Jesteś właścicielem auta z silnikiem zasilanym benzyną, a chwila nieuwagi wystarczyła, żebyś zatankował auto olejem napędowym? Jeśli myślisz, że stanowisz odosobniony przypadek, to wiedz, że jesteś w błędzie. Zatankowanie złego paliwa to dość powszechne zjawisko, które przytrafić może się każdemu. Warto wiedzieć, co zrobić, by zminimalizować skutki takiej pomyłki!
Choć stacje paliw stosują szereg zabezpieczeń, które mają uchronić nas przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa, to jednak zdarza się, i to wcale nie tak rzadko. Bardzo często zatankowanie złego paliwa uniemożliwia dalszą podróż. Jeśli już doprowadzimy do takiej pomyłki, nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem, a należy działać. Co robić w takiej sytuacji? Jak zminimalizować skutki zatankowania złego paliwa?
Sprawdź też: Jazda na rezerwie
Złe paliwo wlane do diesla
Co się stało, to się nie odstanie. Wlałeś złe paliwo. Co teraz? Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jaką ilość nieprawidłowego paliwa zatankowałeś i czy wlałeś benzynę do diesla czy odwrotnie? Złe tankowanie diesla zdarza się teoretycznie rzadziej. Warto też wiedzieć, że w tym przypadku szkody takiej pomyłki będą zdecydowanie mniejsze. Silniki wysokoprężne starego typu, z niewielką ilością benzyny poradzą sobie bez większego problemu.
Jeśli dojdzie do pomyłki, najlepszym rozwiązaniem będzie zalanie baku do pełna ropą, a wówczas silnik sam powinien wypalić nieodpowiednie paliwo. |
Gorzej jednak, gdy pomyłki nie uświadomimy sobie na czas i zatankujemy benzyną cały bak. Wówczas konieczne będzie jego opróżnienie. Warto zapytać, czy na stacji paliw, na której właśnie tankujemy, nie ma usługi spuszczania paliwa z baku. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku, kiedy silnik naszego auta wyposażony jest w pompowtryskiwacze, nie obejdzie się bez profesjonalnej pomocy. Wówczas odpalenie silnika może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, a ich naprawa może okazać się bardzo kosztowna.
Czytaj także: Rodzaj paliwa – jaki ma wpływ na cenę OC
Olej napędowy w aucie na benzynę: jak postępować?
Praktycznie, pomyłki związane z nalaniem diesla do samochodu zasilanego benzyną zdarzają się zdecydowanie rzadziej, a wynika to z faktu, że w samochodach na benzynę wlew paliwa jest często mniejszy niż pistolet z dystrybutorem z dieslem. W tym przypadku, analogicznie jak wyżej, dużo zaleczy od ilości nieprawidłowego paliwa.
Jeśli pomyłkę uświadomimy sobie na czas, nie zatankujemy baku do pełna, a poza tym nie dojdzie do uruchomienia silnika, prawdopodobnie obejdzie się bez większych szkód. W takiej sytuacji zalecane jest płukanie układu paliwowego i wymiana filtra. |
Efektem uruchomienia silnika może być uszkodzenie układu wtryskowego i nadtopienie tłoków w wyniku spalania stukowego. Wówczas konieczne okaże się odholowanie auta do warsztatu, zlecenie czyszczenia zbiornika, układu paliwowego i wymiana filtra paliwa.
Złe paliwo: co robić?
Jeśli dojdzie już do pomyłki i w baku znajdzie się nieodpowiednie paliwo, tak jak wspomnieliśmy, najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie nie uruchamianie silnika. W takiej sytuacji powinniśmy przepchnąć auto sprzed dystrybutora i wezwać pomoc. Jednym z pierwszych rozwiązań, jakie nasuną nam się na myśl, będzie skorzystanie z autoryzowanego serwisu producenta. Decydując się na ASO musimy być jednak świadomi tego, że prawdopodobnie będzie to też najdroższe rozwiązanie.
Na sam początek, za wypompowanie złego paliwa warsztat policzy sobie kilkaset złotych. Jeśli jednak wcześniej doszło do uruchomienia silnika, a wlanie złego paliwa uświadomiliśmy sobie dopiero po przejechaniu pewnego dystansu, koszty „pierwszej pomocy” mogą wzrosnąć nawet do kilku tysięcy złotych. |
Z jednej strony, zwrócenie się o pomoc do ASO to gwarancja kompleksowej pomocy, ale liczyć musimy się z tym, że w niektórych przypadkach pomyłka przy tankowaniu może skutkować utratą gwarancji na silnik. Jeśli zależy nam na usunięciu usterki szybciej i taniej, warto zająć się naprawą na własną rękę i odstawić auto do mechanika. Ten opróżni bak i go przepłuka. Warto także oczyścić przewody paliwowe i wymienić filtr paliwa.
Złe paliwo w baku: objawy
Co jednak w sytuacji, kiedy roztargnienie trwa, my tankujemy złe paliwo, odpalamy silnik i ruszamy przed siebie? Jak daleko zajedziemy? A to zależy… Jeśli zamiast benzyny poczęstujemy nasze auto olejem napędowym, nawet jeśli uruchomimy silnik, auto powinno wkrótce zgasnąć. Jeśli ilość oleju była jednak na tyle mała, że silnik pracuje nadal, po chwili powinniśmy zaobserwować jego nierówną pracę. Auto będzie co chwilę przygasało i traciło moc, a także zacznie zużywać coraz więcej paliwa.
Nieco bardziej kłopotliwe może okazać się zatankowanie benzyny zamiast oleju napędowego. Tak, jak wspominaliśmy, taka pomyłka przyniesie nam największe szkody. Tutaj nawet wyjątkowa czujność kierowcy może zawieść. Dlaczego? Nawet jeśli w baku znajduje się tylko źle zatankowana benzyna, silnik nie tylko da się uruchomić, ale będzie też nienagannie pracował. Oczywiście do czasu… Do czasu aż ulegnie całkowitej awarii. Niestety pierwsze oznaki wskazujące na to, że z paliwem jest coś nie tak, mogą objawić się po przejechaniu nawet kilku kilometrów. Jeśli ilości benzyny były znikome – silnik ulegnie zniszczeniu nawet po kilkuset kilometrach. Jednak wówczas ceny naprawy mogą okazać się naprawdę zawrotne.
Czytaj także: Ceny paliw w Polsce
Podsumowanie
- Jeśli dojdzie już do pomyłki i zatankujemy złe paliwo, najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie nie uruchamianie silnika.
- W przypadku złego zatankowania diesla, szkody nie będą bardzo poważne. Silniki wysokoprężne starego typu, z niewielką ilością benzyny poradzą sobie bez większego problemu.
- Pomyłki związane z nalaniem diesla do samochodu benzynowego zdarzają się rzadko, a wynika to z faktu, że w samochodach na benzynę wlew paliwa jest często mniejszy niż pistolet z dystrybutorem z dieslem.
- W przypadku nieodpowiedniego zatankowania samochodu na benzynę zalecane jest płukanie układu paliwowego i wymiana filtra paliwa.
- Usunięcie skutków zatankowania złego paliwa w ASO może skutkować utratą gwarancji na silnik.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stworzył interaktywną mapę z wynikami kontroli jakości paliw na stacjach w Polsce. Dzięki temu rozwiązaniu sprawdzisz, czy najbliższa stacja sprzedaje paliwo zgodne z normami i bezpieczne dla silnika. Mimo to może się zdarzyć, że zatankujesz w punkcie, który jeszcze nie przeszedł kontroli. Co zrobić, jeśli okaże się, że zakupione paliwo jest wadliwe? Kto odpowie za awarię?
Nawet cena benzyny czy oleju napędowego niższa od 6 zł za litr nie sprawia, że zawartością twojego baku nie zainteresuje się amator cudzej własności. Ofiarą kradzieży paliwa z samochodu może paść zarówno posiadacz samochodu osobowego jak i ciężarowego. Podpowiadamy jak uniknąć kradzieży paliwa z samochodu.
Mimo ostatnich oskarżeń o zanieczyszczanie powietrza w miastach, samochody zasilane olejem napędowym nadal zapewniają połączenie wysokich osiągów z niskim zużyciem paliwa, dlatego cieszą się w Polsce zasłużoną popularnością. Niestety, wciąż wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo jeździć dieslem. Podpowiadamy, jak ustrzec się 10 podstawowych błędów, aby samochód z silnikiem Diesla służył Ci jak najdłużej.
Obowiązujący od ponad 10 lat trend w budowie silników samochodowych polega na „wyciskaniu” jak najlepszych osiągów z jak najmniejszej pojemności i redukowaniu liczby cylindrów. W rezultacie mamy już auta klasy średniej i SUV-y napędzane trzycylindrowymi jednostkami o pojemności 1 litra. Czy to dobrze? Czy downsizing to tylko chwilowa moda?
Niepokoje polityczne oraz zawirowania w gospodarkach wielu państw sprawiają, że ceny paliw na świecie są bardzo dynamiczne. Pewne jest tylko jedno: nie można obecnie liczyć na poziom cen paliw, jaki widziało się na stacjach kilka lat temu. Jakie są ceny paliw w 2023 roku w Polsce?
Najłatwiej, tanio, bez załatwiania - tak jak lubimy, czyli samochodem! Aż 60 proc. Polaków wybiera samochód jako środek wakacyjnego transportu*. Podróże samochodem wcale nie są jednak takie tanie – właśnie wzrosły ceny paliw. Sprawdziliśmy, w których regionach kraju kierowcy muszą zapłacić najwięcej i gdzie warto tankować paliwo po drodze.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.