Komplet opon powinien starczyć na 6 sezonów? To przekonanie może zmniejszyć Twoją czujność. W tym roku upewnij się, czy nie czas na zmianę opon – na nowe!
1. Zmieniaj opony zgodnie z porami roku
Wbrew niektórym opiniom podział opon na zimowe i letnie nie jest wymysłem producentów, którzy szukają dodatkowych źródeł dochodu. Różnice ogumienia na sezon letni i zimowy są znaczne i wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nie lekceważ zaleceń specjalistów. Dbaj o to, aby Twój samochód jeździł na oponach dostosowanych do warunków pogodowych.
Opony letnie | Opony zimowe | |
Rodzaj użytej gumy | Twardsza guma, odporna na wysokie temperatury | Miększa guma, z większym dodatkiem krzemionki w składzie, bardziej elastyczna – nie twardnieje w niskich temperaturach |
Stopień lamelizacji (rodzaj bieżnika) | Opona jest gładsza, dzięki czemu ma większą przyczepność na gładkiej drodze; bieżnik ma za zadanie odprowadzanie wody deszczowej spod kół | Opona jest poprzecinana większą liczbą nacięć (lamelek), aby zwiększyć przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym, a same nacięcia są szersze niż w oponach letnich |
Zalecane warunki pogodowe | Temperatura powyżej 7°C, gładka nawierzchnia, sucha lub wilgotna | Temperatura poniżej 7°C, błoto, śnieg |
Użycie w niewskazanych warunkach pogodowych | Twardnienie w temperaturze poniżej 7°C, droga hamowania znacznie się wydłuża, opona nie odprowadza błota i śniegu, zmniejszona jest przyczepność | W temperaturze powyżej 7°C guma staje się miękka, co prowadzi do szybszego zużycia się bieżnika; w warunkach letnich znacznie wydłuża się czas hamowania, zwiększa się zużycie paliwa |
2. Używaj opon zgodnie z zaleceniami
Opony letnie, które jeżdżą w warunkach zimowych, stanowią czynnik zwiększonego ryzyka, a do tego szybciej ulegają eksploatacji. Użyta mieszanka materiałów w oponie jest przystosowana do warunków letnich. Pod wpływem niższej temperatury opony twardnieją i są mniej elastyczne. Podobnie opony zimowe używane podczas letniej pogody ulegają szybszej degradacji. Zimowy bieżnik zużyje się szybciej, a droga hamowania na gładkiej jezdni wydłuży się o kilkanaście metrów.
Również niewłaściwe przechowywanie gum może wpłynąć na ich stan. Przyjmuje się, że idealne warunki na przechowanie gum to zaciemnione, suche i chłodne miejsce, gdzie temperatura nie spada poniżej 10°C i nie przekracza 20°C. Pamiętaj o właściwej pozycji opon – nieprawidłowo ułożone mogą ulec zniekształceniu i nieodwracalnemu zniszczeniu.
3. Sprawdzaj bieżnik dwa razy w roku
Kiedy ostatnio mierzyłeś głębokość bieżnika? Ta wartość bezwzględnie świadczy o stopniu zużycia opony. A to zwiększa to ryzyko np. pęknięcia gumy podczas jazdy.
Głębokość bieżnika najlepiej sprawdzać w momencie, kiedy masz dobry dostęp do opony – czyli przed jej założeniem oraz po posezonowym zdjęciu gum.
Możesz posłużyć się znacznikiem zużycia TWI (Tread Wear Index), który znajduje się wewnątrz bieżników. Jego wysokość to 1,6 mm – najmniejsza dopuszczalna głębokość bieżnika. Uznaje się jednak, że w oponach letnich już 3 mm są wartością graniczną, w zimowych – 4 mm. Wtedy warto pomyśleć o zakupie nowego kompletu..
Niektórzy producenci stosują dodatkowe oznaczenia na oponach, które wskazują na częściowe zużycie gum. Najpewniejszą metodą sprawdzenia głębokości bieżnika pozostaje jednak użycie głębokościomierza, który precyzyjnie wskaże tę wartość. Dodajmy, że głębokość bieżnika powinna być taka sama na całej oponie.
CZYTAJ TAKŻE
10 rzeczy, których nie wiesz o swoich oponach
4. Zmiana opon na nowe: nie odkładaj na potem
Sądzisz, że bezpieczeństwo jazdy zależy od hamulców? Bez sprawnych opon nie wyhamujesz na czas. To element auta, który jako jedyny styka się z podłożem.
Sprawdź też datę produkcji opon (jest na nich wybity rok oraz tydzień produkcji) – odporność gumy, gwarantująca odpowiednie właściwości opony, to zwykle 6–10 lat.
Decyzja o wymianie opon powinna być podjęta na podstawie takich kryteriów, jak liczba przejeżdżonych sezonów, głębokość bieżnika, stan techniczny. Dodatkowo zwróć uwagę na przyczepność opon, parcenie gumy, mikropęknięcia, brak równomierności powierzchni np. wybulenia czy pęcherze. Jeśli na oponie pojawiają się powyższe oznaki – czas na zakup nowych opon. Bezzwłocznie!
5. Kupujesz używane auto – sprawdź żywotność opon
Kiedy kupujesz używane auto, koniecznie sprawdzić stan ogumienia, bo być może czeka Cię zmiana opon na nowe. Jeżeli ściany boczne gum są popękane, to znaczy, że są już w znacznym stopniu wyeksploatowane i bardziej narażone na uszkodzenia. Koniecznie sprawdź suwmiarką/głębokościomierzem wysokość bieżnika.
6. Czytaj etykiety, unikniesz nieporozumień
Od 2012 roku wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej mają obowiązkowe oznaczenie właściwości. Ułatwia to wybór ogumienia i pozwala znaleźć kompromis (np. „głośniejsze”, ale tańsze opony, droższe, ale bardziej przyczepne).
- Efektywność paliwowa: to oznaczenie informuje nas, w jakim stopniu opona wpływa na zwiększenie zużycia paliwa w samochodzie. Jest opisane w klasach od A do G. A to najwyższa klasa efektywności, G najniższa dopuszczalna. Im wyższa klasa, tym mniejsze zużycie paliwa.
- Hamowanie na mokrej nawierzchni: oznaczenie opisane jest w podobny sposób, czyli A–G. Warto zauważyć, że na etykiecie nie ma klasy D. Klasy informują nas o przyczepności na mokrej nawierzchni. A jest najlepszym możliwym wynikiem.
- Poziom generowanego hałasu zewnętrznego: wyrażany w decybelach (dB). Głośność oznaczona jest symbolem fal dźwiękowych rozchodzących się od ikony głośnika. Jedna czarna fala oznacza oponę cichą (co najmniej 3 dB poniżej przyszłego europejskiego limitu), dwie – oponę o średnim poziomie głośności (przedział między przyszłym europejskim limitem a 3 dB poniżej niego), natomiast trzy fale – oponę głośną, która wyzwala hałas powyżej przyszłego europejskiego limitu.
7. Nowe opony możesz wybrać samodzielnie, ale…
Czasem lepiej poradzić się specjalisty, bo dobór nowych opon do auta może zaważyć na bezpieczeństwie i komforcie podróży. Nie wybieraj najtańszych opon nieznanych producentów, które mogą wyglądać ładnie, ale odbiegać jakością od standardu. W zależności od potrzeb wybierz opony o wyższym lub niższym standardzie, ale zawsze u sprawdzonego sprzedawcy.
Adrian Kosmeja, zastępca kierownika działu obsługi klienta Oponeo.pl:
Aby samodzielnie dobrać nowe opony do swojego auta, najlepiej skorzystać z konfiguratora doboru opon oferowanego w serwisie Oponeo.pl. Niezbędne informacje, jakie należy podać, to: marka i model auta, typ nadwozia, generacja oraz pojemność silnika. Następnie system podpowie nam, jaki rozmiar oryginalnie został zastosowany w naszym aucie oraz jakie ewentualnie zamienniki danego rozmiaru możemy wziąć pod uwagę. Niezbędna jest informacja dotycząca rozmiaru felgi zastosowanej na aucie. Większość producentów samochodów do jednego modelu auta homologuje kilka rozmiarów felg, a co za tym idzie – także opon. Po wprowadzeniu informacji w wyszukiwarkę zobaczymy, jakie zamienniki można stosować bezpiecznie, bez ryzyka obniżenia jakości i bezpieczeństwa jazdy.
Jeśli chcemy zastosować ten sam rozmiar, na jakim auto jeździ obecnie, wystarczy znać szerokość opony (wyrażona w milimetrach), wysokość (wyrażona stosunkiem procentowym do szerokości) oraz średnicę felgi (wyrażona w calach). Dla przykładu rozmiar 195/65R15 oznacza, że opona ma 195 mm szerokości, jej wysokość to 65% z 195 mm, czyli 126,75 mm, a średnica felgi wynosi 15 cali.
Przy dobieraniu zamienników opon (które może okazać się bardzo korzystne finansowo bez koniecznej utraty osiągów) warto skorzystać z porad ekspertów i kalkulatora zamienników. Znajdziemy je na stronie https://www.oponeo.pl/
8. Używane opony: pozorna oszczędność
Chcesz zaoszczędzić na ogumieniu? Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie.
Komplet używanych opon jest zwykle dużo tańszy od nowych (nawet kilkukrotnie), ale może się okazać nieopłacalny, zwłaszcza gdy wybierasz go przez internet. Zdarza się, że choć powierzchownie opona wygląda na nieuszkodzoną i ma wystarczająco głęboki bieżnik, ukrywa usterki wewnątrz konstrukcji. Takie niewidoczne wady znacznie skracają żywotność ogumienia.
Używane opony nie mają też gwarancji i w razie jej wcześniejszego zużycia lub wady konstrukcyjnej niewidocznej gołym okiem, po prostu stracimy pieniądze.
9. Jedna zniszczona opona – wymiana kompletu gum?
Zdarza się, że w wyniku wypadku lub innego zdarzenia w aucie zostanie uszkodzona tylko jedna opona, a reszta będzie nadawała się do dalszej jazdy. – Nie jest konieczne, aby w takiej sytuacji wymieniać komplet opon – mówi Adrian Kosmeja z Oponeo.pl. – Jeżeli opony były nowe, wystarczy wymienić tę jedną uszkodzoną oponę. Natomiast jeśli opony były w jakimś stopniu zużyte, należy wymienić opony na jednej osi. Wyjątkiem są opony w samochodach z napędem 4×4. W takim wypadku przy uszkodzonej oponie powinno się wymienić cały komplet ogumienia.
10. Opony całoroczne – warto czy nie?
Zdania dotyczące oceny opon całorocznych są podzielone. Takie ogumienie jest wynikiem kompromisu, który ma zapewnić bezpieczną i komfortową jazdę w ciągu całego roku. Zmiany zachodzące w naszym klimacie, które powodują, że zimy są łagodniejsze, nie wykluczają jednak dużych opadów śniegu i bardzo niskich temperatur (ostatnia zima przyniosła nam kilka takich dni). Opony całoroczne mogą być dobrym wyborem przy łagodnych zimach.
Warto jednak pamiętać, że w niektórych państwach europejskich obowiązuje nakaz używania opon zimowych w określonych miesiącach i warunkach pogodowych, co warto sprawdzić przed zimowym wyjazdem m.in. do Austrii, Czech, Niemiec, krajów skandynawskich (bez Danii) czy Rumunii.
Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu artykułu Adrianowi Kosmei, zastępcy kierownika działu obsługi klienta Oponeo.pl.
Podsumowanie
- Sprawdzaj stan opon po każdym sezonie: głębokość bieżnika, uszkodzenia powierzchni, odkształcenia. Jeśli zauważysz pierwsze oznaki degradacji gum, zmiana opon jest koniecznością.
- Jeźdź na oponach dostosowanych do warunków atmosferycznych: jazda będzie bezpieczniejsza, a Ty zaoszczędzisz paliwo.
- Opony zmieniaj co kilka lat. Dobieraj je do swojego auta, ale także stylu jazdy. Czytaj etykiety mówiące o klasie opony, dzięki czemu łatwiej dopasujesz ogumienie do swoich potrzeb.
- Inwestuj w nowe opony. Używane mogą mieć ukryte wady, a nie mają już ważnej gwarancji.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Samochód gotowy do jazdy waży średnio blisko 1,5 tony. Coraz częściej napędza go silnik o mocy przekraczającej 100 KM. Konstrukcje zawieszenia stają się coraz bardziej skomplikowane, a nad bezpieczeństwem czuwają systemy elektroniczne… ale i tak wszystko zależy od opon, które jako jedyna część całego samochodu stykają się z nawierzchnią. I to zaledwie na powierzchni dwóch kartek A4.
Wiosna coraz bliżej, kwiaty kwitną, ptaki śpiewają, a każdy kierowca uświadamia sobie, że trzeba zmienić opony. Ten coroczny wiosenny rytuał być może niektórym wydaje się uciążliwy, ale zdecydowanie jest konieczny. Letnie opony są przecież projektowane przez producentów po to, by auto jak najlepiej prowadziło się wiosną i latem. Oto kilka ważnych informacji na ich temat.
Jeśli kiedykolwiek przyglądałeś się oponom - czy to podczas ich zmiany, czy przy zakupie nowego kompletu – z pewnością zauważyłeś, że są one oznaczane. Litery i cyfry widniejące na oponach, nie są przypadkowym ciągiem znaków. Tak naprawdę niosą szereg istotnych informacji. Jakich? Sprawdź, co mówią poszczególne cyfry i litery na oponie!
Wraz z nadejściem wiosny, wielu kierowców zastanawia się, czy wymienić opony zimowe na letnie, czy może pozostawić „zimówki” na kołach przez cały rok? Choć w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany opon, warto dobrze przemyśleć tę kwestię. Jazda na oponach zimowych latem może okazać się nie tylko niebezpieczna, ale również kosztowna w dłuższej perspektywie.
Wiosna to znak, że do wyższych temperatur trzeba przygotować także samochód. Jedną z ważniejszych czynności jest zmiana opon. Warto zarezerwować termin u wulkanizatora, ale i zastanowić się, gdzie i jak przechowywać opony, które znowu założy się na początku zimy.
W końcu nadchodzi tak moment, gdy dla własnego (i innych) bezpieczeństwa na drodze trzeba pozbyć się starych opon samochodowych i zakupić nowe. O ile z zakupem nikt nie ma większego problemu, o tyle już kwestia tego, co zrobić ze starymi oponami może być nieco kłopotliwa. Utylizacja, skup, a może wyrzucić? Co zrobić ze starymi oponami samochodowymi? Podpowiadamy dostępne rozwiązania.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.