Zmiana opon – wszystko, co musisz wiedzieć

Aktualizacja:
Tyre Service Shop: Mechanic Holding New Tire in Garage Background

Zmiana opon to czynność, która powinna być regularnie wykonywana przez każdego kierowcę. Niezależnie od tego, czy jeździsz samochodem osobowym, dostawczym czy ciężarowym, odpowiednio dobrane opony to gwarancja bezpieczeństwa na drodze. W tym artykule wyjaśnimy, kiedy należy zmieniać opony, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze nowych opon oraz jak prawidłowo przeprowadzić wymianę.

Zmieniaj opony zgodnie z porami roku

Mieszanka gumowa

  • Opony zimowe są wykonane z elastycznej mieszanki, która nie twardnieje w niskich temperaturach. Dzięki temu zachowują lepszą przyczepność przy temperaturach poniżej 7°C.
  • Opony letnie mają twardszą mieszankę, która zapewnia lepszą przyczepność na suchych i mokrych nawierzchniach, ale traci swoje właściwości, gdy temperatura spada poniżej wspomnianych 7°C. Twardnieją w zimowych warunkach, co ogranicza ich skuteczność.

Bieżnik

  • Opony zimowe mają głębszy bieżnik z licznymi nacięciami, tzw. lamelami, które pomagają w odprowadzaniu śniegu i błota pośniegowego, a także zapewniają lepszą przyczepność na śliskich nawierzchniach.
  • Opony letnie mają płytki bieżnik o prostszym wzorze, co poprawia trakcję i stabilność przy wyższych prędkościach na suchych nawierzchniach. Dzięki temu opony letnie zapewniają lepszą kontrolę nad pojazdem, ale nie radzą sobie dobrze na śniegu czy lodzie.

Odprowadzanie wody i błota pośniegowego

  • Opony zimowe są zaprojektowane tak, aby skuteczniej radzić sobie z błotem pośniegowym i śniegiem, dzięki głębszemu bieżnikowi i liczniejszym lamelom.
  • Opony letnie lepiej odprowadzają wodę podczas deszczu, minimalizując ryzyko aquaplaningu, ale nie są przeznaczone do radzenia sobie z błotem pośniegowym.

Długość drogi hamowania

  • Na śniegu i lodzie opony zimowe skracają drogę hamowania w porównaniu z letnimi, co jest ważne dla bezpieczeństwa w zimowych warunkach.
  • Opony letnie mają krótszą drogę hamowania na suchych i mokrych nawierzchniach w cieplejszych miesiącach, co zwiększa kontrolę nad pojazdem w normalnych warunkach letnich.

Przeczytaj też, dlaczego nie powinno się jeździć na zimowych oponach latem.

Używaj opon zgodnie z zaleceniami

Opony letnie, jeśli są używane w warunkach zimowych, zwiększają ryzyko niekontrolowanego poślizgu, a do tego szybciej ulegają eksploatacji. Pod wpływem niższej temperatury twardnieją i są mniej elastyczne. Podobnie opony zimowe używane podczas letniej pogody ulegają szybszej degradacji. Zimowy bieżnik zużyje się szybciej, a droga hamowania na gładkiej jezdni wydłuży się o kilkanaście metrów.

Niewłaściwe przechowywanie również wpływa na stan ogumienia. Przyjmuje się, że idealne warunki to zaciemnione, suche i chłodne miejsce, gdzie temperatura nie spada poniżej 10°C i nie przekracza 20°C. Pamiętaj o właściwej pozycji opon – nieprawidłowo ułożone mogą ulec zniekształceniu i nieodwracalnemu zniszczeniu. Opon nie należy ustawiać w pionie, lepiej powiesić je na specjalnych hakach lub ułożyć na płasko, jedna na drugiej, aby zajmowały jak najmniej miejsca.

Sprawdzaj bieżnik dwa razy w roku

Głębokość bieżnika świadczy o stopniu zużycia opony. Najlepiej sprawdzać ten parametr w momencie, kiedy masz dobry dostęp do opony – czyli przed jej założeniem oraz po posezonowym zdjęciu. 

Możesz posłużyć się znacznikiem zużycia TWI (Tread Wear Index), który znajduje się wewnątrz bieżników. Jego wysokość to 1,6 mm – najmniejsza dopuszczalna głębokość bieżnika. Uznaje się jednak, że w oponach letnich już 3 mm są wartością graniczną, w zimowych – 4 mm. W takich sytuacjach należy pomyśleć o zakupie nowego kompletu. Pamiętaj, że głębokość bieżnika powinna być taka sama na całej oponie.

Niektórzy producenci stosują dodatkowe oznaczenia na oponach, które wskazują na częściowe zużycie gum. Najpewniejszą metodą sprawdzenia głębokości bieżnika pozostaje jednak użycie głębokościomierza, który precyzyjnie wskaże tę wartość. 

Zmiana opon na nowe – nie odkładaj na potem

Sądzisz, że bezpieczeństwo jazdy zależy tylko od hamulców? Bez sprawnych opon  również nie wyhamujesz na czas. Pamiętaj, że to jedyny element, który styka się z podłożem. Dlatego sprawdzaj datę produkcji opon (jest na nich wybity rok oraz tydzień produkcji) – odporność gumy, gwarantująca odpowiednie właściwości opony, to zwykle 6–10 lat, ale zależy też od stylu jazdy i intensywności użytkownika.

Decyzja o wymianie opon powinna być podjęta na podstawie takich kryteriów, jak:

  • liczba przejeżdżonych sezonów, głębokość 
  • bieżnika, 
  • stan techniczny. 

Dodatkowo zwróć uwagę na przyczepność opon, parcenie gumy, mikropęknięcia, brak równomierności powierzchni np. wybrzuszenia czy pęcherze. Jeśli na oponie pojawiają się powyższe oznaki – czas na zakup nowych opon. 

Kupujesz używane auto – sprawdź opony

Kiedy kupujesz używane auto, koniecznie sprawdzić stan ogumienia, bo być może czeka Cię zmiana opon na nowe. Jeżeli ściany boczne gum są popękane, to znaczy o znacznym stopniu eksploatacji. Koniecznie też sprawdź wysokość bieżnika.

Dowiedz się też, jak zutylizować stare opony.

Czytaj oznaczenia na etykiecie opon

Od 2012 roku wszystkie opony samochodowe sprzedawane w Unii Europejskiej mają obowiązkowe oznaczenie właściwości. Ułatwia to wybór ogumienia i pozwala znaleźć kompromis między np. głośniejszymi, ale tańsze oponami, droższymi, ale z lepszą przyczepnością. Czego dowiesz się z etykiety?

  • Efektywność paliwowa informuje, w jakim stopniu opona wpływa na zwiększenie zużycia paliwa w samochodzie. Jest opisana w klasach od A do G. A to najwyższa klasa efektywności, G najniższa dopuszczalna. Im wyższa klasa, tym mniejsze zużycie paliwa.
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni opisane jest w podobny sposób, czyli w skali alfabetycznej A–G. Warto zauważyć, że na etykiecie nie ma klasy D. Klasy informują nas o przyczepności na mokrej nawierzchni. A jest najlepszym możliwym wynikiem.
  • Poziom generowanego hałasu zewnętrznego wyrażany w decybelach (dB). Głośność  oznaczona jest symbolem fal dźwiękowych rozchodzących się od ikony głośnika. Jedna czarna fala oznacza oponę cichą (co najmniej 3 dB poniżej europejskiego limitu), dwie – oponę o średnim poziomie głośności (przedział między europejskim limitem a 3 dB poniżej niego), natomiast trzy fale – oponę głośną, która wyzwala hałas powyżej europejskiego limitu.

Czy warto wybierać opony samodzielnie?

Czasem lepiej poradzić się specjalisty, bo dobór nowych opon do auta może zaważyć na bezpieczeństwie i komforcie podróży. Nie wybieraj najtańszych opon nieznanych producentów, które wyglądają ładnie, ale odbiegają jakością od standardu. W zależności od potrzeb wybierz opony o wyższym lub niższym standardzie, ale zawsze u sprawdzonego sprzedawcy.

Adrian Kosmeja, zastępca kierownika działu obsługi klienta Oponeo.pl:

Aby samodzielnie dobrać nowe opony do swojego auta, najlepiej skorzystać z konfiguratora doboru opon oferowanego w serwisie Oponeo.pl. Niezbędne informacje, jakie należy podać, to: marka  i model auta, typ nadwozia, generacja oraz pojemność silnika. Następnie system podpowie nam, jaki rozmiar oryginalnie został zastosowany w naszym aucie oraz jakie ewentualnie zamienniki danego rozmiaru możemy wziąć pod uwagę. Niezbędna jest informacja dotycząca rozmiaru felgi zastosowanej na aucie. Większość producentów samochodów do jednego modelu auta homologuje kilka rozmiarów felg, a co za tym idzie – także opon. Po wprowadzeniu informacji w wyszukiwarkę zobaczymy, jakie zamienniki można stosować bezpiecznie, bez ryzyka obniżenia jakości i bezpieczeństwa jazdy.

Jeśli chcemy zastosować ten sam rozmiar, na jakim auto jeździ obecnie, wystarczy znać szerokość opony (wyrażona w milimetrach), wysokość (wyrażona stosunkiem procentowym do szerokości) oraz średnicę felgi (wyrażona w calach). Dla przykładu rozmiar 195/65R15 oznacza, że opona ma 195 mm szerokości, jej wysokość to 65% z 195 mm, czyli 126,75 mm, a średnica felgi wynosi 15 cali.

Przy dobieraniu zamienników opon (które może okazać się bardzo korzystne finansowo bez koniecznej utraty osiągów) warto skorzystać z porad ekspertów i kalkulatora zamienników. Znajdziemy je na stronie https://www.oponeo.pl/narzedzia/zamienniki-opon.

Sprawdź, jak wybrać opony.

Używane opony to pozorna oszczędność

Komplet używanych opon jest dużo tańszy od nowych, ale może się okazać nieopłacalny, zwłaszcza gdy wybierasz go przez Internet. Zdarza się, że chociaż opona wygląda na nieuszkodzoną i ma wystarczająco głęboki bieżnik, ukrywa usterki wewnątrz konstrukcji. Takie niewidoczne wady znacznie skracają żywotność ogumienia.

Używane opony nie mają też gwarancji i w razie wcześniejszego zużycia lub wady konstrukcyjnej, po prostu stracimy pieniądze.

Czy jedna zniszczona opona oznacza konieczność wymiany kompletu?

Zdarza się, że w wyniku wypadku lub innego zdarzenia w aucie zostanie uszkodzona tylko jedna opona, a reszta będzie nadawała się do dalszej jazdy. – Nie jest konieczne, aby w takiej sytuacji wymieniać komplet opon – mówi Adrian Kosmeja z Oponeo.pl. – Jeżeli opony były nowe, wystarczy wymienić tę jedną uszkodzoną oponę. Natomiast jeśli opony były w jakimś stopniu zużyte, należy wymienić opony na jednej osi. Wyjątkiem są opony w samochodach z napędem 4×4. W takim wypadku przy uszkodzonej oponie powinno się wymienić cały komplet ogumienia.

Opony całoroczne – warto czy nie?

Zdania dotyczące oceny opon całorocznych są podzielone. Takie ogumienie jest wynikiem kompromisu, który ma zapewnić bezpieczną i komfortową jazdę w ciągu całego roku. Zmiany zachodzące w naszym klimacie, które powodują, że zimy są łagodniejsze, nie wykluczają jednak dużych opadów śniegu i bardzo niskich temperatur, dlatego w Polsce całoroczne ogumienie nie jest najlepszym wyborem, jak przykładowo we Włoszech czy w CHorwacji.

Warto pamiętać, że w niektórych państwach europejskich obowiązuje też nakaz używania opon zimowych w określonych miesiącach i warunkach pogodowych, co warto sprawdzić przed zimowym wyjazdem m.in. do Austrii, Czech, Niemiec, krajów skandynawskich (bez Danii) czy Rumunii.

Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu artykułu Adrianowi Kosmei, zastępcy kierownika działu obsługi klienta Oponeo.pl.

Pytania i odpowiedzi

Czy mogę jeździć na oponach całorocznych?
Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach?
Czy mogę samodzielnie wymienić opony?
Czy można naprawić uszkodzoną oponę?
Jak wybrać odpowiednie opony do swojego samochodu?

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  1. Sprawdzaj stan opon po każdym sezonie: głębokość bieżnika, uszkodzenia powierzchni, odkształcenia. Jeśli zauważysz pierwsze oznaki degradacji gum, zmiana opon jest koniecznością.
  2. Jeźdź na oponach dostosowanych do warunków atmosferycznych: jazda będzie bezpieczniejsza, a Ty zaoszczędzisz paliwo.
  3. Opony zmieniaj co kilka lat. Dobieraj je do swojego auta, ale także stylu jazdy. Czytaj etykiety mówiące o klasie opony, dzięki czemu łatwiej dopasujesz ogumienie do swoich potrzeb.
  4. Inwestuj w nowe opony. Używane mogą mieć ukryte wady, a nie mają już ważnej gwarancji.

Weryfikacja merytoryczna: Martyna Osmańska
Ekspert ds. ubezpieczeń

Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń. Sprawnie łączy wiedzę o ubezpieczeniach z wiedzą o finansach, a także sprzedaży i marketingu. Od ponad 6 lat dzieli się tą wiedzą z klientami, w imieniu grupy Punkta. Powiedzielibyśmy, że kocha ubezpieczenia, ale to nieprawda – kocha zwierzaki, po równo foki i alpaki. Na ubezpieczeniach po prostu się dobrze zna.

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
2 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

2024.11.22
Jakie opony wybrać?

Samochód gotowy do jazdy waży średnio blisko 1,5 tony. Coraz częściej napędza go silnik o mocy przekraczającej 100 KM. Konstrukcje zawieszenia są coraz bardziej skomplikowane, a nad bezpieczeństwem czuwają systemy elektroniczne… Jednak jedynym elementem styku z nawierzchnią są opony! Teraz już wiesz, dlaczego warto wybrać je dobrze.

Czytaj więcej
kiedy wymienić opony na letnie
2019.03.12  •  Samochód
Opony letnie – co warto wiedzieć, kiedy kupić, kiedy wymienić?

Wiosna coraz bliżej, kwiaty kwitną, ptaki śpiewają, a każdy kierowca uświadamia sobie, że trzeba zmienić opony. Ten coroczny wiosenny rytuał być może niektórym wydaje się uciążliwy, ale zdecydowanie jest konieczny. Letnie opony są przecież projektowane przez producentów po to, by auto jak najlepiej prowadziło się wiosną i latem. Oto kilka ważnych informacji na ich temat.

Czytaj więcej
Jak czytać symbole na oponach: Oznaczenia opon
2023.10.30  •  Samochód
Oznaczenia opon – jakie informacje znajdziemy na oponach?

Jeśli kiedykolwiek przyglądałeś się oponom - czy to podczas ich zmiany, czy przy zakupie nowego kompletu – z pewnością zauważyłeś, że są one oznaczane. Litery i cyfry widniejące na oponach, nie są przypadkowym ciągiem znaków. Tak naprawdę niosą szereg istotnych informacji. Jakich? Sprawdź, co mówią poszczególne cyfry i litery na oponie!

Czytaj więcej
2019.06.28  •  Samochód
Dlaczego nie powinno się jeździć na zimowych oponach latem?

Wraz z nadejściem wiosny, wielu kierowców zastanawia się, czy wymienić opony zimowe na letnie, czy może pozostawić „zimówki” na kołach przez cały rok? Choć w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany opon, warto dobrze przemyśleć tę kwestię. Jazda na oponach zimowych latem może okazać się nie tylko niebezpieczna, ale również kosztowna w dłuższej perspektywie.

Czytaj więcej
2023.09.29  •  Samochód
Zmiana opon – nie daj się naciągnąć!

Wiosna to znak, że do wyższych temperatur trzeba przygotować także samochód. Jedną z ważniejszych czynności jest zmiana opon. Warto zarezerwować termin u wulkanizatora, ale i zastanowić się, gdzie i jak przechowywać opony, które znowu założy się na początku zimy.

Czytaj więcej
2020.10.28  •  Samochód
Utylizacja starych opon. Gdzie można je oddać lub wyrzucić?

W końcu nadchodzi tak moment, gdy dla własnego (i innych) bezpieczeństwa na drodze trzeba pozbyć się starych opon samochodowych i zakupić nowe. O ile z zakupem nikt nie ma większego problemu, o tyle już kwestia tego, co zrobić ze starymi oponami może być nieco kłopotliwa. Utylizacja, skup, a może wyrzucić? Co zrobić ze starymi oponami samochodowymi? Podpowiadamy dostępne rozwiązania.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2025.02.06  •  Samochód
Najtańsze OC w lutym 2025 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej