Rzecznik Ubezpieczonych • Twój sprzymierzeniec w sporze z ubezpieczycielem

Aktualizacja:
Rzecznik Ubezpieczonych

Otrzymałeś za małe odszkodowanie? Ubezpieczyciel nie wywiązał się ze zobowiązań? Nie powinieneś się poddawać. Rzecznik Ubezpieczonych (obecnie Rzecznik Finansowy) może Ci pomóc w nierównej walce z ubezpieczycielem.

Niekorzystna decyzja ubezpieczyciela nie jest ostateczna i wcale nie oznacza końca dochodzenia oczekiwanej kwoty. Niestety większość pokrzywdzonych rezygnuje i godzi się na odszkodowanie w przyznanej wysokości. Jeżeli znalazłeś się właśnie w takiej sytuacji lub możesz się w niej znaleźć, powinieneś wiedzieć jak zareagować. Prawie każdy z nas posiada przynajmniej jedno ubezpieczenie, chociażby obowiązkowe OC komunikacyjne czy polisę grupową w pracy, dlatego w takim położeniu może się znaleźć każdy z nas. Do pomocy każdemu ubezpieczonemu został powołany Rzecznik Ubezpieczonych (obecnie Rzecznik Finansowy).

Instytucja ta może pomóc Ci również w przypadku gdy zostaniesz poszkodowany w wypadku komunikacyjnym i będziesz chciał skorzystać z polisy OC sprawcy.

Kto to jest Rzecznik Ubezpieczonych (Finansowy)?

W starciu z potężnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi zatrudniającymi tysiące pracowników, sztaby prawników i dysponującymi olbrzymimi budżetami zwykły człowiek może poczuć się bezradny i bezbronny. Tym bardziej że przewaga ta jest bardzo często wykorzystywana. Właśnie w tym celu został powołany urząd Rzecznika Ubezpieczonych (określany również jako Rzecznik Praw Ubezpieczonych), który ma pomagać ludziom w sporach z dużo większym przeciwnikiem. Bezpośrednią przyczyną powstania tego urzędu była fala bankructw towarzystw ubezpieczeniowych w połowie lat dziewięćdziesiątych.

Funkcjonowanie Rzecznika Ubezpieczonych do czasu jego przekształcenia w Rzecznika Finansowego regulowała Ustawa z dnia 22 maja 2003 o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych. Obecnie obowiązującą ustawą jest Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Funkcję Rzecznika Ubezpieczonych sprawowali dotychczas:

  • Stanisław Rogowski w latach 1995 – 2007
  • Halina Olendzka w latach 2007-2011
  • Aleksandra Wiktorow, kadencja 2011 – 2015

Funkcję Rzecznika Ubezpieczonych (Finansowego) sprawuje obecnie Aleksandra Wiktorow (kadencja 2015-2019).

Biuro Rzecznika Praw Ubezpieczonych mieści się przy: ul. Aleje Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa.

Poniżej znajdziesz dane kontaktowe wraz z adresem mailowym:

biuro@rf.gov.pl

tel. +48 22 333-73-26 – Recepcja
       +48 22 333-73-27 – Recepcja

fax +48 22 333-73-29

Czym zajmuje się Rzecznik Finansowy?

Do zadań Rzecznika należy reprezentowanie interesów klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Rzecznik osób ubezpieczonych współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami konsumenckimi oraz Rzecznikiem Praw Obywatelskich.

Podstawowe zadania Rzecznika Finansowego:

  • rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
  • rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta;
  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego;
  • występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
  • informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego;
  • inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.

Kiedy możesz zwrócić się do Rzecznika o pomoc?

Do Rzecznika można się zwracać w sporach z instytucjami finansowymi, między innymi z ubezpieczycielami. Skarga do Rzecznika Ubezpieczonych powinna być drugim krokiem. Zanim wystosujesz skargę powinieneś zwrócić się z odwołaniem do towarzystwa ubezpieczeniowego. Pismo takie powinno być skierowane do jego zarządu. Najlepiej wyślij je listem poleconym, będziesz mieć wtedy pewność, że nie „zaginie”. Towarzystwo ma 30 dni na odpowiedź. W razie negatywnej odpowiedzi lub jej braku w ustawowym terminie zwróć się po pomoc do Rzecznika Finansowego.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Jak złożyć skargę?

Jeśli instytucja finansowa odrzuciła Twoją reklamację, możesz złożyć do Rzecznika Finansowego wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego. Wzór wniosku można znaleźć na stronie Rzecznika (w Bazie Wzorów Pism). Powinny się w nim znaleźć:

  • imię i nazwisko
  • adres zamieszkania
  • nr telefonu

We wniosku skierowanym do Rzecznika Finansowego powinieneś zawrzeć szczegółowy opis Twojej sprawy. Powinieneś wykazać, że wykorzystałeś drogę reklamacyjną z podmiotem rynku finansowego. Do wniosku dołącz kserokopię całej korespondencji z instytucją oraz inne dokumenty (np. pełnomocnictwo, jeśli osoba składająca wniosek występuje w czyimś imieniu). Tak przygotowany wniosek wyślij na adres:

Rzecznik Finansowy

Al. Jerozolimskie 87

02-001 Warszawa

Jeśli instytucja finansowa nie zmieniła stanowiska w wyniku interwencji Rzecznika Finansowego możesz złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania polubownego (instytucja finansowa ma obowiązek wziąć udział w sądzie polubownym przy Rzeczniku). Złożenie takiego wniosku kosztuje 50 zł.

W czym jeszcze może pomóc Biuro Rzecznika Ubezpieczonych?

Rzecznik Finansowy (Rzecznik do spraw ubezpieczonych) pełni również funkcję doradczą. Na jego stronie internetowej można znaleźć materiały na temat ubezpieczeń. W biurze możesz również uzyskać bezpłatną poradę telefoniczną. Najlepiej zrobić to jeszcze przed złożeniem skargi.

  • W sprawach ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych oraz ubezpieczeń na życie należy zadzwonić pod numer 22 333 73 28 (pn.–pt. 8.00–18.00).
  • Pytania związane z Otwartymi Funduszami Emerytalnymi oraz Pracowniczymi Programami Emerytalnymi należy kierować pod numer: 22 333 73 26, 22 333 73 27 (pn.–pt. 11.00–15.00).
  • dyżur telefoniczny z zakresu prawa bankowego i rynku kapitałowego odbywa się pod numerem: 22 333 73 25 (pn.-pt. 8.00-16.00)

Koszt takiego połączenia naliczany jest zgodnie z taryfami operatora.

Jaka jest skuteczność Rzecznika Finansowego?

Odkąd uczestnictwo w Sądzie Polubownym przy Rzeczniku Finansowym stało się obowiązkowe dla instytucji finansowych, skuteczność Rzecznika rośnie, a prawo ubezpieczeń jest częściej przestrzegane. Przedsiębiorcy chętniej akceptują taki sposób rozwiązania sporu dotyczącego ubezpieczenia między innymi dzięki zwiększonej poufności postępowania. W ciągu kolejnych kilku miesięcy ma pojawić się również możliwość rozwiązywania sporów online, dzięki specjalnej platformie internetowej ODR.

Czytaj także: Skarga do UOKiK – jak Urząd może Ci pomóc z ubezpieczycielem?

Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?

Podsumowanie

  • Rzecznik Finansowy (Rzecznik Ubezpieczeniowy) może podjąć interwencję u ubezpieczyciela w Twojej indywidualnej sprawie.
  • Rzecznik może interweniować również wtedy gdy nie korzystasz z własnej polisy tylko np. z OC sprawcy wypadku drogowego.
  • Obecnie funkcję Rzecznika pełni dr Aleksandra Wiktorow.
  • Skarga do Rzecznika powinna być Twoim drugim krokiem po otrzymaniu niekorzystnej decyzji ubezpieczyciela. Zanim złożysz skargę, napisz odwołanie do zarządu towarzystwa.
  • Niestety, Rzecznik Ubezpieczonych nie może nakazać ubezpieczycielowi zmiany decyzji. Może jedynie zażądać wyjaśnień i zasugerować bardziej proklienckie podejście.
  • Kierowanie skarg do Rzecznika jest ważne - to na ich podstawie instytucja opracowuje raporty i sugeruje zmiany prawa.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
162 Comments
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Janusz
Janusz
6 lat temu

O szlachetnej troskliwości Rzecznika o nasze prawa świadczy to, że nie uznaje on
korespondencji elektronicznej mailowej.

L
L
6 lat temu
Reply to  Janusz

Ponieważ może ją uznać ją jedynie jeśli jest podpisana elektronicznie. W innym wypadku to anonim. Każdy może napisać maila i podpisać się jak chce.

ŁUKI
ŁUKI
5 lat temu
Reply to  L

a listu w kopercie to juz nie??? heheh

zeo
zeo
4 lat temu
Reply to  L

Każdy może napisać list „papierowy” i podpisać się jak chce. Co to za argument?

cezary
cezary
5 lat temu

a telefon ciągle zajety

Iwona
Iwona
5 lat temu

Witam. Co moge zrobic gdy z dana firma nie mozna nawiazac kontaktu. Pptrzebuje histori ubezpiecxenia auta. A firma Axa wlekcewazy klientow. Znalazlam forum gdzie bardzo duzo ludzi narzeka na brak kontaktu z firma

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Iwona

Proszę napisać do ubezpieczyciela pismo reklamacyjne, w którym zawnioskuje Pani o podjęcie działań w Pani sprawie. Jeśli ubezpieczyciel nie ustosunkuje się do pisma w ciągu 30 dni, może Pani wystąpić do Rzecznika Finansowego.

Tomek M
Tomek M
5 lat temu

Witam Pani Urszulo,

mam pytanie czy może mi Pani podpowiedzieć co zrobić.

Mam problem z ubezpieczycielem, który nie chce zapłacić z koszty leczenia za granicą ponad 120 000 zł (Kanada-operacja wyrostka robaczkowego, który pękł). Już dostaliśmy negatywną odpowiedź na reklamację, taką samą jak pierwsza odpowiedź, iż powinienem wrócić do Polski (jednak wg lekarza nie przeżyłbym lotu, a żadne linie lotnicze, nie wpuściły by mnie na pokład). W styczniu wystąpiliśmy o 2 sprawy u Rzecznika Finansowego (interwencja i ugoda-mediacja). Tak na podpowiedziano na infolinii. Dostaliśmy list od RF, iż będzie prowadzona sprawa polubowna w lutym. Około 2 tygodni temu postanowiliśmy zadzwonić do RF, gdyż nie było odpowiedzi na kilka e-mail, a termin opłacenia szpitala dostaliśmy na koniec marca 2017. Podczas rozmowy okazało się, iż sprawa nie została rozpoczęta. Zdziwiliśmy się zarówno my jak i osoba przy słuchawce. Musieliśmy wysłać jeszcze raz prośbę o rozpoczęcie sprawy. Tym razem tylko o interwencję, gdyż dział interwencji stwierdził, iż będzie szybsze rozwiązanie. Negocjowaliśmy ze szpitalem i przesunięto nam niełatwo termin do końca kwietnia. Czas nas bardzo nagli, gdyż po tym terminie będziemy mieć doczynienia z firmą windykacyjną. Naprawdę nie mamy takich pieniędzy, by to zapłacić. A RF niestety od początku musi rozpatrzyć sprawę, czyli przynajmniej te około 90 dni.

Jesteśmy w desperacji. Znaleźliśmy firmę, która pomaga z odszkodowaniami, ale oczywiście koszt zapłaty takiej firmie po wygranej sprawie będzie się wahał pomiędzy 22-30 tys złotych, (plus opłaty sądowe). Tych pieniędzy też nie mamy. Nie mogę pracować, póki nie zakończą mi się wszystkie operacje i komplikacje po operacji wyrostka. Firma obiecała pomoc, przy kolejnym przedłużeniu terminu, podobno szpital adwokatom rzadko odmawia.

Czy RF może pomagać też w przesunięciach terminów? Czy nasza jedyna szansa to firma odszkodowaniowa, czy są jeszcze jakieś inne wyjścia?

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Tomek M

Bardzo proszę o kontakt na pomoc@Punkta.pl. W mailu proszę zaznaczyć, że pisze Pan do mnie.

Piotrek
Piotrek
5 lat temu

Witam serdecznie.Czy błąd przy zmianie polisy ubezpieczeniowej ponosi agent? Zmienialiśmy polisę ubezpieczeniową na auto. Wysłaliśmy dotychczasową polisę z datą ważności do 16.03 . Agent zawarł z nowym ubezpieczycielem polisę i wpisał datę 0d 18.03. Polisa została zawarta,opłacona itd, ale my z żoną nie zauważyliśmy tego brakującego dnia. Teraz musieliśmy zapłacić karę Funduszowi gwarancyjnemu za przerwę w ciągłości ubezpieczenia. Wydaje mi się , że jeśli agent sprawdza poprzednią polisę , zniżki itd powinien śledzić ciągłość .

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Piotrek

Jeśli agent działa na wyłączność jednego ubezpieczyciela, za jego błędy odpowiedzialność ponosi ubezpieczyciel na rzecz którego agent działa. Jeśli mowa o multiagencie, wtedy odpowiedzialność za błędy ponosi agent. Zgodnie bowiem z art. 11 ust 1 i 2 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym ,,Za szkodę wyrządzoną przez agenta ubezpieczeniowego w związku z wykonywaniem czynności agencyjnych odpowiada zakład ubezpieczeń, na rzecz którego agent ubezpieczeniowy działa, z zastrzeżeniem ust. 2. (…) Agent ubezpieczeniowy wykonujący czynności agencyjne na rzecz więcej niż
jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr …, poz. …), odpowiada za szkody powstałe z tytułu wykonywania tych czynności”. Biorąc pod uwagę powyższe, możecie Państwo wystąpić z wnioskiem o zwrot równowartości kosztów, jakie ponieśliście Państwo ze względu na błąd agenta.

Piotrek
Piotrek
5 lat temu

Przepraszam, zdjęcie profilowe żonki 🙂 Zalogowany na jej konto

Bożena
Bożena
5 lat temu

Witam mam problem z ubezpieczcielem ,który mimo upływu okresu na podjęcie decyzji -3 miesiące od złożenia wniosku – nie ustosunkował się do mojego pisma .Tzn. nie otrzymalam ani pozytywnej ani negatywnej odpowiedzi.Wyslalam email z zapytaniem ,po czym otrzymałam odp. że lekarz jeszcze nie podjął decyzji.Z tego co wiem czas na podjęcie decyzji wynosi 30 dni – chodzi o ubezpieczenie za pobyt w szpitalu i operację.

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Bożena

Proszę napisać do ubezpieczyciela pismo ponaglające wskazując, że termin wypłaty świadczenia minął, w związku z czym domaga się Pani zwrotu kosztów wraz z odsetkami ustawowymi.

Monika
Monika
5 lat temu

Witam.
Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie na stary numer konta bankowego .O nowym koncie był informowany pisemnie w dwóch pismach. W dniu 04.04.2017r wysłałam skarge do Ubezpieczyciela na niewłaściwe rozpatrzenie roszczenia ( czyli przelanie na nieodpowiednie konto , które zostało zablokowane i pewna kwota utracona ). Do dnia dzisiejszego nie otrzymałam żadnej odpowiedzi pisemnej od Ubezpieczyciela.
Co mam teraz zrobić? Czy pisać do Rzecznika Finansowego?

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Monika

Tak, pismo odwoławcze można potraktować jak pismo reklamacyjne, zatem jak najbardziej może Pani napisać do Rzecznika. Do wniosku do Rzecznika proszę dołączyć kopię odwołania i korespondencji z ubezpieczycielem.

Ania
Ania
5 lat temu

Witam co mogę zrobić mam problem z rozwiązaniem sprawy. A więc wygląda to tak w wyniku błędu jaki powstał w mojej polisie auta nie mogę nigdzie sprawdzić oprócz tego jednego towarzystwa ubezpieczeniowego kalkulacji zniżek na kolejny rok. Agent ubezpieczniowy w polisie auta mojego podał niewłaściwy pesel. Sprawę zgłosiłam naniesiono poprawki w polisie towarzystwa natomiast kiedy idę do innyego towrzystwa ubezpieczeniowego z prośbą o przeliczenie składki mojego auta nie widnieją żadne zniżki poprostu jestem bez żadnych danych.Byłam już wyjaśniać tą sprawę u ubezpiczyciela twierdzą że ich system odczytuje moję dane z ubezpieczeniowego funduszu gwarancyjnego i z ich strony ten proces jest prawidłowy niewiwadomo dlaczego inne towarzystwa ubezpieczeniowe nie odczytują prawidłowo moich danych z ubezpiczeniowego funduszu gwarancyjnego. Moje pytanie co dalej zrobić jaki krok poczynić ponieważ wyczerpały mi się już pomysły gdzie napisać i konretnie się doweidzieć na temat histori mojej polisy. Kończy mi się polisa i niemam innej możliwości jak tylko pozostać w tym jedyny towarzystwie ubezpieczeniowym gdyż nie mam możliwości kontynuowania zniżek jakie wynikają z mojego posiadania auta. W systemie tylko u nich widnieją moje zniżki ubezpieczeniowe. Proszę o poradę co dalej w takiej sytuacji.

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Ania

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe kalkuluje składkę według swoich wyliczeń i według podanych przez Panią danych we wniosku ubezpieczeniowym. Aby jednak sprawę wyjaśnić, proponuję skontaktować się z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym.

Andrzej
Andrzej
5 lat temu

Zawarłem umowę Asi stance z firmą Concordia. W trakcie słownej rozmowy u przedstawiciela a dokładniej przedstawicielki tej firmy zostałem błędnie / nie wiem czy celowo/ poinformowany o zakresie ubezpieczenia. Chodziło konkretnie o ewentualne holowanie pojazdu w wyniku awarii. Ponieważ córka mieszka 800km ode mnie zależało mi na polisie bez limitu km. Otrzymałem informację podstawowe ubezpieczenie 190zł obejmuje 200km a mogę dopłacić 50zł. i mieć bez limitu i tak zrobiłem. Niestety córka jadąca z małym 3 miesięcznym dzieckiem miała awarie samochodu i musiała skorzystać z polisy i wtedy okazało się że owszem holowanie tylko do 200 km pozostałe km płatne, samochód był holowany /na lawecie/ 370km i musiała dopłacić 840 zł. do tego doliczone były jeszcze km dojazdu lawety do miejsca zdarzenia. Na polisie pisze ” holowanie na terenie kraju bez limitu km w przypadku zdarzenia”/ nic nie pisze o wypadku/. Telefoniczna informacja jaką otrzymałem na infolinii Concordii po całym zdarzeniu „warunki te dotyczą tylko wypadku /bez limitu/ w przypadku awarii 200km – trzeba czytać co się podpisuje”- tak stwierdził pan udzielający mi odpowiedzi, przy polisie nie było dołączone żadnych warunków ubezpieczenia . Gdybym był poinformowany o takim limicie w trakcie zawierania polisy poszukałbym innej firmy. Czy mogę reklamować taką sytuację i gdzie ?

Grzegorz Bujański (punkta)
Grzegorz Bujański (punkta)
5 lat temu
Reply to  Andrzej

W tej sytuacji jedynie można zgłosić się do agenta z reklamacją. Ale niestety na polisie jest oświadczenie, że zapoznał się Pan z warunkami ubezpieczenia i je Pan akceptuje. Dlatego może być problem z pozytywnym załatwieniem tej sprawy.

Józef
Józef
4 lat temu

Z GS Ubezpieczenia zawarłem grupowe ubezpieczenie pracownicze Życie P Plus zawarte w PZU Życie.W Informacji dla ubezpieczonego wyraźnie pisze, że po 70 roku życia nastąpi indywidualna kontynuacja w PZU Życie od 01.11.2017 r. Tymczasem otrzymałem znowu Deklarację przystąpienia do grupowego ubezpieczenia oraz Deklarację członka GSU Stowarzyszenie Ubezpieczonych.Wolałbym indywidualną kontynuację w PZU Życie, bo mam 400 m do oddziału w Tczewie. Dlaczego ubezpieczyciel nie stosuje sie do zawartego ubezpieczenia i zmienia dowolnie kontynuacje ubezpieczenia?

