia płynu hamulcowego. Interweniuje automatycznie w sytuacjach kryzysowych, np. podczas poślizgu, gwałtownego omijania przeszkód czy szybkiego wejścia w zakręt. Współpracuje z innymi systemami, takimi jak:
- ABS (zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania).
- ASR (kontrola trakcji przy przyspieszaniu).
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
W obliczu diagnozy nowotworu złośliwego, pacjenci często stają przed trudnymi wyborami. Oprócz walki z chorobą mają również prawo do uzyskania odszkodowania oraz korzystania z usług zdrowotnych. Jak uzyskać odszkodowanie w przypadku nowotworu złośliwego? Jakie prawa przysługują pacjentom oraz jakie są obowiązujące procedury?
W sytuacji, gdy hospitalizacja jest konieczna, warto wiedzieć, z jakich możliwości rekompensaty za ten czas można skorzystać, jeśli mamy odpowiednią polisę. Odszkodowanie za pobyt w szpitalu pomoże zmniejszyć straty finansowe związane z utratą dochodów i kosztami leczenia. W tym artykule omówimy, jak uzyskać takie odszkodowanie, jakie są wymagania oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej polisy.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.