Wraz z nadejściem wiosny, wielu kierowców zastanawia się, czy wymienić opony zimowe na letnie, czy może pozostawić „zimówki” na kołach przez cały rok? Choć w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany opon, warto dobrze przemyśleć tę kwestię. Jazda na oponach zimowych latem może okazać się nie tylko niebezpieczna, ale również kosztowna w dłuższej perspektywie.
Konstrukcja opon zimowych a letnich
Różnice w konstrukcji opon zimowych i letnich mają bezpośrednie przełożenie na zachowanie się ogumienia w określonych warunkach pogodowych.
Podstawową różnicą jest mieszanka gumy, z jakiej wykonane są oba typy opon. Opony zimowe charakteryzują się miększą i bardziej elastyczną mieszanką, która zachowuje optymalną przyczepność w niskich temperaturach. Z kolei opony letnie produkowane są z twardszej mieszanki, zachowującej sztywność w wysokich temperaturach. W obu przypadkach materiał powoduje, że auto ma lepszą przyczepność na drodze.
Kolejną istotną różnicą jest wzór bieżnika. Opony zimowe posiadają głębsze, węższe rowki oraz liczne lamele, które ułatwiają wgryzanie się kół w śnieg i lód. Opony letnie mają z kolei nieco płytsze, ale za to szersze kanały, które lepiej odprowadzają wodę i zmniejszają ryzyko poślizgu przy deszczowej pogodzie.
Różni się również wzmocnienie boczne opon. W zimówkach jest ono zaprojektowane tak, aby zapewniać optymalną stabilność na śliskiej nawierzchni, natomiast w oponach letnich kładzie się większy nacisk na wytrzymałość na wysokie prędkości.
Te różnice w konstrukcji sprawiają, że opony zimowe świetnie sprawdzają się w warunkach niskich temperatur i opadów śniegu, ale nie radzą sobie tak dobrze w ciepłe, letnie dni.
Jazda na zimowych oponach latem – konsekwencje
Użytkowanie opon zimowych poza okresem zimowym oznacza znaczne pogorszenie właściwości jezdnych auta, co wpływa zarówno na komfort jak i bezpieczeństwo. Miękka mieszanka gumy powoduje, że na suchej i ciepłej nawierzchni opony te tracą stabilność. Bieżnik łatwo się odkształca, co daje wrażenie pływania samochodu po jezdni. Ponadto, opony zimowe gorzej radzą sobie z odprowadzaniem wody, co obniża ich skuteczność hamowania i zmniejsza przyczepność na mokrej drodze.
Testy wykazały też, że na suchej nawierzchni droga hamowania z prędkości 100 km/h na oponach zimowych może być aż o 16 metrów dłuższa w porównaniu do opon letnich. To bardzo istotna różnica, która może zadecydować o bezpieczeństwie w sytuacji konieczności nagłego zatrzymania auta.
Jazda na zimowych oponach latem generuje wyższe opory toczenia, co przekłada się na większe zużycie paliwa. Ponadto konstrukcja zimówek powoduje, że są one głośniejsze podczas jazdy, co obniża komfort podróżowania. Na suchym i ciepłym asfalcie te opony zużywają się nawet 4 razy szybciej niż opony letnie. To oznacza, że komplet zimówek może wystarczyć zaledwie na 2 lata, podczas gdy opony letnie wytrzymują nawet 6-10 lat.
Przepisy dotyczące opon zimowych latem w Polsce i Europie
W Polsce nie ma prawnego obowiązku wymiany opon zimowych na letnie wraz z nadejściem wiosny. Jednak należy pamiętać, że ogumienie musi być w dobrym stanie, w przeciwnym razie grozi wysoki mandat! Głębokość bieżnika opon nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Specjaliści zalecają wymianę, gdy ta spadnie poniżej 4 mm, aby zachować odpowiednie parametry jezdne.
Jazda na oponach zimowych latem może stanowić podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania z polisy AC w przypadku kolizji.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w niektórych krajach Europy. Na przykład w Niemczech od 2010 roku jest obowiązek użytkowania opon zimowych w okresie od 1 grudnia do 1 kwietnia. Za brak dostosowania ogumienia do warunków pogodowych grożą mandaty. Również w Czechach obowiązuje taki przepis, z tym że tam okres ten trwa od 1 listopada do 31 marca.
Sprawdź, co oznacza brak zimowych opon dla ubezpieczyciela!
Opony całoroczne – kompromis między zimowymi a letnimi?
Wobec wad jazdy na oponach zimowych latem, wielu kierowców rozważa alternatywę w postaci opon całorocznych, które są kompromisem między dedykowanymi oponami zimowymi i letnimi.
Czym się charakteryzują opony wielosezonowe?
- Mieszanka gumową zapewnia przyczepność w szerokim zakresie temperatur.
- Bieżnik o umiarkowanej głębokości rowków, dostosowany jest do różnych warunków.
- Wzmocnienie boczne jest pośrednie między zimówkami a oponami letnimi.
Chociaż opony całoroczne nie dorównują specjalistycznym modelom w ekstremalnych warunkach, to stanowią rozsądne rozwiązanie dla kierowców, którzy pokonują umiarkowane odległości i poruszają się głównie w mieście. Zapewniają zadowalający poziom bezpieczeństwa i komfortu przez cały rok.
Jaki jest koszt wymiany opon?
Jednym z głównych powodów, dla których kierowcy rezygnują z sezonowej wymiany opon, są koszty związane z tą usługą. Jednak czy rzeczywiście jest to oszczędność?
Cena kompletu opon zimowych lub letnich zaczyna się już od około 200 zł za sztukę, w zależności od marki i rozmiaru. Do tego dochodzi koszt wymiany, który zaczyna się od około 50 zł, ale może przekroczyć 100 zł za koło w zależności od wielkości opony. Wydatek rzędu około 1000 zł może wydawać się spory, szczególnie dla właścicieli starszych aut. Jednak biorąc pod uwagę konsekwencje jazdy na oponach zimowych latem, taka inwestycja okazuje się w dłuższej perspektywie opłacalna. Szybsze zużywanie się bieżnika, większe spalanie paliwa, a nawet ryzyko kolizji – to wszystko generuje dodatkowe koszty, które wielokrotnie przewyższają wydatek na sezonową wymianę ogumienia.
Ponadto troska o odpowiednie opony to gwarancja bezpieczeństwa i komfortu jazdy przez cały rok. Warto więc potraktować ją jako niezbędną inwestycję, a nie niepotrzebny wydatek.
Sprawdź, jakie jest obowiązkowe wyposażenie samochodu na zimę.
Jak dobrać opony do pory roku?
Aby zapewnić sobie maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach
- W okresie zimowym (od listopada do kwietnia) należy używać opon zimowych, dostosowanych do niskich temperatur i warunków śnieżnych.
- Latem (od maja do października) najlepiej sprawdzą się opony letnie, zapewniające optymalną przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni.
- Jeśli nie chcesz dokonywać sezonowej wymiany opon, rozważ opony całoroczne.
- Niezależnie od pory roku, głębokość bieżnika opon powinna wynosić co najmniej 4 mm, aby zapewnić bezpieczną jazdę.
Jeśli zastanawiasz się, jakie wybrać opony, koniecznie przeczytaj nasz poradnik!
Opony – od nich zależy Twoje bezpieczeństwo. Jakie opony wybrać?
Pytania i odpowiedzi
Opony zimowe wykonane są z miękkiej mieszanki gumy, która zapewnia doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie. Jednak w wysokich temperaturach ta mieszanka staje się zbyt miękka, co prowadzi do szybszego zużycia opony i pogorszenia jej właściwości jezdnych na suchej nawierzchni. Opony letnie mają twardszą mieszankę, która lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami i zapewnia lepszą przyczepność na suchej drodze.
W Polsce nie ma przepisu bezpośrednio zabraniającego jazdy na zimowych oponach latem. Jednak zaleca się stosowanie odpowiednich opon do panujących warunków drogowych, aby zapewnić bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu.
Jazda na zimowych oponach latem może prowadzić do szybszego zużycia opon, pogorszenia przyczepności, zwiększonego zużycia paliwa.
Zaleca się zmianę opon, gdy średnia dobowa temperatura przekroczy 7°C. Jednak dokładny moment zależy od warunków pogodowych i indywidualnych preferencji kierowcy.
Opony całoroczne są kompromisem między oponami zimowymi i letnimi. Jednak ich właściwości nie są tak dobre jak specjalistycznych opon sezonowych. W ekstremalnych warunkach pogodowych (silne mrozy, upały) opony całoroczne mogą nie zapewnić wystarczającej przyczepności.
Nie zaleca się mieszania opon zimowych i letnich na jednym samochodzie, ponieważ może to prowadzić do niestabilności pojazdu i pogorszenia jego prowadzenia.
Podsumowanie
- Jazda na oponach zimowych latem oznacza pogorszenie właściwości jezdnych auta, gorszą stabilność i wydłużoną drogę hamowania, a także zwiększone zużycie paliwa i hałas podczas jazdy oraz szybsze zużywanie się bieżnika opon.
- W Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany ogumienia, ale warto rozważyć ten krok. Inwestycja w odpowiednie opony dobrane do pory roku to gwarancja bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także oszczędność w dłuższej perspektywie.
- Alternatywą mogą być opony całoroczne, stanowiące kompromis między specjalistycznymi modelami zimowymi i letnimi. Jednak nawet one nie dorównają osiągom opon dedykowanych do konkretnej pory roku.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Komplet opon powinien starczyć na 6 sezonów? To przekonanie może zmniejszyć Twoją czujność. W tym roku upewnij się, czy nie czas na zmianę opon – na nowe!
Producenci zakładają, że opony średnio służą nam przez ok. 60 tysięcy kilometrów. Oczywiście lepiej, by jeździć na nich dłużej i cały czas bezpiecznie. A na to ma wpływ sposób, w jaki używamy gum. Oto 10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, by przedłużyć ich żywot.
Wiosna coraz bliżej, kwiaty kwitną, ptaki śpiewają, a każdy kierowca uświadamia sobie, że trzeba zmienić opony. Ten coroczny wiosenny rytuał być może niektórym wydaje się uciążliwy, ale zdecydowanie jest konieczny. Letnie opony są przecież projektowane przez producentów po to, by auto jak najlepiej prowadziło się wiosną i latem. Oto kilka ważnych informacji na ich temat.
Jeśli kiedykolwiek przyglądałeś się oponom - czy to podczas ich zmiany, czy przy zakupie nowego kompletu – z pewnością zauważyłeś, że są one oznaczane. Litery i cyfry widniejące na oponach, nie są przypadkowym ciągiem znaków. Tak naprawdę niosą szereg istotnych informacji. Jakich? Sprawdź, co mówią poszczególne cyfry i litery na oponie!
W końcu nadchodzi tak moment, gdy dla własnego (i innych) bezpieczeństwa na drodze trzeba pozbyć się starych opon samochodowych i zakupić nowe. O ile z zakupem nikt nie ma większego problemu, o tyle już kwestia tego, co zrobić ze starymi oponami może być nieco kłopotliwa. Utylizacja, skup, a może wyrzucić? Co zrobić ze starymi oponami samochodowymi? Podpowiadamy dostępne rozwiązania.
Dobór odpowiednich opon to jedno z ważniejszych zadań każdego kierowcy. Oprócz rozmiaru i bieżnika równie istotnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę, jest indeks nośności. Co to jest i dlaczego jest tak ważny dla bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.