Grzegorz Bujański (punkta)
Grzegorz Bujański (punkta)
4 lat temu
Reply to  Józef

Panie Józefie, w warunkach ubezpieczenie została podana dokładnie informacja, że wariant grupowego ubezpieczenia typu P Plus jest dostępny dla osób, które w momencie zawarcia ubezpieczenia, nie ukończyły 69 roku życia. Mają też zapis, że ich odpowiedzialność po ukończeniu 70 roku życia kończy się. Ten zapis stanowi już o tym, że na tych warunkach, które miał Pan wcześniej, mają prawo już nie zaproponować kontynuacji. Po zapoznaniu się z informacjami na stronie GSU wynika, że jest to firma pośrednicząca w sprzedaży ubezpieczeń. Pytanie od kogo dostał Pan deklarację? Przypuszczam, że od GSU. Zależy im na pewno, aby kontynuował Pan ubezpieczenie za ich pośrednictwem i zaproponowali Panu automatycznie inne rozwiązanie. Jako pośrednik ubezpieczeń nie mają obowiązku znalezienia Panu dokładnie takiego samego ubezpieczenia. Przypuszczam, że automatycznie zaproponowali Panu inne, korzystne warunki, ale nie uwzględniając, że zależy Panu na oddziale w Pana miejscowości. Są dwie możliwości. Proponuje albo skontaktować się z GSU i zapytać o ubezpieczenie, które spełni Pana oczekiwania. Albo o ile mówiąc o oddziale w Tczewie, ma Pan na myśli oddział PZU, to udać się bezpośrednio do nich. Może oni będą Panu w stanie zaproponować Panu jakieś inne ubezpieczenie. Warto też sprawdzić obydwa rozwiązania. Może się okazać, że GSU ma dla Pana dużo korzystniejsze warunki w innej firmie, niż dostanie Pan w oddziale PZU.

Paulina
Paulina
4 lat temu

Dzień dobry!

W listopadzie 2013 roku zawarłam umowę o ubezpieczenie OC samochodu poprzez agentkę. W kolejnych latach ubezpieczenie było automatycznie odnawiane. W 2014 roku agentka wysłała do mnie blankiet do wpłaty oraz polisę. W 2015 roku nie otrzymałam żadnej informacji o ubezpieczeniu ani wysokości składki. Po telefonie do ubezpieczyciela otrzymałam na maila polisę wraz z kwotą do zapłaty. W 2016 roku ponownie nie otrzymałam żadnej informacji o ubezpieczeniu. Urodziłam dziecko, a samochód przez cały rok był nieużywany, a ja zapomniałam o nieuregulowanej płatności. Teraz okres ubezpieczeniowy zbliża się do końca, a ja skontaktowałam się z ubezpieczycielem, by uregulować zaległą płatność. Otrzymałam informację, że odnowiona polisa kosztowała 30 000 złotych. Na infolinii powiedziano mi, że informację o przedłużeniu polisy i wysokości składki wysłano do agentki. Ta jednak nie kontaktowała się ze mną od listopada 2014 roku. Gdybym otrzymała informację o horrendalnie wysokiej opłacie nie przedłużyłabym polisy u tego ubezpieczyciela. Proszę o radę, co w tej sytuacji powinnam zrobić? Będę wdzięczna za pomoc.

Iza
Iza
4 lat temu

Witam, mam problem z odszkodowaniem z AC – PZU AllRysk. Szkoda polega na tym iż, kierowca nie zmieścił się pod wiaduktem, w mojej ocenie w granicy błędu. Szkoda opiewa na 6 zł. Otrzymaliśmy odmowę, ubezpieczyciel powołał się na zapis w OWU rażące niedbalstwo i brak przestrzegania znaków drogowych. Napisaliśmy odwołanie że kierowca młody mało doświadczony, że trzy wiadukty na łuku drogi, ale ubezpieczyciel podtrzymał swoją decyzję. Moje pytanie czy warto zakładać sprawę w sądzie?. W analogicznej sytuacji kiedy to dochodzi do uszkodzenia pojazdu w wyniku nadmiernej prędkości to również możemy mówić o rażącym niedbalstwie ale tu TU wypłaca odszkodowanie. Pozdrawiamm

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Iza

Witam, jeżeli kierowca nie dostosował się do znaku widniejącego przed wiaduktem i Ubezpieczyciel powołał się na zapis widniejący w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, który połączył z tym faktem, to niestety nie sądzę, by udało się Pani uzyskać pieniądze. Chyba, że znak był błędny – mylił kierowców, lub został źle postawiony, itp.

paulina
paulina
4 lat temu

Witam córka miała wypadek w szkole w wyniku czego skręciła ,zwichnęła i naderwała wiązadła prawego stawu stawowego .Jest ubezpieczona w szkole ale ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania. Czy mogą tak ?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  paulina

Dzień dobry, jest to zależne od Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. Ubezpieczyciel przyznaje odszkodowanie, bądź odmawia na podstawie tabeli uszczerbku na zdrowiu. Jeśli wymienione przez Panią obrażenia nie znajdują się w tabeli, bądź są jakiekolwiek wyłączenia z nimi związane, to nie będzie możliwe otrzymanie odszkodowania. Polecam zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia.

Dariusz
Dariusz
4 lat temu

Witam,

Proszę o pomoc w wyegzekwowaniu należności od firmy InterRisk z tytułu odszkodowania z 2010r. Do tej pory ubezpieczyciel nie wypłacił pieniędzy. Najpierw zaniżał wartość odszkodowania w przekazie który podsyłał, a po interwencji i udowodnieniu zaniżania kwoty nie wypłacił wogóle, twierdząc ze już wypłacił a jeśli uważam inaczej to mam to udowodnić. Wydaje się, że jeśli tak było to on ma obowiązek udowodnienia wypłaty a nie ja odbioru. Sprawa była prowadzona przez Rzecznika (RU/WSI/G/8849/10). Minęło dużo czasu, ale chodzi o zasady, oni liczą że ktoś machnie ręką i dlatego tak działają.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Dariusz

Dzień dobry,
Co zostało ustalone po prowadzeniu sprawy przez Rzecznika? Na czym się zakończyło?

Dariusz
Dariusz
4 lat temu

Zostało ustalone , że ubezpieczyciel ma wypłacić odszkodowanie wraz z podatkiem VAT którego na początku nie chciał doliczyć, nie mówiąc już o zaniżaniu wartości odszkodowania.

Dotychczas nie otrzymałem odszkodowania a wyznaczony ze strony dziadowskiej firmy InterRisk, likwidator szkód najpierw zwodził mnie z wypłatą a następnie przestał odbierać telefon.

W korespondencji mailowej napisałem „Do dnia dzisiejszego nie uzyskałem odpowiedzi w związku z brakiem wypłaty odszkodowania. Po ostatniej rozmowie zobowiązany był Pan do wyjaśnienia sprawy, lecz wyjaśnienia nie otrzymałem. Unika Pan kontaktu telefonicznego, a na maila z dnia 04.08.2017r nie otrzymałem żadnej odpowiedzi, co pokazuje tylko jaką lichwiarską firmą jesteście. Sprawę tego oszustwa będę ujawniał wszelkimi sposobami. Oczekuję pilnego kontaktu i wypłaty zaległego odszkodowania!”

Próbowałem ponownie skontaktować się mailowo, wówczas stwierdził że „Jeśli twierdzi Pan, że nie przyjął przekazu proszę o przesłanie dokumentacji potwierdzającej to twierdzenie. Po jej otrzymaniu podejmiemy dalsze kroki zmierzające do wyjaśnienia sprawy. Na dzień dzisiejszy uważany szkodę za wypłaconą”.

Inaczej mówiąc miałbym udowodnić że nie jestem wielbłądem. Takie działanie sprawiło że odpisałem, że:

Nie ja mam udowodnić że nie otrzymałem, tylko Pan że kwota została wypłacona i komu

Od tego czasu nie odpowiada na maila ani nie odbiera telefonu.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Dariusz

W takiej sytuacji, jeżeli już sprawa była zgłaszana do Rzecznika Finansowego i nie udało się zakończyć w ten sposób, to ostatecznym krokiem jest skierowanie sprawy na drogę sądową.

Dariusz
Dariusz
4 lat temu

Może warto przed ostatecznym krokiem „przypomnieć się” tym oszustom? Proszę mi powiedzieć czy dobrze myślę; Ja mam udowadniać że nie otrzymałem pieniędzy, czy oni że je wypłacili i komu? Skoro moje myślenie jest właściwe, to może potrzeba, by Rzecznik Finansowy zażądał od nich wyjaśnienia komu i kiedy wypłacili pieniądze. Przecież dokumenty na tą okoliczność muszą posiadać i chyba muszą okazać Rzecznikowi Finansowemu? Chyba że Rzecznik Finansowy to jest kompletna atrapa, która „nic nie może”?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Dariusz

To firma ubezpieczeniowa powinna Panu przesłać potwierdzenie przelewu lub dowód nadania środków. Jako nadawcy na pewno posiadają taki dokument lub są w stanie go wygenerować. Jeśli pieniądze zostały wysłana pocztą to ktoś musiał potwierdzić odbiór gotówki. W takim przypadku firma ubezpieczeniowa powinna przekazać informację kto się podpisał na potwierdzeniu.

Dariusz
Dariusz
4 lat temu

W takim razie, proszę by Rzecznik wystąpił do tych oszustów o takowe dokumenty (numer sprawy podawałem we wcześniejszym wpisie). Myślę że komu jak komu, ale Rzecznikowi „nie odmówią” takiego wyjaśnienia. Ja jako maluczki nie byłem widocznie godzien takiej łaski.

Dariusz
Dariusz
4 lat temu

P.S. Ten filozof od stwierdzenia, że to ja mam udowodnić że odebrałem pieniądze, a nie oni że je wypłacili i komu, człowiek tych oszustów to jakiś „specjalista”: Piotr S*******I.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Dariusz

W tej sprawie proszę zgłosić się bezpośrednio do Rzecznika Finansowego.

Zbenek
Zbenek
4 lat temu

Co mam zrobic z taka sprawa ze dzwoniac. Na info chcac zglosic dodadkowe uszkodzenia padla odpowiedz sprawa zamknieta wiec poprosolem o podanje podstawy prawnej zamkniecja bez zgody ubezpieczonego na dzien dzisiejszy brak odpowiedzi a minelo40 dni

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Zbenek

Jeśli po zgłoszeniu szkody zauważymy dodatkowe uszkodzenia i zostanie to zgłoszone do Ubezpieczyciela, wtedy powinny zostać wykonane ponowne oględziny pojazdu. Jeżeli zostało to odmówione Panu na infolinii, powinien zgłosić Pan reklamację. Gdyby opisał Pan swoje żądania w reklamacji i nie otrzymałby Pan odpowiedzi w ciągu 30 dni, wtedy Ubezpieczyciel musiałby je zrealizować.

