Rocznik samochodu, jego cena i… przebieg – to podstawowe kryteria, jakimi kierujemy się podczas kupna używanego auta. W powszechnym wyobrażeniu ideałem będzie samochód najmłodszy rocznikiem, w najniższej cenie, o najmniejszym przebiegu. Czy oby na pewno? Czy samochód z małym przebiegiem to najlepszy samochód? Niekoniecznie.
Planując kupno używanego samochodu zwracamy uwagę na różne parametry. Jednym z nich jest przebieg samochodu. W powszechnym przekonaniu – im mniejszy, tym lepszy. Szukamy więc taniego auta z możliwie jak najniższym przebiegiem – ot, w naszym przekonaniu, właśnie taki jest samochód idealny. Używany, więc tańszy, a ponieważ mało eksploatowany – w świetnym stanie. Idąc tym tokiem rozumowania bardzo często możemy wpaść w pułapkę małego przebiegu… Dlaczego? Jak się okazuje, mały przebieg samochodu wcale nie jest taki dobry. Nie wszystko lubi sporadyczną eksploatację, a niski przebieg wcale nie jest gwarancją niezawodności.
Przebieg samochodu nie taki straszny jak go malują
Samochody z małym przebiegiem cieszą się największą popularnością – w tym nie ma żadnej tajemnicy. To między innymi dlatego tak popularne jest cofanie licznika, które swoją drogą od września 2018 roku karane może być nawet pozbawieniem wolności. Ale wracając do sedna – czy mając do wyboru używany samochód z około 300 tys. km na liczniku i auto, które przejechało niespełna 100 tys. km – będziemy mieli jakieś wątpliwości co do tego, który samochód wybrać? Wydaje się, że żadnych. A niesłusznie… W rzeczywistości przebieg samochodu nie jest najpewniejszym miernikiem jego niezawodności. Na to wpływ ma niekoniecznie liczba przejechanych kilometrów, a chociażby same warunki eksploatacji. Spore znaczenie ma fakt, czy auto pokonywało sporadycznie krótkie dystanse, czy może regularnie wyjeżdżało w trasę? Czy miało okazję wykazać się podczas jazdy drogami szybkiego ruchu, czy może przeznaczone było do typowej miejskiej jazdy? Koniec końców mogłoby się okazać, że samochód z imponująco dużym przebiegiem, ale eksploatowany głównie na autostradach, byłby pewniejszym wyborem od samochodu, który służył poprzedniemu kierowcy raz na tydzień, w drodze do kościoła. Miejmy też na uwadze fakt, że samochód z większym przebiegiem mógł być też odpowiednio serwisowany, być może ma wymienione kluczowe podzespoły i tak naprawdę jest znacznie smakowitszym kąskiem w całej tej motoryzacyjnej dżungli.
Cofanie licznika będzie karane! Karą za przekręcenie licznika będzie więzienie!
Mały przebieg samochodu źle wpływa na…
Przyszedł czas na rozprawienie się z wieloma mitami dotyczącymi małego przebiegu samochodu. Musimy uświadomić sobie fakt, że nie wszystkie podzespoły lubią sporadyczną eksploatację, a niektóre wręcz jej nie tolerują. Oszczędzanie samochodu i wyprowadzanie go na drogę od wielkiego święta, nie uchroni nas przed wymianą gumowych przewodów, opon czy chociażby płynów eksploatacyjnych.
Płyny eksploatacyjne
Rzadkie użytkowanie samochodu wcale nie oznacza rzadszej potrzeby wymiany pewnych części i podzespołów. Jednym z elementów, których żywotność wcale nie jest uzależniona od ilości przejechanych kilometrów, a właśnie czasu eksploatacji, są chociażby płyny eksploatacyjne. Przyjęło się, że olej silnikowy powinniśmy wymieniać co roku, natomiast płyn chłodniczy i hamulcowy co 2-4 lata. Oznacza to, że nawet jeśli kupujemy auto, które było użytkowane raz na jakiś czas, a na jego liczniku notujemy minimalny przebieg, prewencyjnie powinniśmy zainwestować w wymianę płynów.
Silnik
Wbrew pozorom, pokonywanie autem niewielkich dystansów, wcale nie wpływa dobrze na kondycję silnika. Auto takie nie jest w stanie osiągnąć optymalnej temperatury chłodzenia, a częste gaszenie auta wymuszę pracę silnika na nierozgrzanym oleju. To wszystko niekorzystnie odbije się na kondycji jednostki napędowej, skrzyni biegów, a także akumulatora.
