Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, ale nie ma racji?

Aktualizacja:
odwolanie-od-decyzji-ubezpieczyciela

W sytuacji, gdy firma ubezpieczeniowa zaniży wysokość odszkodowania albo w ogóle Ci go nie wypłaci, masz jeszcze kilka możliwości, by skutecznie zaprotestować. Odwołaj się w pierwszej kolejności do ubezpieczyciela. Jeśli to nic nie da, możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. W ostateczności, wystąpisz do sądu. Warto walczyć o swoje, wiele takich spraw kończy się sukcesem!

Każdego dnia roboczego trafia do Rzecznika Finansowego około 16 skarg na OC komunikacyjne. Szacunkowo, w każdym roku skarg jest około 4 tysięcy. Najczęstszym powodem wystąpienia ze skargą do Rzecznika, jest odmowa wypłacenia odszkodowania albo sytuacja, w której towarzystwo ubezpieczeniowe zaniża jego wartość. Co zrobić jeszcze ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania?

Ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania? Pisz odwołanie

Jeśli firma ubezpieczeniowa odmawia Ci wypłaty odszkodowania, pamiętaj, że zawsze masz prawo się odwołać. W zasadzie w każdej sytuacji, kiedy wydaje Ci się, że towarzystwo ubezpieczeniowe nie ma racji. Nie bój się, nie grożą Ci żadne kary, nikt źle o Tobie nie pomyśli, nie wzbudzisz podejrzeń, nie spowodujesz, że przez Twoje odwołanie ubezpieczyciel zabierze Ci to, co już wypłacił. Nie masz nic do stracenia, możesz jedynie zyskać! Warto się odwoływać, ponieważ spora część spraw kończy się przyznaniem racji klientowi. W grę wchodzą spore pieniądze. Jeden z naszych klientów, właściciel auta marki BMW z 2016 roku zyskał na odwołaniu prawie 10 tys złotych. To kwota, która z pewnością jest warta świeczki! 

Ile czasu masz na odwołanie od stanowiska ubezpieczyciela?

Na napisanie odwołania masz sporo czasu. W większości przypadków będą to trzy lata od czasu, kiedy dostaniesz od ubezpieczyciela pismo ze stanowiskiem w swojej sprawie. Ale lepiej nie odkładaj tego, tylko działaj od razu. Opisz co się stało, z czym się nie zgadzasz i co chcesz uzyskać od firmy ubezpieczeniowej. Powołaj się na konkretne przepisy. Będzie to dużym atutem. Odwołanie formalnie nazywa się reklamacją.

Ile czasu ma ubezpieczyciel na odpowiedź?

Towarzystwo ma 30 dni na odpowiedź. W skomplikowanych sytuacjach czas może przedłużyć się do 60 dni. Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi na reklamację w tym terminie, możesz uznać, że wniosek został rozpatrzony na Twoją korzyść. Pamiętaj oczywiście, że wszystko w granicach rozsądku. To znaczy, że jeśli na przykład naprawa Twojego samochodu będzie kosztowała 2 tys., Ty w odwołaniu napiszesz, że chcesz 5 tys., a ubezpieczyciel nie odpowie Ci na pismo w obowiązującym terminie, nie będzie to oznaczało, że 5 tys. Ci się należy. Należy Ci się tyle, ile rzeczywiście była warta naprawa samochodu.

Kto może pomóc, jeśli ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania?

A co w sytuacji, gdy towarzystwo odpowie na Twoją reklamację, ale w dalszym ciągu nie będzie chciało wypłacić Ci wszystkich pieniędzy? Wtedy możesz poprosić Rzecznika Finansowego o podjęcie działań w Twojej sprawie. Rzecznik może działać jedynie w sytuacji, gdy wykorzystałeś drogę postępowania reklamacyjnego, dlatego nie zapomnij dołączyć do wniosku kopii odwołania. Najlepiej będzie, jeśli prześlesz Rzecznikowi kopię całej korespondencji z ubezpieczycielem.

Postępowanie pozasądowe i sądowe – kiedy iść do sądu, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty?

Możesz też poprosić Rzecznika o rozwiązanie sporu na drodze pozasądowej, czyli złożyć wniosek o przeprowadzenie mediacji. Rzecznik Finansowy jako mediator nie opowiada się ani za Tobą, ani za ubezpieczycielem. Jest neutralny i dąży do tego, żebyś porozumiał się z firmą i żeby warunki porozumienia były jak najbardziej korzystne dla obydwu stron. Aby postępowanie ruszyło, trzeba wpłacić na konto Rzecznika 50 zł.

Ostatnia możliwość, to droga sądowa. Jeśli nie stać Cię na prawnika, możesz zwrócić się do sądu o zwolnienie z kosztów sądowych i ustanowienie pełnomocnika z urzędu. Możesz również skorzystać z pomocy Federacji Konsumentów.

Nie bój się walczyć o swoje. W razie pytań zawsze możesz się z nami skontaktować, podpowiemy, co i jak.

 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym  (Dz.U. 2015 poz. 1348)

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny  (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
22 Comments
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Rafał
Rafał
4 lat temu

Dzień dobry,

Potrzebuję porady prawnej, TUW przysłał mi odmowę przyznania odszkodowania, tłumacząc decyzję brakiem podstaw do obciążenia Sprawcy zdarzenia, mimo iż posiadam podpisane przez niego oświadczenie.

Sprawa wygląda tak: 02.05.2018r. brałem udział w zdarzeniu drogowym. Wyprzedzałem pojazd jadący przede mną, a kierowca tegoż nie spojrzał w lusterko i zaczął manewr wyprzedzania, praktycznie wyjeżdżając mi przed maskę, łamiąc art. 24. o ruchu drogowym. Hamowałem ile się dało, ale kierowca pojazdu przede mną też hamował. Aby uniknąć kolizji (uderzyłbym go w tył) odbiłem na prawo, złapałem pobocze i moje auto wylądowało w rowie. Sprawca zatrzymał się na poboczu, przejeżdżający traktor wyciągnął mój samochód i spisaliśmy oświadczenie. Wpisaliśmy wszystkie dane i „wymuszenie pierwszeństwa” jako przyczynę wypadku. Po godzinie przyjechała laweta i zabrała moje auto. Zdarzenie miało miejsce ok. 200km od miejsca mojego zamieszkania, wracałem z dziewczyną od rodziny do domu. Samochód zostawiłem do naprawy u „lokalnego” mechanika. Rzeczoznawca dokonał oględzin i wysłał mi kosztorys. Wypożyczyłem pojazd zastępczy na dojazdy do pracy. Po naprawie odebrałem swój samochód i oczywiście pojawiły się usterki nieuwzględnione przez rzeczoznawcę przy oględzinach, ale to już osobny problem…

Po 6 tygodniach wymiany mailowej i dosyłania opisów, szkiców i oświadczeń, otrzymałem (dnia 19.06.2018r.) następującą odpowiedź od TUW:

„W związku z likwidacją zgłoszonej szkody z ubezpieczenia obowiązkowego odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” uprzejmie informuje, iż brak jest podstaw do przyznania odszkodowania.

Zgodnie z Ustawą z dnia 22.05.2003 o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (tekst jednolity w Dz.U. z 2016, poz.473), osoba występująca z roszczeniem powinna przedstawić zakładowi ubezpieczeń posiadane dowody dotyczące zdarzenia i szkody oraz ułatwić mu ustalenie okoliczności zdarzenia, rozmiaru szkody itp.

Wydana decyzja odmowy wypłaty odszkodowania z tytułu uszkodzenia pojazdu oraz kosztów holowania, oparta została na podstawie przeprowadzonego procesu likwidacji szkody. Z dokonanej wnikliwie analizy zgromadzonej dokumentacji wynika, że złożone przez obu uczestników oświadczenia, nie wskazują jednoznacznie w jakich okolicznościach doszło do przedmiotowego zdarzenia. Brak jest zatem podstaw do obciążenia naszego Ubezpieczonego za skutki zaistniałej kolizji. Mając na uwadze powyższe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” postanawia jak na wstępie.

Jeżeli osoba uprawniona nie zgadza się ze stanowiskiem TUW „TUW” może dochodzić roszczeń na drodze sądowej … itd”.

Oczywiście będę się odwoływał od tego stanowiska. Jednak rozumiem, że póki co zmuszony jestem pokryć koszty holowania i naprawy mojego samochodu oraz koszty wynajmu pojazdu zastępczego z własnej kieszeni? Czy kolejnym krokiem powinno być wysłanie listem poleconym za potwierdzeniem odwołania (reklamacji) do TUW-u? Czy od razu wystosować pismo do sądu? Albo może lepiej „sprzedać” sprawę jakiejś firmie, która zajmuje się dochodzeniem odszkodowań?

Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Rafał

Dzień dobry, co do opłat za holowanie i wynajem pojazdu zastępczego – powinien Pan opłacić te usługi, a w razie zmiany decyzji ubezpieczyciela przedstawić rachunki i żądać zwrotu z towarzystwa ubezpieczeniowego. Zanim skieruje Pan sprawę na drogę sądową, czy też „sprzeda” Pan sprawę firmie zajmującej się pomocą w dochodzeniu odszkodowań, polecam samodzielnie złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel stwierdził, że: „osoba występująca z roszczeniem powinna przedstawić zakładowi ubezpieczeń posiadane dowody dotyczące zdarzenia i szkody oraz ułatwić mu ustalenie okoliczności zdarzenia, rozmiaru szkody itp.” proszę w takim razie do odwołania również załączyć wszystkie dokumenty związane ze zdarzeniem, które Pan posiada. Jeśli odwołanie nie pomoże, to można też złożyć wniosek o interwencję Rzecznika Finansowego. Tutaj widnieje więcej informacji na ten temat.

Rafał
Rafał
4 lat temu

Dziękuję za odpowiedź. Problem polega na tym, że przez 6 tygodni dosyłałem wszelkie możliwe dokumenty, szkice i oświadczenia, a na końcu TUW i tak odmówił przyznania odszkodowania. Dowiedziałem się również, że jest to ubezpieczyciel o bardzo słabej reputacji. Natomiast „sprzedanie” sprawy uwolni mnie od kłócenia się z TUW-em…

jacek
jacek
4 lat temu

witam mam problem warta odmawia wypłaty ubezpieczenia z winy sprawcy bo uważa ze koni który wybiegł na drogę z gospodarstwa jest rekreacyjny nie rolniczy i nie należy mi się odszkodowanie co dalej

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  jacek

Dzień dobry, w pierwszej kolejności może się Pan odwołać od decyzji Ubezpieczyciela, natomiast jeśli nie będzie możliwości uzyskania odszkodowania z OC sprawcy i nie będzie Pan w stanie porozumieć się ze sprawcą, to sprawę można skierować na drogę sądową.

NieCierpięWarty
NieCierpięWarty
2 lat temu

Takie rzeczy tylko w Warcie 🙂
Koń by się uśmiał. To jest polityka Warty, żeby nie wypłacać odszkodowań.

Bartek
Bartek
3 lat temu

Dzień dobry, TUiR Allianz odmawia wypłaty ubezpieczenia uzasadniając decyzje: że okoliczności nie mogły powstać w okolicznościach podanych w druku zgłoszenia szkody. Jak odwołać się do takiej decyzji ?

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  Bartek

Dzień dobry, niestety nie znam okoliczności w jakich doszło do zdarzenia i rozmiaru szkód, więc ciężko mi się wypowiedzieć na ten temat.

Bodzio
Bodzio
3 lat temu

W wyniku silego wiatru z budynku wielorodzinnego tzw. Bloku zostały zerwane zadaszenia balkonów. Oderwane elementy uszkodziły mój pojazd. Złożyłem wniosek , za pośrednictwem spółdzielni mieszkaniowe, będącej właścicielem bloku o wypłatę odszkodowania za uszkodzony pojazd. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty oddzkodowania tłumacząc się, że warunki polisy spółdzielni nie obejmują tego typu zdarzeń.

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
3 lat temu
Reply to  Bodzio

Jeśli ubezpieczenie spółdzielni nie obejmuje tego typu zdarzeń, to polecam skontaktować się ze spółdzielnią – być może uda się porozumieć w tej sprawie. Gdyby spółdzielnia nie poczuwała się do winy, to sprawę można skierować na drogę sądową w celu jej rozstrzygnięcia.

Mario73
Mario73
2 lat temu

Dzień dobry. Mam problem z wypłatą odszkodowania z PZU
Kupiłem samochód Honda Accord 2010 i po regulacji zaworów przez warsztat rozleciał się silnik. Okazało się że mechanik zapomniał dokręcić śrubę kontrującą i podczas jazdy odkręciła się nakrętka po czym nastąpiło wyrwanie zaworu i jego wpadnięcie do kolektora ssącego. Co spowodowało zdewastowanie całego silnika. PZU wyliczyło że jest to szkoda całkowita i przyznało odszkodowaniae którego nie wypłaca ponieważ jak napisali nie ma ustalonej odpowiedzialności. Szef Zakładu mechanicznego w rozmowie ze mną poczuł się do winy i powiedział że są tylko ludźmi i są ubezpieczeni na taką ewentualność. Co mam teraz zrobić? 05.04.2020 mija 30 dni od daty zgłoszenia szkody do PZU. Z góry bardzo dziękuję za poradę.