Małgorzata
Małgorzata
4 lat temu

Witam serdecznie. Moja sprawa jest dość nietypowa. Po krótce ja opowiem. Będąc w drugiej ciąży dowiedziałam się o konflikcie serologicznym. Oczywiście profilaktyka była zachowana, ale konflikt zaistniał. Ciąża pod kontrolą specjalistów z UCZKiN w Warszawie. W 33tc po badaniu okazało się że dziecko jest już anemie i potrzebna jest transfuzja krwi, tzw transfuzja doplodowa. Pobrano mi krew na krzyżówke i nst dnia odbył się zabieg. Ubezpieczenie podobno nie obejmuje tego typu zabiegów, bo był to zabieg na dziecku a nie na mnie. Tego nie bardzo rozumiem bo to przecież mój organizm wytworzył przeciwciała, moja krew była pobierana przed zabiegiem. W końcu to ja leżałam na łóżku i przez moje powłoki brzuszne wprowadzano leki i krew w pętle pepowinowa. Po dwóch tygodniach ponownie trafiłam do szpitala. Niestety dziecko zaslonilo pepowine i nie mogła się odbyć kolejna transfuzja. Byłam ciągle badana i decyzja o porodzie była odsuwana z dnia na dzień. Szóstego dnia mojego pobytu zdecydowano o cc. Niestety ubezpieczenie nie obejmuje cc jako zabiegu hirurgicznego. Syn dostał 1pkt w skali Apgar. Ciężka zamartwica plodowa, anemia i wiele innych. Spędziliśmy w szpitalu ok 20 dni na co ubezpieczyciel uznał 8dni pobytu??? Pisałam reklamację ale w obydwu przypadkach otrzymałam odmowę tj. cc i transfuzji. Nadal nie zgadzam się ze stanowiskiem ubezpieczyciela czy mogę prosić o wsparcie Rzecznika?

Piotrek
Piotrek
4 lat temu

4 lata temu w angli zmarla moja siostra w wyniku komplikacji pooperacyjnych odszkodowanie z tego tytułu miala dostać mama ale również zmarła dwa lata temu w jaki sposób mogę sprawdzić czy odszkodowanie zostało wypłacone

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Piotrek

Jeśli odszkodowanie miało zostać wypłacone przez firmę ubezpieczeniową, to należy się z nią skontaktować i tam spróbować uzyskać informację.

Piotrek
Piotrek
4 lat temu

Jak dotrzeć do firmy ubezpieczeniowej w anglii posiadam tylko akt zgonu siostry kopie dowodu osobistego i prawa jazdy

Jarosław Wnuk
Jarosław Wnuk
4 lat temu

Witam, zakupilem pojazd w lutym 2017 i sprzedałem w czerwcu 2017, cały czas jezdziłem na ubezpieczeniu PZU poprzedniego właściciela, 8 miesiecy po sprzedaniu samochodu dostałem pismo z pzu o niezapłaconym ubezpieczeniu na bardzo wysyka kwote w stosunku do moich 60% zniżki oraz 4 miesiecy użytkowania (jakbym wykupił w pzu na cały rok to było by taniej). PZU nie chce przeliczyc składki na moje znizki ponieważ jest juz po okresie ubezpieczenia.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Jarosław Wnuk

Dzień dobry, proszę przesłać do PZU w formie pisemnej prośbę o rekalkulację składki oraz dołączyć Zaświadczenia o Przebiegu Ubezpieczenia z ostatnich lat. Odpowiedź powinna być udzielona w ciągu 30 dni.

wojciech
wojciech
4 lat temu

a ja mam taką sytuację i prosił bym o poradę jeśli ktoś może ;11 09 2017 córka jadąc moim samochodem miała kolizję z autem ciężarowym na łuku drogi [ciężarówka zewnętrzna strona drogi córka wewnętrzna] naczepa zderzakiem przerysowała bok i zbiła lusterko, kierowca z ciężarówki napisał oswiadczenie że jego wina że nie zmieścił sie na swoim pasie policja nie była wzywana sprawca sie przyznał [ubezpieczony jest w pzu]zgłosiłem kolizje do jego ubezpieczyciela przyjechał rzeczoznawca wycenił szkodę [oczywiście zanizona] wzielismy samochód zastępczy ponieważ córki nie miały czym dojeżdżać do szkoły średniej [brak komunikacji publicznej]a drugie auto które mamy jest też potrzebne naprawa była uzgadniana z serwisem i już auto miało być zaprowadzone do naprawy gdy sprawca na druku pzu [9 10 2017 z dnia 21 09 2017] wycofał sie ze jest winien, pzu wycofało się z kosztów naprawy, sprawę zgłosiliśmy na policję sprawcę ukarano wyrokiem nakazowym 30 01 2018 auto po naprawie odebrałem 9 03 2018 w trakcie naprawy okazało się że przez długi postój [6 miesięcy nie był eksploatowany] padł alternator jak stwierdzili w serwisie wilgoć okazała sie destrukcyjna i uległ całkowitej degradacji] zwróciłem się do pzu o zapłatę za nowy alternator czego oczywiście odmówili że nie ma związku z kolizją [przecież auto stało nie z mojej winy tylko dlatego że sprawca kręcił i mataczył a na koniec i tak został ukarany ] i teraz moje pytanie czy mieli prawo i czy mają mi za to zapłacić oraz czy mają zapłacić za to że prawie 5 miesięcy [1 miesiąc miałem zastępczy] nie mogłem korzystać z auta co sprawiało mi duże trudności [dodatkowe koszty w odwożeniu córek oraz stracony czas] za poradę z góry dziekuję

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  wojciech

Dzień dobry, ubezpieczyciel odpowiada za szkody powstałe w wypadku. W opisanej przez Pana sytuacji, alternator został uszkodzony ale nie w skutku tego zdarzenia. Niestety w tym przypadku firma ubezpieczeniowa ma prawo do odmowy wypłaty odszkodowania za tą część. Oczywiście przysługuje Panu prawo do odwołania się od decyzji oraz droga sądowa, jednak proces może trwać długo i nie gwarantuje pozytywnej decyzji.

wojciech
wojciech
4 lat temu

a co z drugim pytaniem

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  wojciech

Firma ubezpieczeniowa może Panu zwrócić tylko udokumentowane koszty, związane ze szkodą. Jeśli posiada Pan np. bilety komunikacji miejskiej lub paragony, FV za paliwo oczywiście należy je dołączyć do wniosku o zwrot kosztów oraz odpowiednio uargumentować.

Mirosław
Mirosław
4 lat temu

Witam serdecznie mam problem uległem wypadkowi — sprawca zbiegł z miejsca wypadku zgłosiłem szkodę do ubezpieczyciela AXA po skończeniu dochodzenia przez policję komplet dokumentów został przekazany do UFG — fundusz gwarancyjny szkoda osobowa została wypłacona przez UFG z szkoda na pojeżdzie została zatrzymana przez likwidatora szkód i nie została przesłana do UFG likwidator tłumaczy się tym że nie ma sprawcy wypadku i dla tego nie przesłał dokumentów — mam pytanie jak wymóc przekaz dokumentów do UFG przez nie douczonego likwidatora lub do kogo mam się zwrócić o pomoc
Pawełoszek Mirosław

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Mirosław

Dzień dobry, Panie Mirosławie, w takiej sytuacji można powołać się na Art. 98.1 Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych. Pozwolę sobie zacytować istotny fragment tego artykułu:

Art. 98. 1. Do zadań Funduszu należy zaspokajanie roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, w granicach
określonych na podstawie przepisów rozdziałów 2 i 3, za szkody powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

1) na osobie, gdy szkoda została wyrządzona w okolicznościach uzasadniających odpowiedzialność cywilną posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem mechanicznym, a nie ustalono ich tożsamości;

2) w mieniu, w przypadku szkody, w której równocześnie u któregokolwiek uczestnika zdarzenia nastąpiła śmierć, naruszenie czynności narządu ciała lub
rozstrój zdrowia, trwający dłużej niż 14 dni, a szkoda została wyrządzona w okolicznościach uzasadniających odpowiedzialność cywilną posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem mechanicznym, a nie ustalono ich tożsamości. Naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia powinny zostać stwierdzone orzeczeniem lekarza, posiadającego specjalizację w dziedzinie medycyny odpowiadającej rodzajowi i zakresowi powyższych naruszeń czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia. W przypadku szkody w pojeździe mechanicznym świadczenie Funduszu podlega zmniejszeniu o kwotę stanowiącą równowartość 300 euro, ustalaną przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu ustalenia odszkodowania;

Mirosław
Mirosław
4 lat temu

Witam serdecznie dziś dostałem maila
szanowny Panie

Informuje iż akta szkody dotyczące uszkodzonego pojazdu Mercedes nie zostały przekazane do UFG z uwagi na fakt, iż nie został wykazany pojazd sprawcy, co pozwoliło by na refundację szkody na pojeździe przez UFG lub przekazanie akt szkody do zakładu ubezpieczeń pojazdu sprawcy.

Z poważaniem

[imię i nazwisko]
Starszy Specjalista ds. Likwidacji Szkód

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Mirosław

Panie Mirosławie, proszę zapoznać się z punktem 2 Art. 98.1 (w poprzednim komentarzu zamieściłem jego treść). Jeśli „w przypadku szkody, w której równocześnie u któregokolwiek uczestnika zdarzenia nastąpiła śmierć, naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia, trwający dłużej niż 14 dni, a szkoda została wyrządzona w okolicznościach uzasadniających odpowiedzialność cywilną posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem mechanicznym” to wtedy też można ubiegać się o odszkodowanie za uszkodzony pojazd. W innych przypadkach nie będzie to możliwe.

Mirosław
Mirosław
4 lat temu

Bardzo Panu dziękuję pozdrawiam serdecznie

Andrzej
Andrzej
4 lat temu

Dzień dobry. Mam pytanie dotyczące określenia „przysluguje pojazd zastępczy na czas naprawy”? W Link4 to oznacza zwrot kosztów wynajmu przez poszkodowanego pojazdu z wypożyczalni. Tak się składa że w moim mieście takiej wypożyczalni nie ma. Chciałem od Link4 żeby przynajmniej podali mi miary na taką wypożyczalnie ale to ich zdaniem nie jest ich rola. Co w takiej sytuacji mam zrobić jeśli nie mogę tego sam załatwić? Czy to nie jest rola ubezpieczyciela? Już nawet nie żądam podstawienia samochodu zastępczego ale pomoc w załatwieniu wynajmu powinna być.
Pozdrawiam

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Andrzej

Dzień dobry, w OWU Link4 jest zapis, że firma zorganizuje i pokryje koszty pojazdu zastępczego. Ubezpieczyciel zgodnie ze swoim OWU powinien zapewnić Panu pojazd do 3 dni, klasy nie wyższej niż B a nie zwrot kosztów.

Darek
Darek
4 lat temu

Dzień dobry, po kilkunastu latach opłacania składek (Aviva – „Ubezpieczenie Uniwersalne Plus”) otrzymałem, od Dyrektorki Centrum Kontaktów z Klientami, na rocznicę ubezpieczenia – informację cyt: Sz.P. chciałam poinformować, że wartość polisy uległa wyczerpaniu i zaproponować kontynuację ubezpieczenia na zmienionych warunkach. Wyczerpanie polisy wiąże się z tym że w przeszłości skorzystał Pan z częściowej wypłaty wartości oraz z zawieszenia opłacania składek. Tak, w 2015 roku miałem operację guza mózgu, po której Pani prowadząca moje ubezpieczenia w Avivie (mam je trzy, a pierwsze od 25 lat…) namawiała mnie wręcz do skorzystania z opcji zawieszenia na rok opowiadając, że nic nie tracę… w zawieszeniu płaciłem jakieś 50zł za każdą polisę. Teraz w rocznicę (kiedy to zawsze indeksowano moje polisy) stwierdzono, że albo płacę z ok. 370zł na ok. 670 zł lub zmienia się suma ubezpieczenia na 60% niższą!!! Wybór to już pozostawiono mnie… Aha, ta częściowa wypłata wartości ubezpieczenia to ok 2600zł po operacji w 2015r. Potem rok zawieszenia i po zakończeniu zawieszenia płaciłem składki zgodnie z umową. Podkreślam, że Dyrektor placówki w mojej miejscowości gwarantowała, że nic się nie zmieni w moim dalszym ubezpieczeniu po tym okresie. Proszę o podpowiedź, co w tej sytuacji mogę zrobić?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Darek

Dzień dobry, prawdopodobnie z racji wypłaty, w trakcie trwania polisy, środki które pozostałe na niej, nie były wystarczające do zapewnienia bieżących opłat, związanych z obsługą rachunku. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie kontakt z agentem/opiekunem Pana inwestycji, w celu wyjaśnienia tej sytuacji.

Darek
Darek
4 lat temu

Dziękuję za szybką odpowiedź. Agent odpowiedział, że będzie u mnie za tydzień, to wyjaśni… bo zgłosiło się wiele takich „przypadków” a do tej pory tego nie było, jest to sytuacja nowa. Pozdrawiam D.

Malgorzata Wiesner
Malgorzata Wiesner
4 lat temu

Witam serdecznie, nazywam się Małgorzata Wiesner. W grudniu2017 nagle umarł mój mąż. Zostałam wdowa w wielu 44lat.Zglosilam do PZU śmierć męża i czekałam na wypłatę pieniędzy z polisy, którą opłacalam przez ponad 20lat. I po 30 dniach się okazało, że w październiku nie oplacilam 50zl składki i ubezpieczenie wygasło. Ale nie dostałam żadnej informacji o zaległości i w listopadzie i w grudniu normalnie oplacilam składkę. Okazało się że w listopadzie bez mojej wiedzy PZU samo odnowilo polisę nie informując mnie o tym. Napisałam odwołanie ale także nie chcieli wypłacić pieniądzy twierdząc, że mam półroczny karencje i się nie należy. Mąż w akcie zgonu ma napisane nagle zatrzymanie krążenia. Czy mam szansę na wypłatę z PZU,? POZDRAWIAM SERDECZNIE

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu

Dzień dobry, w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych firma ma prawo do rozwiązania umowy, sytuacje w jakich to się dzieje są opisanie w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Zgodnie z OWU PZU „Jeśli nie opłacisz składki w wymaganym terminie, to zgodnie z pkt 55 wyznaczymy Ci dodatkowy termin na wpłatę składki. Jeśli w tym dodatkowym terminie, nie wpłacisz składki uznamy, że w ten sposób wypowiadasz umowę”. Niestety ubezpieczyciel ma prawo do odmowy wypłaty, jeśli w nowej polisie jest zapis o karencji.

zbigniew
zbigniew
4 lat temu

Witaj Ekspercie. Kupiłem pojazd 31.01.2018, który sprzedawca nabył 29.01.2018. Kupiłem z nową polisą compensa od 29.01.2018. W ubiegłym tygodniu dociera do mnie polisa ergo hestia, która sama zawiązała się bez wypowiedzenia 28.01.2018. Czy muszę opłacić po wypowiedzeniu natychmiastowym okres do wypowiedzenia, kiedy mam ochronę compensy? Nie mam kontaktu z byłym właścicielem, ale na kompensie jest pieczęć do agentki z telefonem i ona oznajmia, że prowadzi dokumentację aut mego zbywcy, i że polisa ergo była wypowiedziana. A ergo twierdzi, że nie ma przy nazwisku poprzednika wypowiedzenia. Agentka nie chce mi udostępniać danych kiedy i w jaki sposób wypowiedziała bo nie wie kim jestem. A ergo żąda zapłaty. Albo jest burdel w papierach ergo albo agentka kłamie. Kto może ją zmusić do udostępnienia tego wypowiedzenia. Przecież ja wyrzucę pieniądze w błoto.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  zbigniew

Dzień dobry, zgodnie z art. 31 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych na nowego właściciela przechodzą wszelkie prawa i obowiązki związane z polisą. W przypadku kiedy zawarł Pan umowę z innym ubezpieczycielem, należało wypowiedzieć umowę poprzedniego właściciela. Ubezpieczyciel ma prawo do naliczenia składki do dnia złożenia wypowiedzenia. Odnośnie udostępnienia danych przez agenta, to niestety nie może on tego zrobić, naruszy ustawę o ochrono danych osobowych.

SylwesterP
SylwesterP
4 lat temu

Witam.
Borykam się z podobnym przypadkiem, z tą różnicą, że Ja o drugiej umowie ubezpieczenia OC w PZU dowiedziałem się 14 miesięcy po zakupie pojazdu. Wcześniej – kupiłem auto z inną polisą AXA, którą kontynuowałem. Moje odwołanie do PZU, wskazujące poprzednich właścicieli, którzy nie wymówili poprzedniej umowy i nie poinformowali mnie o jej istnieniu, nic nie dało. PZU sugeruje, że mogę domagać się zapłaty od byłego właściciela na drodze cywilno-prawnej. Rzecznik Finansowy „poprosił” PZU o umożenie opłaty z uwagi na brak szkody w tym okresie, ale PZU informuje o zasadności prawnej i żąda zapłaty. Swoją drogą ciekawe co by było gdyby zaistniała szkoda z mojej winy w tym okresie, ponieważ były 2 ubezpieczenia OC, który z ubezpieczycieli miałby zapłacić 😕 Obecnie jestem wpisany do BIG i informowany o możliwości windykacji przez pełnomocnika PZU – firmę Kaczmarski. Czy wg prawa kupując auto nabyłem je z polisą PZU (drugą, o której nie wiedziałem) i jestem zobowiązany ją zapłacić, bez względu na okres „niewiedzy” o danym ubezpieczeniu i bez względu na posiadanie „świadomego” ubezpieczenia w AXA?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  SylwesterP

Dzień dobry, osoba, która kupuje auto musi dopilnować, czy pojazd posiada ubezpieczenie. Nie zawsze poprzedni właściciel przekaże informację o ubezpieczeniu. Status ubezpieczenia można sprawdzić po numerze rejestracyjnym na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Ewentualnie może Pan spróbować zrobić tak, jak sugeruje PZU – domagać się zapłaty od byłego właściciela na drodze cywilno-prawnej.

Blazej.
Blazej.
4 lat temu

Witam.
Czy nalezy mi sie odszkodowanie za 1szew na palcu?
I czy nalezy sie odszkodowanie za uksyty ząb przez aparat ortodontyczny?.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Blazej.

Dzień dobry. Odszkodowanie za opisane zdarzenia jest należne jeżeli zdarzenia te są wymienione na przykład w tabeli uszczerbków na zdrowiu w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia polisy którą Pan posiada. Należy przedstawić ubezpieczycielowi dokumentację medyczną potwierdzającą zajście zdarzenia i to, że zdarzenie miało miejsce w trakcie trwania ochrony.

daniel
daniel
4 lat temu

Zgłosiłem do Gminy uszkodzenie auta przez dziury w drodze gminnej. Ta przekazała sprawę do Warty. Warta odmówiła wypłaty uzasadniając, że zgodnie z otrzymanymi wyjaśnieniami z Gminy to nie Gmina, a podmiot trzeci był odpowiedzialny na stan drogi w dniu zdarzenia (chodzi o firmę, która prowadziła naprawę drogi kilka miesięcy przed zdarzeniem). Warta napisała, że w tej sytuacji powinienem zwrócić się o odszkodowanie do tejże firmy. Pytanie, czy zgodne z prawem jest odsyłanie mnie do innego podmiotu niż właściciel? Czy Warta nie powinna mi wypłacić odszkodowanie a ewentualnie dochodzić sobie roszczenie u firmy naprawiającej drogę?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  daniel

W ustawie o drogach publicznych jest zapis, że za stan drogi odpowiada jej zarządca. Do zadań zarządcy należy m.in. utrzymanie nawierzchni drogi, wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających. W przypadku drogi gminnej, jej zarządcą jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) Więc jeśli szkoda została zgłoszona do ubezpieczyciela zarządcy drogi, to powinien on wypłacić odszkodowanie. Polecam odwołać się od decyzji ubezpieczyciela.

