Jazda na rezerwie - sprawdź czy to dobry pomysł!

Aktualizacja:
jazda na rezerwie

Istnieją dwa rodzaje kierowców. Jedni, gdy wskaźnik poziomu paliwa wskazuje mniej niż połowę baku, wpadają w panikę i muszą zatankować. Drudzy z kolei, nawet gdy zaczyna świecić rezerwa, twierdzą, że spokojnie można jeszcze przejechać kilkadziesiąt kilometrów. Kto ma rację? Czy faktycznie jazda na rezerwie to taki doskonały pomysł? Warto się zastanowić, czyje nawyki są lepsze dla naszego auta.

Mniej niż zero – czy słusznie? Jak jest z tą jazdą na rezerwie?

Nadchodzi taki moment, że tradycyjny zegar, a w nowych autach komputer, pokazują nam brak paliwa. Jednak wtedy kierowcy wykorzystują sytuację, że na świecącej się rezerwie lub przy komunikacie „zasięg 0” nadal można przejechać pewien odcinek. Wiele modeli samochodów potrafi jeszcze sporo z siebie dać – przejadą średnio 50 – 60 km. Brak paliwa w baku u części z nas to kwestia przypadku. Zabrakło czasu, by zatankować albo jedziemy w trasę, na której nie ma stacji. Tymczasem niektórzy kierowcy po prostu lubią, kiedy ich auto „pije” do dna. Niestety wygoda rzadkiego tankowania nie idzie w parze z innymi zaletami. A to dlatego, że jazda na głębokiej rezerwie, zwłaszcza zimą, jest bardzo ryzykowna dla naszego auta.

Czytaj także: Rezerwy techniczno – ubezpieczeniowe

Jazda na rezerwie. Co może pójść źle?

Idealnym rozwiązaniem dla każdego posiadacza auta, któremu zależy na dobrej formie pojazdu, jest dbanie, by w baku było nie mniej niż jedna czwarta paliwa. Przede wszystkim zima okazuje się pod tym względem wymagająca. Jeśli nie przestrzegamy tej prostej zasady, auto nie tylko może się po prostu zatrzymać w trasie. Przy notorycznej jeździe na rezerwie możemy zepsuć silnik lub poszczególne elementy samochodu. Dlatego absolutnie nie warto narażać swojego auta na problemy. Oto najważniejsze powody.

Czytaj także: Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź, co robić w takiej sytuacji!

Jakie części wymienić po zakupie używanego samochodu?

Jazda na rezerwie. Po pierwsze – pompa paliwowa

Pompa paliwowa w samochodach jest smarowana i chłodzona paliwem. Czyli do jej sprawnej pracy potrzebny jest odpowiedni poziom paliwa. Jeśli ten warunek nie zostanie spełniony, mogą się pojawić problemy. Przede wszystkim na łukach lub podczas hamowania pompa niepotrzebnie zasysa powietrze i na moment traci smarowanie. Nie znaczy to, że od razu samochód odmówi współpracy, ale z czasem może dojść do zatarcia pompy, czyli awarii silnika. Najbardziej narażeni są na takie nieprzyjemności właściciele aut na gaz, którzy tankują tylko tyle benzyny, by zapalić samochód. A problemy ze smarowaniem pompy są znacznie groźniejsze zimą, bo zimnego silnika nie da się zapalić na gazie.

Czytaj także: 7 fatalnych nawyków, które niszczą każde auto! UWAŻAJ!

Jazda na rezerwie. Po drugie – woda w zbiorniku paliwa

Jeśli w baku nie ma paliwa, to wcale nie oznacza, że jest on pusty. Znajduje się w nim przecież powietrze. Ale nie dość, że na nim nie pojedziemy, to jeszcze może ono szkodzić, bo zawiera parę wodną. Przy zmianach temperatury para wodna potrafi się skroplić na ściankach pustego baku i nagle pojawia się w paliwie woda. W zimie stanowi to poważny problem, ponieważ woda zamarznie. Nawet odrobina lodu jest bardzo niebezpieczna, bo blokuje układ paliwowy. Poza tym woda w metalowym zbiorniku sprawia, że bezlitośnie dobiera się do niego rdza. A to prowadzi do kolejnej katastrofy. Drobinki rdzy w układzie paliwa potrafią zablokować filtr paliwa, wtryskiwacze lub dysze gaźnika – w zależności od modelu.

Czytaj także: Kradzież paliwa z samochodu – jak jej uniknąć?

Jazda na rezerwie. Po trzecie – wzrost temperatury

Samochody często jeżdżące na rezerwie są narażone na jeszcze jedno niebezpieczeństwo. Istnieje bowiem taka zależność, że im mniej paliwa w baku, tym bardziej się ono nagrzewa w procesie spalania. Część podgrzanego temperaturą silnika i pompy paliwa wraca z powrotem do baku i im mniej mamy zatankowane, tym szybciej reszta się nagrzewa. Wtedy mogą pojawić się problemy z pracą silnika. Niekiedy trudno nawet zdiagnozować, o co chodzi, bo najprostsze wytłumaczenie nie przychodzi do głowy.

Czytaj także: Mapa jakości paliw – gdzie sprzedają chrzczone paliwo?

Jazda na rezerwie. Oporne diesle

Zwłaszcza diesle są bardzo wrażliwe na jazdę na oparach. Nowoczesne modele na ewentualność pracy przy prawie pustym baku mają specjalny sterownik, który reaguje na podgrzanie oleju i zmienia parametry wtrysku. Jeśli jednak zapowietrzymy układ wtryskowy w starszym modelu, bardzo trudno odpalić diesla po takiej awarii. Nie uda się tego zrobić bez narzędzi i pomocy specjalisty. Ostatnio pojawiają się już takie modele, w których elektronika zmusza kierowcę do uzupełnienia paliwa, by chronić układ wtryskowy przed awarią. Jednak nie każdego z nas pilnuje samochodowy komputer. Dlatego sami powinniśmy zadbać o optymalne dla naszego auta uzupełnianie paliwa.

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  1. Częsta jazda na rezerwie jest bardzo szkodliwa dla naszego samochodu i może skończyć się awarią.
  2. Szczególnie zima nie sprzyja małej ilości paliwa w baku.
  3. Jazda na oparach negatywnie wpływa na układ paliwowy samochodu.
  4. Diesle są szczególnie podatne na problemy spowodowane jazdą na rezerwie.
  5. Należy dbać o prawidłowe tankowanie samochodu.

Weryfikacja merytoryczna: Piotr Jarzynka
Ekspert ds. ubezpieczeń

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

samochód z silnikiem Diesla
2024.09.02
Samochód z silnikiem Diesla: 10 błędów, których nie powinieneś popełniać

Mimo ostatnich oskarżeń o zanieczyszczanie powietrza w miastach, samochody zasilane olejem napędowym nadal zapewniają połączenie wysokich osiągów z niskim zużyciem paliwa, dlatego cieszą się w Polsce zasłużoną popularnością. Niestety, wciąż wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo jeździć dieslem. Podpowiadamy, jak ustrzec się 10 podstawowych błędów, aby samochód z silnikiem Diesla służył Ci jak najdłużej.

Czytaj więcej
2025.01.02
Coraz mniejsze silniki, czyli downsizing – rewolucja czy problem?

Kiedyś większy silnik oznaczał większą moc, prestiż i niezawodność. Dziś, w erze ekologii i rosnących cen paliw, producenci samochodów stawiają na downsizing – zmniejszanie pojemności silników przy jednoczesnym zachowaniu ich osiągów. Brzmi jak idealne rozwiązanie? Nie dla wszystkich. Dla jednych to technologiczna rewolucja, która łączy oszczędność z efektywnością, dla innych – problem, który zwiększa ryzyko awarii.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Rodzaj paliwa – jaki ma wpływ na cenę OC?

Aby wyliczyć wysokość składki ubezpieczenia, firmy ubezpieczeniowe biorą pod uwagę różne czynniki. Jednym z nich jest rodzaj paliwa. W jaki sposób rodzaj paliwa wpływa na wysokość składki ubezpieczenia? Kto płaci najmniej za ubezpieczenie? Sprawdziliśmy różnice w cenie polis dla pojazdów napędzanych różnymi paliwami.

Czytaj więcej
2024.08.30  •  Samochód
Ile pali auto i jak oblicza się średnie zużycie paliwa?

Zużycie paliwa to jedno z podstawowych kryteriów branych pod uwagę w kontekście oceny samochodu. Wysoka średnia przekłada się na większe wydatki podczas tankowania. W jaki sposób sprawdzić wyniki przeciętnego spalania pojazdu? Obliczenie średniego zużycia paliwa jest precyzyjne i pozwala zweryfikować np. deklaracje producentów z realnymi osiągami.

Czytaj więcej
2023.12.06  •  Samochód
Ekonomiczna jazda samochodem – jak jeździć oszczędnie?

Ekonomiczna jazda samochodem pozwala na zmniejszenie spalania paliwa, dzięki czemu możemy nieco zaoszczędzić. Taki styl jazdy pozytywnie wpływa też na samo auto, ponieważ przyczynia się do zmniejszenia zużywania poszczególnych części, np. klocków i tarcz hamulcowych. Jak powinna wyglądać ekonomiczna jazda samochodem? Oto wskazówki, które sprawią, że trasa nie będzie oznaczała horrendalnego zużycia paliwa.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2025.01.27  •  Samochód
Najtańsze OC w styczniu 2025 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej