Limit prędkości na autostradach w Europie

Aktualizacja:
ograniczenia-predkosic-w-europie

Międzynarodowe podróże nigdy nie były tak proste. Z racji przynależności do strefy Schengen, przejazd autem przez kolejne europejskie państwa wymaga od nas minimum formalności. Wjeżdżając do obcego kraju, warto jednak pamiętać, że wraz z przekroczeniem granicy zmieniają się przepisy.

Jeśli myślisz, że wybierając się w zagraniczną podróż, wystarczy Ci prawo jazdy i pełny bak, to niestety jesteś w błędzie. Przepisy ruchu drogowego różnią się w zależności od kraju.  Chociaż większość z nich na całym świecie jest uniwersalna, to mogą nas różnić pewnie niuanse. Kiedy wjedziemy autem do innego kraju, bez trudu rozpoznamy większość znaków i zasad ruchu. 

Za to wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu, dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi, czy w końcu ograniczenia na drodze mogą być zupełnie odrębne, nawet na terenie UE. Za przekroczenie limitów prędkości na autostradach grożą niemałe mandaty, których nikt z nas nie chciałby zapłacić. Jak mówi przysłowie: „lepiej zapobiegać niż leczyć”, dlatego warto poznać lokalne przepisy ruchu drogowego, zanim wyruszymy w trasę. Sprawdzamy zatem, ile można jechać na autostradzie i jakie limity prędkości obowiązują w Europie.

Ograniczenia prędkości: przegląd europejskich autostrad

Na stan polskich dróg narzekamy i narzekać mamy też prawo. Znaczące różnice w jakości podróżowania możemy zauważyć, udając się między innymi do Hiszpanii, Niemiec czy Francji. To te państwa posiadają najbardziej rozbudowane autostrady i drogi ekspresowe. W czołówce znajdują się także Włochy i Wielka Brytania. Najmniej rozwiniętą siecią autostrad charakteryzuje się Luksemburg czy Cypr, jednak wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy będzie ich nieporównywalnie mniejsza powierzchnia. Czy to oznacza, że możemy bezkarnie zwiększyć prędkość na autostradzie? Niestety nie.

Jedna dozwolona prędkość na autostradzie w Europie nie istnieje. Czasem różnice te mogą sięgać nawet kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. Największe będą dotyczyły dróg ekspresowych i autostrad i to właśnie tym ostatnim postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska. Sprawdzamy, jaki jest limit prędkości na autostradach w Europie.

Sprawdź obowiązujące limty na autostradach w Europie

limity prędkości na autostradach w europie

Na początku warto podkreślić fakt, że limity prędkości w Polsce są stosunkowo łagodne, a mandaty dopiero od niedawna są porównywalnie wysokie, co w innych częściach Europy. Równie szybko na autostardzie możemy pojechać jedynie w Bułgarii. Ograniczenie prędkości w tych krajach wynosi 140 km/h. W większości krajów europejskich obowiązuje jednak ograniczenie do 120-130 km/h. Większe prędkości możemy rozwinąć teoretycznie w Niemczech. Co to oznacza? O tym więcej za chwilę…

Wybierasz się w podróż? Nie zapomnij o aktualnym ubezpieczeniu OC

Porównaj ceny OC/AC

Limit prędkości na autostradzie w Niemczech

Dla polskich kierowców niemieckie autostrady wydają się, być prawdziwym rajem. Niezła nawierzchnia, kultura innych uczestników ruchu drogowego, brak opłat, a przede wszystkim – ograniczenia prędkości w Niemczech na autostradach nie obowiązują. Nasi zachodni sąsiedzi są bez wątpienia ewenementem na skalę całej Europy. Popularne Autobahny charakteryzują się rozbudowaną infrastrukturą, która pozwala w miarę bezpiecznie rozwijać duże prędkości.

W związku tym nie spotkamy się w poszczególnych landach z typowymi znakami, informującymi o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na autostradzie. Zauważymy za to prostokątne znaki z niebieskim tłem, które wskazują zalecaną prędkość na danym odcinku trasy – zwykle jest to 130 km/h. Kierowca może, choć nie musi się do nich stosować. Jedynie kierujący pojazdami z przyczepą i powyżej 3,5 t muszą zdjąć nogę z gazu i zwolnić do 80 km/h.

Choć z jednej strony kierowca pokonujący niemieckie autostrady może nabrać wiatru w żagle, tak z drugiej – powinien mieć się na baczności. Zasadniczo, przepisy u naszych sąsiadów są dość restrykcyjne. Warto więc wiedzieć, że w przypadku niezachowania odpowiedniego odstępu między pojazdami, a także przy wyprzedzaniu na autostradzie z prawej strony, grozi mandat nawet do kilkuset euro.

Ograniczenia prędkości – Niemcy

Kiedy już zjedziemy z autostrady, spotkamy podobne do naszych ograniczenia prędkości. Niemcy pozwalają poruszać się po terenie zabudowanym z prędkością do 50 km/h, natomiast poza terenem zabudowanym można jeździć maksymalnie 100 km/h.

Litwa: ograniczenia prędkości uzależnione od pory roku

Litwa, ze względu na niewielką odległość, jest często obieranym kierunkiem przez Polaków na wycieczki weekendowe. Równie często wybieramy się tam na własną rękę, samochodem. Choć przepisy drogowe obowiązujące na Litwie niewiele różnią się od tych, które znamy z własnego podwórka, to warto pochylić się na chwilę, aby zapoznać się z limitem prędkości na autostradach.

Ograniczenia na drogach szybkiego ruchu i autostradach uzależnione są od pory roku. Jeśli na Litwę wybieramy się w okresie od listopada do marca – wówczas możemy poruszać się z maksymalną prędkością 110 km/h. Pokonując jednak litewskie autostrady w okresie letnim, wówczas możemy dodać nieco gazu i jechać maksymalnie 130 km/h.

Słowacja: ograniczenia prędkości podobne jak w Polsce

Ruszamy teraz na południe i sprawdzamy tamtejsze ograniczenia prędkości. Słowacja na standardowych drogach ma identyczne limity jak Polska, czyli 50 km/h w terenie zabudowanym i 90 km/h poza nim. Jeśli z kolei chodzi o autostrady, u naszych południowych sąsiadów możemy jeździć nieznacznie wolniej, bo maksymalnie 130 km/h.

Warto dodać, że zarówno w Czechach, jak i na Słowacji, system autostrad jest stosunkowo nowy, dlatego infrastruktura może imponować. Wciąż jednak sieć dróg nie jest rozbudowana na tyle, żeby swobodnie poruszać się słowackimi autostradami po całym kraju.

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe zarówno w Polsce, jak i krajach Unii Europejskiej. Sprawdź, ile możesz na nim oszczędzić

Kalkulator OC/AC

Czechy: niższe limity prędkości i płatne winiety

W Czechach panują takie same zasady jak na Słowacji, zatem ograniczenia na terenie zabudowanym i poza nim są takie jak w Polsce. Limit prędkości na autostradach w Czechach wynoszą 130 km/h. Jedyna różnica między przepisami naszych południowych sąsiadów to, podobnie jak w Polsce, rozgraniczenie limitów prędkości na autostradach i drogach ekspresowych. Na tych drugich obowiązuje w Czechach ograniczenie prędkości do 110 km/h.

Warto również zwrócić uwagę na system naliczania opłat za przejazd autostradami. Zarówno w Czechach, jak i na Słowacji obowiązują winiety. Różnica polega jednak na tym, że wykupuje się na określony czas, a nie dystans. Można więc wykupić winietę na 10 dni, miesiąc albo rok. Jeśli Czechy stanowią tylko część naszej trasy, z pewnością wybierzemy wariant 10-dniowy, który w zależności od rodzaju pojazdu i kraju kosztuje w przeliczeniu około 50-60 zł. Nie warto jednak ryzykować jazdy bez winiety, ponieważ maksymalna przewidziana kara za jazdę autostradą bez specjalnej naklejki to 20 000 koron, czyli około 3800 zł.

Nie chcesz płacić za winietę? Przeczytaj, kto jest zwolniony z opłat: Wniety w Czechach – wszystko, co musisz wiedzieć

Luksemburg: zdejmij nogę z gazu, gdy pada

Na szczególną uwagę zasługuje także Luksemburg. Dlaczego? Tam, dopuszczalne prędkości na autostradzie są dwie – 130 km/h i 110 km/h. Jakie jest rozróżnienie? Kiedy powinniśmy zdjąć nogę z gazu? Jeśli znaki nie stanowią inaczej – możemy jechać 130 km/h, o 20 km wolniej musimy jechać w przypadku opadów deszczu lub śniegu. Dobrą wiadomością jest ta, że korzystanie z dróg i autostrad w Luksemburgu jest bezpłatne.

Austria: wysokie limity prędkości i równie wysokie mandaty!

Przenosimy się na zachód, a więc czas na ograniczenie prędkości w Austrii. W tym malowniczym państwie w terenie zabudowanym można jeździć standardowo do 50 km/h, natomiast poza terenem zabudowanym do 100 km/h. Na autostradach w Austrii obowiązuje limit do 130 km/h. Warto zapoznać się tutaj z pewnymi niuansami prawa o ruchu drogowym. Korzystasz z wideorejestratora?  Za używanie tego urządzenia można zapłacić nawet 25 000 euro grzywny! Austria jest pod tym względem wyjątkowo surowa.

Francja: limit prędkości na autostradach a utrata prawa jazdy

Francja może pochwalić się dobrze rozwiniętą siecią autostrad. Ruszając w podróż samochodową, nie musimy przygotowywać się na szczególne zmiany w kodeksie o ruchu drogowym. Uwagę powinniśmy zwrócić jednak na prędkość. Francja to kraj, w który limit prękości na autostradach określony został na poziomie 130 km/h. W przypadku deszczu – dokładnie tak samo, jak w Luksemburgu – będziemy musieli zwolnić do 110 km/h. A z jaką karą będą musieli liczyć się piraci drogowi? Całkiem srogą. Przekroczenie prędkości o więcej niż 25 km/h wiąże się nie tylko z karą finansową, ale także ryzykiem utraty prawa jazdy. Warto też wiedzieć, że większość autostrad jest płatna. Wysokość opłat jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz długości przejechanej trasy.

Wybierasz się na wakacje? Sprawdź dopuszczalną prędkość w europejskich kurortach

Analizując ograniczenia prędkości w Europie, skupiamy się na krajach często odwiedzanych przez turystów. Szczególnym zainteresowaniem wśród Polaków jeżdżących autem na zagraniczne wakacje cieszy się Chorwacja. Tamtejsze plaże i liczne zabytki zapierają dech w piersiach. Niemniej w czasie jazdy należy skupić się na ograniczeniach prędkości. W Chorwacji limity prędkości nie odbiegają od znanych nam norm. W terenie zabudowanym obowiązuje limit do 50 km/h, w terenie niezabudowanym – 90 km/h, natomiast na autostradach w można jeździć maksymalnie 130 km/h.

Pozostając w południowej Europie, sprawdzamy kraj, który był niezwykle popularnym turystycznym kierunkiem zwłaszcza w drugiej połowie XX wieku. Chodzi oczywiście o Bułgarię. Jadąc na Morze Czarne polscy kierowcy muszą zdjąć nogę z gazu, ponieważ po bułgarskich drogach należy poruszać się nieco wolniej niż w Polsce. W terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie do 50 km/h, poza nim do 80 km/h, na drogach ekspresowych 90 km/h, a limit prędkość na autostradach w Bułgarii wynosi 100 km/h.

Na koniec wybieramy się aż na Półwysep Iberyjski. Jeśli wybieramy się na wakacje do Hiszpanii, warto wiedzieć, że standardowe ograniczenia są tam identyczne jak w Polsce. Różnica dotyczy wyłącznie autostrad. Na nich obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h.

W podróży za granicą może przydać Ci się również ubezpieczenie Assistance. Sprawdź, ile kosztuje pakiet OC + Assistance 

Porównywarka ubezpieczeń OC/AC

Co warto wiedzieć przed podróżą?

Nieznajomość prawa szkodzi! Jeśli planujesz zagraniczną podróż samochodem, a chcesz uniknąć konsekwencji niedostosowania się do miejscowych reguł gry, warto zapoznać się z przepisami i wymaganiami dotyczącymi kierowców. Powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na obowiązkowe wyposażenie samochodu w poszczególnych krajach, dokumenty potrzebne do zagranicznej podróży, limity alkoholu, ale także na wyposażenie auta. Szczególnie warto pamiętać o tym ostatnim punkcie. W przepisach określone bywają zarówno niezbędne elementy wyposażenia samochodu, jak i te, które są zabronione, a ich posiadanie wiąże się z wysokimi karami (np. wideorejestratory w Austrii).

Czy wiesz, że w niektórych krajach wymagane jest dodatkowe potwierdzenie posiadania ubezpieczenia OC w postaci Zielonej Karty? Brak tego dokumentu obliguje do wykupienia lokalnej polisy na samochód tzw. ubezpieczenia granicznego.

Praktyczny przewodnik dla osób wyruszających w zagraniczną podróż samochodem znajdziesz w artykule: Autem za granicę: co, gdzie, jak?

Przejazd autostradami w Europie: opłaty

Przejazd autostradą może być płatny albo bezpłatny. W większości europejskich krajów za taki luksus, będziemy jednak musieli zapłacić. W jaki sposób? To zależy już od kraju. Wyróżnia się trzy główne systemy płatnicze: bramki, winiety i właśnie drogi bezpłatne.

Bramki służą do wniesienia jednorazowej opłaty, która uzależniona jest od pokonanego dystansu. Możemy go znać chociażby z polskich dróg. Z systemem bramkowym spotkamy się między innymi w Hiszpanii, Grecji, Włoszech, Chorwacji czy Francji.

Winiety to okresowe opłaty drogowe, umożliwiające nielimitowane korzystanie z dróg po uiszczeniu określonej kwoty. Kierowcy, którzy wybierają się do Bułgarii, Austrii, Czechach, Słowacji i Szwajcarii, będą musieli je zakupić.

Na koniec zostają autostrady, które możemy pokonać bez wnoszenia żadnych opłat – za darmo przejedziemy na przykład w Niemczech, Holandii, Danii, Szwecji czy Litwie.

Mandat za granicą: płacisz na miejscu, albo nie jedziesz dalej

Podróżując samochodem za granicą, musimy liczyć się z jeszcze jedną bardzo ważną kwestią. W przypadku popełnienia wykroczenia drogowego, będziemy zobowiązani do zapłacenia mandatu na miejscu. W przeciwnym przypadku możemy nie pojechać dalej, a policja może zatrzymać nasze tablice rejestracyjne. Jeśli nie posiadamy przy sobie wystarczającej ilości gotówki, policja może nas konwojować do najbliższego bankomatu lub kantoru. Co więcej – w niektórych krajach europejskich, mundurowi mają możliwość przyjmowania płatności kartą.

Pytania i odpowiedzi

Jakie są ograniczenia prędkości na Słowacji?
Jaki jest limit prędkości na autostradzie w Niemczech?
Czy autostrady w Niemczech są płatne?
Ile można jechać poza terenem zabudowanym w Niemczech?
Ile można jechać na autostradzie w Niemczech?
Ile można jechać na autostradzie w Czechach?

Podsumowanie

  1. Polska jest jednym z krajów mających najwyższe limity prędkości na autostradach w Europie. Szybciej można jechać jedynie w Nieczech.
  2. Ograniczenie prędkości w Niemczech na autostradzie jest sugerowane, ale nie obowiązkowe.
  3. Niektóre kraje Europejskie mają ograniczenia prędkości na autostradach uzależnione od miesiąca lub sytuacji pogodowej np. Francja, Luksemburg czy na Litwie.
  4. Kierowcy poruszający się po autostradach w Austrii mają bezwzględny zakaz korzystania z wideorejestratorów.
  5. W Europie na autostradach obowiązują dwie formy opłat: winietowa oraz tzw. bramki. Nie każdy kraj jednak posiada płatne drogi.
  6. Za mandat poza granicami kraju, kierowcy zobligowani są do płacenia od razu.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments