Jazda na rezerwie - sprawdź czy to dobry pomysł!

Aktualizacja:
jazda na rezerwie

Istnieją dwa rodzaje kierowców. Jedni, gdy wskaźnik poziomu paliwa wskazuje mniej niż połowę baku, wpadają w panikę i muszą zatankować. Drudzy z kolei, nawet gdy zaczyna świecić rezerwa, twierdzą, że spokojnie można jeszcze przejechać kilkadziesiąt kilometrów. Kto ma rację? Czy faktycznie jazda na rezerwie to taki doskonały pomysł? Warto się zastanowić, czyje nawyki są lepsze dla naszego auta.

Mniej niż zero – czy słusznie? Jak jest z tą jazdą na rezerwie?

Nadchodzi taki moment, że tradycyjny zegar, a w nowych autach komputer, pokazują nam brak paliwa. Jednak wtedy kierowcy wykorzystują sytuację, że na świecącej się rezerwie lub przy komunikacie „zasięg 0” nadal można przejechać pewien odcinek. Wiele modeli samochodów potrafi jeszcze sporo z siebie dać – przejadą średnio 50 – 60 km. Brak paliwa w baku u części z nas to kwestia przypadku. Zabrakło czasu, by zatankować albo jedziemy w trasę, na której nie ma stacji. Tymczasem niektórzy kierowcy po prostu lubią, kiedy ich auto „pije” do dna. Niestety wygoda rzadkiego tankowania nie idzie w parze z innymi zaletami. A to dlatego, że jazda na głębokiej rezerwie, zwłaszcza zimą, jest bardzo ryzykowna dla naszego auta.

Czytaj także: Rezerwy techniczno – ubezpieczeniowe

Jazda na rezerwie. Co może pójść źle?

Idealnym rozwiązaniem dla każdego posiadacza auta, któremu zależy na dobrej formie pojazdu, jest dbanie, by w baku było nie mniej niż jedna czwarta paliwa. Przede wszystkim zima okazuje się pod tym względem wymagająca. Jeśli nie przestrzegamy tej prostej zasady, auto nie tylko może się po prostu zatrzymać w trasie. Przy notorycznej jeździe na rezerwie możemy zepsuć silnik lub poszczególne elementy samochodu. Dlatego absolutnie nie warto narażać swojego auta na problemy. Oto najważniejsze powody.

Czytaj także: Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź, co robić w takiej sytuacji!

Jakie części wymienić po zakupie używanego samochodu?

Jazda na rezerwie. Po pierwsze – pompa paliwowa

Pompa paliwowa w samochodach jest smarowana i chłodzona paliwem. Czyli do jej sprawnej pracy potrzebny jest odpowiedni poziom paliwa. Jeśli ten warunek nie zostanie spełniony, mogą się pojawić problemy. Przede wszystkim na łukach lub podczas hamowania pompa niepotrzebnie zasysa powietrze i na moment traci smarowanie. Nie znaczy to, że od razu samochód odmówi współpracy, ale z czasem może dojść do zatarcia pompy, czyli awarii silnika. Najbardziej narażeni są na takie nieprzyjemności właściciele aut na gaz, którzy tankują tylko tyle benzyny, by zapalić samochód. A problemy ze smarowaniem pompy są znacznie groźniejsze zimą, bo zimnego silnika nie da się zapalić na gazie.

Czytaj także: 7 fatalnych nawyków, które niszczą każde auto! UWAŻAJ!

Jazda na rezerwie. Po drugie – woda w zbiorniku paliwa

Jeśli w baku nie ma paliwa, to wcale nie oznacza, że jest on pusty. Znajduje się w nim przecież powietrze. Ale nie dość, że na nim nie pojedziemy, to jeszcze może ono szkodzić, bo zawiera parę wodną. Przy zmianach temperatury para wodna potrafi się skroplić na ściankach pustego baku i nagle pojawia się w paliwie woda. W zimie stanowi to poważny problem, ponieważ woda zamarznie. Nawet odrobina lodu jest bardzo niebezpieczna, bo blokuje układ paliwowy. Poza tym woda w metalowym zbiorniku sprawia, że bezlitośnie dobiera się do niego rdza. A to prowadzi do kolejnej katastrofy. Drobinki rdzy w układzie paliwa potrafią zablokować filtr paliwa, wtryskiwacze lub dysze gaźnika – w zależności od modelu.

Czytaj także: Kradzież paliwa z samochodu – jak jej uniknąć?

Jazda na rezerwie. Po trzecie – wzrost temperatury

Samochody często jeżdżące na rezerwie są narażone na jeszcze jedno niebezpieczeństwo. Istnieje bowiem taka zależność, że im mniej paliwa w baku, tym bardziej się ono nagrzewa w procesie spalania. Część podgrzanego temperaturą silnika i pompy paliwa wraca z powrotem do baku i im mniej mamy zatankowane, tym szybciej reszta się nagrzewa. Wtedy mogą pojawić się problemy z pracą silnika. Niekiedy trudno nawet zdiagnozować, o co chodzi, bo najprostsze wytłumaczenie nie przychodzi do głowy.

Czytaj także: Mapa jakości paliw – gdzie sprzedają chrzczone paliwo?

Jazda na rezerwie. Oporne diesle

Zwłaszcza diesle są bardzo wrażliwe na jazdę na oparach. Nowoczesne modele na ewentualność pracy przy prawie pustym baku mają specjalny sterownik, który reaguje na podgrzanie oleju i zmienia parametry wtrysku. Jeśli jednak zapowietrzymy układ wtryskowy w starszym modelu, bardzo trudno odpalić diesla po takiej awarii. Nie uda się tego zrobić bez narzędzi i pomocy specjalisty. Ostatnio pojawiają się już takie modele, w których elektronika zmusza kierowcę do uzupełnienia paliwa, by chronić układ wtryskowy przed awarią. Jednak nie każdego z nas pilnuje samochodowy komputer. Dlatego sami powinniśmy zadbać o optymalne dla naszego auta uzupełnianie paliwa.

Podsumowanie

  1. Częsta jazda na rezerwie jest bardzo szkodliwa dla naszego samochodu i może skończyć się awarią.
  2. Szczególnie zima nie sprzyja małej ilości paliwa w baku.
  3. Jazda na oparach negatywnie wpływa na układ paliwowy samochodu.
  4. Diesle są szczególnie podatne na problemy spowodowane jazdą na rezerwie.
  5. Należy dbać o prawidłowe tankowanie samochodu.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC luty 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.01.07
Ubezpieczenie domu i mieszkania – na jakie koszty się przygotować?

Ubezpieczenie nieruchomości to nie tylko ochrona przed zagrożeniami czy wydarzeniami losowymi, ale przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa. Wiele osób zastanawia się, ile kosztuje polisa i jakie czynniki wpływają na jej cenę. Przyjrzymy się temu zagadnieniu i postaramy odpowiedzieć na pytanie „ile kosztuje ubezpieczenie domu/mieszkania?”.

Czytaj więcej
2024.01.07  •  Samochód
Ubezpieczenie samochodu powyżej 150 tysięcy – ile kosztuje i czy może stanowić koszt firmowy?

Wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup auta o wartości powyżej 150 tys. złotych. W przypadku samochodu o tak wysokiej wartości, poza ubezpieczeniem OC, warto pomyśleć również o polisie AC. Jednak ubezpieczenie samochodu powyżej 150 tys. złotych może być przedmiotem pewnych ograniczeń podatkowych. Spra.wdź o czym pamiętać

Czytaj więcej
2024.01.07  •  Samochód
Normy emisji spalin dla samochodów osobowych

Normy emisji spalin są kluczowymi regulacjami, które określają dopuszczalne poziomy emisji zanieczyszczeń dla pojazdów samochodowych. W Europie obowiązują normy Euro, które mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko i zdrowie publiczne.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC luty 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Podróże
Czy za granicą trzeba mieć przy sobie prawo jazdy?

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.

Czytaj więcej