O obowiązku posiadania polisy OC większości kierowcom nie trzeba przypominać – tak by mogło się wydawać. Większość z nas pamięta, aby regularnie opłacać składki. Kara za brak ubezpieczenia auta w 2022 roku sięgała nawet 9030 zł i będzie rosnąć! Już od stycznia 2023 roku będzie to nawet 10800 zł dla właścicieli ciężarówek. Sprawdź, jak zmienią się przepisy!
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) dla właścicieli samochodów i motocykli w Polsce jest obowiązkowe. Coraz więcej kierowców stosuje się do tego przepisu, a odsetek osób odwlekających zapłatę spada. Jak wynika z danych udostępnionych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), w I półroczu 2022 roku w bazie znalazło się aż 27,3 mln ważnych polis ubezpieczeniowych OC. Czy bierze się to z rosnących kar, czy z rosnącej świadomości polskich kierowców? Z pewnością nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.
Niewątpliwie należy pamiętać, że kara za brak ubezpieczenia auta od 1 stycznia 2023 roku znowu wzrośnie, a zapominalscy zapłacą jeszcze więcej. W Punkcie cyklicznie przypominamy naszym kierowcom o potrzebie opłacenia składki polisy OC. Jej brak wiąże się przede wszystkim z olbrzymią odpowiedzialnością finansową, jaka spada na kierowcę. Warto pamiętać, że bez ochrony narażasz się nie tylko na konsekwencje w postaci opłaty do UFG, ale także poniesiesz koszty związane z wyrządzonymi uszkodzeniami.
Jak podkreśla UFG, w zaledwie 6 miesięcy, właściciele pojazdów zgłosili aż 873 000 szkód, w tym aż 486 000 z tytułu OC. Te liczby doskonale obrazują częstotliwość występowanie zdarzeń i wypadków na naszych drogach. W przypadku braku ubezpieczenia auta musisz liczyć się nie tylko z obciążeniem finansowym wynikającym z naprawy pojazdu poszkodowanego, ale i odszkodowaniem. Rekordzista musiał zapłacić 1 600 000 zł! Dla porównania średnia cena OC wg. rankingu Punkty wyniosła w drugim kwartale 2022 roku zaledwie 538 zł.
Nie chcesz ryzykować? Sprawdź, ile kosztuje najtańsze ubezpieczenie dla Ciebie.
Czytaj także: Ubezpieczenie samochodu dzień po rejestracji
Jaka kara za brak ubezpieczenia auta zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku?
Zacznijmy od najważniejszego, czyli jak zmienią się opłaty dla zapominalskich właścicieli pojazdów? Przypominamy, że jej wielkość różni się w zależności od rodzaju maszyny, z której korzystasz. Kierowcom motocykli od Nowego Roku grozi od 232,67 zł do 1 163,33 zł. Do najliczniejszej grupy należą właściciele samochodów osobowych. Kara za brak ubezpieczenia auta od 1 stycznia 2023 roku wynosić będzie od 1 396 zł do nawet 6 980 zł. Najwięcej jednak zapłacić będą musieli kierowcy pojazdów ciężarowych, ciągników i autobusów. W tym wypadku kary zaczynają się na 2 094 zł, a kończą na 10 470 zł.
Czytaj także: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG)
Dlaczego minimalna kara za brak ubezpieczenia auta wzrasta?
Wielu kierowców może zastanawiać się, skąd biorą się cykliczne podwyżki opłat pobieranych przez UFG. Jest to jasno uwarunkowane przez zapisy w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Wynika z niej jasno, że nakładane kary, które w świetle obowiązujących przepisów nazywane są opłatami, uzależnione są od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wraz z jego wzrostem, UFG podnosi także należną kwotę w przypadku braku polisy OC.
Kiedy grozi mi dodatkowa opłata od UFG?
Zawsze, gdy Twoje auto jest nieubezpieczone i nie podlega jednemu z wyjątkowych sytuacji. Należy pamiętać, że jako kierowca jesteś zobligowany do posiadania ciągłości ubezpieczeniowej. Nie możesz mieć luki pomiędzy jedną polisą a drugą. Każda taka przerwa wiąże się z możliwością wykrycia i nałożenia opłaty. Warto pamiętać, że UFG wykorzystuje system o nazwie Wirtualny Policjant, który pomaga dokonywać szybkiej weryfikacji.
Więcej na temat opłat przeczytasz w artykule: Kara za brak OC w 2022 roku ⚠️ Zapłacisz nawet 9030 zł!
Oblicz samodzielnie wysokość opłaty za brak ubezpieczenia samochodu
Możesz samodzielnie wyliczyć, ile kosztować będzie Cię brak aktywnej polisy. To bardzo proste: osoby posiadające samochód osobowy, muszą pamiętać, że wyliczana suma jest dwukrotnością minimalnego wynagrodzenia – w 2023 roku będzie ono wynosić 3490 zł, co daje 2 x 3490 zł. Właścicieli ciągników, autobusów i samochodów ciężarowych obowiązuje trzykrotność tej sumy, a dla pozostałych pojazdów (np. motocykli, trójkołowców czy quadów) wynosi ona 1/3 wysokości minimalnego wynagrodzenia.
Należy pamiętać, że długość przerwy ma także znaczenie przy wyliczaniu kwoty do zapłaty. Co mówią na ten temat przepisy?
- 20% opłaty uzależnionej od rodzaju pojazdu, w przypadku gdy okres nie przekracza 3 dni.
- 50% opłaty uzależnionej od rodzaju pojazdu, w przypadku gdy okres nie przekracza 14 dni.
- 100% opłaty uzależnionej od rodzaju pojazdu, w przypadku gdy okres przekracza 14 dni.
Kierowcy aut mogą zapłacić nie 6980 zł, a nawet 7200 zł w 2023 roku!
To jednak nie koniec! Kary mogą wzrosnąć w trakcie roku i będzie to zgodne z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych. Jak wspominaliśmy, wysokość kary za brak ubezpieczenia auta uzależniona jest od minimalnej wysokości wynagrodzenia, które w 2023 roku ma zostać podniesione dwukrotnie! Pierwsza podwyżka obowiązywać będzie od 1 stycznia i wyniesie 3490 zł. Kolejnej możemy spodziewać się 1 lipca 2023 roku do kwoty 3600 zł. To sprawia, że najwyższa opłata dla właścicieli pojazdów ciężarowych i autobusów w przypadku braku polisy dłużej niż 14 dni wyniesie aż 10 800 zł!
Nie ryzykuj, przedłuż polisę już dziś!
Podsumowanie
- Od 1 stycznia 2023 roku wzroście kara za brak ubezpieczenia auta (OC).
- Maksymalna wysokość kary dla pojazdów osobowych wynosić będzie 6980 zł. W przypadku samochodów ciężarowych będzie ona równa 10470 zł, a motocykli i pozostałych pojazdów 1047 zł.
- Wysokość opłaty nakładanej przez UFG uzależniona jest od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- Minimalne wynagrodzenie w 2023 roku wzrośnie dwukrotnie – do 3490 zł, a następnie od 1 lipca 2023 roku do 3600 zł.
- W razie braku polisy OC sprawca musi pokryć wszystkie koszty, zarówno naprawy, jak i odszkodowania z własnej kieszeni.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Powiązane artykuły
We wszystkich krajach Europy właściciel pojazdu mechanicznego jest zobowiązany do posiadania ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej (OC). Za brak obowiązkowego ubezpieczenia – tak w Polsce jak i za granicą grozi kara. Jaka jest to kara? Sprawdzamy!
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował miniony rok i podał zatrważające wręcz dane. Nieubezpieczeni sprawcy wypadków i kolizji drogowych kosztowali pozostałych kierowców… ponad 170 mln złotych! UFG wypłaca odszkodowania osobom poszkodowanym w wypadkach, jeśli sprawca nie posiadał ubezpieczenia OC.
Uwaga na kierowców bez ważnej polisy OC. Gdzie najwięcej kierowców bez OC? Oto lista województw, w których ryzyko stłuczki z pojazdem bez OC jest aż o 1,5 razy wyższe niż gdzie indziej.
Ponad 250 tysięcy pojazdów jeździ po polskich drogach bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Dla właściciela samochodu brak OC może być sposobem na oszczędności. Zdaniem ekspertów ubezpieczeniowych to bardziej przejaw głupoty. Spowodowanie wypadku może skończyć się koniecznością zwrotu odszkodowania. Czasem są one milionowe.
Ciągłość ubezpieczenia OC to nie żadne widzimisię, a konieczność. Z ciągłością ubezpieczenia jest trochę tak, jak z samym obowiązkiem jego posiadania. Za brak ciągłości OC grożą wysokie kary. Dlatego też warto wiedzieć kiedy następuje automatyczne przedłużenie OC, a kiedy sami musimy dopilnować terminów. Co tak naprawdę grozi za przerwę w ubezpieczeniu? Wyjaśniamy!
Zdarzyło Ci się przekroczyć dopuszczalną prędkość lub jechać bez zapiętych pasów bezpieczeństwa? Są to przewinienia drogowe zagrożone mandatami. Jak prezentuje się taryfikator mandatów w 2021 roku? Postanowiliśmy to sprawdzić. Prezentujemy również, jakie nowe mandaty pojawiły się w bieżącym roku.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.