Mapa jakości paliw - gdzie sprzedają chrzczone paliwo?

Aktualizacja:
AdobeStock_491617405_Easy-Resize.com

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stworzył interaktywną mapę z wynikami kontroli jakości paliw na stacjach w Polsce. Dzięki temu rozwiązaniu sprawdzisz, czy najbliższa stacja sprzedaje paliwo zgodne z normami i bezpieczne dla silnika. Mimo to może się zdarzyć, że zatankujesz w punkcie, który jeszcze nie przeszedł kontroli. Co zrobić, jeśli okaże się, że zakupione paliwo jest wadliwe? Kto odpowie za awarię?

Czym jest chrzczone paliwo?

Paliwo niskiej jakości określa się często jako „chrzczone”. Nazwa może być jednak myląca – obniżanie jakości nie polega na dolewaniu do niego wody. Nieuczciwi sprzedawcy wykorzystują tanie związki chemiczne, których zadaniem jest zwiększenie objętości paliwa. W ten sposób zaburzany jest jego skład.

Wystąpienie paliwa niskiej jakości nie zawsze jest związane z celowym działaniem sprzedawcy. Do zaburzenia składu może dojść także na skutek jego zanieczyszczenia spowodowanego nieprzestrzeganiem procedur.

Jakie są objawy zatankowania chrzczonego paliwa niespełniającego norm?

Zatankowanie chrzczonego paliwa może doprowadzić do uszkodzenia silnika. W zależności od stopnia nieprawidłowości, objawy mogą pojawić się nawet zaraz po opuszczeniu stacji benzynowej.

Niepokój powinno wzbudzić zwiększone dymienie wywołane nieprawidłowym składem paliwa. Pojazd może wykazywać również niższą moc silnika (wzrost liczby oktanowej skutkuje zmniejszeniem wartości opałowej), nierówne obroty czy podwyższone spalanie. Chrzczone paliwo powoduje też czasami pojawienie się metalicznego stukania.

Jak działa mapa kontroli paliw w 2022 roku?

Interaktywna mapa kontroli jakości paliw jest sporym udogodnieniem dla kierowców. Zmotoryzowani zmagali się z mało przystępnymi tabelkami przez wiele lat. Taka forma prezentowania danych utrudniała szybkie sprawdzenie, czy stacje, na których wykryto felerne paliwo, są zlokalizowane w pobliżu wyznaczonej trasy. Mapa stworzona przez UOKiK bazuje na Google Maps. Umożliwia wygodne zweryfikowanie, gdzie napełnisz bak, nie martwiąc się o awarię silnika w ciągu kolejnych godzin jazdy.

Już na pierwszy rzut oka widać, czy stacje zlokalizowane w pobliżu są godne zaufania. Symbol zielonej dłoni z uniesionym kciukiem i nazwą paliwa sygnalizuje pozytywny wynik kontroli benzyny bezołowiowej 95 i 98, biopaliwa ciekłego lub gazu LPG. Czerwona dłoń z opuszczonym kciukiem oznacza, że dystrybutor zawierał nieprzepisowe paliwo. Kiedy klikniesz symbol, wyświetlisz szczegóły przeprowadzonej weryfikacji: rodzaj sprawdzonego paliwa, datę i wynik badania, a także nazwę stacji i adres.

Źródło: UOKiK/Google Maps.

W przypadku paliwa spełniającego normy komunikat podaje, że „badana próbka spełnia wymagania określone w rozporządzeniu”. Jeżeli kontrola wykryła nieprawidłowości, rubryka zawiera informacje o sprawdzonym parametrze i wyniku nieodpowiadającym wymaganiom. Pamiętaj, że wysoka cena paliwa nie zawsze idzie w parze z jakością.

Jak przebiega kontrola jakości paliwa na stacji?

Kontrole jakości paliw są przeprowadzane przez Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej na podstawie Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. 2006 nr 169 poz. 1200 z późn. zm.). Stacje paliwowe podlegające weryfikacji są wyznaczane dwojako – w drodze losowania i typowania na podstawie wcześniejszych negatywnych wyników oraz informacji od kierowców i policji. Inspektorzy pobierają próbki paliw, które są badane w akredytowanych, niezależnych laboratoriach. Dotychczasowe badania zakwestionowały m.in. stabilność oksydacyjną, temperaturę zapłonu, zawartość siarki i wody, prężność par czy motorową liczbę oktanową.

Negatywne wyniki kontroli powodują nie tylko wycofanie paliwa, ale także złożenie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i powiadomienie niektórych instytucji, m.in. Policji, Urzędu Regulacji Energetyki, Krajowej Administracji Skarbowej. Właściciel stacji musi liczyć się z wysoką karą, a nawet odebraniem koncesji. Jeżeli potwierdzi się, że szkodliwe paliwo było sprzedawane celowo, przedsiębiorcy – oprócz odpowiedzialności cywilnej – grozi odpowiedzialność karna.

Chociaż UOKiK nie wykrył wadliwych paliw podczas kontroli przeprowadzonych w I kwartale 2022 roku, sprawdzaj mapę przed każdym tankowaniem, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia silnika przez chrzczone paliwo. Co prawda Inspekcja Handlowa zakwestionowała jakość zaledwie 1,03% z 1554 próbek w 2021 roku, jednak warto mieć się na baczności, zwłaszcza jeśli używasz oleju napędowego, którego dotyczyło najwięcej zarzutów. Nieco większą ostrożność powinni zachować kierowcy tankujący na małych stacjach. Najmniej nieprawidłowości wykrywano w punktach należących do dużych sieci.

Czym skutkuje zatankowanie chrzczonego paliwa?

Każdemu rodzajowi kontrolowanego paliwa można przyporządkować najczęściej wykrywane wady, które mają zgubny wpływ na układ paliwowy.

  • Benzyna Pb 95 i 98 – dominujący defekt to zaniżona liczba oktanowa RON, sprzyjająca spalaniu detonacyjnemu (stukowemu). Jego potoczna nazwa pochodzi od charakterystycznego stukania pod maską. Paliwo jest spalane szybciej, co powoduje jego większe zużycie. Silnik pracuje nierównomiernie i jest narażony na przegrzanie, a tłoki – na uszkodzenie, w tym wypalenie dziur.
  • Olej napędowy – typowy mankament to nieprawidłowa stabilność oksydacyjna. Mętne paliwo naraża zbiornik na nawarstwianie się osadów, filtry – na zatykanie się, a zawory wtryskowe – na zanieczyszczenia. Wśród najczęściej występujących wad uplasowała się także niska temperatura zapłonu.
  • Gaz LPG – w tym przypadku laboratoria wykrywały głównie nadmierną ilość siarki. Uzyskiwano również nieprawidłowe wyniki badania działania korodującego na miedź. Takie próbki zagrażały korozją części elementów silnika.

Skala negatywnych skutków napełnienia baku chrzczonym paliwem jest zależna od jego jakości. Im większe odstępstwo od krajowych norm, tym wyższe ryzyko dla silnika, szczególnie przy regularnym odwiedzaniu felernej stacji. W skrajnym przypadku nawet jednorazowe zatankowanie wadliwego paliwa spowoduje awarię jednostki napędowej. Można powiedzieć, że kierowca będzie mieć szczęście w nieszczęściu, jeśli zdąży zjechać z trasy, zanim usterka przyczyni się do kolizji, a nawet wypadku.

Zatankowanie chrzczonego paliwa a awaria silnika – jak domagać się odszkodowania?

Podstawą dochodzenia zwrotu za chrzczone paliwo i odszkodowania za ewentualne uszkodzenie układu paliwowego w pojeździe jest potwierdzenie zakupu na stacji, np. paragon lub faktura. Musisz też mieć dowód wiążący trefne paliwo z awarią samochodu, np. dokumentację z warsztatu lub opinię rzeczoznawcy. Bez wykazania bezpośredniego związku będzie Ci trudno odzyskać pieniądze za tankowanie, a co dopiero odszkodowanie za powstałe straty.

Szczegółowe informacje o reklamacji znajdziesz na stronie sieci, do której należy stacja. W przypadku tankowania w małym, niezależnym punkcie możesz skontaktować się bezpośrednio z właścicielem. Od razu zgłoś paliwo złej jakości, wypełniając formularz na stronie UOKiK: https://uokik.gov.pl/zgloszenie_paliwa_zlej_jakosci__formularz.php.

Co zrobić po odrzuceniu reklamacji? Nie musisz od razu wkraczać na ścieżkę sądową. Skontaktuj się z Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej, przy którym działa polubowny sąd konsumencki. Jedną z opcji jest także mediacja między stronami transakcji. Oba postępowania są bezpłatne, aczkolwiek SPSK (Stały Polubowny Sąd Konsumencki) może obciążyć strony kosztem dodatkowych czynności podejmowanych na ich wniosek, np. powołaniem biegłego.

Możesz też liczyć na bezpłatną poradę prawną, którą uzyskasz od infolinii konsumenckiej lub rzecznika konsumentów. O ile konsultant udzieli Ci ogólnych wskazówek drogą e-mailową lub telefoniczną, o tyle powiatowy bądź miejski rzecznik ma szersze kompetencje (np. poinstruuje Cię, jak napisać reklamację).

Chrzczone paliwo a regres ubezpieczeniowy po awarii, kolizji lub wypadku

Jeżeli chrzczone paliwo doprowadzi do uszkodzeń w pojeździe, możesz ubiegać się o zwrot kosztów odholowania auta z miejsca awarii do warsztatu, naprawy w warsztacie, a nawet wynajmu samochodu zastępczego.

Masz ubezpieczenie assistance, które pokrywa tego rodzaju usługi? Kiedy będziesz dysponować dokumentacją wskazującą jednoznacznie na winę stacji paliw, przekaż wyniki reklamacji, mediacji lub postępowania przed sądem ubezpieczycielowi. Firma ubezpieczeniowa ma prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów od właściciela stacji na mocy regresu ubezpieczeniowego, czyli roszczenia zwrotnego.

Kalkulator OC/AC – oblicz składkę

Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce, kiedy awaria silnika wskutek zatankowania chrzczonego paliwa przyczyni się do spowodowania kolizji, a nawet wypadku. Firma ubezpieczeniowa wypłaci świadczenia osobom poszkodowanym z Twojego ubezpieczenia OC. Kiedy potwierdzi się, że zdarzenie miało ścisły związek z nieprzepisowym paliwem, towarzystwo ubezpieczeniowe zażąda zwrotu odszkodowań od stacji paliw.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Samochód
Jak zmiany przepisów w 2024 roku wpłyną na pracę taksówkarzy?

Od 17 czerwca 2024 roku, wszyscy kierowcy taksówek oraz innych firm realizujących usługi przewozowe oparte na aplikacjach mobilnych będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Ta nowa regulacja, wprowadzona w ramach nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, ale jednocześnie wzbudza obawy wśród ekspertów i samych przewoźników.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Podróże
Paszport tymczasowy – Twoje awaryjne wyjście, jeśli nie masz stałego dokumentu

Co zrobić, gdy orientujesz się tuż przed wyjazdem, że Twój paszport stracił ważność? Czy w takiej sytuacji możesz liczyć na szybkie wyrobienie paszportu tymczasowego? Paszport tymczasowy to dokument, który może uratować Twoją podróż w ostatniej chwili. Choć nie zawiera danych biometrycznych i ma krótszy termin ważności, to uprawnia do przekraczania granic.

Czytaj więcej
2024.06.05  •  Samochód
Automatyczne wyrejestrowanie pojazdów w 2024 – rewolucja w Centralnej Ewidencji Pojazdów

W odpowiedzi na narastający problem nieużywanych pojazdów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), polski rząd wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących rejestracji aut. Najistotniejszą modyfikacją jest automatyczne wyrejestrowanie setek tysięcy tzw. martwych pojazdów, które od lat nie są eksploatowane, a mimo to figurują w ewidencji.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
wichura
2022.02.24
Ubezpieczenie od wichur, huraganów i trąb powietrznych

Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?

Czytaj więcej