Likwidacja szkody z problemami. Kiedy należy zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego?

Aktualizacja:
Likwidacja szkody z problemami. Kiedy należy zgłosić sprawę do Rzecznika Ubezpieczonych?

Skarga złożona Rzecznikowi Finansowemu powinna być ostatecznością. Niestety, dla wielu Polaków jest inaczej - zgłaszamy sprawy coraz częściej, niekoniecznie z konkretnych powodów. W 2014 roku do Rzecznika Ubezpieczonych (tak wcześniej nazywał się Rzecznik Finansowy) wpłynęło aż 15 429 skarg, z czego ostatecznie niecałe 30 proc. zostało rozpatrzone na korzyść klientów. Dlaczego tak mało?

Dlatego że aby rzecznik podjął się sprawy, musi zostać naruszone prawo lub interes ubezpieczonego. W 1 535 przypadkach tak nie było i rzecznik odmówił interwencji. Jak widzisz, poczucie krzywdy to zbyt mało, żeby skarga została uznana za zasadną – stracisz czas jeśli nie masz poważnych powodów, żeby sądzić, że likwidacja szkody nie przebiegła tak, jak powinna, że doszło do nieprawidłowości.

A kiedy może dojść do naruszenia prawa i jakie są najczęstsze problemy z uzyskaniem odszkodowania? Zacznę od powtórzenia mantry: wszystko sprowadza się do umowy. Pamiętaj, że musisz ją bardzo uważnie czytać, a zwłaszcza OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) – tam znajdziesz wszystkie informacje o warunkach Twojego ubezpieczenia.

Jeśli jednak dbasz o takie sprawy, dokładnie znasz wszystkie dane zawarte w tym dokumencie i wiesz, że doszło do naruszenia Twojego interesu, musisz interweniować. Najpierw jednak przeczytaj, z jakich powodów firmy ubezpieczeniowe najczęściej odmawiają wypłat odszkodowań – będziesz wiedział, co może Cię spotkać.

Najczęstszym problemem z likwidacją szkód jest wydłużanie terminu likwidacji, a w konsekwencji opóźnienie wypłaty odszkodowania, przyznanie go w kwocie niesatysfakcjonującej klienta lub odmowa wypłaty świadczenia. Zgodnie z art. 817 k.c. ubezpieczyciel jest zobowiązany wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od momentu zgłoszenia szkody. Jeśli nie dotrzymał tego terminu, doszło do naruszenia prawa i to nie tylko art.817 k.c, ale też art. 14 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych – możesz zatem śmiało dochodzić swoich praw w samej firmie ubezpieczeniowej (pisząc odwołanie) i Rzecznika Finansowego lub w sądzie.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Kolejnym problemem zgłaszanym przez klientów jest sposób likwidacji szkody przez nieuprawnione kwalifikowanie jej jako szkody całkowitej. Co to oznacza konkretnie? Ubezpieczyciele zaniżają wartość auta z czasu przed szkodą, a zawyżają wartość wraku pojazdu po szkodzie. W dodatku bardzo często nie udzielają pomocy w zbyciu wraku za ustaloną cenę.

Problematyczne jest również uzyskanie pełnej refundacji za wynajem samochodu zastępczego. Ubezpieczyciele często tłumaczą to tym, że osoby fizyczne nie muszą korzystać z samochodu, a zgadzają się na pełną rekompensatę jedynie w określonych przypadkach, np. dojazdu na leczenie czy dowozu dzieci do szkoły. Przygotuj zatem takie argumenty, dzięki którym udowodnisz, że auto jest Ci niezbędne do codziennego funkcjonowania. W 2015 roku weszły w życie wytyczne KNF, zgodnie z którymi ubezpieczyciel musi w każdym przypadku indywidualnie rozpatrzyć wniosek o zwrot kosztów pojazdu zastępczego.

