Kupujesz używany samochód? Sprawdź, na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę! Oto lista 7 najczęstszych usterek w używanych samochodach.
Na jakie wydatki muszę się nastawić po zakupie używanego samochodu?
Większość Polaków kupuje używane auta. To rozwiązanie ekonomiczne i często także bardzo rozsądne. Samochody z drugiej ręki, szczególnie te zaraz po okresie gwarancji to pojazdy o dobrym stosunku ceny do jakości. Zaletą jest także to, że nie tracą na wartości tak szybko jak nowe auta, które zaraz po przekroczeniu bramy salonu stają się mniej warte, a po roku czy dwóch latach użytkowania wyraźnie odbiegają wartością od kwoty, którą musieliśmy za nie zapłacić.
Czytaj także: Jakie części wymienić po zakupie używanego samochodu?
Używane auta to jednak pewne ryzyko – jakie są najczęstsze usterki w używanych autach?
Przejrzeliśmy listę najczęstszych usterek w używanych autach i kosztów, na które jesteśmy narażeni kupując używany pojazd. Zobaczcie, czy coś może Was zaskoczyć!
Czytaj także: Jak kupić samochód? – poradnik krok po kroku!
1. Klimatyzacja
Dzisiejsze auta to skomplikowane systemy i zaawansowana elektronika. Zawsze coś może się zepsuć. Z raportów wynika, że dość często psuje się klimatyzacja i że jest to usterka, którą sprzedający skutecznie ukrywają przed kupującymi. Może się okazać, że klimatyzacja w teorii działa, ale np. wyłącza się samoczynnie, albo blokuje, mogą też wystąpić problemy z regulacją temperatury (za gorąco, za zimno), czy wreszcie nieczyszczone filtry mogą powodować, że jazda jest nieprzyjemna, a cyrkulacja powietrza niewłaściwa.
Niestety zdarza się, że te problemy odkrywamy dopiero po pewnym czasie, bo np. kupując auto zimą nie używamy opcji chłodzenia aż do maja.
Koszty? Mogą być niewielkie i zamknąć się w kwocie około 300 zł, ale droższe usterki to rachunek na 2-3 tysiące złotych! Zwróć na to uwagę przed zakupem!
2. Wspomaganie układu kierowniczego
Kiedyś mało popularne, dziś występujące standardowo we wszystkich modelach aut. Niestety też lubi się psuć. Jeśli kupujesz starszy model samochodu, w którym występuje pompa hydrauliczna, koszty są do przełknięcia i zwykle nie przekraczają kwoty 600-700 zł. W nowszych autach występują systemy elektrohydrauliczne, których wymiana może kosztować około 2- 3 tysięcy złotych.
Co powinno wzbudzić Twoją czujność?
Problemy ze skręcaniem (nawet niewielkie), zgrzyty, zacięcia przy manewrach. Jeśli masz wątpliwości, koniecznie sprawdź to z mechanikiem.
3. Radioodtwarzacz i nawigacja
Oczywiście można bez nich żyć i bezpiecznie jeździć, ale skoro już są, dobrze, żeby działały. Dość często zdarza się, że bagatelizujemy takie usterki i stwierdzamy, że skoro auto jest godne uwagi, to nie może być przecież idealne i radio czy nawigację jakoś się naprawi.
Niestety, koszty mogą nas zaskoczyć.
Czasy, w których radio wymieniało się kilkoma ruchami i było ono naprawdę tanim elementem wyposażenia odeszły do przeszłości. Dzisiejsze radioodbiorniki samochodowe to niemalże komputery z dotykowym, kolorowym ekranem, nawigacją i obrazem. Bardzo często za usterki w nich odpowiadają niewielkie układy, które naprawdę trudno sprawnie wymienić. Często jedynym sensownym rozwiązaniem jest wymiana całości urządzenia. I tu może czekać nas niespodzianka: nowe radio w zależności od wybranego modelu kosztuje od tysiąca do pięciu tysięcy złotych!
Można oczywiście szukać używanego, ale nigdy nie mamy gwarancji, czy będzie ono prawidłowo działało.
Jeśli nawigacja lub radio nie działa – negocjuj cenę z właścicielem!
4. ABS
Trudno wyobrazić sobie, że mogliśmy bez niego jeździć. ABS to także źródło usterki, która może być ukryta, albo ujawniać się np. przy kiepskiej pogodzie. Sprzedawca, znając swój pojazd, może nas nie poinformować o problemach, a gdy się już pojawią, trudno będzie udowodnić, że samochód miał problemy już wcześniej.
Najczęściej psują się czujniki przy kołach, zdarzają się też awarie elektrozaworów pompy lub awarie sterowników elektronicznych. O ile wymiana czujników nie jest bardzo kosztowna (100-300 zł czujnik), o tyle sterownik w autoryzowanym serwisie może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Uwaga: jazda bez sprawnego ABS może być bardzo niebezpieczna!
5. Szyby
Tu także zdarza nam się bagatelizować temat i machać ręką na mikro pęknięcia, zarysowania czy niewielkie ślady np. po odbiciu się kamyka.
Tymczasem szyby dobrze dokładnie obejrzeć. Co prawda rzadko całkowicie pękają (są przed tym zabezpieczone), ale w razie wypadku czy kolizji uszkodzenie może nie wytrzymać i zachować się w sposób trudny do przewidzenia: niebezpieczny dla zdrowia lub życia kierowcy czy pasażerów.