Sprzęgło i skrzynia biegów
To, że sprzęgło nie za bardzo odnajduje się w miejskiej jeździe nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Podobnie jest z biegami – częsta ich zmiana wymuszona częstymi przyspieszeniami i zwolnieniami, niekorzystnie wpłynie na mechanizm wybierania biegów.
Ogumienie samochodu
Sporadyczne użytkowanie auta nie wpływa także najlepiej na kondycję ogumienia auta. Leciwe opony, które odznaczają się nawet nienaganną ilością bieżnika, zazwyczaj nie zapewniają już należytego poziomu bezpieczeństwa, a guma traci już swoje właściwości.
Rozrząd
Interesująco wygląda także kwestia rozrządu – producenci zalecają, aby niezależnie od tego, jak dużo auto jeździ, wymiana rozrządu miała miejsce co ok 4-10 lat. Niedopilnowanie tego okresu może skutkować zerwaniem starego paska rozrządu.
Klimatyzacja
Na koniec zostawiliśmy element pozornie najmniej ważny. Musimy jednak wiedzieć, że aby układ klimatyzacji zachował swoją trwałość, powinien być używany systematycznie przez cały rok. Nieużywanie klimatyzacji skutkuje ubywaniem czynnika chłodzącego oraz zatarcie sprężarki. Zaniedbanie tego może rodzić konieczność kosztownej wymiany elementów.
Podsumowanie
- Niski przebieg wcale nie jest gwarancją niezawodności. Na sporadycznym eksploatowaniu cierpią niektóre części auta.
- Wpływ na ogólną kondycję auta ma nie sam przebieg, a chociażby warunki eksploatacji. Znaczenie ma to, czy auto pokonywało sporadycznie krótkie dystanse, czy może regularnie wyjeżdżało w trasę.
- Oszczędzanie samochodu i wyprowadzanie go na drogę od wielkiego święta, nie uchroni nas przed wymianą gumowych przewodów, opon czy chociażby płynów eksploatacyjnych.
- Samochód powinien wyrabiać określony limit kilometrów po każdym odpaleniu, by na krótkotrwałej jeździe nie ucierpiały jego podzespoły.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Szukasz samochodu na rynku wtórnym, zwracasz uwagę na jego rocznik, stan wizualny, techniczny – i oczywiście na przebieg. Znajdujesz „perełkę”, samochód wypucowany na błysk, w przystępnej cenie i z niskim przebiegiem. Czy oznacza to, że poprzedni właściciel był niedzielnym kierowcą czy może zwyczajnie… cofnął licznik?
W trakcie szacowania ryzyka ubezpieczeniowego pracownicy firmy ubezpieczeniowej odzwierciedlają w wysokości składki wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na ryzyko powstania szkody. Jednym z nich jest przebieg samochodu. Sprawdzamy, jak przebieg wpływa na OC.
„Korekta wskazań licznika” lub „naprawa licznika” – pod takimi nazwami funkcjonuje oszukańczy proceder cofania licznika. Do tej pory uchodził handlarzom na sucho, a zlecany był głównie przez osoby prywatne. Głosy dotyczące kar za cofanie licznika słychać było już od dawna, jednak do tej pory były to tylko mgliste plany, które 25 maja staną się faktem.
Wielu handlarzy „odpicowuje” sprzedawane samochody tak, aby zamaskować usterki. Jak więc kupić sprowadzony samochód, aby nie dać wcisnąć sobie grata? Przeczytaj, jeśli w poszukiwaniu używanego samochodu z Niemiec czy Holandii nie jedziesz na Zachód, a zdajesz się na naszych importerów.
Na ostateczną cenę składki OC ma wpływ wiele czynników. Dla ubezpieczycieli ważne jest nie tylko Twoje doświadczenie “za kółkiem” czy posiadane zniżki. Równie istotny wpływ na wysokość składki ma także to, jaki zadeklarujesz roczny przebieg. Sprawdziliśmy, w jakim stopniu decyduje on o ostatecznej cenie OC.
Jeszcze kilkanaście lat temu przebieg zapisany na analogowych wskaźnikach bębenkowych trzeba było mozolnie cofać przy użyciu wiertarki. Dziś – wystarczy kliknięcie myszką. Klient dostaje to, czego chce – samochód z niskim przebiegiem. Dla polskiego kierowcy wyznacznikiem wartości samochodu jest jego przebieg: im niższy, tym wartość większa. A zgodnie z prawem ekonomii, tam gdzie jest popyt, jest i podaż.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.