Czytaj także: Samochód zastępczy z OC sprawcy – 4 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

Kolejną rzeczą jest prawo osoby poszkodowanej, czyli Twoje, do decydowania o wyborze części stosowanych do naprawy auta. Wydaje Ci się to oczywiste, ale dla ubezpieczyciela wcale takie nie jest. Tutaj problemem jest amortyzacja części – ubezpieczyciel obniży wysokość odszkodowania, jeśli użyłeś do naprawy oryginalnych lub nowych części. Wtedy padnie argument, że dostałbyś pełne odszkodowanie, gdybyś użył starych części. No cóż, brzmi absurdalnie, ale niestety to rzeczywistość.

Firmy ubezpieczeniowe często odmawiają także refundacji kosztów leczenia. Zwykle dotyczy to rekompensaty za dojazdy na leczenie lub rehabilitację, refundację sprzętu potrzebnego do prowadzenia rehabilitacji czy nawet zdrowszego odżywiania. Jeśli ubezpieczyciel zobowiązywał się do pokrycia tego typu kosztów, a później próbuje tego uniknąć, walcz o swoje prawa.

Czytaj także: Obrażenia w wypadku? Zdobądź odszkodowanie z OC sprawcy metodą trzech kroków

Jak widzisz, jest tego całkiem dużo, a to tylko najczęstsze przyczyny sporów klientów z firmami ubezpieczeniowymi. Tak naprawdę ubezpieczyciel będzie się starał wykorzystać każdą lukę w umowie i szukał podstaw do tego, aby nie wypłacić Ci pełnego odszkodowania bądź w ogóle odmówić wypłaty świadczenia.

Jeśli wiesz, że dopełniłeś swoich obowiązków, niczego nie zaniedbałeś i powinieneś otrzymać wyższą lub pełną rekompensatę, śmiało dochodź swoich praw. Pamiętaj, aby najpierw odwołać się do ubezpieczyciela, a dopiero jeśli ten sposób zawiedzie, złożyć skargę Rzecznikowi Finansowemu lub zgłosić sprawę do sądu. To powinna jednak być ostateczność – masz duże szanse wygrać taką sprawę tylko wtedy, gdy rzeczywiście zostało naruszone prawo lub Twój interes. Niestety, złość i rozczarowanie to zbyt mało, aby wygrać z ubezpieczycielem.

Podsumowanie

  • Zgłosiłeś szkodę komunikacyjną, a ubezpieczyciel nie rozpatrzył jej na Twoją korzyść. W tej sytuacji powinieneś pertraktować z towarzystwem ubezpieczeniowym, wykorzystując wszystkie pozasądowe drogi.
  • Jeśli  ubezpieczyciel nie przychylił się do Twoich argumentów, możesz złożyć skargę do Rzecznika Finansowego, który rozpatrzy ją, jeśli rzeczywiście naruszone zostało prawo lub Twój interes. Pamiętaj jednak, że poczucie krzywdy to za mało, żeby złożyć skargę - musi ona być dobrze uzasadniona.
  • Najczęstszym problemem związanym z likwidacją szkody jest nieterminowa realizacja odszkodowania bądź odmowa wypłaty świadczenia.
  • Zwykle kłopoty z uzyskaniem odszkodowania dotyczą OC, a konkretnie sposobu likwidacji szkody.
  • Do równie częstych problemów należy uzyskanie pełnej rekompensaty za wynajem pojazdu zastępczego, prawa klienta, czyli Ciebie do decydowania o wyborze części stosowanych do naprawy pojazdu lub zasadność stosowania przez ubezpieczycieli amortyzacji części.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
23 Comments
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
View all comments
Bartłomiej Roszkowski
Bartłomiej Roszkowski
8 lat temu

Ludzie po prostu nie wierzą że w sądzie lub polubownie z TU da się sprawę załatwić. Z każda nawet drobną sprawa lecą więc do Rzecznika.

Patryk Morawski
Patryk Morawski
8 lat temu

A ja się nie dziwię ludziom. Bardzo często klient jest zbywany, ubezpieczyciel unika kontaktu, wykorzystuje maksymalne terminy zawarte w umowie na załatwienie odpowiedzi. Stosuje też tricki, w których pod pretekstem niedostarczenia wszystkich dokumentów przez poszkodowanego odmawia dalszego postępowania, po czym TU wysyła pismo, w którym oznajmia, że upłynął maksymalny termin złożenia kompletnego wniosku i ewentualne odszkodowanie klientowi nie przysługuje….. 😉 Nie jest to wyimaginowana sytuacja, zdarzyło się to koledze mojego taty. Dodam, że była to duża szkoda (a więc wiązała się z wypłatą wysokiego odszkodowania). Takie zagrywki od strony ubezpieczyciela, choć poniżej pasa to możliwe do przewidzenia sytuacje. Gdybym wtedy wiedział o punkta.pl, dzięki któremu dowiedziałem się o istnieniu Rzecznika Ubezpieczonych mógłbym pomóc w sprawie. W każdym razie taka wiedza przyda się na przyszłość!

Wojciech Drapała
Wojciech Drapała
8 lat temu

Niestety interwencje RZU są często mało skuteczne (bo jego zalecenia nie są wiążące), a postępowanie prowadzone przez RZU trochę trwa…

Dagmara Deska
Dagmara Deska
8 lat temu

A czy ubezpieczyciel może zmniejszyć kwotę odszkodowania za samochód zastępczy, nawet, gdy jest on potrzebny do dostanie się np. na uczelnię, bo dojazd komunikacją/pociągami jest utrudniony?

Akademia punkta
Akademia punkta
8 lat temu
Reply to  Dagmara Deska

Jeśli odpowiednio uargumentujemy konieczność posiadania samochodu zastępczego, to auto przysługuje nam z OC sprawcy i jest to świadczenie niezależne od samego odszkodowania.

Więcej o tym, jak uzyskać samochód zastępczy, znajdzie Pani w artykule: https://punkta.pl/ubezpieczenia-komunikacyjne/samochod-zastepczy-oc/

Wojciech Drapała
Wojciech Drapała
8 lat temu
Reply to  Dagmara Deska

Od samej kwestii zasadności najmu należy odróżnić okres zasadnego najmu pojazdu. Generalnie najem przysługuje, jeżeli się wykaże jego potrzebę (np. tak jak wskazałaś, dojazd na uczelnię). Okres najmu zależy natomiast od czasu naprawy albo momentu otrzymania odszkodowania za szkodę całkowitą (nieopłacalność naprawy).

Monika
Monika
6 lat temu

A co w przypadku kiedy wskazany przez ubezpieczyciela rzeczoznawca po dwóch tygodniach (!) od zgłoszenia szkody odmawia sporządzenia oględzin zew. samochodu? Auto jest tylko draśnięte przez betonowy kloc i jest w pełni sprawny technicznie. Rzeczoznawca upiera się, że potrzebuje 7 dni na zajrzenie „do środka” i życzy sobie odstawienie go do „swojego” warsztatu.

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
6 lat temu
Reply to  Monika

Dzień dobry

Ubezpieczyciel ma 30 dni na likwidację szkody i w tym czasie powinien dokonać wszelkich działań związanych z oceną stanu faktycznego zdarzenia, powinien zweryfikować zasadność i wysokość roszczeń, w tym, dokonać oględzin. Po 30 dniach towarzystwo ubezpieczeniowe zobowiązane jest do zajęcia stanowiska w sprawie.

Pozdrawiam

Paulina
Paulina
5 lat temu

Ok, 1535 bezzasadnych skarg to tylko 10 %. To nie tłumaczy niskiej skutecznosci rzecznika. Z pozostałych 14tys. ZASADNYCH skarg tylko 1/3 ma pozytywne zakończenie? Dlaczego skuteczność rzecznika jest taka niska? Ma przecież możliwości karania instytucji…

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Paulina

Rzecznik może nałożyć karę jedynie w sytuacji, gdy podmiot rynku finansowego narusza obowiązki nałożone w art. 4 ust. 1, art. 6–10, art. 30 i art. 31 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

Ewa
Ewa
5 lat temu

Mamy auto ubezpieczone w axa w czerwcu kiedy mąż nocą wracał z pracy w bok drzwi uderzył w nie go dzik i auto wylądowało lekko w rowie była policja na miejscu sporządziła odpowiednie dokumenty ,mąż zgłosił szkodę telefoniczni co trwało długo bo około 1 i 20 minut czekał na połączenie,następnie powstała cisza ,nie mogliśmy się ani do nich już dodzwonić ,ani też na meile nie odpowiadali.w Lipcu mąż wysłał pismo poleconym i jak tylko otrzymali zadzwonił telefon i nawet rzeczoznawca pojawił się tego samego dnia i co i dalej cisza a mamy wrzesień, trwa wycena i zero kontaktu.Co w takiej sytuacji można zrobić kiedy ani na meile nie odpowiadają i dodzwonić się nie idzie?pisałam na stronie fb i skontaktowali się przez mesengera aby podać nr szkody i tel i że się skontaktują jednak dalej cisza.Dodam jeszcze że kiedy w lipcu zadzwonili okazało się że zgłoszenie w czerwcu nie zostało odnotowane i dopiero w lipcu dostaliśmy nr szkody.Odszkodowanie ma być wypłacone z ac i teraz zastanawiam się co dalej robić wysłać kolejne pismo listem poleconym i czekać , termin na wypłatę odszkodowania niby 30 dni od zawiadomienia ,który dawno już minął.

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka
5 lat temu
Reply to  Ewa

Co do zasady ubezpieczyciel na zajęcie stanowiska ma 30 dni. Termin ten, w uzasadnionych okolicznościach, może zostać przedłużony do 90 dni. W zaistniałej sytuacji proszę napisać reklamację do ubezpieczyciela, w której zwrócą Państwo uwagę na nieterminowe działania po jego stronie.

Halina
Halina
5 lat temu

Mam szkode w Pzu z OC sprawvy. Mija wlasnie miesiac i okszuje sie ze nie moga zalatwic protokolu z policji.
Mnie mowia ze policja nie przeslala protokolu. Dzwonilam na policje a oni miwia ze Pzu nie zwrocila sie z zapytaniem.
Moje dziurawr auto od miesiaca niszczeje na deszczu. Czy mam jakis prawa?

Grzegorz Bujański (punkta)
Grzegorz Bujański (punkta)
5 lat temu
Reply to  Halina

Witam. Z tego co Pani pisze wynika, że to Poczta Polska nie wywiązała się ze swoich obowiązków. Ciężko tu mówić o winie ubezpieczyciela. Proszę zadzwonić do PZU, przedstawić sytuację i poprosić, żeby wysłali ponownie prośbę o udostępnienie notatki policyjnej.

Paweł
Paweł
4 lat temu

Mam szkodę rzeczową kask motocyklowy, telefonicznie likwidator oświadczył, że kask podlega amortyzacji obniżył cenę o 70% kwitując na koniec że sprawa w sądzie nic nie da. Uległem zawarłem ugodę telefonicznie.Na forach piszą, że ubranie i buty podlegają amortyzacji, za kask muszą pokryć kwotę zakupu. Czy likwidator wprowadził mnie w błąd??

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Paweł

W takiej sytuacji może Pan wymagać od ubezpieczyciela rzetelnego wyliczenia odszkodowania za uszkodzone mienie wraz ze szczegółowym uzasadnieniem, dlaczego przedstawiono taka wartość, jak została wyliczona, i w jaki sposób została ona ustalona.

Basia
Basia
4 lat temu

dzień dobry,
30.05.2018 otrzymałam na email potwierdzenie przyjęcia szkody(jestem poszkodowanym) i ,że została zarejestrowana pod nr…. wysłałam do ubezpieczyciela sprawcy wypadku stosowne dokumenty i firma potwierdziła mi telefonicznie , że wszystkie wymagane dokumenty do nich wpłynęły. okazało się , ze dokumentów nie dosłał sprawca kolizji. Ubezpieczyciel twierdził , ze wysłał dokumenty a nawet monit ale sprawca twierdził , że ich nie dosłał. Po długich przepychankach ubezpieczyciel potwierdził , ze sprawca dosłał dokumenty. Jest 18.07.2018 a ja od 30.05 czekam nadal za wypłatą odszkodowania. Nie dostałam na piśmie zadnej informacji o przedłużeniu się wypłaty odszkodowania. Jedyne pismo jakie dostałam to krótko po wizycie rzeczoznawcy , ze nie jest to szkoda całkowita a wypłata odszkodowania będzie róznicą między wartością samochodu a szkodą. Kwoty też nie podano

Rafał Kalinowski
Rafał Kalinowski
4 lat temu
Reply to  Basia

Dzień dobry, w odpowiedzi na Pani wiadomość informuję, że maksymalny czas na likwidację szkody wynosi 90 dni. Brak odpowiedzi ze strony sprawcy nie powinien być przyczyną opóźnienia w likwidacji szkody. Jeśli ubezpieczyciel mimo kompletu dokumentów zwleka z wypłatą odszkodowania, to ma Pani prawo ubiegać się o ustawowe odsetki.

Ona
Ona
1 rok temu

Witam. Miałam kolizje, nie z mojej winny. Wysłałam wszystkie dokumenty. Szkoda przyjęta numer sprawy nadany. A trzy tygodnie później dostaje kolejny już inny numer sprawy na tą samą szkodę. Czy ubezpieczyciel ma prawo tak zrobić?

Konsultant Punkta
Konsultant Punkta
1 rok temu
Reply to  Ona

Dzień dobry,
Polecam skontaktować się bezpośrednio z Ubezpieczycielem w celu doprecyzowania tej sprawy.

riki117
riki117
1 rok temu

Witam. Miałem kolizję 02.07.2021. Udział brały 3 pojazdy osobowe. Policja, notatka, przyznanie się do winy sprawcy, wszystko jak należy. Sprawcą był kierowca samochodu na angielskich numerach i ubezpieczonym w AXA Insurance UK. Wypadek oczywiście w Polsce. 05.07.2021 składam wniosek do Uniqa(prowadzi szkodę jako korespondent). Po paru dniach oględziny w warsztacie blacharskim . Po paru dniach kosztorys i informacja szkoda całkowita. Chcę pojazd zastępczy, informują, że nie ma gwarancji ubezpieczenia. Przez następne 3 tyg brak kontaktu mimo moich prób. Na początku września Pani Po moim telefonie informuje że nie podałem konta do odszkodowania i że jest gwarancja na ubezpieczenie samochodu. Deklarację wysłałem już 23 lipca.Chcę auto zastępcze, nie mogę bo minęło 7 dni od daty potwierdzenia gwarancji?. Samochód rozbity sprzedałem osobiście czekam nadal na odszkodowanie . Brak jakiej kolwiek informacji.

Ola
Ola
1 rok temu

Dzień dobry, mam pytanie dot. zgłoszonej szkody z polisy OC. Ubezpieczyciel ma 30 dni na jej usunięcie. Szkoda została zgłoszona 30.07.2021 (chodzi o wymianę pękniętej szyby), a wymiana nastąpiła pod koniec września lub na początku października, czy z tego tytułu należy się jakieś zadośćuczynienie? Jeśli tak jak go dochodzić? Dodam, ze złożyłam reklamację u ubezpieczyciela, której oczywiście nie uznał.
pozdrawiam

Konsultant Punkta
Konsultant Punkta
1 rok temu
Reply to  Ola

Dzień dobry,
Wygląda, że sprawa o której Państwo piszą wymaga dłuższej analizy i niestety nie uda nam się jej rozwiązać w komentarzu.
Polecamy bezpośredni kontakt z firmą pomagającą w wywalczaniu odszkodowań.