Motocykle to nie samochody. Nigdy się nie starzeją, po prostu dojrzewają. Nie spotyka się raczej sytuacji, aby ktoś przeszedł obok ikony polskiej motoryzacji jednośladowej, niezależnie w jakim by była stanie, i powiedział: „ale gruchot”. Dla każdego zarejestrowanego pojazdu musimy posiadać polisę OC. Stare motocykle a ubezpieczenie OC - co warto wiedzieć?
Na twarzy pojawia się wtedy delikatny uśmiech, bo nagle napływają czarujące wspomnienia – w latach młodości mieliśmy do czynienia z takimi perłami, lub widzieliśmy je na zdjęciach z młodzieńczych wycieczek naszych dziadków. Warto dowiedzieć się, jakie rozwiązania przewiduje prawodawca dla miłośników zabytkowych motocykli i jak wygląda kwestia obowiązkowej polisy OC dla posiadaczy takich pojazdów.
Czytaj także: Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla?
Stare motocykle, czyli kiedy jednoślad staje się zabytkiem?
Podejście do starych motocykli przeszło ogromną metamorfozę. Ileż to razy słyszało się kiedyś określenie Wiejski Sprzęt Kaskaderski – WSK, czy też opowiadano o wyczynach bardziej nobilitowanej z racji niemieckiego pochodzenia MZ-ki? We wspomnieniach nieco starszych z nas utrwalił się też rodzimy stary Junak. Wzdychamy: „Kiedyś to było…”
Czytaj także: Ubezpieczenie OC i AC motocykla
Fascynacja przeszłością i nostalgia to jedno, ale określenie „stare” nie zawsze wśród motocyklistów jest dobrze odbierane. Skoro jesteśmy już jednak przy tym określeniu, to czas zadać fundamentalne pytanie – kiedy jednoślad staje się zabytkiem? Wielu pasjonatów i tych, którzy zajmują się motocyklami zabytkowymi na co dzień, twierdzi, że wtedy, gdy dojrzeją.
Poważnie mówiąc, w gruncie rzeczy chodzi albo o nietypowe rozwiązania użyte w konstrukcji, albo znaczny wzrost poziomu techniki od momentu produkcji danego modelu. To bardzo płynna granica, aczkolwiek prawo ma swoje wytyczne i są one takie same jak w przypadku samochodów. Ujmując rzecz w skrócie, aby mieć żółtą tablicę, trzeba spełnić kilka warunków. Stare motory mogą uzyskać status zabytkowych, gdy liczą sobie co najmniej 25 lat, a produkcja danego modelu musiała zakończyć się co najmniej 15 lat temu. Innym ważnym wymogiem jest to, aby pojazd posiadał co najmniej 75 procent oryginalnych części (w tym główne podzespoły).
Czytaj także: Prawo jazdy na motocykl
Jeżeli chodzi np. o wspomniane wcześniej WSK, to trudno czasem znaleźć egzemplarze na oryginalnych podzespołach. Ileż to było sytuacji, w których ze wspomnianego sprzętu wioskowi magicy tworzyli rzeczywiście sprzęty iście kaskaderskie tzw. „trajki”. Tak więc, jeżeli chce się mieć żółte rejestracje w swoim zabytkowym motocyklu, trzeba się nieco postarać. Dobrym rozwiązaniem jest wtedy giełda starych motocykli. Tam, o dziwo, zawsze się znajdą jakieś oryginalne części. Warto też poszperać w necie.
Czytaj także: Rośnie popyt na motocykl
Ubezpieczenie OC dla zabytkowych starych motocykli
Motocykle zabytkowe stają się takie po przejściu trzyetapowej procedury. Jeśli polskie motocykle lub pojazdy innej produkcji spełniają wymogi prawa, muszą najpierw być wpisane do rejestru zabytków. Następnie zostaje wykonany specjalistyczny przegląd stanu technicznego, a na koniec pozostaje rejestracja motocykla.
Jednak jakby nie było, zabytek, nie zabytek, OC pojazd musi mieć. I tu bardzo pozytywna niespodzianka – można je opłacić tylko na czas używania motoru, czyli krótkoterminowo, w odróżnieniu od rocznej składki na każdy inny pojazd. Wbrew obawom obowiązkowe ubezpieczenie w przypadku, gdy chodzi o starodawne motory, nie przysparza wielu trudności. Jednak mimo że właściwie w każdej dziedzinie życia ułatwiamy sobie załatwianie formalności i często robimy to bez wychodzenia z domu przez Internet, to w tym przypadku lepiej miłość do zabytkowych motocykli połączyć z oldschoolową metodą zapłaty ubezpieczenia. Często towarzystwa ubezpieczeniowe nie mają po prostu przygotowanej oferty dla pojazdów, jakimi są motory zabytkowe polskie i zagraniczne. Dlatego warto wybrać się do oddziału i porozmawiać z agentem. Większość znawców tematu poleca w tym przypadku przede wszystkim PZU, które wychodzi naprzeciw oczekiwaniom właścicieli zabytków. Można się spodziewać dzięki temu stosunkowo niskiej składki ubezpieczenia. Oczywiście nie zaszkodzi też próbować szczęścia u innych ubezpieczycieli.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC starego motocykla?
Załóżmy, że doświadczony kierowca z Warszawy w ramach kryzy… eeee… w ramach ułańskiej fantazji, by zadać szyku na dzielni, tudzież podjechać i zastukać w okienko, zechce kupić sobie Junaka, podobnego jakim jeździł jego dziadek. Wybrany przez niego model to Junak M07 z 1959 roku z silnikiem jednocylindrowym, czterosuwowym i górnozaworowym jednocześnie, o pojemności skokowej 349 cm³ i mocy 17 KM. Jeśli nasz ułan dysponuje kompletem zniżek, zapłaci za ubezpieczenie OC 154 zł w TU Uniqa. W skali roku to naprawdę przyzwoicie. Można oczywiście rozważać zakup ubezpieczenia krótkoterminowego, ale więcej z tym zachodu, a zysk wcale nie będzie oszałamiający.
Polisa autocasco, a stare motocykle
Dużo gorzej ma się sprawa z AC, jeśli chodzi o motocykle zabytkowe. Polskie towarzystwa ubezpieczeniowe rzadko mają je w swojej ofercie. Jest to oczywiście dobrowolna składka, ale w przypadku pojazdów zabytkowych faktycznie bardzo droga, o ile w ogóle dostępna. AC z zasady nie pasuje do motocykli typu Junak, WSK czy Jawa, bo przecież ze swojej definicji obejmuje pojazdy o okresie eksploatacji nie dłuższym niż 10 lub 15 lat. Ale nie ma się co dziwić, że właściciele takich skarbów chcieliby o nie zadbać. Taką szansę daje znów jedynie PZU, ale AC można opłacić po otrzymaniu zgody Biura Zarządzania Produktami. Potrzebna jest wtedy też wycena wartości pojazdu dokonana przez eksperta. Jak widać sporo tu załatwiania i wydatków, więc najczęściej bywa, że AC i stary motocykl to jak polityk i prawda bądź jak Krzysztof Ibisz i starzenie się. Po prostu jedno z drugim się nie klei.
Pojazdy, które dekady wcześniej były często pogardzane lub w najlepszym razie niezauważane, doczekały się lepszych czasów. Dziś jako zabytki są dumą zakochanych w nich właścicieli.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Niezależnie od tego, czy kupujesz nowy motocykl z salonu, czy decydujesz się na transakcję z drugiej ręki, musisz zadbać o dopełnienie formalności związanych z rejestracją pojazdu. Co do zasady masz na to 30 dni. Sprawdź, jak przebiega rejestracja motocykla.
Jeśli planujesz kupić lub sprzedać motocykl (lub skuter, czy motorower), będziesz potrzebować umowy. Transakcja tego rodzaju wymaga sformalizowanego dokumentu, który będzie potwierdzał jej rzeczywiste zawarcie. Zanim więc spotkasz się z potencjalnym kupującym / sprzedającym motocykl - pobierz i wydrukuj umowę w dwóch egzemplarzach (po jednym egzemplarzu dla Ciebie i drugiej strony transakcji).
Wiosna w pełni, a motocykliści coraz mocniej zacierają ręce. Letnia aura sprzyja wycieczkom jednośladami na dłuższe i krótsze trasy. Niestety, coraz większa ilość maszyn pada łupem złodziei. Jak donosi Komenda Główna Policji w 2021 roku aż 1380 pojazdów zostało skradzionych.
Samochody zabytkowe są nie tylko pięknymi pojazdami, ale mają też swoją unikalną historię i wartość kulturową. Oprócz oryginalnego wyglądu posiadają jeszcze jedną zaletę – można się nimi poruszać po polskich drogach. Czy samochód zabytkowy trzeba ubezpieczyć? Czy pojazd zabytkowy wymaga takiego samego ubezpieczenia OC jak każde inne auto? Czy można liczyć na ulgi? W tym artykule odpowiemy na te pytania.
Z końcem roku 2018, PZU zapowiedziało koniec ze zniżkami na OC dla posiadaczy karty PZM i samochodu co najmniej 25-letniego. Do tej pory jego właściciele mogli skorzystać z nawet 70 procentowej zniżki na OC. Teraz jednak warunki się zmieniły i aby skorzystać z preferencyjnego OC trzeba mieć żółte tablice rejestracyjne.
Aż 1,3 mln złotych - tyle musi zwrócić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu motocyklista, który spowodował wypadek jadąc bez prawa jazdy. Dlaczego płaci z własnej kieszeni? Powodem jest tzw. regres ubezpieczeniowy.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.