Komplet opon powinien starczyć na 6 sezonów? To przekonanie może zmniejszyć Twoją czujność. W tym roku upewnij się, czy nie czas na zmianę opon – na nowe!
1. Zmieniaj opony zgodnie z porami roku
Wbrew niektórym opiniom podział opon na zimowe i letnie nie jest wymysłem producentów, którzy szukają dodatkowych źródeł dochodu. Różnice ogumienia na sezon letni i zimowy są znaczne i wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nie lekceważ zaleceń specjalistów. Dbaj o to, aby Twój samochód jeździł na oponach dostosowanych do warunków pogodowych.
Opony letnie | Opony zimowe | |
Rodzaj użytej gumy | Twardsza guma, odporna na wysokie temperatury | Miększa guma, z większym dodatkiem krzemionki w składzie, bardziej elastyczna – nie twardnieje w niskich temperaturach |
Stopień lamelizacji (rodzaj bieżnika) | Opona jest gładsza, dzięki czemu ma większą przyczepność na gładkiej drodze; bieżnik ma za zadanie odprowadzanie wody deszczowej spod kół | Opona jest poprzecinana większą liczbą nacięć (lamelek), aby zwiększyć przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym, a same nacięcia są szersze niż w oponach letnich |
Zalecane warunki pogodowe | Temperatura powyżej 7°C, gładka nawierzchnia, sucha lub wilgotna | Temperatura poniżej 7°C, błoto, śnieg |
Użycie w niewskazanych warunkach pogodowych | Twardnienie w temperaturze poniżej 7°C, droga hamowania znacznie się wydłuża, opona nie odprowadza błota i śniegu, zmniejszona jest przyczepność | W temperaturze powyżej 7°C guma staje się miękka, co prowadzi do szybszego zużycia się bieżnika; w warunkach letnich znacznie wydłuża się czas hamowania, zwiększa się zużycie paliwa |
2. Używaj opon zgodnie z zaleceniami
Opony letnie, które jeżdżą w warunkach zimowych, stanowią czynnik zwiększonego ryzyka, a do tego szybciej ulegają eksploatacji. Użyta mieszanka materiałów w oponie jest przystosowana do warunków letnich. Pod wpływem niższej temperatury opony twardnieją i są mniej elastyczne. Podobnie opony zimowe używane podczas letniej pogody ulegają szybszej degradacji. Zimowy bieżnik zużyje się szybciej, a droga hamowania na gładkiej jezdni wydłuży się o kilkanaście metrów.
Również niewłaściwe przechowywanie gum może wpłynąć na ich stan. Przyjmuje się, że idealne warunki na przechowanie gum to zaciemnione, suche i chłodne miejsce, gdzie temperatura nie spada poniżej 10°C i nie przekracza 20°C. Pamiętaj o właściwej pozycji opon – nieprawidłowo ułożone mogą ulec zniekształceniu i nieodwracalnemu zniszczeniu.
3. Sprawdzaj bieżnik dwa razy w roku
Kiedy ostatnio mierzyłeś głębokość bieżnika? Ta wartość bezwzględnie świadczy o stopniu zużycia opony. A to zwiększa to ryzyko np. pęknięcia gumy podczas jazdy.
Głębokość bieżnika najlepiej sprawdzać w momencie, kiedy masz dobry dostęp do opony – czyli przed jej założeniem oraz po posezonowym zdjęciu gum.
Możesz posłużyć się znacznikiem zużycia TWI (Tread Wear Index), który znajduje się wewnątrz bieżników. Jego wysokość to 1,6 mm – najmniejsza dopuszczalna głębokość bieżnika. Uznaje się jednak, że w oponach letnich już 3 mm są wartością graniczną, w zimowych – 4 mm. Wtedy warto pomyśleć o zakupie nowego kompletu..
Niektórzy producenci stosują dodatkowe oznaczenia na oponach, które wskazują na częściowe zużycie gum. Najpewniejszą metodą sprawdzenia głębokości bieżnika pozostaje jednak użycie głębokościomierza, który precyzyjnie wskaże tę wartość. Dodajmy, że głębokość bieżnika powinna być taka sama na całej oponie.
CZYTAJ TAKŻE
10 rzeczy, których nie wiesz o swoich oponach
4. Zmiana opon na nowe: nie odkładaj na potem
Sądzisz, że bezpieczeństwo jazdy zależy od hamulców? Bez sprawnych opon nie wyhamujesz na czas. To element auta, który jako jedyny styka się z podłożem.
Sprawdź też datę produkcji opon (jest na nich wybity rok oraz tydzień produkcji) – odporność gumy, gwarantująca odpowiednie właściwości opony, to zwykle 6–10 lat.
Decyzja o wymianie opon powinna być podjęta na podstawie takich kryteriów, jak liczba przejeżdżonych sezonów, głębokość bieżnika, stan techniczny. Dodatkowo zwróć uwagę na przyczepność opon, parcenie gumy, mikropęknięcia, brak równomierności powierzchni np. wybulenia czy pęcherze. Jeśli na oponie pojawiają się powyższe oznaki – czas na zakup nowych opon. Bezzwłocznie!
5. Kupujesz używane auto – sprawdź żywotność opon
Kiedy kupujesz używane auto, koniecznie sprawdzić stan ogumienia, bo być może czeka Cię zmiana opon na nowe. Jeżeli ściany boczne gum są popękane, to znaczy, że są już w znacznym stopniu wyeksploatowane i bardziej narażone na uszkodzenia. Koniecznie sprawdź suwmiarką/głębokościomierzem wysokość bieżnika.
6. Czytaj etykiety, unikniesz nieporozumień
Od 2012 roku wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej mają obowiązkowe oznaczenie właściwości. Ułatwia to wybór ogumienia i pozwala znaleźć kompromis (np. „głośniejsze”, ale tańsze opony, droższe, ale bardziej przyczepne).
- Efektywność paliwowa: to oznaczenie informuje nas, w jakim stopniu opona wpływa na zwiększenie zużycia paliwa w samochodzie. Jest opisane w klasach od A do G. A to najwyższa klasa efektywności, G najniższa dopuszczalna. Im wyższa klasa, tym mniejsze zużycie paliwa.
- Hamowanie na mokrej nawierzchni: oznaczenie opisane jest w podobny sposób, czyli A–G. Warto zauważyć, że na etykiecie nie ma klasy D. Klasy informują nas o przyczepności na mokrej nawierzchni. A jest najlepszym możliwym wynikiem.
- Poziom generowanego hałasu zewnętrznego: wyrażany w decybelach (dB). Głośność oznaczona jest symbolem fal dźwiękowych rozchodzących się od ikony głośnika. Jedna czarna fala oznacza oponę cichą (co najmniej 3 dB poniżej przyszłego europejskiego limitu), dwie – oponę o średnim poziomie głośności (przedział między przyszłym europejskim limitem a 3 dB poniżej niego), natomiast trzy fale – oponę głośną, która wyzwala hałas powyżej przyszłego europejskiego limitu.

7. Nowe opony możesz wybrać samodzielnie, ale…
Czasem lepiej poradzić się specjalisty, bo dobór nowych opon do auta może zaważyć na bezpieczeństwie i komforcie podróży. Nie wybieraj najtańszych opon nieznanych producentów, które mogą wyglądać ładnie, ale odbiegać jakością od standardu. W zależności od potrzeb wybierz opony o wyższym lub niższym standardzie, ale zawsze u sprawdzonego sprzedawcy.
Adrian Kosmeja, zastępca kierownika działu obsługi klienta Oponeo.pl:
Aby samodzielnie dobrać nowe opony do swojego auta, najlepiej skorzystać z konfiguratora doboru opon oferowanego w serwisie Oponeo.pl. Niezbędne informacje, jakie należy podać, to: marka i model auta, typ nadwozia, generacja oraz pojemność silnika. Następnie system podpowie nam, jaki rozmiar oryginalnie został zastosowany w naszym aucie oraz jakie ewentualnie zamienniki danego rozmiaru możemy wziąć pod uwagę. Niezbędna jest informacja dotycząca rozmiaru felgi zastosowanej na aucie. Większość producentów samochodów do jednego modelu auta homologuje kilka rozmiarów felg, a co za tym idzie – także opon. Po wprowadzeniu informacji w wyszukiwarkę zobaczymy, jakie zamienniki można stosować bezpiecznie, bez ryzyka obniżenia jakości i bezpieczeństwa jazdy.
Jeśli chcemy zastosować ten sam rozmiar, na jakim auto jeździ obecnie, wystarczy znać szerokość opony (wyrażona w milimetrach), wysokość (wyrażona stosunkiem procentowym do szerokości) oraz średnicę felgi (wyrażona w calach). Dla przykładu rozmiar 195/65R15 oznacza, że opona ma 195 mm szerokości, jej wysokość to 65% z 195 mm, czyli 126,75 mm, a średnica felgi wynosi 15 cali.
Przy dobieraniu zamienników opon (które może okazać się bardzo korzystne finansowo bez koniecznej utraty osiągów) warto skorzystać z porad ekspertów i kalkulatora zamienników. Znajdziemy je na stronie https://www.oponeo.pl/
8. Używane opony: pozorna oszczędność
Chcesz zaoszczędzić na ogumieniu? Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie.
Komplet używanych opon jest zwykle dużo tańszy od nowych (nawet kilkukrotnie), ale może się okazać nieopłacalny, zwłaszcza gdy wybierasz go przez internet. Zdarza się, że choć powierzchownie opona wygląda na nieuszkodzoną i ma wystarczająco głęboki bieżnik, ukrywa usterki wewnątrz konstrukcji. Takie niewidoczne wady znacznie skracają żywotność ogumienia.
Używane opony nie mają też gwarancji i w razie jej wcześniejszego zużycia lub wady konstrukcyjnej niewidocznej gołym okiem, po prostu stracimy pieniądze.
9. Jedna zniszczona opona – wymiana kompletu gum?
Zdarza się, że w wyniku wypadku lub innego zdarzenia w aucie zostanie uszkodzona tylko jedna opona, a reszta będzie nadawała się do dalszej jazdy. – Nie jest konieczne, aby w takiej sytuacji wymieniać komplet opon – mówi Adrian Kosmeja z Oponeo.pl. – Jeżeli opony były nowe, wystarczy wymienić tę jedną uszkodzoną oponę. Natomiast jeśli opony były w jakimś stopniu zużyte, należy wymienić opony na jednej osi. Wyjątkiem są opony w samochodach z napędem 4×4. W takim wypadku przy uszkodzonej oponie powinno się wymienić cały komplet ogumienia.
10. Opony całoroczne – warto czy nie?
Zdania dotyczące oceny opon całorocznych są podzielone. Takie ogumienie jest wynikiem kompromisu, który ma zapewnić bezpieczną i komfortową jazdę w ciągu całego roku. Zmiany zachodzące w naszym klimacie, które powodują, że zimy są łagodniejsze, nie wykluczają jednak dużych opadów śniegu i bardzo niskich temperatur (ostatnia zima przyniosła nam kilka takich dni). Opony całoroczne mogą być dobrym wyborem przy łagodnych zimach.
Warto jednak pamiętać, że w niektórych państwach europejskich obowiązuje nakaz używania opon zimowych w określonych miesiącach i warunkach pogodowych, co warto sprawdzić przed zimowym wyjazdem m.in. do Austrii, Czech, Niemiec, krajów skandynawskich (bez Danii) czy Rumunii.
Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu artykułu Adrianowi Kosmei, zastępcy kierownika działu obsługi klienta Oponeo.pl.
Podsumowanie
- Sprawdzaj stan opon po każdym sezonie: głębokość bieżnika, uszkodzenia powierzchni, odkształcenia. Jeśli zauważysz pierwsze oznaki degradacji gum, zmiana opon jest koniecznością.
- Jeźdź na oponach dostosowanych do warunków atmosferycznych: jazda będzie bezpieczniejsza, a Ty zaoszczędzisz paliwo.
- Opony zmieniaj co kilka lat. Dobieraj je do swojego auta, ale także stylu jazdy. Czytaj etykiety mówiące o klasie opony, dzięki czemu łatwiej dopasujesz ogumienie do swoich potrzeb.
- Inwestuj w nowe opony. Używane mogą mieć ukryte wady, a nie mają już ważnej gwarancji.

Redaktor Punkta
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Najnowsze artykuły

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Jeśli używasz prywatnego samochodu do celów służbowych, prawdopodobnie przysługuje ci kilometrówka. Rozwiązanie pozwala zwrócić pracownikowi wydatki związane z użyciem w pracy swojego auta. Kilometrówkę oblicza się na podstawie stawki za kilometr. Od 17 stycznia 2023 roku doszło do jej podwyższenia. Dowiedz się, jak przebiega rozliczenie kilometrówki samochodu prywatnego w 2023 roku.

Zakup samochodu to powód do radości. Po sfinalizowaniu transakcji nie można jednak zapomnieć o formalnościach, które czekają na nowego właściciela. Niedopełnienie obowiązków może się wiązać z przykrymi konsekwencjami. Sprawdź, jakie formalności przy kupnie samochodu są niezbędne.

Strefa zamieszkania to miejsce, które z założenia ma być obszarem bezpiecznym, gdzie panuje ogólny ład i porządek umożliwiające komfortowe życie mieszkańców okolicznych budynków. Z tych względów obowiązują tam określone przepisy. Sprawdź, czy parkowanie w strefie zamieszkania jest dozwolone.
Najchętniej czytane

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Korek. Cenny czas ucieka, a samochody nie jadą. Jedni zmieniają pas ruchu, na siłę wciskając się między auta, drudzy próbują ominąć zator poboczem lub chodnikiem. W takich nerwowych sytuacjach łatwo o stłuczkę, która dodatkowo zablokuje spieszących się kierowców. Ale co dalej? Czy wystarczy spisać oświadczenie sprawcy kolizji, czy lepiej wezwać drogówkę? Odpowiadamy!

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.