Poduszka powietrzna to standardowe wyposażenie każdego samochodu. Statystyki od lat potwierdzają, że poduszki powietrzne w połączeniu z pasami bezpieczeństwa redukują ryzyko śmierci w wyniku wypadku bądź poważnego urazu. Warunkiem jest, że działają prawidłowo. Jak to sprawdzić?
Od kiedy funkcjonują poduszki powietrzne w samochodzie?
Poduszki powietrzne to koncepcja mająca swój początek w latach pięćdziesiątych XX wieku. Wówczas były technik inżynierii przemysłowej Amerykanin John W. Hetrick, po wypadku samochodowym, w którym ucierpiał, opatentował „zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”. W tym samym czasie koncepcją poduszki bezpieczeństwa zainteresował się niemiecki wynalazca Walter Linderer, który równolegle opatentował system podobny do amerykańskiego. Oba wynalazki miały podobną zasadę działania. W wyniku kontaktu auta z przeszkodą miało dojść do napełnienia worka sprężonym powietrzem, aby ochronić kierowcę przed obrażeniami.
Projektem zainteresowały się koncerny GM i Ford, jednak problemem okazało się szybkie napełnianie poduszki gazem. W latach sześćdziesiątych amerykański inżynier Allen Breed udoskonalił system, ale prawdziwą rewolucję zawdzięczamy inżynierom Mercedesa, którzy opracowali system napełniania poduszki bezpieczeństwa w 30 milisekund i zastosowali materiał odporny na rozdarcia – nylon.
Pierwszy samochód wyposażony w poduszkę powietrzną to Oldsmobile Tornado z 1973 roku. Z kolei pierwszy samochód z poduszką powietrzną i pasami bezpieczeństwa to Mercedes W126 z 1980 roku. Dziś poduszki powietrzne są obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu, który zjeżdża z linii produkcyjnej.
Co aktywuje poduszki powietrzne?
Poduszka powietrzna, a dokładnie cały system bezpieczeństwa, składa się z trzech części:
- układu aktywującego (czujnik zderzenia, przyspieszenia i cyfrowy układ mikroprocesorowy),
- generatora gazu (palnik + stałe paliwo),
- elastycznego pojemnika – właściwa poduszka wykonana jest z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym.
Poduszka powietrzna uruchamia się w momencie kontaktu pojazdu z przeszkodą przy odpowiednio silnym uderzeniu. W około 10 milisekund od zderzenia mikroprocesorowy system aktywujący przesyła sygnał do generatora gazu, który rozpoczyna napełnianie poduszki. Po 40 milisekundach poduszka jest już napełniona i gotowa, aby ochronić ciało kierowcy i pasażerów. Jeszcze szybciej uruchamiane są boczne poduszki powietrzne (poniżej 10 milisekund). Wynika to z faktu, że odległość ciała kierowcy i pasażera od ścianek bocznych pojazdu jest mniejsza, niż odległość od deski rozdzielczej. Rozwiązaniem spotykanym w wybranych modelach samochodów są poduszki kolanowe oraz kurtyny powietrzne, które chronią głowy podróżujących przed uderzeniami bocznymi oraz skutkami dachowania.
Co istotne, w ułamek sekundy po wypadku, gdy głowa kierowcy i pasażera znajdzie się na poduszce, zaczyna uchodzić gaz, co chroni ofiary wypadku przed ewentualnym uduszeniem.
Przeczytaj także, dlaczego zapinać pasy bezpieczeństwa.
Czy warto regenerować poduszki powietrzne?
Jak przyznają specjaliści, jeśli samochód jest normalnie eksploatowany, nie został zalany, czy też nie był poddawany niefachowym naprawom, stan poduszki powietrznej z pewnością nie budzi zastrzeżeń, a jej żywotność nie jest ograniczona czasowo, więc poduszek powietrznych nie wymieniamy. Owszem, niegdyś praktykowano taką procedurę – wymianę poduszek na nowe co 10-15 lat. Samochody były wówczas wyposażone w tabliczki znamionowe z datą wskazującą na konieczność montażu nowej poduszki. Okazało się jednak, że tzw. airbagi mają zdecydowanie większą trwałość niż przyjęty okres, dlatego też zrezygnowano z tego przepisu.
Warto pamiętać, że worek poduszki wykonany jest z materiałów syntetycznych, których trwałość wielokrotnie przewyższa trwałość samego pojazdu. A co istotne, nawet w starych autach poddawanych utylizacji okazuje się, że poduszki powietrzne działają bez zarzutu (w takim przypadku poduszki powietrzne podlegają kontrolowanej aktywacji, a następnie utylizacji).
Jak sprawdzić stan poduszek powietrznych w używanym aucie?
Decydując się na auto używane, warto przede wszystkim sprawdzić jego historię, w tym czy uczestniczył w wypadku lub kolizji. Potwierdzenie, że auto jest powypadkowe, może sugerować, że w zdarzeniu drogowym zadziałały poduszki powietrzne. Do sprawdzenia raportu na temat historii auta wystarczy numer VIN, wizyta w autoryzowanym serwisie marki lub u dobrego diagnostyka – na podstawie informacji zapisanych w komputerze silnika odczytane zostaną informacje CrashData o wystrzeleniu poduszek powietrznych. Mechanik może też dokonać rzetelnej weryfikacji, rozbierając deskę rozdzielczą i fizyczne sprawdzając system, jednak usługa jest dość droga.
Kontrolki na desce rozdzielczej również informują, czy system bezpieczeństwa działa. Jednak ze względu na praktykowany czasem nieuczciwy proceder montażu atrap airbagów oraz oszukiwania elektroniki, np. poprzez podłączenie kontrolki airbag do zasilania kontrolki ABS czy ciśnienia oleju, zawsze warto sprawdzić u fachowców, czy aby poduszki powietrzne już wcześniej nie wystrzeliły.
Ile kosztuje wymiana poduszki powietrznej?
Jeśli poduszka powietrzna wystrzeli podczas zdarzenia drogowego, możliwa jest jej wymiana. To jednak skomplikowany i niestety kosztowny proces. W autoryzowanym serwisie może kosztować nawet 20-30 tysięcy złotych, w profesjonalnym prywatnym warsztacie – kilka tysięcy złotych.
Czytaj także: Najbezpieczniejsze samochody.
Powypadkowa naprawa systemu airbag to przede wszystkim wymiana jego poszczególnych elementów, tj. worka z generatorem gazu, uszkodzonych części lub całości deski rozdzielczej, a także pasów bezpieczeństwa oraz napinaczy. Na koniec sprawdzany jest stan systemu bezpieczeństwa za pomocą komputera diagnostycznego.
Czytaj także: Rodzaje wypadków drogowych.
Pytania i odpowiedzi
Poduszka powietrzna to system bezpieczeństwa pasywnego, który w przypadku kolizji błyskawicznie napełnia się powietrzem, tworząc miękki kołnierz wokół głowy i klatki piersiowej kierowcy lub pasażera. Dzięki temu zmniejsza siłę uderzenia o elementy wnętrza samochodu, co znacząco redukuje ryzyko poważnych obrażeń.
Poduszki powietrzne są wyposażone w czujniki, które reagują na nagłe zmiany prędkości pojazdu. W przypadku czołowego zderzenia lub bocznego uderzenia czujniki wysyłają sygnał do modułu sterującego, który inicjuje proces napełniania poduszki powietrznej.
Nie, poduszka powietrzna jest zaprojektowana jako uzupełnienie pasów bezpieczeństwa. Aby poduszka powietrzna działała prawidłowo, należy zawsze zapinać pasy. W przypadku braku zapiętych pasów poduszka może spowodować poważne obrażenia, np. złamania szyi.
Oprócz tradycyjnych poduszek czołowych, które chronią głowę i klatkę piersiową, są również:
- poduszki boczne, które chronią głowę i tułów przed uderzeniami bocznymi,
- kurtyny powietrzne, które rozwijają się wzdłuż szyb, chroniąc głowy pasażerów przed uderzeniem o elementy wnętrza pojazdu,
- poduszki kolanowe, chroniące kolana kierowcy przed uderzeniem o kierownicę.
Poduszki powietrzne mogą stanowić zagrożenie dla dzieci, jeśli te nie są odpowiednio zabezpieczone w foteliku dziecięcym. Zawsze należy dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi fotelika i umieścić go w bezpiecznej pozycji.
Jeśli poduszka powietrzna uruchomiła się bez wyraźnej przyczyny, należy jak najszybciej skontaktować się z serwisem. Uszkodzona poduszka powietrzna stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Tak, poduszki powietrzne są zaprojektowane do działania w określonych warunkach. Nie są w stanie zabezpieczyć przed wszystkimi rodzajami wypadków.
Nie, naprawa poduszki powietrznej wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Próba samodzielnej naprawy może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Współczesne samochody są standardowo wyposażone w poduszki powietrzne. Jednak w starszych modelach mogły być montowane tylko jako opcja dodatkowa. Jeśli kupujesz używany samochód, warto się upewnić czy posiada takie wyposażenie.
Podsumowanie
- Poduszki powietrzne to element systemu bezpieczeństwa biernego w samochodach. Mają na celu ochronę kierowców i pasażerów przed urazami podczas kolizji, zmniejszając siłę uderzenia.
- Poduszki aktywują się w ciągu milisekund po wykryciu zderzenia. System opiera się na czujnikach, które monitorują gwałtowne zmiany prędkości. Gaz wypełnia poduszkę, amortyzując kontakt z elementami wnętrza pojazdu.
- Poduszki czołowe chronią głowę i klatkę piersiową kierowcy oraz pasażera.
- Poduszki boczne minimalizują urazy głowy i tułowia przy uderzeniach z boku.
- Kurtyny zapewniają ochronę całej długości kabiny, szczególnie przy dachowaniu.
- Poduszki kolanowe zmniejszają ryzyko urazów dolnych partii ciała.
- Od lat poduszki powietrzne są standardowym elementem wyposażenia samochodów, zwłaszcza w krajach Unii Europejskiej i Ameryce Północnej.
- Postęp technologiczny doprowadził do wprowadzenia zaawansowanych rozwiązań, takich jak adaptacyjne poduszki powietrzne, dostosowujące siłę napełnienia do rodzaju kolizji i wagi pasażera.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły

Czy wiesz, że brak zapiętych pasów bezpieczeństwa może pozbawić Cię odszkodowania w razie wypadku? Zdajesz sobie sprawę, że jako kierowca musisz dopilnować, aby wszyscy w aucie je zapięli? O czym jeszcze nie wiedziałeś?

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej lawinowo sprowadzamy do naszego kraju używane samochody. Jednak z biegiem czasu są to coraz lepsze auta, a jednocześnie z ulic dawno zniknęły już najstarsze i najgorsze samochody, sprowadzone w pierwszych kilkunastu miesiącach po otwarciu granicy. Poprawia się stan techniczny pojazdów, a w związku z tym jest coraz mniej wypadków i mniej ofiar śmiertelnych.

Z badań GUS wynika, że co drugi Polak posiada własne cztery kółka. A ilu z nas stać byłoby na własne skrzydła? Właścicielami samolotów w Polsce są między innymi Janusz Palikot, Jan Kulczyk i Beata Kozidrak. Czy “Kowalski” ma szanse na spełnienie swoich snów o lataniu nie będąc gwiazdą sceny politycznej lub muzycznej? Ile kosztuje kupno i utrzymanie własnej awionetki? No i ile kosztuje ubezpieczenie małego samolotu?

Ikonki na desce rozdzielczej dla kierowcy nie są po prostu świecącymi diodami. Każdy posiadacz auta wie, że pojawienie się wielu z nich może być ostrzeżeniem przed naprawdę poważną awarią. Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie? Podpowiadamy, na które warto zwrócić szczególną uwagę i co powinieneś zrobić po ich wyświetleniu.

Inteligentny system ostrzegający o senności kierowcy, automatyczne hamowanie awaryjne, wykrywanie pieszych i alkomat odcinający zapłon – nagromadzenie technologii może przytłaczać. Jednak już od 2022 roku wszystkie te elementy będą składały się na obowiązkowe wyposażenie samochodu. Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące systemów poprawiających bezpieczeństwo. Będzie ich w sumie około 30.

AdBlue to 32,5-procentowy wodny roztwór mocznika o wysokiej czystości. Płyn stosowny jest jako reduktor w procesie oczyszczania spalin ze szkodliwych dla środowiska tlenków azotu (tlenki ulegają redukcji na azot oraz wodę). AdBlue to zarejestrowany znak towarowy oraz produkt stosowany obecnie w branży motoryzacyjnej dla pojazdów wyposażonych w silniki Diesla.
Najchętniej czytane

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.