Zagubiony bagaż? Czy należy Ci się odszkodowanie od linii lotniczych?

Aktualizacja:
zagubiony-bagaz-na-lotnisku

Wysiadasz z samolotu i kierujesz swoje kroki po bagaż. Czekasz. W końcu wypatrujesz walizkę. Jest pęknięta i uboższa o jedno kółko. Zapewniamy jednak, że jest to wersja bardziej optymistyczna. Ta mniej zakłada taki obrazek: wysiadasz z samolotu i kierujesz kroki po bagaż. Czekasz. Z taśmy znikają kolejne bagaże, a Twojego brak. Czy należy Ci się odszkodowanie od linii lotniczych za zagubiony bagaż?

Zniszczony czy zagubiony bagaż? Którą opcję wybierasz? Oczywiście, nikt nie chciałby, żeby to jego spotkało. Zniszczona walizka nadająca się tylko do wyrzucenia nie jest dobrą informacją na sam początek wyjazdu. Jak odzyskać zagubiony bagaż? Niestety, często takiej możliwości nie ma, ale… Choć pocieszenie może i marne, nie trać pogody ducha, bo w takiej sytuacji należy Ci się odszkodowanie lotnicze. Takie same prawa masz jako turysta podróżujący liniami lotniczymi, które zagubiły bagaż. Jak walczyć o odszkodowanie od linii lotniczych i w jaki sposób dochodzić swoich praw?

W roli głównej Twój bagaż, bohaterem – linie lotnicze

Załóżmy trzy różne sytuacje: przewoźnik zawieruszył walizkę, dostarczy ją z opóźnieniem, albo uszkodził. W każdym z tym przypadków masz pełne prawo do ubiegania się o odszkodowanie za zagubiony bagaż. Nie ma tutaj znaczenia, czy podróżujesz samolotem rejsowym, czy czarterem. Prawa masz takie same! Odpowiedzialność ta jest po stronie przewoźnika na mocy Konwencji Montrealskiej z 1999 r.

Musisz zrobić tylko jedną rzecz – złożyć reklamację. Jak to zrobić?

Najpierw zgłoszenie, później reklamacja

Jeśli zauważysz, że Twój bagaż jest zniszczony lub nie doleciał wcale, powinieneś zgłosić się do punktu informacyjnego na lotnisku – najlepiej do Biura Bagażu Zagubionego, które zazwyczaj znajduje się w hali przylotów. Pamiętaj, aby zabrać rzeczy potwierdzające Twój przylot tj. odcinek karty pokładowej, dowód tożsamości, potwierdzenie nadania bagażu.

Następnie obsługa poprosi Cię o wypełnienie PIR, czyli protokołu nieprawidłowości bagażowej. Pamiętaj, aby zachować jego kopię, ponieważ będzie ona niezbędna do złożenia reklamacji. Warto wiedzieć, że pracownik punktu na lotnisku przyjmuje jedynie zgłoszenie, a później to w Twojej gestii leży dopełnienie formalności i zgłoszenie właściwej reklamacji. Ważne jest zachowanie terminów. W świetle przepisów obowiązują Cię następujące terminy:

  • W przypadku zniszczenia bagażu – 7 dni,
  • W przypadku opóźnienia bagażu – 21 dni,
  • W przypadku zaginionego bagażu – 2 lata.

Reklamacja zagubionego lub uszkodzonego bagażu

Pamiętaj, że wypełnienie PIR nie oznacza złożenia reklamacji. W każdym z trzech przypadków musisz ją napisać osobiście w terminie podanym powyżej. Należy przedłożyć ją pisemnie – na wskazany adres mailowy, listownie bądź za pomocą formularza reklamacyjnego ze strony przewoźnika.

Co powinno znaleźć się w reklamacji? Pamiętaj, aby podać wszystkie szczegóły i dokładnie opisać sytuację. Nie zapomnij także dodać załączników w postaci:

  • szczegóły dotyczące lotu,
  • raport PIR (kopię),
  • kwit bagażowy (kopię),
  • paragony za rzeczy znajdujące się w walizce i za samą walizkę (kopie),
  • wysokość roszczeń, formę rekompensaty oraz swoje dane rachunku bankowego – w tym także kod IBAN.

Odszkodowanie za zagubiony bagaż: ile możesz odzyskać?

W piśmie reklamacyjnym należy oszacować wartość zniszczonego bagażu. Czasem warto jednak zachować zniszczoną walizkę, ponieważ może zdarzyć się, że przewoźnik przyśle swojego rzeczoznawcę, aby samodzielnie wycenił szkodę. Później masz szansę na otrzymanie odszkodowania zbliżonego do zadeklarowanej wartości lub też otrzymanie nowej walizki.

Jeżeli bagaż zaginie, będziesz musiał oszacować wartość zaginionych przedmiotów. Starając się o odszkodowanie za zagubiony bagaż, nie opłaca się jednak jej zawyżanie, ponieważ może się zdarzyć, że linia lotnicza poprosi Cię o udowodnienie zadeklarowaną wartość, np. przedkładając rachunki. Jeśli nie będziesz w stanie tego zrobić, szkoda może zostać wyceniona na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu.

Maksymalna kwota odszkodowania za zniszczony, zagubiony i uszkodzony bagaż jest regulowana przez Konwencję Montrealską i wynosi w przybliżeniu około 1288 SDR, co daje ok. 8114 zł (na podstawie kursu obowiązującego w lipcu 2022). Tutaj warto też pamiętać, że przewoźnik nie bierze odpowiedzialności za przewożenie w bagażu cennych rzeczy, np. biżuterii, laptopów, itp.

W przypadku zaginionego bagażu, którego wartości nie jesteś w stanie udowodnić, linie lotnicze często oferują rozliczone wg. wagi bagażu tj. za każdy kilogram 22 SDK.

Co jeśli zawartość mojej walizki jest więcej warta?

O tym warto pomyśleć wcześniej. Jeśli wiesz, że będziesz zabierać ze sobą rzeczy o wysokiej wartości, przed nadaniem bagażu warto zgłosić i spisać specjalną deklarację interesu w dostawie. Może ona wymagać dopłaty z tego tytułu, choć nie musi. W piśmie określona jest wartość walizki. W przypadku zagubienia bagażu przewoźnik zobligowany jest do zwrotu kwoty zdeklarowanej.

Jeżeli Twoje poprzednie wakacje popsuł np. zaginiony bagaż, sprawdź nasze porady, jak uniknąć niechcianych sytuacji:

Opóźniony bagaż: masz prawo do dziennej diety

W przypadku opóźnienia bagażu masz prawo do dziennej diety na zakup artykułów pierwszej potrzeby. W tym celu będziesz musiał złożyć u przewoźnika specjalny wniosek. Możesz także zakupić potrzebne rzeczy na własną rękę, a później domagać się zwrotu kosztów. Pamiętaj jednak, że te będą wypłacone jednie na podstawie paragonów.

Ubezpieczenie bagażu – czy warto?

Jak widzisz, ilość formalności związana z uzyskaniem odszkodowania za zagubiony bagaż jest duża. Co możesz zrobić w takiej sytuacji, aby uprościć ten proces i zabezpieczyć się przed ewentualnymi stratami? Dobrym pomysłem jest odpowiednie ubezpieczenie turystyczne. Wiele z nich oferuje także ubezpieczenie bagażu. Czy warto? Na pewno pomoże to uniknąć dodatkowego stresu oraz zmniejszy straty w przypadku zagubionej walizki.

Sprawdź, ile kosztuje polisa na Twoje wakacje!

Odwołany lub opóźniony lot? Masz prawo do odszkodowania!

Podsumowanie

  1. Linie lotnicze ponoszą pełną odpowiedzialność za uszkodzenie, zniszczenie lub zagubienie bagażu podczas transportu. W każdym z tych przypadków należy Ci się odszkodowanie lotnicze.
  2. W przypadku problemów z bagażem, na lotnisku należy wypełnić PIR, czyli protokół nieprawidłowości bagażowej. Pamiętaj jednak, że pracownik punktu informacyjnego przyjmuje jedynie zgłoszenie, później musisz złożyć właściwą reklamację.
  3. Maksymalna kwota odszkodowania za zagubiony bagaż jest regulowana przez Konwencję Montrealską i wynosi 1288 SDR.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

(Brak ocen)
Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments