Z końcem marca przyszłego roku wejdą w życie nowe wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego, które mają ukrócić proceder zaniżania odszkodowań z obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Cenę za rzetelną likwidację szkód zapłaci kierowca – specjaliści przewidują wzrost składek OC o 30-50%.
Wyborcza.biz szacuje, że przeciętny Polak na OC wydaje obecnie średnio 427 zł – jest to jedna z najniższych stawek w Europie (na łamach Akademii Punkta można zapoznać się z rankingiem cen OC z podziałem na miasta). Wdrożenie wytycznych KNF dotyczących likwidacji szkód wpłynie na wysokość wypłacanych odszkodowań, a w konsekwencji na podwyżkę składek. Jak mówi Wyborczej analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń Marcin Tarczyński, koszty wypłat wzrosną o 1,2 mld zł, nieuchronnie skutkując droższym OC. Wpływ wytycznych KNF na ceny będzie różny w zależności od polityki poszczególnych ubezpieczycieli, różnie przewiduje się także tempo zmian w stawkach OC. Tomasz Borowski – rzecznik prasowy Compensy zapowiada, że zakłady ubezpieczeń będą musiały brać pod uwagę podwyższone koszty likwidacji szkód przy ustalaniu nowych składek, ale nastąpi to nie wcześniej niż w drugim kwartale przyszłego roku. PZU natomiast przewiduje, że podwyżka cen dokona się stopniowo na przestrzeni trzech kolejnych lat.
Przepisy przyjęte jednogłośnie przez Komisję Nadzoru Finansowego ukrócą proceder zaniżania odszkodowań pod pretekstem wcześniejszego zużycia części auta, uwzględniania tańszych zamienników w kosztorysach, zaniżania wartości pojazdu oraz odmowy zapewnienia samochodu zastępczego na czas naprawy. Tym, którzy nie dostosują się do wytycznych nadzoru, grozi niższa ocena stabilności działania (BION) i choć dotychczas KNF nakładało grzywny głównie za opieszałość w likwidowaniu szkód, ubezpieczyciele obawiają się także wprowadzenia kar finansowych. Łukasz Dajnowicz z Komisji Nadzoru Finansowego informuje, że zakłady ubezpieczeń będą musiały przedstawić harmonogram wdrażania zmian, następnie poddane zostaną szczegółowym badaniom dotyczącym stosowania wytycznych na stan 1 kwietnia 2015 roku. Te towarzystwa, na które wpłynie najwięcej skarg konsumentów, będą musiały liczyć się z inspekcjami KNF.
Kierowcy staną w przyszłym roku w obliczu wyższych składek OC, ale także dostana do ręki kolejne narzędzie do walki z nieuczciwymi procederami ubezpieczycieli w procesie likwidacji szkód. Nadzór zmusi zakłady ubezpieczeń do wyliczania odszkodowań na podstawie dostępnych części, przy czym rzeczoznawca nie będzie mógł brać pod uwagę ich dotychczasowego zużycia. KNF nałoży na ubezpieczycieli także obowiązek rozpatrywania roszczeń o odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej auta oraz przyznania poszkodowanemu samochodu zastępczego.
Przyszły rok przyniesie duże zmiany zarówno dla kierowców, jak i ubezpieczycieli. Konieczność wzięcia pod uwagę wyższych kosztów likwidacji szkód oznacza dla branży koniec wojny cenowej, dla konsumentów – OC droższe nawet o 50%.
Foto: by Ken Teegardin [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/)], via Flickr
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Choć o bezpośredniej likwidacji szkód na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych szeptało się już od jakiegoś czasu, naprawdę głośno zrobiło się o niej z początkiem kwietnia 2014 roku za sprawą PZU. Czym jest bezpośrednia likwidacja szkód? Na czym polega? Kto na niej skorzysta a kto straci?
Likwidacja szkód komunikacyjnych z OC zmienia się, ale powoli i opornie - to wnioski po pierwszych miesiącach obowiązywania wytycznych KNF. Poszkodowani ciągle skarżą się na zaniżone odszkodowania. Dowiedz się, co Twój ubezpieczyciel powinien zrobić przy ustalaniu wysokości odszkodowania i jego wypłacie.
Placówki banków i agencje ubezpieczeniowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Idąc ulicą, prędzej będziesz miał okazję wziąć szybki kredyt lub wykupić polisę niż odświeżyć garderobę na lato. Nic więc dziwnego, że nad skomplikowanym, ale powszechnie dostępnym rynkiem finansowym musi być nadzór. W Polsce tę rolę pełni KNF. Czy ta instytucja może Ci jakoś pomóc w razie problemów z ubezpieczycielem?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.
Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.