Konsultant Punkta
Editor
Konsultant Punkta
3 miesięcy temu
Reply to  Mario73

Dzień dobry,
Wygląda, że sprawa o której Państwo piszą wymaga dłuższej analizy i niestety nie uda nam się jej rozwiązać w komentarzu.
Polecamy bezpośredni kontakt z radcą prawnym lub z firmą pomagającą w wywalczaniu odszkodowań.

Rudy123
Rudy123
2 lat temu

Odmówiono mi wypłaty odszkodowanie OC sprawcy czy mogę skorzystać z mojego ac?

Konsultant Punkta
Editor
Konsultant Punkta
4 miesięcy temu
Reply to  Rudy123

Dzień dobry,
Wygląda, że sprawa o której Państwo piszą wymaga dłuższej analizy i niestety nie uda nam się jej rozwiązać w komentarzu.
Polecamy bezpośredni kontakt z radcą prawnym lub z firmą pomagającą w wywalczaniu odszkodowań.

Ella
Ella
2 lat temu

mam dwa kredyty w axa oczywiście ubezpieczone na wypadek śmierci i utraty pracy, niestety mój zakład pracy przestał wypłacać pensję od trzech miesięcy wobec tego złożyłam wypowiedzenie stosunku pracy z winy zakładu na podstawie art.55§1 kp. jestem na zasiłku dla bezrobotnych i axa odmawia wypłaty świadczenia tłumacząc że sama się zwolniłam z pracy – co robić?

Konsultant Punkta
Konsultant Punkta
2 lat temu
Reply to  Ella

Wygląda, że sprawa o której Pani pisze wymaga dłuższej analizy i niestety nie uda nam się jej rozwiązać w komentarzu. Polecamy bezpośredni kontakt z radcą prawnym.

Zły
Zły
2 lat temu

Witam mi nie chcą wypłacić odszkodowania AC .
Moje auto zostało uszkodzone na parkingu nie było świadków .Zgłosiłem szkodę do ubezpieczyciela przyjechał technik na oględziny i stwierdził że uszkodzenie nie ma związku z tą sytuacją co opisałem jest uszkodzone przedni reflektor błotnik drzwi szyba lusterko i tylne natkole czyli cały bok przerysowany a on uznał tylko dzwi a resztę nie

Konsultant Punkta
Konsultant Punkta
2 lat temu
Reply to  Zły

Dzień dobry,

Wygląda, że sprawa o której Pan pisze wymaga dłuższej analizy i niestety nie uda nam się jej rozwiązać w komentarzu. Polecamy bezpośredni kontakt z radcą prawnym lub firmą, która pomaga w wywalczaniu odszkodowań.

Artok
Artok
2 lat temu

Witam. Firma budowlana zanieczyściła mój samochód betonem. Pracownik tej firmy czyszcząc samochód porysował karoserię miejscami widać podkład. Firma nie uznaje swojej winy i odmawia podania ubezpieczyciela do którego chciałbym się zwrócić. Czy tylko została mi droga przez sąd?
Pozdrawiam

Konsultant Punkta
Konsultant Punkta
2 lat temu
Reply to  Artok

Dzień dobry, w tej sprawie polecam kontakt z radcą prawnym.

CZYTOSPRAWIELIWE
CZYTOSPRAWIELIWE
1 rok temu

Dzień dobry.
Moja mama od ponad 20 lat ma ubezpieczenie w PZU, zawsze pilnowała składek jak oka w głowie, opłacała terminowo, cały rok 2020 prawie leżała w szpitalu, bardzo chora w wiekszości czasu w bardzo złym stanie w spiączce. Powstała wtedy zaległość , składka z maja została opłacona gdy mama troszkę lepiej się poczuła, ja ją opłaciłam ale w sierpniu. Nie mam zielonego pojęcia czy przychodziły jakiekolwiek pisma z informacją od PZU bo mamy nie było w szpitalu przebywała do września i potem z powrotem już do do samej śmierci. Cały czas mi mówiła o tym ubezpieczeniu i potem opłacałam je już ja. Po śmierci mamy dostałam odmowę wypłaty odszkodowania …z powodu nie opłacenia tamtej składki. Jest to sytuacja bardzo przykra, mama pilnowała tych terminów jak oka w głowie, cały czas , tyle lat i przez jeden błąd tak zostaliśmy ukarani …..

Konsultant Punkta
Konsultant Punkta
1 rok temu

Dzień dobry, polecam w tej sprawie udać się do radcy prawnego.