Mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Poznania miesięcznie tracą na stanie w korkach ponad 8 godzin - tak wynika z najnowszego raportu opracowanego przez Deloitte wraz z Targeo.pl.
Korki – zmora każdego dojeżdżającego do pracy mieszkańca większych miast lub ich peryferii. Godziny szczytu – czas, w którym możesz gruntownie przemyśleć swoje życie, jednocześnie tracąc minuty i złotówki w ogonku aut. Cierpliwość wrocławskich kierowców jest wystawiana na największą próbę. Najbardziej zakorkowane polskie miasta to jednocześnie te, w których jest najwięcej wypadków, a ceny ubezpieczenia OC są najwyższe.
Czytaj także: Ograniczenia do 30 km/h powstrzymają warszawskich piratów? Eksperci komentują raport Punkta
Godziny szczytu i wąskie gardła – ile czasu tracimy w korkach?
Deloitte z pomocą Targeo.pl zmierzyło prędkość przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg w dni powszednie w godzinach od 6.00 do 20.00 w październiku 2015 roku (przyjęto, że ten miesiąc jest najbardziej miarodajny pod względem natężenia ruchu), ze szczególnym uwzględnieniem godzin szczytu, to znaczy 7.30 – 9.30 oraz 15.00 – 18.00. W ten sposób ustalono średnie opóźnienie spowodowane zatorami w konkretnych przedziałach czasowych w siedmiu polskich miastach – w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Łodzi i Katowicach. Przykład: opóźnienia spowodowane przez korki w godzinach największego natężenia ruchu w godzinach porannych w Warszawie wyniosły najwięcej prawie 14 minut na 10 km, w Katowicach – około 8 minut.
Najbardziej szokujące liczby krystalizują się jednak po podsumowaniu opóźnień w skali miesiąca:
Miesięczne opóźnienia spowodowane przez korki<br>w godzinach szczytu w 2015 roku | |
miasto | opóźnienie |
Wrocław | 8 godz. 52 min |
Kraków | 8 godz. 36 min |
Warszawa | 8 godz. 12 min |
Poznań | 8 godz. 09 min |
Łódź | 6 godz. |
Gdańsk | 5 godz. |
Katowice | 4 godz. 57 min |
Dane: Deloitte, Targeo.pl, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski, marzec 2016 r.
Do natężenia korków w dużych miastach przyczyniają się tak zwane wąskie gardła, czyli odcinki systemu komunikacyjnego o długości co najmniej 500 metrów, na których łączny czas utrudnień w porannym i popołudniowym szczycie wynosi minimum 1,5 godziny dziennie a prędkość przejazdu nie przekracza 10 km/h.
Najbardziej problematycznym wąskim gardłem w Warszawie jest ulica Świętokrzyska/ Tamka na odcinku Marszałkowskiej w stronę Kruczkowskiego (długość: 1367 m, średnie opóźnienie; 15,5 min, średnia prędkość: 4,5 km/h, największe utrudnienia w godzinach 15.00 – 18.00).
Dla Krakowa jest to ulica Dietla/Grzegórzecka w stronę Ronda Grzegórzeckiego (długość: 1604 m, średnie opóźnienie: 13,4 min, średnia prędkość: 5,8 km/h, duże utrudnienia zarówno w godzinach porannych, jak i popołudniowych).
W niechlubnym rankingu Top3 najwolniejszych odcinków dróg w Polsce znalazły się drogi Wrocławia, Warszawy i Łodzi.
Czytaj także: Najbardziej zakorkowane polskie miasta. Kraków na szczycie zestawienia!
Źródło: Deloitte, Targeo.pl, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski, marzec 2016 r.
Nic za darmo – ile pieniędzy tracimy w korkach?
Osoba pracująca, poruszająca się Fiatem Panda z silnikiem benzynowym o pojemności 1,1 litra, stojąc w korkach jest narażona na koszty, które można oszacować w oparciu o średnie wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w poszczególnych miastach oraz średnią roczną cenę benzyny. Tym sposobem obliczono, że osoby podróżujące do i z pracy transportem indywidualnym łącznie w siedmiu miastach straciły stojąc w korkach w 2015 roku 3,8 mld zł (321 mln zł miesięcznie, czyli 14, 6 mln zł dziennie). Kierowcę z Warszawy korki kosztowały 335 zł miesięcznie, kierowcę z Poznania – 282 zł, kierowcę z Gdańska – 187 zł.
Czytaj także: Wrocław z najdroższym OC w Polsce. Gdzie ubezpieczysz się najtaniej? Ranking miast
Roczny koszt stania w korkach w przeliczeniu na kierowcę<br>w 2015 r. | |
miasto | koszt |
Warszawa | 3 976 zł |
Wrocław | 3 549 zł |
Kraków | 3 430 zł |
Poznań | 3 350 zł |
Katowice | 2 317 zł |
Gdańsk | 2 223 zł |
Łódź | 2 187 zł |
Dane: Deloitte, Targeo.pl, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski, marzec 2016 r.
Gdy zestawimy te dane ze średnimi wynagrodzeniami w każdym z miast, okaże się, że najwyższy relatywnie koszt korków ponoszą Wrocławianie – aż 81 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia rocznie.
Czytaj także: Wypadki drogowe w polskich miastach 2013. Najniebezpieczniej w Łodzi! [Raport Punkta]
Wrocław – zakorkowany, drogi i niebezpieczny
Kierowcy z miasta nad Odrą nie nie mają powodów do zadowolenia: nie dość że poruszają się (powoli) po najbardziej zakorkowanym mieście, to w dodatku z raportu Punkta o cenach ubezpieczenia OC w miastach wojewódzkich wynika, że średnio najwięcej w Polsce płacą za OC. Również w statystykach wypadków drogowych w poszczególnych miastach Wrocław jest na wysokiej, czwartej pozycji. Na drogach stolicy Wielkopolski i powiatu wrocławskiego w 2014 roku zginęło 41 osób.
Czytaj także: Gdzie kupisz najtańsze OC? [RAPORT]
Czytaj także: Wypadki drogowe w polskich miastach w 2014 roku. W Łodzi znowu najniebezpieczniej! [RAPORT]
Podsumowanie
- Mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Poznania miesięcznie tracą na stanie w korkach ponad 8 godzin.
- Najgorzej w tym zestawieniu wypada Wrocław, gdzie kierowcy spędzają w korkach średnio prawie 9 godzin w miesiącu.
- W niechlubnym rankingu Top3 najwolniejszych odcinków dróg w Polsce znalazły się drogi Wrocławia, Warszawy i Łodzi.
- Mieszkańcy 7 miast uwzględnionych w raporcie Deloitte stracili stojąc w korkach w 2015 roku łącznie aż 3,8 mld zł.
- Najwyższy relatywnie koszt korków ponoszą Wrocławianie – aż 81 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia rocznie.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły

Polska od dłuższego czasu plasuje się w czołówce najbardziej zmotoryzowanych państw Europy. Teraz jednak okazało się, że polska stolica znajduje się także na wygranej pozycji w zestawieniu z Nowym Jorkiem. Wynik ten nie powinien być jednak powodem do dumy. Dlaczego? Okazało się, że warszawiacy posiadają trzy razy więcej samochodów niż mieszkańcy amerykańskiej metropolii. Jednak to nie Warszawa wypada najgorzej…

W życiu kierowców nie ma nudy. Co jakiś czas słychać głosy o kolejnych zmianach w Kodeksie drogowym. Jedne budzą mniej kontrowersji, inne nieco więcej. Żadna jednak nie pozostaje bez wpływu na codzienność zmotoryzowanych. Tym razem obowiązkowa będzie prawdopodobnie tzw. jazda na suwak. Dzięki niej korki przed zwężeniami mają rozładowywać się płynniej. Kiedy zmiana wejdzie w życie i na czym dokładnie polega?

O tym, ile kosztują tablice rejestracyjne oraz, że rejestracja to unikatowy numer identyfikacyjny pojazdu pisaliśmy już we wcześniejszych artykułach. W tym materiale wyjaśniamy, jakie województwo i powiat oznacza konkretna rejestracja, np. rejestracja zaczynająca się od liter DW, SK, czy też KN.

Rozpoczyna się najgorętszy okres na polskich drogach. Wyjazd na Święta każdego roku oznacza ogromne nerwy i godziny spędzone w korku. W tym roku, eksperci Yanosika przygotowali jednak dla kierowców spore ułatwienie. Sprawdzili ruch w największych miastach w Polsce i wytypowali najbardziej zatłoczone trasy. Jakich dróg lepiej unikać w okresie przedświątecznym?

Czy wiesz, że był sobie człowiek, który biegł przed samochodem, by ostrzec przechodniów? A że była świnia, która przyczyniła się do skonstruowania pierwszego na świecie pickupa? A słyszałeś, że ulice Dubaju są usłane porzuconymi limuzynami upadłych szejków? A że Rolls-Royce był kiedyś śmieciarką? Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy!

Kierowcy w stolicy płacą za ubezpieczenie OC przeciętnie 784 złote. Pod względem średniej wysokości składek Warszawa odbiega od standardów w innych regionach. Mieszkańcy centralnej części Polski wciąż mają jednak szansę na znalezienie polisy poniżej 400 złotych. W 2020 r. najtańsze OC w Warszawie wykupił 48-letni właściciel Fiata 126p z 1989 roku i zapłacił za nie jedynie 208 zł.
Najchętniej czytane

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.