Układ chłodniczy jest bardzo istotny dla silnika naszego samochodu – chroni go bowiem zarówno przed przegrzaniem, jak i przed zamarznięciem. Płyn chłodniczy, choć może się wydawać mało istotny, gwarantuje poprawne funkcjonowanie całego układu, zapewniając nam bezpieczne i spokojne podróżowanie. Jak wymienić płyn chłodniczy w samochodzie?
Układ chłodniczy – dlaczego jest ważny
Sprawnie działający układ chłodzenia – a więc chłodnica, termostat i pompa wody − to pewność, że silnik naszego samochodu, nawet jeśli jest obciążony, będzie utrzymywał odpowiednią temperaturę. Jest to ważne o każdej porze roku. W lecie układ chłodzenia ma za zadanie zabezpieczyć silnik przed przegrzaniem, w zimie, podczas mroźnej pogody, zapewnia odpowiednią temperaturę pracy i sprawia, że w czasie jazdy nie parują i nie zamarzają szyby. Nie każdy wie też o tym, że układ chłodniczy ma wpływ na spalanie naszego pojazdu – zużycie paliwa zależy bowiem od tego, jak szybko silnik podgrzewa się do odpowiedniej temperatury.
Jak często wymieniać płyn chłodniczy i jakich błędów unikać
Płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać na świeży co kilka lat. Warto też zadbać o jego dobrą jakość. Z czasem drożność układu chłodzenia osłabia się, w skorodowanych kanałach może zalegać osad, a to wpływa na gorsze jego funkcjonowanie. Niektórzy kierowcy w okresie letnim popełniają podstawowy błąd i zamiast płynu do chłodnicy leją zwykłą wodę.
W każdym samochodzie znajdziemy zbiorniczek wyrównawczy ze wskaźnikiem, który pozwala nam kontrolować poziom płynu chłodniczego. Płyn powinien się utrzymywać pomiędzy poziomem minimalnym a maksymalnym na podziałce. Niewielki ubytek płynu jest zjawiskiem normalnym i wynika z procesu parowania, jeśli jednak płynu ubywa więcej i w szybkim czasie, może się okazać, że układ jest nieszczelny. Wówczas należy znaleźć miejsce wycieku, uszczelnić je, uzupełnić płyn chłodniczy i odpowietrzyć układ. Poziom płynu najlepiej sprawdzać raz w miesiącu.
Jaki płyn chłodniczy wybrać?
Najlepsze dostępne na runku płyny osiągają stan wrzenia dopiero przy temperaturze plus 140 stopni Celsjusza. Większość zagotuje się przy 110−120 stopniach, a zamarza przy 37 stopniach poniżej zera. Przy wyborze odpowiedniego płynu dla naszego silnika warto skonsultować się ze sprzedawcą lub mechanikiem. Zanim przystąpisz do wymiany płynu, przeczytaj instrukcję na jego opakowaniu. Bardzo ważna jest proporcja ilości koncentratu do ilości wody destylowanej (najczęściej wynosi ona 50:50). Dla optymalnego działania układu nie jest wskazane ani zbyt duże, ani zbyt małe stężenie płynu chłodniczego.
Pamiętaj: jeśli chcesz tylko dolać nowy płyn do pozostałości starego, a nie masz pewności, jaki był użyty wcześniej, lepiej wymienić całość. Nie wszystkie płyny bowiem zmieszają się ze sobą.
Wymiana płynu chłodniczego: Samodzielnie czy w serwisie?
Chcąc wymienić płyn w chłodnicy, oczywiście możemy skorzystać z fachowej pomocy serwisanta. Koszt usługi wynosi około 150−250 zł. Warto jednak rozważyć samodzielną wymianę płynu, bo to sprawa stosunkowo łatwa i niewymagająca szczególnych umiejętności. Jeśli zapamiętamy kilka podstawowych reguł i zastosujemy się do instrukcji krok po kroku, wymienimy płyn w chłodnicy naszego samochodu szybko i sprawnie.
Wymiana płynu chłodniczego: krok po kroku
Zanim przystąpisz do pracy, upewnij się, że układ chłodniczy nie jest gorący!
- Przed wymianą płynu sprawdź stan chłodnicy, a także zlokalizuj korek spustowy i wlew. Jeśli zaobserwujesz nieszczelności czy wyciek, konieczne będzie uszczelnienie chłodnicy (na rynku dostępne są uszczelniacze w płynie lub w proszku)
- Wlej do chłodnicy specjalny płyn do płukania układu chłodzenia (do kupienia zarówno w specjalistycznych sklepach, jak i w dużych marketach), następnie ustaw gałkę nagrzewnicy w pozycji maksymalnej
- Włącz silnik i pozostaw na ok. 20 minut, żeby układ się oczyścił
- Zgaś silnik, zaczekaj, aż ostygnie, a następnie spuść stary płyn chłodniczy. Przepłucz cały układ wodą, żeby pozbyć się zanieczyszczeń
- Zakręć korek spustowy i wlej nowy płyn chłodniczy.
- Odpowietrz układ chłodzenia i sprawdź poziom płynu na zbiorniczku ze wskaźnikiem.
Pamiętaj: przy wymianie płynu chłodniczego bardzo istotne jest przepłukanie całego układu. Osad, który wytrąca się podczas rozgrzewania i schładzania, może zalegać w poszczególnych elementach układu, co z czasem doprowadzi do usterki. Chłodnicę należy płukać przy każdej wymianie płynu chłodniczego.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Płyn hamulcowy – jak każdy element eksploatacyjny w naszym samochodzie – należy regularnie wymieniać. Przyjęło się, że warto to robić mniej więcej co dwa lata lub po przejechaniu ok. 40 tys. km. Warto o to zadbać, ponieważ do układu hamulcowego wraz z użytkowaniem pojazdu dostaje się woda, która może obniżyć skuteczność hamowania. Jak wymienić płyn hamulcowy?
Zima to najcięższy okres dla naszych samochodów. Odwilż, sól i błoto pośniegowe oddziałują na wszystkie podzespoły auta. Choć czas ten już niedługo odejdzie w zapomnienie, może on zostawić trwały ślad na naszych czterech kółkach. W związku z tym, przeprowadzając wiosenne porządki, warto pamiętać także o naszym pojeździe. Jak zadbać o auto po zimie? Jak powinno wyglądać przygotowanie samochodu do wiosny?
AdBlue to 32,5-procentowy wodny roztwór mocznika o wysokiej czystości. Płyn stosowny jest jako reduktor w procesie oczyszczania spalin ze szkodliwych dla środowiska tlenków azotu (tlenki ulegają redukcji na azot oraz wodę). AdBlue to zarejestrowany znak towarowy oraz produkt stosowany obecnie w branży motoryzacyjnej dla pojazdów wyposażonych w silniki Diesla.
Aż 60 proc. ludzi wybiera wyjazd na wakacje własnym samochodem. Słusznie! Jak byśmy nie liczyli, jest dużo taniej. Podróż z Warszawy do Gdańska to koszt około 100 zł dla 4-5 osób, jeśli tankujemy benzynę, pociąg dla takiej grupy to ponad 400 zł, gdy nie mamy zniżek. Ale koszty są niskie, pod warunkiem że jedziemy sprawnym samochodem. Co koniecznie musisz sprawdzić przed wyjazdem, by przygotować auto do podróży?
Kierowco! Masz prawo jazdy? Znasz przepisy ruchu drogowego? Wsiadasz i jedziesz. Do szczęścia nie jest potrzebna Ci specjalistyczna wiedza motoryzacyjna, ale - uwaga! - czasem dobrze wiedzieć co nieco. Samochód to nie tylko kierownica i silnik! To szereg podzespołów, które składają się na jedną całość. Jakie układy wchodzą w skład budowy samochodu i jaka jest ich rola?
Zima to najtrudniejszy czas nie tylko dla kierowców, ale także dla samochodów. Odpowiednie przygotowanie auta do zimy pozwoli Ci na uniknięcie wielu nieprzyjemnych niespodzianek, a przede wszystkim wpłynie na Twoje bezpieczeństwo na drodze. Podpowiadamy, co i jak zrobić, aby nie dać się zaskoczyć przymrozkom!
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.