Poduszki powietrzne - w jakim stopniu poprawiają bezpieczeństwo?

Aktualizacja:
Poduszki-powietrzne-

Poduszka powietrzna to dzisiaj standardowe wyposażenie samochodu. Nikogo chyba nie dziwi ten fakt. Zwłaszcza biorąc pod uwagę statystyki, które jasno wskazują, że poduszki powietrzne w połączeniu z pasami bezpieczeństwa redukują ryzyko śmierci w wyniku wypadku aż o 50 proc. Warunek? Poduszki powietrzne muszą być w pełni sprawne. Jak to zweryfikować?

Jak zdiagnozować stan poduszek bezpieczeństwa, kiedy kupujemy używane auto? I co dokładnie sprawia, że poduszki powietrzne poprawiają nasze bezpieczeństwo? Wyjaśniamy.

Poduszki powietrzne w samochodzie – trochę historii

W naszym cyklu poradnikowym dla kierowców pisaliśmy już m.in. na temat dowodu rejestracyjnego – w artykule Oznaczenia w dowodzie rejestracyjnym – opis stosowanych kodów, na temat najnowszych zmian w Kodeksie drogowym, czy też o zasadach używania poszczególnych rodzajów świateł w pojeździe. Teraz przyszła pora na poduszki powietrzne – wyposażenie samochodu obecne w praktycznie każdym współczesnym samochodzie, o którym jednak najczęściej wcale nie myślimy. Jak rozpoczęła się historia Airbag?

Poduszki powietrzne to koncepcja mająca swój początek w latach pięćdziesiątych XX wieku. Wtedy to właśnie były technik inżynierii przemysłowej Amerykanin John W. Hetrick, zainspirowany wypadkiem samochodowym, jakiego sam doświadczył, opatentował „zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”. W tym samym czasie koncepcją poduszki bezpieczeństwa zainteresował się niemiecki wynalazca Walter Linderer, który równolegle opatentował system podobny do amerykańskiego. W obu przypadkach w sytuacji kontaktu auta z przeszkodą, miało dojść do napełnienia worka sprężonym powietrzem, a ten miał chronić kierowcę przed obrażeniami.

Projektem zainteresowały się koncerny GM i Ford, jednak, jak się okazało, problemy z szybkim napełnianiem poduszki gazem uniemożliwiały zastosowanie systemu tak, aby poduszka mogła spełniać swoje zadanie. W latach sześćdziesiątych amerykański inżynier Allen Breed udoskonalił system, czyniąc go elektromechanicznym. Jednak prawdziwą rewolucje w tym zakresie zawdzięczamy inżynierom Mercedesa, którzy opracowali system napełniania poduszki bezpieczeństwa w 30 milisekund i zastosowali materiał odporny na rozdarcia – nylon.

Pierwszy samochód wyposażony w poduszkę powietrzną to Oldsmobile Tornado z 1973 r. Z kolei pierwszy samochód z poduszką powietrzną i pasami bezpieczeństwa to Mercedes W126 z 1980 r.

Czytaj także: Samochód dla młodego kierowcy

Jak działa poduszka bezpieczeństwa w aucie?

Poduszka powietrzna, a dokładnie cały system bezpieczeństwa, składa się z trzech podstawowych części:

  • układu uaktywniającego (czujnik zderzenia, przyspieszenia i cyfrowy układ mikroprocesorowy),
  • generatora gazu (palnik + stałe paliwo),
  • elastycznego pojemnika – właściwa poduszka wykonana jest z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym.

Poduszka powietrzna uruchamia się w momencie kontaktu pojazdu z przeszkodą. Tutaj uderzenie musi być odpowiednio silne. Pisaliśmy o tym m.in. w artykule Wypadek a stłuczka. Wyjaśniamy różnice. W ok. 10 milisekund od zdarzenia drogowego mikroprocesorowy system aktywujący przesyła sygnał do generatora gazu, który rozpoczyna napełnianie poduszki. Po 40 milisekundach poduszka jest już napełniona i gotowa, aby ochronić ciało kierowcy i pasażera. Jeszcze szybciej uruchamiane są boczne poduszki powietrzne (poniżej 10 milisekund). Wynika to z faktu, że odległość ciała kierowcy i pasażera od ścianek bocznych pojazdu jest mniejsza, niż odległość od deski rozdzielczej. Rozwiązaniem spotykanym w wybranych modelach samochodów są poduszki kolanowe oraz kurtyny powietrzne, które chronią głowy podróżujących przed uderzeniami bocznymi oraz skutkami dachowania.

Co istotne, w ułamek sekundy po wypadku, gdy głowa kierowcy i pasażera znajdzie się na poduszce, z poduszki zaczyna uchodzić powietrze, co chroni ofiary wypadku przed ewentualnym uduszeniem.

Czy poduszka powietrzna wymaga serwisowania i czy jej żywotność jest ograniczona czasowo?

Jak przyznają specjaliści, jeśli samochód jest normalnie eksploatowany, nie został zalany, czy też nie był poddawany niefachowym naprawom, stan poduszki powietrznej z pewnością nie budzi zastrzeżeń, a jej żywotność nie jest ograniczona czasowo. Stąd też wiemy, że poduszek powietrznych nie wymieniamy. Owszem, niegdyś praktykowano taką procedurę – wymianę poduszek na nowe co 10-15 lat. Samochody były wówczas wyposażone w tabliczki znamionowe z datą wskazującą na konieczność montażu nowej poduszki. Okazało się jednak, że airbagi mają zdecydowanie większą trwałość niż przyjęty okres 10-15 lat, dlatego też zaprzestano dokonywać obowiązkowej wymiany.

Jeśli obawiamy się więc, że worek sparcieje, czy zepsuje się generator gazu lub układ aktywujący, nie mamy ku temu podstaw. Dla przykładu, worek poduszki wykonany jest z materiałów syntetycznych, których trwałość wielokrotnie przewyższa trwałość samego pojazdu. A co istotne, nawet w wiekowych pojazdach poddawanych utylizacji okazuje się, że poduszki powietrzne działają bez zarzutu (w takim przypadku poduszki powietrzne podlegają kontrolowanej aktywacji, a następnie utylizacji).

Czytaj także: Seksizm w reklamie motoryzacyjnej

Poduszki powietrzne w kupowanym samochodzie używanym – jak sprawdzić ich obecność i stan?

Decydując się na auto używane, warto przede wszystkim sprawdzić jego historię, w tym oczywiście fakt, czy pojazd uczestniczył w wypadku lub kolizji. Potwierdzenie, że auto jest powypadkowe, może sugerować, że w zdarzeniu drogowym zadziałały poduszki powietrzne. Żeby zobaczyć raport historii używanego samochodu, jak też inne informacje na jego temat, wystarczy jego numer VIN (pisaliśmy o tym m.in. w artykule Jak sprawdzić kolor lakieru samochodu po numerze VIN?). Innym rozwiązaniem będzie wizyta w autoryzowanym serwisie marki lub u dobrego diagnostyka – na podstawie informacji zapisanych w komputerze silnika odczytane zostaną informacje CrashData o wystrzeleniu poduszek powietrznych. Z pewnością najbardziej rzetelnej weryfikacji dokonamy, decydując się na rozebranie deski rozdzielczej i fizyczne sprawdzenie systemu, jednak zabieg taki jest nie tylko dość czasochłonny, ale i stosunkowo drogi.

W zasadzie to kontrolki pojawiające się na desce rozdzielczej poinformują nas, czy system bezpieczeństwa działa bez zarzutu. Jednak ze względu na praktykowany czasem nieuczciwy proceder montażu atrap airbagów oraz oszukiwania elektroniki systemu (np. poprzez podłączenie kontrolki airbag do zasilania kontrolki ABS czy ciśnienia oleju), zawsze warto sprawdzić u fachowców, czy aby poduszki powietrzne już wcześniej nie wystrzeliły.

Poduszka powietrzna w aucie – wymiana po wypadku

Jeśli poduszka powietrzna wystrzeli podczas zdarzenia drogowego, możliwa jest jej wymiana. To jednak skomplikowany i niestety kosztowny proces. W autoryzowanym serwisie może nas kosztować nawet 20-30 tysięcy złotych, w profesjonalnym prywatnym warsztacie – kilka tysięcy złotych.

Czytaj także: Najbezpieczniejsze samochody

Na czym polega powypadkowa naprawa systemu airbag? To przede wszystkim wymiana jego poszczególnych elementów, tj. worka z generatorem gazu, uszkodzonych części lub całości deski rozdzielczej, a także pasów bezpieczeństwa oraz napinaczy. Na koniec sprawdzany jest stan systemu bezpieczeństwa za pomocą komputera diagnostycznego.

Czytaj także: Rodzaje wypadków drogowych


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Samochód
Jak zmiany przepisów w 2024 roku wpłyną na pracę taksówkarzy?

Od 17 czerwca 2024 roku, wszyscy kierowcy taksówek oraz innych firm realizujących usługi przewozowe oparte na aplikacjach mobilnych będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Ta nowa regulacja, wprowadzona w ramach nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, ale jednocześnie wzbudza obawy wśród ekspertów i samych przewoźników.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Podróże
Paszport tymczasowy – Twoje awaryjne wyjście, jeśli nie masz stałego dokumentu

Co zrobić, gdy orientujesz się tuż przed wyjazdem, że Twój paszport stracił ważność? Czy w takiej sytuacji możesz liczyć na szybkie wyrobienie paszportu tymczasowego? Paszport tymczasowy to dokument, który może uratować Twoją podróż w ostatniej chwili. Choć nie zawiera danych biometrycznych i ma krótszy termin ważności, to uprawnia do przekraczania granic.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
wichura
2022.02.24
Ubezpieczenie od wichur, huraganów i trąb powietrznych

Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?

Czytaj więcej