W życiu kierowców nie ma nudy. Co jakiś czas słychać głosy o kolejnych zmianach w Kodeksie drogowym. Jedne budzą mniej kontrowersji, inne nieco więcej. Żadna jednak nie pozostaje bez wpływu na codzienność zmotoryzowanych. Tym razem obowiązkowa będzie prawdopodobnie tzw. jazda na suwak. Dzięki niej korki przed zwężeniami mają rozładowywać się płynniej. Kiedy zmiana wejdzie w życie i na czym dokładnie polega?
Nagłówki głoszące „zmiany w przepisach kierowców” systematycznie bombardują nas ze wszystkich stron. Tym razem głośno zrobiło się o nowym przepisie, który jeszcze w tym roku ma znaleźć się w Kodeksie drogowym. Mowa o obowiązku tzw. jazdy na suwak. Na czym polega jazda na suwak, nazywana też metodą zamka błyskawicznego i czemu ma służyć?
Warszawiacy spędzają w korkach 7 dni w roku
Najbardziej zakorkowane miasta świata to Bogota – stolica Kolumbii, Rzym i Dublin. Jednak polscy kierowcy też nie mają powodów do zadowolenia. Warszawa znalazła się na 21. miejscu zestawienia. Nieco lepiej, ale też bez powodu do dumy – Kraków – ten uplasował się na 79. miejscu najbardziej zatłoczonych miast – wynika z raportu amerykańskiej firmy Inrix, obejmującego 220 miast z 38 krajów. Jeśli sama pozycja w rankingu nie robi na nas większego wrażenia, to spróbujmy inaczej…
|
Czy mimo wszystko możemy optymistycznie patrzeć w przyszłość? Chyba jedynie przez różowe okulary… według Inrix, kierowcy w Warszawie spędzili w korkach w 2018 roku o 7 proc. czasu więcej, niż w roku poprzednim.
Sposób na korki a nowy obowiązek kierowcy
Zostawić samochód w domu i przesiąść się w komunikację miejską? Tak czy inaczej, w korku i tak utkniemy. Jednym z rozwiązań mających ułatwić życie kierowcom i zminimalizować czas spędzony w korkach jest jazda na suwak, będąca tak naprawdę bardziej uprzejmą jazdą kierowców. Dziś prawo stanowi, że pojazd wjeżdżający na pas musi ustąpić pierwszeństwa temu, który się nim porusza. Aktualnie metoda jazdy na suwak jest jedynie zalecanym zachowaniem i dobrym obyczajem, ale w dalszym ciągu rzadko praktykowanym. Wciąż na polskich drogach przeważają „strażnicy”, którzy pilnując własnego pasa, nie wpuszczają na niego kierowców z pasa zwężającego się. Ministerstwo Infrastruktury zamierza wprowadzić pewne zmiany w Kodeksie drogowym. Zmiany te będą dotyczyć właśnie obowiązkowej jazdy na suwak. Za niestosowanie się do nowych przepisów, kierowca dostanie mandat. Ale na czym tak naprawdę polega jazda na suwak i czemu ma służyć?
Na czym polega jazda na suwak?
Metoda ta polega na naprzemiennej jeździe kierowców raz z lewego, raz z prawego pasa w miejscu, w którym dochodzi do zwężenia drogi. Dzięki temu ruch odbywa się płynnie na wszystkich pasach ruchu i nie dochodzi do sytuacji, w której kierowcy poruszający się drogą, gdzie dochodzi do zwężenia stoją w kilometrowych korkach, ponieważ inni nie wpuszczają ich na swój pas ruchu. Cała sztuka polega na tym, aby kierowcy przepuszczali się wzajemnie po jednym samochodzie. W takiej sytuacji zostanie zachowana płynność ruchu.
Metoda zamka błyskawicznego: jak prawidłowo wykonać?
Kierowca, który wykaże się dobrym sercem i najwyższą kulturą jazdy, wpuszczając przed siebie kilka samochodów, wcale nie upłynni ruchu. Wręcz przeciwnie. Dlatego ważne jest, aby zasady obowiązujące przy jeździe na suwak znał zarówno kierowca wpuszczany, jak i ten wpuszczający. Zatem jak powinni oni zachować się na drodze? Pojazd poruszający się pasem, który zanika, nie zjeżdża na pas sąsiedni wcześniej niż przed końcem swojego pasa jezdni. Jeśli zostanie już wpuszczony, nie ustępuje miejsca nikomu innemu. Z kolei pojazd wpuszczający, powinien wpuścić jedynie jeden samochód i zrobić to dopiero przy końcu zanikającego pasa. Zobowiązany jest także do zachowania odpowiedniego odstępu pomiędzy wpuszczanym samochodem.
Według zapowiedzi, prawne uregulowanie jazdy na suwak jeszcze w tym roku ma trafić do Rządowego Centrum Legislacji. Dziś obowiązujące znaki informujące o jeździe na suwak są jedynie zaleceniem takiego zachowania, a nie nakazem. Po zmianach, kierowcy, którzy się do nich nie zastosują, zostaną ukarani mandatem w wysokości od 50 do 500 złotych. Warto wiedzieć, że przykładowo w Austrii czy Niemczech, metoda zamka błyskawicznego została już uregulowana prawnie w kodeksie drogowym.
Podsumowanie
- Warszawa znalazła się na 21. miejscu światowego zestawienia najbardziej zakorkowanych miast świata. Nieco lepiej, ale też bez powodu do dumy – Kraków – 79. miejsce.
- Warszawiacy spędzają rocznie 173 godziny stojąc w korku, mieszkańcy Krakowa – 125 godzin rocznie.
- Jazda na suwak ma stać prawnie regulowanym obowiązkiem każdego kierowcy. Za niedostosowanie się do przepisów będą grozić wysokie mandaty.
- Jazda na suwak polega na tym, że kierowcy z głównego pasa mogą jechać płynnie, ale muszą wpuścić kierowcę poruszającego się pasem, który się kończy.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Korki to największa zmora kierowców. Na świecie najbardziej zakorkowanym miastem jest Los Angeles, a w Polsce... Kraków. To właśnie w tym mieście kierowcy stoją w korkach najdłużej. A jak wygląda sytuacja w innych miastach? Ile czasu tracimy w zatorach drogowych? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Co jakiś czas oglądasz w mediach nagrania autostradowych kamikadze, ludzi, którzy za nic mają bezpieczeństwo swoje i innych. Ktoś wypuścił psy na pasie zieleni, ktoś jadł kanapkę na pasie awaryjnym, inny zawracał. A czy Ty znasz wszystkie reguły bezpiecznej jazdy po autostradach i drogach ekspresowych?
Mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Poznania miesięcznie tracą na stanie w korkach ponad 8 godzin - tak wynika z najnowszego raportu opracowanego przez Deloitte wraz z Targeo.pl.
Pasy bezpieczeństwa są stosowane w samochodach od ponad 50 lat. Wydawałoby się, że ich zapinanie nie jest uciążliwe dla kierowcy i pasażerów, a jednak wciąż są tacy, którzy uważają obowiązek jazdy w pasach za nadmierne ograniczenie wolności. A jak do niezapiętych pasów podchodzą ubezpieczyciele?
Stojąc w korku, możemy przyczynić się do uratowania czyjegoś życia. Korytarz ratunkowy, powszechnie znany jako korytarz życia, to przestrzeń na drodze, umożliwiająca szybki przejazd służbom ratowniczym. Choć w innych krajach obowiązek tworzenia korytarza życia wprowadzono prawnie, w Polsce są to jedynie plany. Co to jest korytarz życia? Kiedy i jak stosować korytarz ratunkowy?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.
Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.