Eugeniusz
Eugeniusz
4 lat temu

Dzień dobry.Do towarzystwa ubezpieczeniowego wysłałem pocztą zaświadczenie o demontażu samochodu.Czy to jest równoznaczne z zakończeniem umowy ubezpieczeniowej?Czy o dacie decyduje stempel poczty czy data wpływu do adresata?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Eugeniusz

Dzień dobry, będzie się liczyła data stempla i jest to wystarczająca informacja dla Ubezpieczyciela, aby rozwiązać polisę. Jeśli będzie miał Pan jakiekolwiek wątpliwości, to proszę skontaktować się kilka dni po wysłaniu dokumentu z Ubezpieczycielem w celu potwierdzenia rozwiązania OC.

Eugeniusz
Eugeniusz
4 lat temu

Bardzo dziękuję za informację.Pozdrawiam.

Sylwia
Sylwia
4 lat temu

Witam,
Mam problem z uzyskaniem decyzji od ubezpieczyciela. W regulaminie mają informacje, że w przeciągu 30 dni muszą podjąć decyzję natomiast dziś mija 73 dzień od zgłoszenia szkody i w dalszym ciągu nie otrzymałam informacji. Za każdym razem gdy dzwonię na infolinię lub kontaktuje się z likwidatorem mojej szkody jedyną informacją jaką uzyskuje jest: Nie ma decyzji….. Bardzo proszę o pomoc w mojej sprawie.
Pozdrawiam

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Sylwia

Dzień dobry, w przypadku szkody z OC czas na likwidację szkody to maksymalnie 90 dni. W przypadku jeśli jest, to szkoda z AC to czas na likwidację jest określony w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Proszę pamiętać, że określony termin ma zastosowanie jeśli ubezpieczyciel ma wszystkie dokumenty pozwalające na podjęcie decyzji.

Iwona
Iwona
4 lat temu

Dzień dobry,
Mam następującą sytuację. Oddałam samochód do naprawy do warsztatu, właściciel tego warsztatu wyjeżdżając ze stanowiska uderzył w inny samochód, który tam stał. Szkoda została zgłoszona do ubezpieczyciela w tym przypadku PZU. O samej szkodzie dowiedziałam się z pisma z PZU (jest w nim informacja gdzie szkoda miała miejsce i kto kierował moim pojazdem), ponieważ właściciel warsztatu nie poinformował mnie o tej sytuacji, a uszkodzenia mojego pojazdu były niewielkie (lekko zarysowana klapa bagażnika). Po rozmowie z właścicielem warsztatu, który przyznał się do wszystkiego i powiedział, że bierze całą odpowiedzialność za zaistniałą sytuację. Otrzymałam od niego również kopię jego polisy ubezpieczeniowej w celu zgłoszenia szkody i naprawy mojego pojazdu. Zgłosiłam szkodę na moim pojeździe i zostało mi wypłacone odszkodowanie z polisy warsztatu. Otrzymałam również zapewnienia od właściciela warsztatu, że również z tej polisy zostanie naprawiona szkoda na drugim pojeździe. Skontaktowałam się z opiekunem szkody w PZU opisując całą sytuację, otrzymałam odpowiedź: „Uprzejmie informujemy, że zgodnie z art. 822 § 1 kodeksu cywilnego, przez umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkody wyrządzone osobom trzecim, wobec których odpowiedzialność za szkodę ponosi ubezpieczający albo ubezpieczony.
Zapis § 19 ust 1 ogólnych warunków ubezpieczenia na podstawie których została zawarta polisa ubezpieczenia dobrowolnego warsztatu stanowi, że umowy do których mają zastosowanie ogólne warunki tego ubezpieczenia, nie obejmują ochroną odpowiedzialności cywilnej będącej przedmiotem ubezpieczeń obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych (…). Natomiast zgodnie z zapisami art. 35 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z dnia 22.05.2003, ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest objęta odpowiedzialność cywilna każdej osoby, która kierując pojazdem mechanicznym w okresie trwania odpowiedzialności ubezpieczeniowej, wyrządziła szkodę w związku z ruchem tego pojazdu. Szkoda likwidowana jest z obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu xx o nr rej. (podany mój samochód i nr rejestracyjny). Jednocześnie informujemy, że roszczenia wynikające z negatywnych dla Pani konsekwencji przedmiotowej szkody (np. dotyczące kosztów związanych ze zmniejszenia uprawnień do zniżki za bezszkodowy przebieg ubezpieczenia) może Pani kierować bezpośrednio do sprawcy zdarzenia”.
Proszę o pomoc, czy da się coś zrobić w tej sytuacji czy jednak utracę zniżki za bezszkodową jazdę, co będzie się wiązało w przyszłym roku z większą kwotą do zapłaty za ubezpieczenie OC? Czy jest sens pisać skargę do Rzecznika Finansowego?

Pozdrawiam

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Iwona

Dzień dobry, w tym przypadku ubezpieczyciel ma rację. Samochód który został uderzony może być naprawiony jedynie z Pani obowiązkowego ubezpieczenia, polisa OC warsztatu nie obejmuje szkód spowodowanych ruchem pojazdu. W związku z utratą zniżek, cena ubezpieczenia prawdopodobnie wzrośnie, jednakże może Pani ubiegać się o zwrot nadpłaconej składki od właściciela warsztatu.

BARBARA
BARBARA
4 lat temu

37 lat bylam objeta ubezpieczeniem pracowniczym grupowym P PLUS W PZU . 4 LATA EMU PRZESZLAM NA EMERYTURE I POSIADAM KONTYNUACJE WYM.UBEZPIECZENIA. OSTATNIO MIALAM W DZPITSLU OPERACJE NA ZYLKI. OKSZIJE SIE ZE Z PZU NIC MI SIE NIE NALEZY. ANI ZA POBYT W SZPITALU ANI ZA OPERACJE. MAM WIEC PYTANIE : CO TO ZA KONTYNUACJA. SKLADKA MIESIECZNA JEST O 30 ZL WIEKSZA NIZ PRACOWNICZA A UPRAWNIEN ZADNYCH. CZEMU NAZUWA SIE TO KONTYNUACJA?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  BARBARA

Dzień dobry, w odpowiedzi na Pani wiadomość informuję, że zasady wypłaty świadczenia z umowy są zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Ubezpieczyciel przy odmowie wypłaty odszkodowania powinien podać podstawę swojej decyzji.

Katia
Katia
4 lat temu

Witam!
Spotkał mnie dramat rodzinny, urodziłam martwe dziecko w 12tyg.ciazy było to poronienie zatrzymane. Zrobiłam badania DNA żeby poznać płeć i móc zarejestrować dziecko w USC żeby godnie pochować. Jestem ubezpieczenia w Warcie i złożyłam o wypłacenie odszkodowania, dziś przyszła odmowa. Nie należy się, bo dziecko urodzone przed 23tyg ciąży. Podpisując umowę nikt mnie nie powiadomił o czym takim. Przecież za zgon noworodka uważa się dziecko zarejestrowane w USC a uchwała UZ 86/2004 /i UZ 145 /2009 nie mówi się tam o zróżnicowaniu porodu. Człowiek płaci pół życia ubezpieczenie a jak spotka nas dramat i tragedia to nawet nie wypłaca odszkodowań

Daria
Daria
2 lat temu
Reply to  Katia

Jaki dokument wysłała pani ubezpieczycielowi ? Jeśli akt urodzenia martwego dziecka to skąd wiedzą kiedy doszło do poronienia ? Pytam gdyż byłam w tej samej sytuacji i właśnie taki dokument wysłałam ubezpieczycielowi. Na tej podstawie dostałam odszkodowanie

Katia
Katia
4 lat temu

Witam!
Spotkał mnie dramat rodzinny, urodziłam martwe dziecko w 12tyg.ciazy było to poronienie zatrzymane. Zrobiłam badania DNA żeby poznać płeć i móc zarejestrować dziecko w USC żeby godnie pochować. Jestem ubezpieczenia w Warcie i złożyłam o wypłacenie odszkodowania, dziś przyszła odmowa. Nie należy się, bo dziecko urodzone przed 23tyg ciąży. Podpisując umowę nikt mnie nie powiadomił o czymś takim. Przecież za zgon noworodka uważa się dziecko zarejestrowane w USC a uchwała UZ 86/2004 /i UZ 145 /2009 nie mówi się tam o zróżnicowaniu porodu. Człowiek płaci pół życia ubezpieczenie a jak spotka nas dramat i tragedia to nawet nie wypłaca odszkodowań

Mirosław
Mirosław
4 lat temu

Witam mam pytanie przed zwroceniem sie do rzecznika finansowego.Wracajac z wycieczki do Rzymu mialem wypadek upadlem i wybilem bark stalo sie to na parkingu w Austri nie byla wzywana karetka postanowilem z pilotem ze dam rade i dojedziemy do kraju.w kraju zglosilem sie na sor i po dwu i pol miesiecznym leczeniu zwrocilem sie do ubezpieczyciela o odszkodowanie za wypadek ubezpieczyciel odmowil powoluja sie ze zwichniecie stawu barkowego nie stanowi przedmiotu ubezpieczenia zgodnie z tabela procentowa swiadczen i tu podaje paragrafy.Nie rozumie takiego postepowania wypadek uznaja ale odszkodowania placic nie chca pomimo wyslania im calej dokumentacji.prosze o rade .

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Mirosław

Dzień dobry, w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, warunki wypłaty odszkodowania określają Ogólne Warunki Ubezpieczeń. W przypadku kiedy danego uszkodzenia ciała nie ma opisanego w tabeli ubezpieczyciela, to ma on prawo odmówić wypłaty odszkodowania.

Nati222
Nati222
4 lat temu

Witam, w dniu 27.04 zgłosiłam szkodę do zarządadcy drogi związana z wjechaniem w dziurę i uszkodzeniem opony. Na miejscu zdarzenia pojawił się pracownik i udokumentowal zajście. Następnie skontaktował się że mną rzeczoznawca z uniki, który 8.05 mają wycenił szkodę. I od tamtej pory ubezpieczyciel się nie odezwał. Mimo wysłanych e-maili z przypomnieniem. Zarządca drogi również twierdzi nie że nie ma odpowiedzi od ubezpieczyciela. Co w takiej sytuacji zrobić?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Nati222

Dzień dobry, w odpowiedzi na Pani wiadomość informuję, że maksymalny czas na likwidację szkody to 90 dni. Jednak w ciągu 30 dni, od dnia zgłoszenia, ubezpieczyciel powinien wypłacić kwotę bezsporną.

Paulina
Paulina
4 lat temu

Dzien dobry
Mam problem z ubezpieczenie OC.W lutym kupilam samochod z komisu przeakzano mi ubezpieczenie z AXA, ktore wypowiedzialam po kupnie i zalozylam w firmie. Teraz po pol roku dostalam wezwanie do zaplatu za ubezpieczenie z Pzu o ktorym.nie mialam pojecia zostalo zawarte przez firme ktora sprzedala samochod do komisu. Czy musze to zaplacic?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Paulina

Dzień dobry, zgodnie z ustawą, ubezpieczenie OC przechodzi na nowego właściciela wraz z zakupionym pojazdem. W przypadku podwójnego ubezpieczenia, obie polisy przechodzą na nowego posiadacza samochodu. Niestety to, że Pani nie wiedziała o drugiej umowie prawdopodobnie nie będzie dobrym argumentem dla PZU do rozwiązania tej polisy. Ubezpieczyciel ma pełne prawo wymagać od Pani składki za OC które było zawarte na ten pojazd.

Marcin MM
Marcin MM
4 lat temu

Dzień Dobry, chciałbym zapytać czy po zaakceptowaniu przez ubezpieczyciela kwoty za osuszanie mieszkania (z kosztorysu firmy zewnętrznej), ubezpieczyciel jest zobowiązany do wypłaty kwoty z kosztorysu, czy wypłata może nastąpić dopiero po zakończeniu prac w mieszkaniu?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Marcin MM

Dzień dobry, ubezpieczyciel może wypłacić odszkodowanie za wszelkie udokumentowane szkody i wydatki z nią związane. Czyli należy przedstawić paragony, FV, za wszelkie materiały i usługi.

Marcin MM
Marcin MM
4 lat temu

Panie Rafale czy w związku z tym , iż ubezpieczyciel zaakceptował skalę zniszczeń oraz koszt naprawy mieszkania , czy jest on zobowiązany do wypłaty kwoty którą zaakceptował przed wykonaniem napraw czy dopiero po wykonaniu prac i przedłożeniu dokumentów?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Marcin MM

Jeżeli ubezpieczyciel przedstawił swój kosztorys i Pan go zaakceptował, to powinien wypłacić przyznaną kwotę.

lucas
lucas
4 lat temu

Doznałem trwałego uszczerbku na zdrowiu. Szkodę zgłosiłem u dwóch ubezpieczycieli. Jeden uznał 1 %, natomiast drugi 3 %. Trwały uszczerbek jednej szkody powinien być uznany w takich samych wysokościach. Proszę o podanie podstawy prawnej celem odwołania się

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  lucas

Wysokość uszczerbku na zdrowiu jest określana przez lekarza orzecznika. Musi on posługiwać się wytycznymi określonymi przez tabele obowiązujące w towarzystwie ubezpieczeniowym lub. Lekarz w oparciu o swoją wiedzę medyczna określa stopień uszkodzenia czy zaawansowania choroby i na tej podstawie wydaje swoje orzeczenie. Stopień uszczerbku na zdrowiu może się zatem różnić, w zależności od firmy ubezpieczeniowej.

Marcin
Marcin
4 lat temu

otrzymałem odmowę wypłacenia odszkodowania za szkody wyrządzone przez kunę , mam wykupioną opcję all risk , jednak towarzystwo ubezpieczeniowe podpiera się argumentem , że to nie była szkoda nagła , tylko działanie długotrwałe – jaka jest szansa odzyskania odszkodowania – kwota dość znaczna

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Marcin

Dzień dobry, jeśli nie zgadza się Pan z decyzją ubezpieczyciela, to proszę się od niej odwołać. Warto też sprawdzić zapisy Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, które określają w jakich przypadkach jest wypłacane odszkodowanie, a na co są wyłączenia.

Ala
Ala
4 lat temu

Witam! Zanim zwrócę się o pomoc do rzecznika. Sytuacja: miałam udar w Lizbonie, byłam w szpitalu przez tydzień. Miałam w Compense wykupiona polisę z transportem do kraju. Compensa przestała odpowiadać na maile, po szpitalu i dodatkowo dwóch dniach leżenia w hotelu, musiałam wracać do kraju sama. Lecieć nie mogłam. Więc pociąg i cały transport lądowy po kolei. Dojechałam żywa. Czuję się pokrzywdzona przez ubezpieczyciela. Jakie kroki mogę podjąć by uzyskać odszkodowanie i zwrot poniesionych kosztów? I kolejne pytanie w związku z tym – mam wykupione ubezpieczenie na życie i grupiwe. Dokumenty szpitalne są w języku portugalskim. I wypis po angielsku.PZU chce by choroba była opisana zgodnie z kluczem tego ubezpieczyciela. Czy mają prawo rządach dodatkowych dokumentów niż te które posiadam – przecież ich nie stworzę. I czy mają prawo odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na to że dokumenty sa w języku portugalskim?

Aga
Aga
3 lat temu

Witam chcę zapytać czy mogę ubiegać się o odszkodowanie w związku z kradzieżą auta mojego męża którym jechałam zostałam wypchnięta z auta a sprawca odjechał i po drodze spowodował wpadek że z auta nic nie zostało auto miało tylko OC czy mogę ubiegać się o jakiekolwiek odszkodowanie

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  Aga

Dzień dobry, z ubezpieczenia OC nie będzie Pani w stanie odzyskać odszkodowania za uszkodzone auto, natomiast w związku z takim zdarzeniem powinna Pani się starać o odszkodowanie na drodze sądowej.

matt25
matt25
3 lat temu

Dzień dobry,
chciałbym zapytać czy firma ubezpieczeniowa Polins, Gefion, Crawford podlega procedurze interwencji Rzecznika Ubezpieczonych? Ponieważ jestem pechowym poszkodowanym z wielu innych którzy chcą zakończyć likwidacje szkody z OC sprawcy natomiast od strony firmy Polins, Gefion, Crawford – brak kontaktu, brak działania. Adresy e-mail do obsługi szkód oraz reklamacji pozostają bez odpowiedzi. Pracownicy infolinii nie potrafią odpowiedzieć na zaistniałe bagatelizowanie sprawy, ponieważ twierdzą, że to wewnętrzny dział likwidacji szkód do którego nie mają dostępu… oraz zbywanie klienta prośbą o cierpliwość która może ciągnąć się miesiącami.
Z góry dziękuję za odpowiedź.

marcuscam
marcuscam
3 lat temu
Reply to  matt25

Dzień dobry, właśnie dostałem od nich list z prośbą o przesłanie dokumentów w 28 dniu od zgłoszenia szkody.

a nie
a nie
3 lat temu

Axa chce należność za OC, które wypłynęło na jaw po 6 miesiącach od zakupu samochodu.
Samochód kupiłam u Dealera Fiata w Olsztynie. na podstawie umowy komisowej i w tym samym dniu zawarłam umowę w placówce dealera z Benefią na cały pakiet , OC, AC, NW.
Po 6 miesiącach otrzymałam wezwanie do zapłaty za jakąś polisę, którą zawarł poprzedni właściciel z Axa i jest to prawdopodobnie polisa komisowa, o której nikt nie wiedział. Dealer miał zawartą swoją polisę komisową z Generali, która się rozwiązała z chwilą zakupu przeze mnie samochodu.
Czy wynika z tego że umowa komisowa zawarta przez poprzedniego właściciela,z firma AXA, który postawił samochód do komisu dealera fiata, przeistoczyła się na polisę standardową OC ? Czy samochód miał przez ten czas 2 polisy OC ? Jak się ma do tego ochrona praw ubezpieczonych i danych osobowych RODO ?
Nie zawierałam żadnej umowy z firmą AXA a mają moje dane i chcą pieniędzy za polisę której nigdy nie zawierałam nie widziałam na oczy. Chyba trzeba zrobić doniesienie Rzecznika praw ubezpieczonych i do Inspektora ochrony danych osobowych.? Jakieś rady ?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  a nie

Dzień dobry, zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych polisa OC przechodzi na nowego właściciela. Nawet w przypadku kiedy auto posiada dwa ubezpieczenia, to przechodzą one wraz z zakupionym pojazdem. Umowa komisowa w AXA jest zawierana na rok czasu, więc ubezpieczyciel wymaga płatności za okres do końca trwania umowy. Z umowy należy jak najszybciej zrezygnować aby nie generowały się większe płatności. Odnośnie danych osobowych, to w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych jest artykuł 32, który zobowiązuje zbywcę do podania danych osobowych nowego właściciela samochodu.

IFI
IFI
3 lat temu

Witam. Miałam kolizje. Zgłosiłam sprawę do sadu i czekam na wyznaczenie terminu rozprawy. Uważam ze jestem w 100 % poszkodowana natomiast sprawca uważa ze jestem współwinna. Mój ubezpieczyciel wstrzymał się z decyzją o wypłacie odszkodowania aż do zapadnięcia wyroku. Natomiast ubezpieczyciel sprawcy wysłał mi decyzje, że jestem współwinna i przelał na moje konto 50% wartości odszkodowania.Od decyzji się odwołałam z prośbą o wstrzymanie decyzji do zapadnięcia wyroku a pieniądze zwróciłam. Wczoraj dostałam kolejną decyzję, że pani inspektor podjęła decyzje, że jestem współwinna (HDI), że pieniądze zostaną ponownie przelane na moje konto a jeżeli je zwrócę wtedy złożą je w depozycie sądowym i obciąża mnie kosztami tego depozytu jako poszkodowaną. W piśmie jest też informacja, że mogę odwołać się do Sądu jeżeli nadal się nie zgadzam.
Moje pytanie brzmi: co mogę zrobić w tej sytuacji? Czy muszę zgadzać się na odszkodowanie? Czy HDI może zgodnie z prawem wydawać decyzje zanim zapadnie wyrok sądowy?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  IFI

Dzień dobry, na podstawie własnych ustaleń firma może uznać Panią jako współwinną. W przypadku decyzji sądu na Pani korzyść, należy przesłać duplikat wyroku do firmy ubezpieczeniowej, ubezpieczyciel powinien zmienić decyzję.

Fifi
Fifi
3 lat temu

test

wilk
wilk
3 lat temu

Proszę mi powiedzieć czy kupując używany samochód staję się jego właścicielem w momencie jego zakupu, czy dopiero jak go przerejestruję na siebie??? TUiR Warta twierdzi że dopiero jak go przerejestruję. A pytanie takie bo zakupiłem samochód w którym polisa OC była ważna jeszcze tylko 8 dni. Więc dwa dni po zakupie poszedłem do agencji ubezpieczeniowej, ubezpieczyć samochód w innej firmie. Zgodnie z artykułem 31 ubezpieczeń myślałem że umowa OC po zakupie się nie przedłuża. Jednak WARTA przedłużyła ubezpieczenie na poprzedniego właściciela a mi wysłała cztery miesiące później wezwanie do zapłaty i pismo bym złożył wypowiedzenie w ich firmie skoro mam ubezpieczenie w innej. Gdy wysłałem im odwołanie wyjaśnili mi pismo, że NIE stałem się właścicielem samochodu w momencie jego zakupu a dopiero gdy go przerejestrowałem i oni mieli prawo przedłużyć ubezpieczenie na poprzedniego właściciela a ja powinienem złożyć wypowiedzenie tej umowy. Wertowałem internet by znaleźć jakiś zapis lub artykuł który by stwiedził kiedy zostaje się właścicielem zakupionego samochodu jednak nic nie znalazłem. Dodam że przerejestrowałem samochód zgodnie z ustawą 30 dni po jego zakupie.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  wilk

Dzień dobry, właścicielem auta staje się Pan z dniem podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu, na przerejestrowanie faktycznie jest 30 dni od momentu kupna samochodu (nie oznacza to, że dopiero po przerejestrowaniu będzie Pan właścicielem). Ubezpieczenie po zbywcy wygasa z momentem jego zakończenia, nie przedłuża się automatycznie. Jeśli zbywca nie powiadomił Ubezpieczyciela o fakcie sprzedaży pojazdu, to Ubezpieczyciel mógł wznowić ubezpieczenie, natomiast na poprzedniego właściciela. Jeśli poprzedni właściciel zgłosił Ubezpieczycielowi informację, że sprzedał auto, to umowa odnowiona powinna zostać rozwiązana i Pan nie ponosi wtedy żadnych kosztów. Faktycznie zastosowanie ma tutaj art.31 punkt 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Proszę złożyć reklamację u Ubezpieczyciela. Może Pan poinformować Ubezpieczyciela, że jeśli reklamacja nie zostanie rozpatrzona pozytywnie, to złoży Pan wniosek o interwencję Rzecznika Finansowego.

nana
nana
3 lat temu

witam , 2 miesiące temu założyłam działalność gospodarczą. Zatrudniam jednego pracownika. Firma zajmuje się montażem konstrukcji dachowej. na pierwszej robocie mój pracownik wybił szybę w wynajętym przez mnie dźwigu. Ubezpieczenie firmy Oc jest w Compensie. ubezpieczyciel odmówił mi wypłaty odszkodowania gdyż jest to podwykonawstwo i podlega wyłączeniu z odpowiedzialności cywilnej mojej polisy. Proszę o pomoc czy istnieje jakaś możliwość wypłaty odszkodowania w drodze wyjątku. Szyba kosztuje 15.000,00 zł netto. nie stać mnie na wypłatę takiego odszkodowania dla właściciela firmy. Proszę o opinię czy mam jakieś szanse w sądzie z ubezpieczalnią?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  nana

Dzień dobry, w odpowiedzi na Pani wiadomość informuję, że jeśli w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia jest to opisane jako wyłączenie, to ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania, również prawdopodobnie sprawa w sądzie nie będzie rozwiązana na Pani korzyść.

Kate
Kate
3 lat temu

Witam.
Mam pytanie odnośnie wypowiedzenia ubezpieczenia.
W kwietniu 2018 r.zmienilam agencje ubezpieczeniowa,przeszłam do agencji mojej znajomej,przy jej pomocy zawarłam umowę OC w innej firmie niż dotychczas,napisaliśmy wypowiedzenie,miało zostać wysłane mailowo.
Pod koniec listpada 2018 dostałam pismo z windykacji,odnośnie ubezpieczenia w poprzedniej firmie.Okazalo się,że poprzedni ubezpieczyciel nie zarejestrował lub nie otrzymał mojego wypowiedzenia.Skontaktowalam się ze znajomą u której zawarłam ubezpieczenie,zapewniła,że wypowiedzenie wysłała a w dokumentach miała zaświadczenie.Niestety na chwilę obecną,znajoma już nie pracuje w tej firmie więc nie ma możliwości wysłania zaświadczenie o wypowiedzeniu ubezpieczenia do firmy windykacyjnej.Zwrocilam się z prośbą do właściciela firmy o pomoc,na początku telefonicznie,Pan oznajmił,że nie ma obowiązku trzymać dokumentów i nie jest jego obowiązkiem,wypowiadać umowe…Wiem,że nie ma obowiązku,,ale skoro wiadomo,że wypowiedzenie było wysłane a zaświadczenie jest w dokumentach to w jaki sposób mogę otrzymać to potwierdzenie wypowiedzenia,żeby uniknąć drugi raz płacenia za to ubezpieczenie?Byłam osobiście w tej firmie,prosiłam właściciela o pomoc,obiecał,że się zajmie ta sprawa….Niestety nic się nie zmieniło,windykacja nadal wydzwania a obecny ubezpieczyciel nie odpowiada na maile.Co mogę zrobić w tej sytuacji?Czy już tylko zostało mi zapłacenie? Pozdrawiam serdecznie .

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  Kate

Dzień dobry, ciężko mi odpowiedzieć na Pani pytanie. Proszę pamiętać, że kwestia wypowiedzenia umowy spoczywa na właścicielu pojazdu a nie os. trzeciej. W przypadku kiedy wypowiedzenie nie dociera do adresata, to niestety właściciel pojazdu ponosi konsekwencję tego niedopatrzenia.

lolik698
lolik698
3 lat temu

Dzień dobry. Miesiąc temu miałam wypadek nie z mojej winy, auto skasowane PZU orzekło szkodę całkowitą wycena była w porządku. Wystawili wrak na aukcji był 1 oferent, który nie potrafił określić terminu odbioru wraku.Po moich zapytaniach kiedy to nastąpi miał oddzwonić i podać termin jednak tego nie zrobił. Wysłałam do niego wiadomość SMS,że rezygnuję z jego oferty. Sprzedałam wrak do stacji demontażu pytając wcześniej likwidatora szkody czy w takim przypadku będzie mi zwrócona różnica, potwierdził że tak. Teraz PZU się wypięło i twierdzą że nie zwrócą różnicy. Moje pytanie brzmi, czy mają takie prawo ? Czy się odwoływać ? Pozdrawiam.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  lolik698

Dzień dobry, jeżeli taka decyzja została przekazana przez pracownika PZU, to powinni zwrócić Pani różnicę zgodnie z umową. Jeżeli taka informacja została przekazana telefonicznie lub w wiadomości email, to na pewno jest zapisana i można ją odtworzyć w procesie reklamacyjnym.

lolik698
lolik698
3 lat temu

Drugi mój problem to zwrot kosztów dojazdu na rehabilitację. PZU wyliczyło koszt paliwa za przejechane kilometry- 8l na 100km. przejechane 1080km. dało kwotę 425zł, auto prywatne. Czy taki przelicznik jest właściwy?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  lolik698

Dzień dobry, ciężko określić czy to właściwy przelicznik. Jeśli Pani twierdzi, że spaliła więcej i Pani pojazd cechuje się wyższym spalaniem niż przyjęło PZU, to warto się odwołać.

Kleks
Kleks
3 lat temu

miałem włamanie do firmy i skradziono sprzęt wartości ok 25 000 zł , odmówiono mi wypłaty odszkodowania z uwagi na to że drzwi były zamknięte na jeden zamek choć były zamontowane dwa.Jeden z zamków był ewidentnie wyłamany siłą zaś drugi otwarty lecz nie wiem w jaki sposób (wytrych) czy inny sposób.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  Kleks

Dzień dobry, przed wydaniem decyzji, ubezpieczyciel powinien dokonać stosownej ekspertyzy zamka, w jaki sposób został on otwarty. Informuję również, że ma Pan prawo odwołania się od decyzji ubezpieczyciela ew. skierowanie sprawy na drogę sądową.

barb
barb
3 lat temu

Witam, AXA nie zgodziło się z opinią Rzecznika Finansowego odnośnie regresu twierdząc że umyślnie odjechałam z miejsca zdarzenia. Jak dalej będzie wyglądać postępowanie? czy mogę liczyć że AXA przychyli się do opinii Rzecznika iż całkowicie nieumyślnie odjechałam z miejsca zdarzenia?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  barb

Dzień dobry, ciężko określić jaka będzie decyzja ubezpieczyciela. Jeśli opinia Rzecznika Finansowego nie pomaga i żadne inne odwołania, to sprawę można skierować na drogę sądową w celu jej ostatecznego wyjaśnienia.

jaceku
jaceku
3 lat temu

Witam,
jakiś czas temu miałem zdarzenie na stacji benzynowej, jadąc drogą nieopodal stanowiska myjni ręcznej wpadłem w poślizg i uderzyłem samochodem w konstrukcje wiaty myjni uszkadzając samochód. Nawierzchnia na drodze dojazdowej była pokryta warstwą lodu, kierowniczka stacji spisała protokół szkody do ubezpieczyciela lecz ten odmówił wypłaty odszkodowania (po wizycie rzeczoznawcy) powołując się iż jest tam znak ostrzegający. Teren należy do stacji i zgodnie z obowiązkami powinni utrzymać nawierzchnię w stanie aby nie zagrażała nikomu i niczemu, lecz ubezpieczyciel twierdzi ze nie zachowałem ostrożności i miałem nadmierną prędkość. Proszę o pomoc

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  jaceku

Dzień dobry, jeśli na terenie stacji widniał znak ostrzegający, to zapewne nie będzie możliwości, aby uzyskał Pan odszkodowanie na naprawę pojazdu. Może Pan spróbować się odwołać od decyzji Ubezpieczyciela, natomiast może być ciężko wpłynąć na zmianę decyzji Ubezpieczyciela. W ostateczności jest też możliwe złożenie wniosku o interwencję Rzecznika Finansowego, który mógłby pomóc wyjaśnić całą sytuację.