Nowy Rzecznik Finansowy zbroi się do walki o interesy klientów

Aktualizacja:
Rzecznik Finansowy

Dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych zmienił swoje oblicze z łagodnego obrońcy na groźnego prokuratora egzekwującego prawa klientów różnych instytucji finansowych. Rzecznik Finansowy w nowej odsłonie oprócz dodatkowych obowiązków otrzymał także nowe narzędzia karania opieszałych instytucji.

Umarł król, niech żyje król! Z dniem 11 października 2015 roku dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego na mocy Ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym z 5 sierpnia 2015 r.

Czytaj także: 30 dni na rozpatrzenie reklamacji – inaczej dostaniesz to, czego chcesz!. Nowa ustawa o reklamacjach

Od 1 stycznia 2016 roku zacznie także działać przy Rzeczniku pozasądowe rozpatrywanie sporów realizując te założenia ustawy, które mówią o obowiązku podjęcia mediacji przez instytucje finansowe. Na Rzecznika Finansowego została powołana dr Aleksandra Wiktorow, która w latach 2011-2015 pełniła funkcję Rzecznika Ubezpieczonych. Dzięki tej nowej odsłonie instytucji, przed Rzecznikiem będą odpowiadać nie tylko towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne, ale także banki, firmy inwestycyjne a nawet firmy pożyczkowe.

Czytaj także: Pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym – nowe możliwości dla poszkodowanych

Jak działał Rzecznik do tej pory?

Dotychczas Rzecznik Ubezpieczonych pełnił rolę sprzymierzeńca dla tych, którzy zostali pokrzywdzeni przez towarzystwa ubezpieczeniowe, na przykład w przypadku zaniżenia odszkodowania. Do jego głównych zadań należało rozpatrywanie indywidualnych skarg klientów firm ubezpieczeniowych. Ważnym uprawnieniem Rzecznika było występowanie do Sądu Najwyższego z wnioskami o podjęcie uchwał w sprawach, w których orzecznictwo sądów było rozbieżne. Dzięki wnioskom Rzecznika SN wydał szereg orzeczeń regulujących stosowanie prawa ubezpieczeniowego.

Dotychczas Rzecznik stawał w obronie interesów ubezpieczonego, ale nie posiadał narzędzi karania towarzystw, które nie stosują się do określonych przepisów. Teraz Rzecznik Finansowy będzie mógł nakładać kary.

Czytaj także: Rzecznik Ubezpieczonych: kiedy możesz liczyć na jego pomoc?

Rzecznik Ubezpieczonych mógł interweniować u ubezpieczyciela o ponowne rozpatrzenie sprawy, ale ubezpieczyciel nie miał obowiązku stosować się do jego zaleceń – i ta zasada nie zmieni się w przypadku Rzecznika Finansowego.

Czytaj także: Rzecznik Ubezpieczonych – Twój sprzymierzeniec w sporze z ubezpieczycielem

Nowe spojrzenie na spory z udziałem instytucji finansowych

Do zadań nowego Rzecznika Finansowego należy przede wszystkim roztoczenie opieki nad klientami różnych instytucji finansowych, takich jak firmy ubezpieczeniowe, banki, firmy pożyczkowe czy inwestycyjne. Dotyczy to nie tylko możliwości interwencji w sprawach indywidualnych, ale także pozostałych uprawnień Rzecznika, takich jak wnioskowanie o zmianę aktów prawnych lub zgłaszanie nieprawidłowości w działaniu instytucji do organów nadzoru i kontroli. Do najbardziej znaczących różnic między byłym Rzecznikiem Ubezpieczonych a obecnym Rzecznikiem Finansowym trzeba zaliczyć pozasądowe rozpatrywanie sporów oraz możliwość nakładania kar finansowych.

Pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym

1 stycznia 2016 roku ruszy pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym na wniosek skarżącego, czyli klienta. Zadaniem Rzecznika będzie prowadzenie mediacji między poszkodowanym klientem a podmiotem rynku finansowego. Takie rozwiązanie otwiera możliwość rozstrzygnięcia konfliktu na drodze pozasądowej i może okazać się istotnym krokiem na drodze budowania zaufania do instytucji finansowych. Sąd polubowny funkcjonował także wcześniej przy Rzeczniku Ubezpieczonych, ale stanowił dobrowolną formę mediacji między ubezpieczonym a ubezpieczycielem.

W nowej formule instytucja finansowa nie będzie mogła odmówić udziału w postępowaniu (Art. 37 Ustawy: Udział podmiotu rynku finansowego w postępowaniu jest obowiązkowy). Rzecznik informuje zainteresowaną instytucję finansową o roszczeniu klienta oraz proponuje optymalne rozwiązanie sporu. Przyjęcie proponowanego rozstrzygnięcia sprawy oczywiście nie jest obowiązkowe. Jeśli którakolwiek ze stron nie wyrazi na nie zgody, oznacza to odstąpienie od postępowania mediacyjnego. Droga polubowna nie gwarantuje zatem zakończenia konfliktu, daje za to możliwość wyrównania pozycji negocjacyjnej obu stron, a także zapewnia klientowi profesjonalną analizę sytuacji, gotową do wykorzystania przed sadem powszechnym.

Czytaj także: Triki ubezpieczycieli, przez które pożegnasz wypłatę odszkodowania OC! Jak z tym walczyć?

Rzecznik Finansowy ukarze opieszałych

Drugą istotną różnicą między uprawnieniami dotychczasowego Rzecznika Ubezpieczonych a nowymi narzędziami pracy Rzecznika Finansowego jest możliwość nakładania kar finansowych na firmy, które nie przestrzegają przepisów związanych z prawem konsumenta do reklamacji. Mówi o tym artykuł 32 Ustawy:

kary Rzecznik Finansowy

Rzecznik ma prawo nałożyć karę w wysokości do 100 tys. zł na towarzystwa ubezpieczeniowe, banki i inne instytucje, jeśli te nie wywiążą się z następujących obowiązków względem konsumenta:

  • Podmiot rynku finansowego powinien zawrzeć w umowie informacje dotyczące procedury składania i rozpatrywania reklamacji (miejsce i forma jej składania, termin rozpatrzenia, sposób powiadomienia o rozpatrzeniu).
  • Reklamacja powinna zostać rozpatrzona w terminie 30 dni od jej złożenia (jeśli nastąpią wyjątkowe okoliczności termin może zostać przedłużony do 90 dni).
  • Jeśli nie zostanie dochowany przepisowy termin rozpatrzenia reklamacji, uznaje się ja za rozpatrzoną na korzyść klienta.
  • Odpowiedź na reklamację powinna zawierać określone w ustawie informacje, m.in. uzasadnienie ze wskazaniem odpowiednich fragmentów umowy oraz określenie terminu realizacji roszczenia.

Podmioty rynku finansowego będą miały także obowiązek przesyłać Rzecznikowi Finansowemu roczne sprawozdania (nie później niż 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego) dotyczące liczby otrzymanych wszystkich reklamacji oraz rozpatrzonych i odrzuconych roszczeń.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Podsumowanie

  • 11 października 2015 roku dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego.
  • Klienci banków, firm pożyczkowych i firm inwestycyjnych mają już swojego rzecznika.
  • Na Rzecznika Finansowego została powołana dr Aleksandra Wiktorow, która dotychczas pełniła funkcję Rzecznika Ubezpieczonych.
  • Od stycznia 2016 roku przy nowym Rzeczniku ruszy pozasądowe rozstrzyganie sporów z instytucjami finansowymi.
  • Udział banku, ubezpieczyciela czy innej instytucji finansowej w takim postępowaniu będzie obowiązkowy.
  • Rzecznik Finansowy będzie rozpatrywał indywidualne skargi klientów z całego rynku finansowego (z wyjątkiem przedsiębiorców).
  • Jeśli instytucja finansowa nie będzie przestrzegała przepisów w zakresie rozpatrywania reklamacji, Rzecznik będzie mógł nałożyć na nią karą do 100 tys. zł.

guest
6 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

2018.05.10  •  Podróże
Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, ale nie ma racji?

W sytuacji, gdy firma ubezpieczeniowa zaniży wysokość odszkodowania albo w ogóle Ci go nie wypłaci, masz jeszcze kilka możliwości, by skutecznie zaprotestować. Odwołaj się w pierwszej kolejności do ubezpieczyciela. Jeśli to nic nie da, możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. W ostateczności, wystąpisz do sądu. Warto walczyć o swoje, wiele takich spraw kończy się sukcesem!

Czytaj więcej
KNF - czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?
2015.05.13  •  Podróże
KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?

Placówki banków i agencje ubezpieczeniowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Idąc ulicą, prędzej będziesz miał okazję wziąć szybki kredyt lub wykupić polisę niż odświeżyć garderobę na lato. Nic więc dziwnego, że nad skomplikowanym, ale powszechnie dostępnym rynkiem finansowym musi być nadzór. W Polsce tę rolę pełni KNF. Czy ta instytucja może Ci jakoś pomóc w razie problemów z ubezpieczycielem?

Czytaj więcej
KNF - czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?
2023.11.07  •  Podróże
Skarga do UKNF na ubezpieczyciela – 5 rzeczy, które musisz wiedzieć

Tomek miał stłuczkę. On wyszedł z niej bez szwanku, ale samochód już się do niczego nie nadaje. Szybko zgłosił sprawę do ubezpieczyciela sprawcy, ale ten nie kwapił się do wypłaty odszkodowania. Zwlekał do ostatniego możliwego terminu, a później odmówił świadczenia, podając przy tym absurdalne argumenty. Nie tylko zaniżył wartość szkody, ale również zbagatelizował niezależną wycenę warsztatu samochodowego.

Czytaj więcej
Polisy urządzeń RTV i AGD
2016.12.22
Ubezpieczenia sprzętu elektronicznego to mrzonka? Konsumenci są nimi zawiedzeni

Ubezpieczenia sprzętu elektronicznego nie działają właściwie, zwłaszcza w kwestii likwidacji szkód. Rzecznik Finansowy odnotowuje lawinowy wzrost skarg od konsumentów. W ciągu roku ich liczba zwiększa się nawet o 100 proc. Czy kupując sprzęt RTV lub AGD warto zatem dopłacić do ubezpieczenia?

Czytaj więcej
Profi Credit - wyjątkowo zbójeckie ubezpieczenie pożyczki. „Żyjemy na Sycylii!"
2015.08.19
Profi Credit – wyjątkowo zbójeckie ubezpieczenie pożyczki. „Żyjemy na Sycylii!”

„Wzięłam 4000 zł pożyczki, a za jej ubezpieczenie zapłaciłam prawie 4700 zł. Czy to jest normalne i mieści się w standardach?” - zapytała mnie pani Helena* z Leszna. To nie mieści się nie tylko w żadnych standardach, ale nawet w głowie. Dziś opisuję, jak firma pożyczkowa Profi Credit doi swoich klientów za pomocą ubezpieczenia.

Czytaj więcej
Stłuczka na drodze, jak dochodzić swoich praw i zgłosić likwidację szkody z oc sprawcy?
2024.08.29
Likwidacja szkody z OC sprawcy. Czym jest i jakie są najczęstsze problemy z nią związane?

Ubezpieczenie OC to temat rzeka. Najpierw narzekamy na obowiązek jego posiadania, później żalimy się na sposób realizacji świadczeń przysługujących z tego tytułu. Likwidacja szkód to temat, który sprawia wielu z nas ciągle problemy. Sprawdź, co musisz wiedzieć i jakie najczęściej problemy sprawia cały proces.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.11.07  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej