Maciej Samcik: Najtańsze ubezpieczenie zwykle jest najbardziej okrojone [WYWIAD]

Aktualizacja:
Maciej Samcik – wywiad dla Punkta

O ubezpieczeniach, które są ubezpieczeniami tylko z nazwy, o listach czytelników i grzechach pośredników ubezpieczeniowych rozmawiamy z Maciejem Samcikiem, dziennikarzem ekonomicznym „Gazety Wyborczej” i autorem popularnego blogu „Subiektywnie o finansach”.

DOMINIKA GRABEK: Otrzymuje Pan mnóstwo listów od czytelników z prośbą o pomoc i interwencję w ich problemach z instytucjami finansowymi. Jakich spraw najczęściej dotyczą te listy?

MACIEJ SAMCIK:Nie ukrywam, że większość korespondencji, jaką otrzymuję od klientów, to prośby o pomoc albo interwencję. Jest też trochę doniesień o nowych ofertach wprowadzanych przez banki, trochę „donosów obywatelskich” o niecnych praktykach finansistów, sporadycznie zdarzają się też listy, w których czytelnicy informują o sukcesach w ich prywatnych sporach z bankami. Dostaję też sporo listów, w których nie jestem głównym adresatem (jest nim bank lub firma ubezpieczeniowa), a tylko „do wiadomości”. Moi czytelnicy tym samym dają sygnał, że „Samcik też szwenda się po okolicy”, co często pomaga w uzyskaniu życzliwego spojrzenia finansistów na daną reklamację.

Jak na tym tle wypadają listy o tematyce ubezpieczeniowej? Czy Pana czytelnicy skarżą się Panu na ubezpieczycieli częściej niż na banki?

Rzadziej, bo z ubezpieczycielami współpracuje się mniej intensywnie niż z bankami. Z kont, kart, debetów korzystamy prawie codziennie, a z ubezieczeczycielem kontakt miewamy raz w roku, góra raz na kilka miesięcy.

Jakie problemy ubezpieczeniowe mają osoby, które zwracają się do Pana o pomoc? Na jakie rodzaje ubezpieczeń najczęściej się skarżą (komunikacyjne, na życie, inwestycyjne)?

Najwięcej emocji budzą niewątpliwie ubezpieczenia inwestycyjne. Skala missellingu, czyli nieczystej sprzedaży w tej części biznesu ubezpieczeniowego była porażająca i teraz zbieramy tego owoce. Sporo jest też problemów dotyczących polis dołączanych przez banki do kredytów, które w wielu przypadkach okazują się zawoalowaną prowizją dla banku. Klienci skarżą się też na grzechy firm ubezpieczeniowych przy likwidowaniu szkód komunikacyjnych – zaniżanie wartości odszkodowania, dążenie przez ubezpieczycieli do uzyskania szkody całkowitej i manipulacje przy wycenie naprawy.

Nie jest Pan samotnym rycerzem walczącym o prawa klientów, ma Pan swoją Ekipę. Jak powstała, czym się zajmuje i jak będzie się rozwijać Ekipa Samcika?

Ekipa Samcika to moja drużyna, która pomaga mi na łamach „Gazety Wyborczej”, gdzie w każdy czwartek ma swoją „papierową” emanację mój blog „Subiektywnie o finansach”. Jak Ekipa będzie się rozwijała? Cóż, najlepiej byłoby, żebyśmy w ogóle przestali być potrzebni, bo to będzie oznaczało, że w Polsce są sprawnie działające urzędy broniące praw konsumentów, sądy arbitrażowe i organizacje prokonsumenckie.

Czy zdarzyło się kiedyś, że po Pana artykule lub publikacji w blogu ubezpieczyciel wycofał jakiś produkt lub zmienił jego konstrukcję (warunki)?

Tak, przecież to od publikacji w blogu i „Gazecie Wyborczej” zaczęła się „nagonka” na nieetyczną sprzedaż polis inwestycyjnych. Dziś już większość toksycznych produktów tego typu została wycofana ze sprzedaży. Zdarza się też, że ubezpieczyciele zmieniają wygląd lub treść OWU, uwzględniając postulaty zgłaszane przez moich czytelników za pośrednictwem blogu.

Na pewno klienci wielokrotnie skarżą się Panu na nieuczciwych pośredników ubezpieczeniowych, którzy zatajają informacje o produktach, nie przekazują warunków ubezpieczenia, czy wręcz mówią nieprawdę. Ale ubezpieczenie można kupić nie tylko u agenta, ale też przez internet, za pomocą porównywarki lub w kanale direct (bezpośrednio na stronie towarzystwa). Jak Pan ocenia sprzedaż ubezpieczeń on-line?

Już widać, że ten kanał dystrybucji nie wytnie z rynku agentów. Są takie rodzaje ubezpieczeń, w których cena nie jest najważniejsza, a stopień skomplikowania oferty jest na tyle wysoki, że wymaga współpracy z pośrednikiem „realnym” a nie wirtualnym. Natomiast nie wykluczam, że z czasem – tak, jak to zaczyna się dziać w bankach – stacjonarne placówki agencyjne będą zastępowane przez witrualne oddziały, w których z doradcą będziemy porozumieliwali się za pomocą Skype’a.

W jaki sposób Maciej Samcik wybiera i kupuje ubezpieczenia?

To żadna rocket science. Porównuję co najmniej dwie oferty i staram się sprowadzić je do wspólnego mianownika. W ubezpieczeniach nie ma problemu, żeby firma A przelicytowała firmę B niższą składką. Rzecz w tym, co się w tej składce mieści. I to właśnie staram się ustalić. Nigdy nie kupuję ubezpieczenia najtańszego, bo zwykle jest też najbardziej okrojone. Kluczem do sukcesu jest wiedzieć, co się kupuje i za jakie świadczenia się płaci.

Jakie są Pana zdaniem najczęstsze grzechy pośredników ubezpieczeniowych?

Przede wszystkim mała kreatywność w proponowaniu rozwiązań spoza głównego nurtu. Są na rynku lepsze i gorsze produkty, ale większość pośredników ma dostęp tylko do produktów z nielicznych „fabryk”. Rzadko się zdarza, żeby pośrednik powiedział klientowi prosto w oczy: „nie mam dla pana/pani dobrej oferty, proszę pójść do tego i tego konkurenta, tam znajdzie pan lepsze rozwiązania”. Taka elementarna uczciwość z jednej strony odbija się na kieszeni pośrednika, ale z drugiej – buduje długoterminową lojalność klienta.

A doręczanie ogólnych warunków ubezpieczenia przed zawarciem umowy i rzetelne informowanie klientów o „haczykach” w ubezpieczeniu? Czy tu widzi Pan jakąś nadzieję na poprawę?

To ABC uczciwej relacji z klientem. Bez tego w ogóle nie ma co myśleć o zredukowaniu missellingu do jakichś rozsądnych wielkosci.

Dlaczego ludzie nie rozumieją ubezpieczeń?

Nie tyle ubezpieczeń nie rozumieją, co nie czują potrzeby ubezpieczania mienia, zdrowia, życia, podróży, a także ułatwiania sobie życia za pomocą ubezpieczeń (np. z wykorzystaniem usług assistance). Ubezpieczenie to dla większości Polaków wciąż potrzeba nieuświadomiona. To zaklęty krąg: skoro niewielu czuje potrzebę kupienia polisy, to te polisy są drogie, a skoro są drogie, to niewiele osób je kupuje. Pośrednicy to widzą, więc skupiają się na sprzedawaniu najbardziej dla nich zyskownych polis inwestycyjnych. Te okazują się pułapkami, co podważa dodatkowo zaufanie do instytucji ubezpieczenia. To się powoli zmienia, ale jesteśmy dopiero na początku tej drogi.

Więc pośrednik „uświadamia” klientowi, który ledwo wiąże koniec z końcem „potrzebę” posiadania polisy inwestycyjnej. Czy zakładom ubezpieczeń naprawdę zależy na tego rodzaju sprzedaży?

Tak to wygląda na pierwszy rzut oka, chociaż przecież w tym interesie najwięcej zysku zostawiają sobie pośrednicy, pobierający prowizję od sprzedaży. Sądzę, że to sieci sprzedaży wymuszają na firmach ubezpieczeniowych produkowanie różnego rodzaju ubezpieczeń inwestycyjnych, ktore ubezpieczeniami są tylko z nazwy.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Najnowsze artykuły

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC w sierpniu 2023 r. Comiesięczny ranking ubezpieczeń

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Czytaj więcej
2023.09.05  •  Samochód
Jak przeprowadzić rozliczenie kilometrówki w 2023 roku?

Jeśli używasz prywatnego samochodu do celów służbowych, prawdopodobnie przysługuje ci kilometrówka. Rozwiązanie pozwala zwrócić pracownikowi wydatki związane z użyciem w pracy swojego auta. Kilometrówkę oblicza się na podstawie stawki za kilometr. Od 17 stycznia 2023 roku doszło do jej podwyższenia. Dowiedz się, jak przebiega rozliczenie kilometrówki samochodu prywatnego w 2023 roku.

Czytaj więcej
2023.09.05  •  Samochód
Formalności po zakupie samochodu – o czym nie możesz zapomnieć?

Zakup samochodu to powód do radości. Po sfinalizowaniu transakcji nie można jednak zapomnieć o formalnościach, które czekają na nowego właściciela. Niedopełnienie obowiązków może się wiązać z przykrymi konsekwencjami. Sprawdź, jakie formalności przy kupnie samochodu są niezbędne.

Czytaj więcej
2023.09.05  •  Samochód
Parkowanie w strefie zamieszkania – co mówią na ten temat przepisy?

Strefa zamieszkania to miejsce, które z założenia ma być obszarem bezpiecznym, gdzie panuje ogólny ład i porządek umożliwiające komfortowe życie mieszkańców okolicznych budynków. Z tych względów obowiązują tam określone przepisy. Sprawdź, czy parkowanie w strefie zamieszkania jest dozwolone.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Kolizja na drodze - jak napisać oświadczenie wzór
2018.03.28  •  Podróże
Stłuczka? Pobierz oświadczenie sprawcy kolizji drogowej i nie martw się więcej! [WZÓR PDF]

Korek. Cenny czas ucieka, a samochody nie jadą. Jedni zmieniają pas ruchu, na siłę wciskając się między auta, drudzy próbują ominąć zator poboczem lub chodnikiem. W takich nerwowych sytuacjach łatwo o stłuczkę, która dodatkowo zablokuje spieszących się kierowców. Ale co dalej? Czy wystarczy spisać oświadczenie sprawcy kolizji, czy lepiej wezwać drogówkę? Odpowiadamy!

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC w sierpniu 2023 r. Comiesięczny ranking ubezpieczeń

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Czytaj więcej
Kobieta na motocyklu robi prawo jazdy kat. A
2020.05.22  •  Motocykl
Prawo jazdy kategorii A na motocykl. Ile kosztuje, od ilu lat, jakie wymagania?

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Czytaj więcej