Jeśli zauważysz pęknięcie czy odprysk, licz się z kosztami. Naprawa uszkodzenia w warsztacie to zwykle koszt zamykający się w przedziale 150- 300 złotych. Wymiana całej szyby kosztuje od 1000 do nawet 2500 złotych.
6. Turbosprężarka
Wielu kierowców dowiaduje się o istnieniu tego elementu dopiero przy okazji… naprawy usterki. Kiedy samochód zaczyna gwizdać, warczeć przy przyśpieszaniu, a z tyłu pojawia się biały/szary dym, możemy podejrzewać, że z naszą turbosprężarką dzieje się coś niedobrego. Po co nam ten element w aucie? Mechanizm daje zastrzyk dodatkowej mocy i sprawia, że paliwo jest pożytkowane w lepszy sposób.
Niestety jest to urządzenie, które wymaga dbałości. Turbo jest wrażliwe na jakość oleju, przegrzanie i problemy ze smarowaniem. Gdy kupujemy używane auto, nigdy do końca nie wiemy, jak było użytkowane przez poprzedniego właściciela. Czy wymieniał olej, czy jeździł rozsądnie, czy miał tzw. „ciężką nogę”.
Regeneracja turbosprężarki zwykle kosztuje od kilkuset do 2 tysięcy złoty, a nowy element kilka tysięcy.
7. Drobiazgi
Zostawiliśmy je na koniec, ale niestety nie są bez znaczenia. To one składają się na osławiony przez mechaników i znienawidzony przez klientów „morderczy koszt małych napraw”.
Kupujący, który znajdzie wymarzony samochód w rozsądnej cenie, często ma klapki na oczach i bagatelizuje drobiazgi, których nie powinien traktować w ten sposób.
O czym mowa? Lista może być długa, warto wymienić choćby:
- Filtry, płyny, paski
- Lusterka i ich regulację
- Usterki w regulacji foteli
- Drobne wgniecenia, otarcia karoserii
- Tarcze hamulcowe (często odrobinę zużyte)
- Opony (sprawdź zbieżność!)
- Wycieraczki (silniczki!)
Koszt wymiany czy naprawy każdego z tych elementów wydaje się niewielki, ale jeśli zsumujemy usterki, może się okazać, że naprawa kosztuje tyle, ile wymiana silnika!
W przypadku aut starszych, o mniejszej wartości, drobne usterki mogą stanowić połowę lub więcej kosztu samochodu.
Nie warto traktować ich pobłażliwie, bo może się zdarzyć, że kiedy to my zdecydujemy się na sprzedaż naszego używanego samochodu, kupujący zażąda naprawy niedziałających elementów, albo znacznego obniżenia ceny. Niestety, rzadko się nam to opłaca.
Materiał powstał we współpracy z serwisem Motoraporter.com.
Czytaj także: Gdzie najlepiej kupić używane auto?
Podsumowanie
- Gdy kupujesz używane auto, sprawdź wszystko dokładnie i nie bagatelizuj drobiazgów.
- Najczęstsze usterki związane są z klimatyzacją, wspomaganiem kierownicy czy ABS-em.
- Jeśli w aucie nie działa fabryczne radio, domagaj się upustu od sprzedawcy. Wymiana radia to duży koszt.
- Sprawdź stan szyb, każdy odprysk to zagrożenie dla Ciebie!
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Wiosna w pełni, temperatura coraz wyższa. Wsiadasz do auta i włączasz klimatyzację, czekając na powiew przyjemnego chłodu i… nic - klima nie działa! Ale ten scenariusz wcale nie musi się sprawdzić. Podpowiadamy, jak prawidłowo użytkować i serwisować klimatyzację samochodową.
Wielu handlarzy „odpicowuje” sprzedawane samochody tak, aby zamaskować usterki. Jak więc kupić sprowadzony samochód, aby nie dać wcisnąć sobie grata? Przeczytaj, jeśli w poszukiwaniu używanego samochodu z Niemiec czy Holandii nie jedziesz na Zachód, a zdajesz się na naszych importerów.
"Bezwypadkowy, stan bardzo dobry, auto idealnie utrzymane, doskonała okazja" - tak zaczyna się większość ogłoszeń dotyczących sprzedaż samochodów. Jeśli jesteś zainteresowany kupnem używanego auta, bądź bardzo czujny. Internetowe aukcje - niestety - pełne są oszustów i pojazdów, które mają za sobą niejedną kolizję i niejedną wizytę w warsztacie. Jak rozpoznać auto po kolizji? Oto sprawdzone sposoby.
Kierowco! Masz prawo jazdy? Znasz przepisy ruchu drogowego? Wsiadasz i jedziesz. Do szczęścia nie jest potrzebna Ci specjalistyczna wiedza motoryzacyjna, ale - uwaga! - czasem dobrze wiedzieć co nieco. Samochód to nie tylko kierownica i silnik! To szereg podzespołów, które składają się na jedną całość. Jakie układy wchodzą w skład budowy samochodu i jaka jest ich rola?
Odprysk na szybie może się zdarzyć wszędzie, nie tylko na bezdrożach. Wystarczy niewielki kamień spod kół jadącego auta i szyba uszkodzona. Czy zgłaszać odprysk ubezpieczycielowi? Naprawiać? Wymieniać szybę?
Zima to najtrudniejszy czas nie tylko dla kierowców, ale także dla samochodów. Odpowiednie przygotowanie auta do zimy pozwoli Ci na uniknięcie wielu nieprzyjemnych niespodzianek, a przede wszystkim wpłynie na Twoje bezpieczeństwo na drodze. Podpowiadamy, co i jak zrobić, aby nie dać się zaskoczyć przymrozkom!
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.