Zima coraz bliżej, dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze, więc warto pomyśleć o przygotowaniu samochodu na nowe warunki. Podstawa to wymiana opon na zimowe. Nie tylko są one bardziej odporne na temperatury, ale przede wszystkim gwarantują większe bezpieczeństwo. Czy ich brak może skutkować brakiem odszkodowania w przypadku kolizji?
Badanie wykonane przez firmę SW Research pokazuje, że poprawiła się świadomość Polaków, jeśli chodzi o wymianę opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Zmienia je 83,5% polskich kierowców. Co z pozostałymi? Na szczęście większość z nich (12,5%) używa opon całorocznych. Niestety, zdarzają się jeszcze kierowcy, którzy przez cały rok jeżdżą na oponach zimowych (1,7%) lub letnich (0,5%).
Co w sytuacji, kiedy kierowca spowoduje kolizję, nie mając odpowiedniego ogumienia? Czy towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie z polisy OC? Jak sytuacja wygląda w przypadku innych ubezpieczeń np. Autocasco czy Assistance?
Odszkodowanie z ubezpieczania OC a brak zimowych opon
Zacznijmy od początku, czyli odpowiedzmy na kluczowe pytanie: czy jest obowiązek zmiany opon na zimowe? Nie! Nie ma prawnego obowiązku zakładania zimowego ogumienia. Wielokrotnie już ogłaszano plany wprowadzenia ustawy, która nakazywałaby taką zmianę, ale pozostało to w sferze projektów. Na razie nie możemy zatem dostać mandatu za brak„zimówek”.Skoro nie ma obowiązku zmiany to, czy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z polisy OC?
OC to ubezpieczenie obowiązkowe, którego zakres jest ściśle regulowany przez prawo. Towarzystwo ubezpieczeniowe nie może odmówić wypłaty odszkodowania z OC bez względu na to, na jakich oponach jechał sprawca kolizji. Nie ma podstawy prawnej, która uzasadniałaby inną decyzję.
Odrębną sprawą jest, że kierowca naraża siebie i innych uczestników ruchu drogowego, gdy porusza się pojazdem nieprzystosowanym do pogody. Jeśli więc zastanawiasz się, czy opony zimowe są obowiązkowe – posłuchaj głosu rozsądku i zmień je dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Porównaj ceny ubezpieczenia OC
Brak opon zimowych a ubezpieczenie Autocasco (AC)
Jazda na oponach letnich zimą nie ma zatem wpływu na odszkodowanie z polisy OC. Jak to wygląda jednak w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia AC? Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana. Ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania z polisy AC, albo znacznie je obniżają. Powołują się przy tym na dwa przepisy Kodeksu cywilnego:
Art. 362. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania lub zwiększenia szkody:
„Jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”,
Art. 827 Granice odpowiedzialności ubezpieczyciela:
1§. „[…] w razie rażącego niedbalstwa odszkodowanie nie należy się, chyba że umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia stanowią inaczej”.
Ubezpieczyciele traktują jazdę bez zimowych opon jako rażące niedbalstwo. Powołują się na zapis o to przypadku, gdy ubezpieczony przyczynia się do powstania szkody albo zwiększenia jej rozmiarów. Jeśli liczysz na odszkodowanie z AC, brak opon zimowych może być podstawą do odmowy wypłacenia ubezpieczenia.
Obowiązek zmiany opony zimowych w Europie
W Polsce nie ma obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych, ale należymy pod tym względem do grona niewielkiej grupy państw. W większości europejskich krajów jazda na „zimówkach” jest obowiązkowa. Należy o tym pamiętać, szczególnie jeśli planujemy podróż za granicę. Brak takich opon może skończyć się wysokim mandatem w przypadku policyjnej kontroli.
Od kiedy należy zakładać opony zimowe w Niemczech? W przypadku tego kraju przepisy nie są jasno uregulowane. Policja może nałożyć na Ciebie mandat w sytuacji, gdy korzystasz w letniego ogumienia niedopasowanego do warunków pogodowych. Co to oznacza? Na jezdni znajduje się lód, śnieg, błoto pośniegowe lub panuje gołoledź.
Inaczej sytuacja wygląda np. w Austrii. Tutaj, podobnie jak w Czechach, Estonii, Finlandii, Litwie, Norwegii czy Słowacji, ogumienie należy zmienić przed 1 listopada. W Chorwacji czy Słowenii obowiązkowe są one dopiero od 15 listopada. Na Łotwie, w Turcji, Szwecji i Estonii ze zmianą możesz zaczekać do 1 grudnia.
Warto jednak dodać, że nawet w przypadku kolizji za granicą bez zimowych opon, polski ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie z polisy OC (Zielona Karta poza krajami Unii Europejskiej).
Sprawdź cenę ubezpieczenia OC/AC!
Dlaczego należy dopasować ogumienie do panujących warunków?
W sytuacji gdy obowiązek zmiany opon na zimowe nie jest uregulowany prawnie, możesz samodzielnie zdecydować o tym, kiedy i czy w ogóle zastępować ogumienie. Zasada w takiej sytuacji jest prosta: opony należy dostosowywać do odpowiedniej pory roku. To ważne szczególnie w czasie zimy, gdy warunki panujące na drodze mogą być bardzo trudne i niebezpieczne.
Zimowe opony mają za zadanie ułatwić jazdę, dzięki odmiennej budowie od letnich modeli. Są one przystosowane do pracy w temperaturze poniżej 7 st. C. Mają w swoim składzie więcej krzemionki, która sprawia, że nie twardnieją na mrozie, a tym samym nie zmniejsza się ich przyczepność. Dodatkowo bieżnik „zimówek” składa się z wielu lamelek i dużych kostek, dzięki czemu nie tracą przyczepności na śniegu czy lodzie.
Opony zimowe zapewniają w trudnych warunkach lepszą sterowalność auta, lepsze przyspieszenie, a przede wszystkim skuteczniejsze hamowanie. W niektórych sytuacjach droga hamowania może zmniejszyć się dwukrotnie w stosunku do opon letnich!
Czytaj także: Jak dbać o opony podczas upałów
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Wielu kierowców decyduje się na zmianę opon na zimowe już w październiku. To bardziej przyzwyczajenie niż sztywny termin. Decyzja powinna zależeć tak naprawdę od warunków pogodowych. Zaleca się, aby zmienić opony na zimowe, gdy średnia temperatura utrzymuje się poniżej 7°C. Analogicznie, gdy wiosną temperatura będzie się utrzymywała powyżej 7°C, trzeba przejść na opony letnie. Ważne jest także, żeby zmienić na zimowe wszystkie cztery opony. Gdy ograniczymy się tylko do dwóch przednich, tył auta może wpaść w poślizg podczas hamowania lub skręcania. Założenie „zimówek” tylko na tył pozbawi przód pojazdu sterowności.
Czytaj także: Jakie opony wybrać ?
Pytania i odpowiedzi
Nie. W Polsce nie ma przepisu, który jasno by regulował kwestię wymiany ogumienia w pojazdach. Określona w ustawie jest jedynie minimalna wysokość bieżnika i wynosi ona 1,6 mm.
Brak opon zimowych nie może być podstawą odmowy wypłaty odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC. Może to być jednak problem w przypadku polisy AC. Warto także pamiętać, że opony zimowe zwiększą nasze bezpieczeństwo na drodze, a na tym nie warto oszczędzać.
Ponieważ w Polsce nie ma prawnie uregulowanego terminu zmiany opon, decyzja pozostaje w kwestii kierowcy. Zaleca się, aby zmienić opony na zimowe, gdy średnia temperatur spadnie poniżej 7°C. Długotrwała jazda przy wyższych temperaturach może skutkować szybszym zużyciem i zniszczeniem opon.
Niemieckie prawo nie definiuje jasno obowiązkowego terminu zmiany opon na zimowe. Policja ma prawo nałożyć mandat, gdy ogumienie nie jest dopasowane do warunków pogodowych, co oznacza, że na drodze zalega lód, błoto pośniegowe, śnieg lub panuje gołoledź. Niemieccy kierowcy sugerują się zwrotem O bis O, co oznacza Oktober bis Ostern – od października do Wielkanocy.
Polskie prawo dopuszcza do jazdy pojazdy, których opony mają minimum 1,6 mm bieżnika. Jest to jednak zdecydowanie zbyt mało w przypadku ogumienia na mróz. Dla bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu zaleca się, aby bieżnik w oponach zimowych miał od 4 do 4,5 mm.
Podsumowanie
- Polskie prawo nie przewiduje obowiązku wymiany opon na zimowe.
- Brak opon zimowych nie może być podstawą do odmowy wypłacenia odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC.
- Towarzystwo ubezpieczeniowe może uzależnić wypłatę sumy z tytułu polisy AC i Autocasco, w przypadku niedopasowanego ogumienia do warunków pogodowych.
- Obowiązek zmiany opon na zimowę jest regulowany prawnie w ponad 20 krajach europejskich.
- Ogumienie należy zmienić na opony zimowe, gdy średnia temperatura spada poniżej 7°C.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Wiosna to znak, że do wyższych temperatur trzeba przygotować także samochód. Jedną z ważniejszych czynności jest zmiana opon. Warto zarezerwować termin u wulkanizatora, ale i zastanowić się, gdzie i jak przechowywać opony, które znowu założy się na początku zimy.
Zmiana opon to czynność, która powinna być regularnie wykonywana przez każdego kierowcę. Niezależnie od tego, czy jeździsz samochodem osobowym, dostawczym czy ciężarowym, odpowiednio dobrane opony to gwarancja bezpieczeństwa na drodze. W tym artykule wyjaśnimy, kiedy należy zmieniać opony, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze nowych opon oraz jak prawidłowo przeprowadzić wymianę.
Producenci zakładają, że opony średnio służą nam przez ok. 60 tysięcy kilometrów. Oczywiście lepiej, by jeździć na nich dłużej i cały czas bezpiecznie. A na to ma wpływ sposób, w jaki używamy gum. Oto 10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, by przedłużyć ich żywot.
Jeśli kiedykolwiek przyglądałeś się oponom - czy to podczas ich zmiany, czy przy zakupie nowego kompletu – z pewnością zauważyłeś, że są one oznaczane. Litery i cyfry widniejące na oponach, nie są przypadkowym ciągiem znaków. Tak naprawdę niosą szereg istotnych informacji. Jakich? Sprawdź, co mówią poszczególne cyfry i litery na oponie!
Wiosna coraz bliżej, kwiaty kwitną, ptaki śpiewają, a każdy kierowca uświadamia sobie, że trzeba zmienić opony. Ten coroczny wiosenny rytuał być może niektórym wydaje się uciążliwy, ale zdecydowanie jest konieczny. Letnie opony są przecież projektowane przez producentów po to, by auto jak najlepiej prowadziło się wiosną i latem. Oto kilka ważnych informacji na ich temat.
W końcu nadchodzi tak moment, gdy dla własnego (i innych) bezpieczeństwa na drodze trzeba pozbyć się starych opon samochodowych i zakupić nowe. O ile z zakupem nikt nie ma większego problemu, o tyle już kwestia tego, co zrobić ze starymi oponami może być nieco kłopotliwa. Utylizacja, skup, a może wyrzucić? Co zrobić ze starymi oponami samochodowymi? Podpowiadamy dostępne rozwiązania.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.