Co jakiś czas oglądasz w mediach nagrania autostradowych kamikadze, ludzi, którzy za nic mają bezpieczeństwo swoje i innych. Ktoś wypuścił psy na pasie zieleni, ktoś jadł kanapkę na pasie awaryjnym, inny zawracał. A czy Ty znasz wszystkie reguły bezpiecznej jazdy po autostradach i drogach ekspresowych?
Łatwa jazda po autostradzie? Tylko pozornie!
W Polsce mamy już ponad 2500 km autostrad i dróg ekspresowych. To niemało, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w 2008 było ich tylko kilkaset. Niestety, nie nauczyliśmy się jeszcze bezpiecznie z nich korzystać. Wydaje nam się, że to łatwe i przyjemne, tymczasem popełniamy mnóstwo błędów. Wynikają one z braku znajomości przepisów, brawury, chęci przełamania rutyny, która towarzyszy często jeździe po autostradach i niestety – popisywania się. Ilu kierowców kusi testowanie, ile „fabryka dała”? Żeby wszystkim jeździło się przyjemniej, a przede wszystkim bezpiecznie, warto poznać kilka zasad. Nie wszystkie są w polskich przepisach drogowych!
Czytaj także: Kodeks motocyklisty – wszystko, co musisz wiedzieć, zanim wsiądziesz na motocykl
13 rzeczy, których nie wolno na autostradzie:
- jechać szybciej niż 140 km na godzinę, a jeśli jedziesz z przyczepą nie możesz jechać szybciej niż 80 km/h. Na drodze ekspresowej dwujezdniowej: 120 km/h
- jechać wolniej niż 40 km na godzinę. Od tej reguły są jednak wyjątki – gdy panują fatalne warunki atmosferyczne i w korku
- jechać stale lewym pasem ruchu, który służy tylko do wyprzedzania. To drażliwy temat wśród użytkowników autostrad, więc warto wiedzieć, że przepisy Konwencji Wiedeńskiej pozwalają pozostać podczas wyprzedzania na zajmowanym pasie ruchu, o ile mamy bezpośredni zamiar wyprzedzać następny pojazd i nie utrudniamy ruchu pojazdom nadjeżdżającym z tyłu. W przeciwnym wypadku jesteśmy zobowiązani do zjechania na prawy pas po wykonaniu manewru
- wyprzedzać z prawej strony, jeśli jezdnia ma mniej niż trzy pasy ruchu
- jechać poboczem, czyli pasem awaryjnym
- holować innych pojazdów
- jechać zbyt blisko poprzedzającego samochodu
Wyprzedzanie z prawej strony – kiedy można wyprzedzać prawym pasem?
- hamować gwałtownie bez włączenia świateł awaryjnych
- zostawiać zbyt dużych lub zbyt małych odległości do poprzedzającego pojazdu, gdy jedziesz w korku
- zatrzymywać się poza wyznaczonymi miejscami, szczególnie na poboczach i drogach technicznych. Do odpoczynku służą MOP-y, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych
- cofać i zawracać, również na placach poboru opłat, które są integralną częścią autostrady. Zawrócić możesz dopiero na najbliższym węźle autostradowym
- uniemożliwiać innym pojazdom zmiany pasa lub włączenia się do ruchu
- poruszać się pieszo, rowerem, przebiegać między samochodami, przechodzić na drugą stronę.
Czytaj także: Czy jesteś kulturalnym kierowcą? 7 podstawowych zasad kulturalnej jazdy
Autostradowy savoir-vivre
- gdy tworzy się zator lub kończy jeden z pasów, na przykład na zwężeniu, stosuj zasadę jazdy „na suwak” tak, aby na przemian mogły wjeżdżać pojazdy z prawego i lewego pasa
- jeśli widzisz, że ktoś chce włączyć się do ruchu, a lewy pas jest wolny, ustąp mu miejsca na prawym pasie – zachowując płynność jazdy
- w wielu krajach stosowany jest zwyczaj zostawiania korytarza ratunkowego między stojącymi w korku samochodami. Jeśli pasy są dwa, samochody z lewego jadą lewą skrajnią pasa, auta z prawego – prawą. Pozostawia to między nimi miejsce dla karetek i straży pożarnej i aż o 6 minut skraca czas dotarcia karetki na miejsce wypadku
- jeśli zepsuje ci się samochód na autostradzie, zjedź na pobocze, opuść pojazd wychodząc przez drzwi od strony pasażera, stań za barierką ograniczającą jezdnię i wezwij pomoc. Możesz zrobić to dzwoniąc z telefonu komórkowego pod numer alarmowy 112 albo skorzystać z najbliższego telefonu SOS, rozmieszczonego zazwyczaj co 2 km
- uważaj na monotonię na autostradzie, szczególnie w Polsce, gdzie spore odcinki pokonuje się między wysokimi ekranami dźwiękochłonne, łatwo stracić czujność. Odpoczywaj, dotleniaj się, rozmawiaj z pasażerem, nie słuchaj usypiającej muzyki i nie zajmuj się podczas prowadzenia innymi czynnościami. Przy prędkościach autostradowych czytanie SMS-a może Cię kosztować życie.
Czytaj także: Egzamin na prawo jazdy co roku? Oto 5 lepszych sposobów na poprawę bezpieczeństwa
Podsumowanie
- Coraz więcej jest autostrad i dróg szybkiego ruchu, jesteś pewien, że wiesz, jak po nich jeździć?
- Główne błędy kierowców to jazda lewym pasem i nieumiejętność radzenia sobie w razie awarii.
- Unikaj monotonii i nie ciśnij gazu do oporu!
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Pasy bezpieczeństwa są stosowane w samochodach od ponad 50 lat. Wydawałoby się, że ich zapinanie nie jest uciążliwe dla kierowcy i pasażerów, a jednak wciąż są tacy, którzy uważają obowiązek jazdy w pasach za nadmierne ograniczenie wolności. A jak do niezapiętych pasów podchodzą ubezpieczyciele?
Obecnie większość autostrad w Polsce jest dostępna bez konieczności płacenia za przejazd. Jednak nadal istnieją odcinki, gdzie są one wymagane. Dlatego zawsze warto sprawdzić najnowsze informacje na ten temat. Jeśli planujesz podróżować po Polsce samochodem, sprawdź na mapie darmowych autostrad, którędy przejedziesz za darmo!
Czy wiesz, że brak zapiętych pasów bezpieczeństwa może pozbawić Cię odszkodowania w razie wypadku? Zdajesz sobie sprawę, że jako kierowca musisz dopilnować, aby wszyscy w aucie je zapięli? O czym jeszcze nie wiedziałeś?
Włochy są znane na całym świecie nie tylko ze swojej bogatej historii, kultury i zapierającej dech w piersiach przyrody, ale również z doskonale rozwiniętej sieci autostrad. Ten śródziemnomorski kraj może się poszczycić ponad 7 000 kilometrami dróg szybkiego ruchu, które umożliwiają sprawne przemieszczanie się między najbardziej odległymi regionami.
W życiu kierowców nie ma nudy. Co jakiś czas słychać głosy o kolejnych zmianach w Kodeksie drogowym. Jedne budzą mniej kontrowersji, inne nieco więcej. Żadna jednak nie pozostaje bez wpływu na codzienność zmotoryzowanych. Tym razem obowiązkowa będzie prawdopodobnie tzw. jazda na suwak. Dzięki niej korki przed zwężeniami mają rozładowywać się płynniej. Kiedy zmiana wejdzie w życie i na czym dokładnie polega?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?