Okresowe badania lekarskie są niezbędne w każdej profesji. Każda grupa zawodowa musi poddać się specyficznym badaniom. Dziś sprawdzimy, na czym polegają badania dla zawodowych kierowców!
Kiedy staramy się o prawo jazdy po raz pierwszy, musimy poddać się badaniom lekarskim. Co obejmują takie badania? Przede wszystkim należy udać się do okulisty, który potwierdzi, że widzimy na tyle dobrze, żeby kierować pojazdem. Jeśli prawo jazdy zostało wydane bezterminowo, nie musimy regularnie odwiedzać okulisty, aby odnawiać nasze uprawnienia. Wystarczy kontrola wzroku gdy zauważymy, że widzimy gorzej.
Czytaj także: Prawo jazdy zawodowe
Badania dla zawodowych kierowców: co obejmują?
Inaczej jest w przypadku zawodowych kierowców, zajmujących się transportem ludzi i towarów. Informacje dotyczące kryteriów zdrowotnych, które musi spełniać kierowca, są określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 roku w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
W wyniku badania lekarskiego uprawniony lekarz stwierdza u kierowcy istnienie lub brak chorób:
- narządu wzroku;
- narządu słuchu i równowagi;
- układu sercowo-naczyniowego;
- narządu ruchu;
- układu nerwowego;
- zaburzeń psychicznych;
- cukrzycy, przy uwzględnieniu wyników badania poziomu cukru we krwi;
- niewydolności nerek;
- objawów wskazujących na uzależnienie od alkoholu lub jego nadużywanie;
- objawów wskazujących na uzależnienie od środków o działaniu podobnym do alkoholu lub ich nadużywanie;
- przyjmowania leków, mogących mieć wpływ na zdolność do prowadzenia pojazdu;
- innych poważnych zaburzeń stanu zdrowia istotnych dla oceny zdolności do prowadzenia pojazdu.
Zawodowi kierowcy mają obowiązek okresowego przechodzenia badań lekarskich raz na pięć lat, jeśli nie ukończyli 60 roku życia. Kierowcy zawodowi powyżej sześćdziesiątki muszą być badani co dwa i pół roku.
Pierwszym badaniom kandydat na zawodowego kierowcę poddaje się, oczywiście, zanim uzyska uprawnienia do profesji. Może je przeprowadzić lekarz medycyny transportu lub medycyny pracy, posiadający m.in. 5-letni staż lekarski oraz wpis do ewidencji uprawnionych lekarzy prowadzonej przez marszałka danego województwa.
Czytaj także: Trzeźwy kierowca a zatrzymanie prawa jazdy
Zakres badań dla zawodowych kierowców
Obowiązkowe badania lekarskie dla kierowców zawodowych dzieli się na dwie kategorie: wstępne oraz okresowe. Wstępne przeprowadza się u progu kariery zawodowej, okresowe – co pięć lat.
Kandydat na zawodowego kierowcę musi poddać się następującym badaniom wstępnym:
- Ogólne – lekarz ocenia ogólny stan zdrowia kandydata na kierowcę;
- Okulistyczne – okulista ocenia sprawność wzrokową;
- Neurologiczne – ocenie podlega koordynacja ruchowa kandydata do zawodu kierowcy;
- Laryngologiczne – laryngolog ocenia słuch kandydata na kierowcę;
- Badania pomocnicze – badania specjalistyczne, w ich zakres wchodzi m.in. badanie audiometryczne tonalne, badanie widzenia zmierzchowego, poziom glukozy, EKG i inne badania laboratoryjne.
Zawodowy kierowca co pięć lat poddaje się okresowym badaniom lekarskim (co dwa i pół roku po ukończeniu 60. roku życia). Należą do nich:
- Badania ogólne
- Okulistyczne
- Laryngologiczne
- W zależności od wskazań badania neurologiczne
- Badania pomocnicze
- Badania psychologiczne.
Kierowcy zawodowi zobowiązani są do przechodzenia w ramach badań okresowych badań psychologicznych. Ich celem jest m.in. ustalenie, jak kierowca będzie się zachowywał w sytuacjach stresowych.
Czytaj także: Badania prenatalne w ciąży
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Powiązane artykuły
Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.
Twój samochód jest jak żywy organizm. Zanim zostanie dopuszczony do ruchu, musi przejść gruntowne badania, dopóki mechanik nie poklepie go dobrotliwie po masce i nie wyśle w świat. Z upływem lat Twoje auto zacznie się starzeć, jego części nie będą już takie, jak kiedyś i nie ominą go regularne wizyty kontrolne. Okresowe badanie techniczne pojazdu ma przede wszystkim zagwarantować bezpieczeństwo na drodze.
Chcesz prowadzić aktywny tryb życia? Już uprawiasz jakiś sport? A może Twoje dziecko ma zamiar trenować? W każdym z tych wypadków potrzebujesz usług z zakresu medycyny sportowej. Sprawdzenie stanu zdrowia przed treningami, leczenie w razie kontuzji - to konieczność, którą uświadamia sobie coraz więcej osób. Zobacz, gdzie i jak zyskasz najlepszą pomoc.
Liczba aktywnych kierowców – seniorów rośnie. Żyjemy coraz dłużej i coraz częściej prowadzimy samochód aż do później starości. Takie zjawisko cieszy, ale każe też postawić pytanie o bezpieczeństwo. Czy kierowcy z pogarszającym się wzrokiem i słabszym refleksem nie są zagrożeniem dla samych siebie i innych uczestników drogi? Czy należy odbierać prawo jazdy, wprowadzić przymusowe badania dla seniorów?
Badanie techniczne często mylone jest z przeglądem samochodu. Tymczasem to pierwsze jest obowiązkowe, przeprowadzane w stacjach diagnostycznych, a jego pozytywny wynik jest niezbędny do tego, aby pojazd został dopuszczony do ruchu. Z danych TDT wynika, że w 2018 roku około 2 proc. pojazdów nie przeszło badań technicznych. Mało? Niekoniecznie. Oznacza to, że na naszym podwórku jest około 450 tys. niesprawnych aut.
Jako właściciel auta, motoroweru, ciągnika lub przyczepy, masz obowiązek regularnego poddawania posiadanego pojazdu badaniom technicznym. Dlatego też sprawdzamy, ile kosztuje przegląd samochodu w 2022 roku i co warto wiedzieć, przed udaniem się do stacji kontroli pojazdów.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.