Towarzystwa ubezpieczeniowe podejmują działania, by odciążyć finansowo klientów w czasie kryzysu wywołanego pandemią - zgodnie z rekomendacjami Polskiej Izby Ubezpieczeń. Wielu ubezpieczycieli jednocześnie przekazuje służbom medycznym środki finansowe i w ten sposób bezpośrednio wspiera walkę z koronawirusem. Jakie jeszcze rozwiązania proponują firmy ubezpieczeniowe?
Po pierwsze – wszystko zdalnie
Wszyscy ubezpieczyciele wdrożyli niezbędne środki ostrożności i przenieśli obsługę klientów do trybu zdalnego – kontakt odbywa się poprzez serwisy internetowe, aplikacje mobilne, elektroniczne formularze, czy też infolinie. Zakup polisy bez wychodzenia z domu oferują m.in. UNIQUA, Nationale-Nederlanden, Generali, czy LINK4. W niemal wszystkich towarzystwach ubezpieczeniowych do dokonania zakupu wystarczy jedynie wypełnienie formularza na stronie internetowej, rozmowa telefoniczna lub kontakt mailowy z agentem, a dokumenty przesyłane są drogą elektroniczną. Płatności dokonuje się równie bezpiecznie – przelewem elektronicznym. Klienci mają także możliwość skorzystania z QR kodu na polisie. Jak zapewnia Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy LINK4, “w LINK4 wdrożyliśmy tzw. polisę zdalną, dzięki której agent nie musi już spotykać się ze swoim klientem w celu podpisania umowy, bo nie wymagamy podpisu na dokumencie”. Dodatkowo klienci sami mogą wykonywać niezbędne do ubezpieczenia zdjęcia (np. stanu licznika) i przesyłać je agentom drogą elektroniczną.
Zdalna sprzedaż dotyczy także ubezpieczeń na życie. Tu ubezpieczyciele proponują konsultacje z agentami np. poprzez internetowe komunikatory online.
Ubezpieczyciele zapewniają także o zwiększeniu przepustowości ich serwisów internetowych, co ma służyć szybkiemu i sprawnemu załatwianiu wszelkich spraw (możliwe jest jednoczesne korzystanie z serwisów wielu osób).
Nie tylko zdalna sprzedaż, ale i likwidacja szkód
Zdalna obsługa klienta nie kończy się na sprzedaży polis ubezpieczeniowych, zawieraniu nowych, czy też przedłużaniu istniejących umów. Ubezpieczyciele proponują również likwidację szkód z wyłączeniem bezpośredniego kontaktu. Przykładowo ERGO Hestia uruchomiła w tym celu specjalną aplikację Pomoc Online, poprzez którą można przeprowadzić videooględziny lub przesłać zdjęcia uszkodzeń. Z kolei Generali zapewnia, że zdjęcia szkód komunikacyjnych czy majątkowych mogą zostać wykonane po prostu telefonem i z telefonu przesłane do ubezpieczyciela. Podobnie jest w LINK4, gdzie cała procedura likwidacji szkody odbywa się online.
Wypłata odszkodowania na podstawie oświadczenia
Jeśli kwota odszkodowania pozostaje bezsporna, w wielu przypadkach możliwa jest jej wypłata bez konieczności dostarczania przez poszkodowanych wymaganej w standardowych procedurach dokumentacji. Tak jest m.in. w Generali, gdzie odszkodowanie wypłacane jest na podstawie oświadczenia poszkodowanego. Przy zgłoszeniach dotyczących obrażeń lub chorób firma wydaje zaoczne orzeczenie na podstawie dokumentacji medycznej, w miejsce osobistego badania lekarskiego.
Jakie jeszcze rozwiązania uruchomili ubezpieczyciele?
Jeśli nasz samochód wymaga wizyty w warsztacie, a my nie chcemy lub nie możemy wychodzić z domu, przedstawiciel ubezpieczyciela może przyjechać po nasz pojazd i dostarczyć go do warsztatu. Po wykonanej naprawie samochód do nas powróci tą samą drogą. Taką usługę door-to-door na czas zagrożenia epidemiologicznego oferuje m.in. LINK4.
Z kolei departament likwidacji szkód w TUZ Ubezpieczenia podniósł limity odszkodowań wypłacanych w trybie uproszczonym. Wdrożone rozwiązania techniczne pozwalają likwidować więcej szkód komunikacyjnych poprzez telefon bez oględzin rzeczoznawcy.
Rozwiązania dla właścicieli mieszkań, rolników, firm i turystów
Poszczególni ubezpieczyciele dostosowali niektóre procedury do nowej sytuacji wynikającej z pandemii. I tak np. Generali czasowo rezygnuje z warunku wykonywania przeglądów budowlanych dla ubezpieczeń domów i mieszkań oraz ubezpieczeń gospodarstw rolnych. Z kolei jeśli nasza firma ubezpieczyła stacjonarny sprzęt komputerowy, a na czas pandemii przekazała go do pracy zdalnej swoim pracownikom – ubezpieczenie zostanie zachowane.
Klienci PKO Ubezpieczenia mogą natomiast liczyć na zwrot składki w polisie turystycznej za niewykorzystany okres ubezpieczenia – jeśli nie odbyli podróży i skontaktują się w tej sprawie z ubezpieczycielem przez telefon lub mail. O zwrot kosztów poniesionych przy zakupie polisy turystycznej mogą ubiegać się również klienci LINK4, którzy musieli odwołać swój wyjazd w związku z pandemią.
Inną propozycją jest możliwość przedłużenia ubezpieczenia podróżnego za granicą w sytuacji, gdy nie mamy możliwości powrotu do kraju.
Grupowe ubezpieczenie COVID-19
Interesujące rozwiązanie przedstawiło Generali. W związku z pandemią towarzystwo przygotowało zupełnie nowy produkt ubezpieczeniowy dla firm. W ramach Grupowego Ubezpieczenia Covid-19 pracodawcy mogą ubezpieczyć cały swój zespół na wypadek zarażenia wirusem SARS-Co-2. Każdy pracownik ze zdiagnozowaną w trakcie ochrony chorobą może liczyć na finansowe wsparcie m.in. związane z pobytem w szpitalu na skutek zachorowania.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Powiązane artykuły
Pandemia z pewnością nie zasiała spustoszenia na rynku ubezpieczeń ani nim nie zachwiała. Zagrożenie COVID-19 zmieniło za to rynek ubezpieczeń i do tego otworzyło przed nim nowe możliwości rozwoju.
Dzisiaj nikt nie ma złudzeń - skutki pandemii COVID-19 dotkną wszystkich. Gospodarka już zwolniła, a negatywne konsekwencje sytuacji odczuwają zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby indywidualne. Jednak poszczególne branże wychodzą naprzeciw swoim klientom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej w wyniku pandemii. Tak właśnie jest w przypadku klientów branży ubezpieczeniowej.
Polska Izba Ubezpieczeń zarekomendowała swoim członkom konkretne działania, które mają na celu m.in. zapewnić ochronę ubezpieczeniową klientom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej w związku z pandemią COVID-19.
Czy warto kupować samochód w czasie pandemii? Jak się okazuje, to może być całkiem dobry moment, a nawet szansa, aby skorzystać z naprawdę atrakcyjnej oferty.
Gdy przytrafi Ci się szkoda, chcesz, żeby pieniądze trafiły jak najszybciej na Twoje konto. Ubezpieczyciele coraz częściej oferują uproszczoną likwidację szkód i inne rozwiązania, które mają uczynić dochodzenie odszkodowania lekkim i niemal przyjemnym. Sprawdź, czy Twoje towarzystwo daje taką możliwość.
Każdy z nas powinien podejmować działania, dzięki którym koronawirus SARS-Cov-2 nie będzie się rozprzestrzeniał. Część z nich nie wymaga specjalnych wyrzeczeń – sprawy urzędowe, zakupy spożywcze czy przedłużenie ubezpieczenia OC możesz załatwić bez wychodzenia z domu, czyli zdalnie.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.
Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.