21 lipca minęło 46 lat od dnia, w którym Neil Armstrong postawił stopę na księżycu. Rocznica tego przełomowego dla ludzkości wydarzenia pomogła zyskać popularność inicjatywie o nieco bardziej przyziemnym charakterze. Na aukcji zostało wystawione ubezpieczenie Buzza Aldrina, podpisane przez niego własnoręcznie tuż przed startem Apollo 11. Wartość tej cennej pamiątki szacuje się na 8900 dolarów.
Żaden ubezpieczyciel nie chciał zaopatrzyć przyszłych bohaterów w ubezpieczenie na życie ze względu na zbyt duże ryzyko przedsięwzięcia. Dlatego wystawione na aukcji ubezpieczenie Edwina „Buzza” Aldrina, jednego z astronautów biorących udział w misji Apollo 11, nie jest standardową polisą, a raczej efektem inwencji załogi.
Żeby zadbać o swoich najbliższych, Neil Armstrong, Michael Collins i Buzz Aldrin złożyli podpisy na przygotowanych przez Manned Spacecraft Center Stamp Club z Houston pamiątkowych kopertach z nadrukiem i dedykowanym znaczkiem pocztowym z napisem „In the beginning God…”. Sporządzone w ten sposób ubezpieczenie zostało przypieczętowane w momencie startu i lądowania oraz przekazane rodzinom astronautów.
Ta specyficzna polisa miała zostać sprzedana kolekcjonerom, w wypadku gdyby Neil Armstrong, Michael Collins i Buzz Aldrin nie wrócili z misji na Księżyc. 46 lat później Yahoo News UK ogłasza, że jedna z nich trafiła na aukcję za sprawą Bruce’a Forresta, który kupił ją od Joan Aldrin, po tym jak ta rozwiodła się z Buzzem. Pamiątkowe ubezpieczenia ma osiągnąć cenę co najmniej 8900 dolarów.
Są tacy, którzy uważają, że lądowanie Apollo 11 na księżycu było wyreżyserowaną, zrealizowaną w studiu mistyfikacją. Taki ponury scenariusz uczyniłby bandą idiotów nie tylko całą ludzką populację, ale także ubezpieczycieli, którzy odmówili astronautom ubezpieczenia na życie ze względu na zbyt duże ryzyko misji. Jak bardzo spiekliby raka amerykańscy agenci ubezpieczeniowi, gdyby okazało się, że potencjalni klienci zamiast otrzeć się o śmierć w otchłani kosmosu, skakali w skafandrach po pustym planie zdjęciowym – bez żadnego ryzyka?
Żarty żartami, ale faktem jest, że prawie pół wieku później ubezpieczyciele nie bardzo wiedzą, jak poradzić sobie z ubezpieczeniem podróży w kosmos. Dziura w zapisach umowy pokazała swoje brzydkie oblicze w kontekście kraksy wycieczkowca Virgin Galactic, o której pisaliśmy w tym artykule Akademii ubezpieczeń Punkta. Wtedy dyskusja nie dotyczyła jednak tego, jak ubezpieczać, ale tego, jak wyłączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela.
Czytaj także:
Odszkodowanie w centach od obrażonego ubezpieczyciela
Pół żartem, pół serio – ubezpieczenie od rasizmu
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
![Foto: West Midlands Police, Day 5 - Cannabis Disposal Team - West Midlands Police [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/)], via Flickr](https://punkta.pl/app/uploads/2014/07/6640579103_002069f371_b-1-370x168.jpg)
W wielu krajach zarówno za posiadanie, jak i za handel można trafić do kryminału. Mimo że w tych stanach USA, w których zalegalizowano marihuanę, sprzedawcy konopi to zwykli przedsiębiorcy a nie stereotypowe szemrane typy z ciemnej alei, oni też nie mają łatwo.

Statystycznie rzecz biorąc kierowca tego samochodu miał pecha. Został upolowany, choć jego Peugeot nie należał do najbardziej zagrożonych. Bo - według badań brytyjskiej sieci sklepów z częściami samochodowymi Halfords - są istotne zbieżności między kolorem lakieru samochodu a częstotliwością brudzenia go przez gołębie. Najbardziej narażone na bomby są auta czerwone.
![Foto: by Ra-smit [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en)], via Wikimedia Commons](https://punkta.pl/app/uploads/2014/10/800px-Ikea_Groningen-1-370x168.jpg)
Co to za miejsce? Można tam kupić meble do salonu, ogrodową altankę, artykuły gospodarstwa domowego i… ubezpieczenia dla dzieci i kobiet w ciąży. Tendencja do tworzenia ogromnych centrów handlowych, w których można kupić wszystko – od produktów pierwszej potrzeby, przez sprzęty RTV i AGD, materiały budowlane i meble, po produkty finansowe, dotarła z impetem do Szwecji.
![Foto: Images Money [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/)], via Flickr](https://punkta.pl/app/uploads/2014/11/kary-za-opieszalosc-1-370x168.jpg)
Komisja Nadzoru Finansowego w ostatnich tygodniach nałożyła kary finansowe na cztery towarzystwa ubezpieczeniowe za opieszałość w wypłacaniu odszkodowań z ubezpieczenia OC. PZU, Ergo Hestia, Compensa oraz TUW TUZ zapłacą od 7 do 150 tysięcy złotych grzywny.

Mogłoby się wydawać, że nie ma transakcji bardziej niepewnej dla ubezpieczyciela niż polisa OC dla elektrowni jądrowej. Ryzyko, jakie wiąże się z katastrofą atomową jest ogromne i od 1986 roku stanowi prawdopodobnie największy lęk cywilizacyjny.

Spokojny sen kosztuje, bo wiadomo, w życiu nie ma nic za darmo. Ale z drugiej strony nie jest tak, że musisz być krezusem, by pozwolić sobie na luksus w postaci polisy na życie. Kwota przeznaczona na nią może być relatywnie niewielka w stosunku do poczucia bezpieczeństwa, jakie zyskujesz.
Najchętniej czytane

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz