Łada - jeszcze nie Niva - to marka dobrze znana Polakom, którzy pamiętają lata 90. i czasy, w których rosyjskie samochody, choćby model 2017, cieszyły się nad Wisłą niemałą popularnością. Wraz ze zmianami rynku motoryzacyjnego znaczenie Łady w Polsce słabło, ale teraz może wrócić ze zdwojoną mocą - nie tylko ze względu na sentymenty. Powód to zmiany nazewnictwa i całkiem spory chaos obejmujący sektor Łady. Niva, któr
Symbol czasów? Chevrolety były przez lata symbolem Stanów Zjednoczonych; Łady – Związku Radzieckiego. A dziś obie marki wzajemnie się przeplatają.
By sięgnąć do fenomenu, jakim niewątpliwie jest Łada Niva, trzeba cofnąć się do wyjątkowo odległych dekad. W latach 70. była to radziecka terenówka, którą cechowały prosta konstrukcja, absurdalnie niska – patrząc z dzisiejszej perspektywy – cena oraz naprawdę niezłe właściwości jezdne. Dziś ówczesna Niva jest wspomnianą Ładą 4×4. Co więc kryje się pod aktualną? Od 2006 r. właścicielem nazwy był koncern General Motors, który wyraźnie nie miał pomysłu na jej rozwój. Tak ostatecznie udziały oraz nazwę odkupił producent rosyjski, który Ładą Nivą nazwał dotychczasowego Chevroleta Nivę. I choć to skomplikowane, w praktyce oznacza, że Rosjanie produkują intrygującego SUV-a, który docenią… osoby lubiące przeszłość. Niby to auto nowe, ale – jak określa się to z przymrużeniem oka – z klimatem. Jak inaczej nazwać przedziwny, archaiczny panel radiowy, mnóstwo suwaków zamiast elektroniki oraz wyeksponowane logo starej, dobrej Łady?
Czytaj także: Volkswagen Tiguan
Łada Niva a możliwości silnika
Dzisiejsze Łady Nivy to auta, które przechodzą ciągłe zmiany zarówno wyglądu, jak i samych parametrów. Nowa wersja SUV-a opartego w zasadzie na Chevrolecie jest terenówką o zwartej konstrukcji i mnóstwem dodatków podkreślających właśnie specyfikę samochodu jako pojazdu na drogę, błoto i wodne przeszkody. Stąd terenowe opony czy podwyższone zawieszenie – projektanci chcieli w nowym modelu uniknąć nawiązania do typowych azjatyckich SUV-ów, a bardziej wyeksponować gotowość Nivy na wszelkie wyzwania zewnętrzne. Nie będzie to więc auto dla mieszczucha, który chce pojeździć podwyższonym SUV-em po równych ulicach – Niva jest niczym mini czołg, który sprosta każdemu z poważniejszych zadań terenowych. Widać to właśnie po standardowym silniku PSA, który przy pojemności 1.8 l zapewnia moc 135 KM.
Czytaj także: Youngtimer – o co zadbać wybierając taki samochód?
Oczywiście, gdyby sięgnąć po wcześniejsze linie Łady Niva, parametry te będą diametralnie inne. To trzy warianty:
- Łada Niva 2121 produkowana w latach 1980-2001,
- Łada Niva 2131 produkowana w latach 1980 do czasów obecnych,
- Łada Niva 21312 produkowana w latach 1995-2004.
Wszystkie te modele można podsumować – w kontekście silnika – jednym zdaniem: brak szybkości, ale gotowość na ekstremalne doznania. Stare Łady to ewenementy – auta, o których żartuje się, że w pełni do ich obsługi wystarczą dwa biegi: przedni i tylny. Np. model 21312, którego produkcja skończyła się w 2004 r., ma śmieszną z dzisiejszej perspektywy liczbę 82 KM, maksymalny moment obrotowy 139 Nm przy 3,2 tys. obr. na min. Bardzo niewiele.
Czytaj także: Skoda Octavia
Możliwe usterki Łady Niva
Czy samochód, który sięga do tradycji radzieckiej motoryzacji, może się psuć? Łada szczyci się ceną – podkreśla, że Niva to najtańszy samochód terenowy na rynku. Owszem, ale też pod względem wyposażenia czy po prostu zastosowanej elektroniki zdecydowanie ustępuje droższym i bardziej znanym odpowiednikom.
Czy to wada? Niekoniecznie. Jest to samochód, który stworzono pod kątem różnorodnych wyzwań terenowych. Nie ma wyglądać, nie ma pędzić, nie ma zapewniać komfortu ze słuchania audiobooka w wyciszonym wnętrzu – ma po prostu przejechać przez symboliczną tajgę. W efekcie awaryjność Łady Nivy rzeczywiście może być zaskakująco ograniczona, bo cały schemat auta opiera się wyłącznie na prostych i sprawdzonych rozwiązaniach – jest niejako dziedzictwem tego, co wniosła motoryzacja radziecka oraz doświadczeń Chevroletów. Problemów nie powinien sprawiać silnik Łady Nivy, który jest uproszczony do granic możliwości. Dobre oceny zbiera układ jezdny. Mankamentem będzie zapewne kwestia wyciszenia – to akurat cecha, która nie była uznawana za projektowy priorytet.
Czytaj także: Samochody, których już nie ma: przegląd aut z tamtych lat
Ile kosztuje ubezpieczenie Łady Niva?
Łada Niva nie będzie autem tanim w ubezpieczeniu. Zakładając, że zgłaszającym jest 40-latek mieszkający w Warszawie i mający ponad 20 lat doświadczenia w prowadzeniu samochodów, OC na Ładę Nivę kosztować będzie ok. 1100 zł. Warto zwrócić uwagę na niewielką różnicę między pakietem podstawowym, a np. wariantem, który zawiera OC oraz NNW i Assistance.
Jak wyglądać będzie taka sama kalkulacja, ale w sytuacji, gdy Łada Niva nie będzie nowym modelem opracowanym na bazie Chevroleta, ale modelem zdecydowanie starszym? Sprawdzając sytuację, w której ten sam kierowca chciałby ubezpieczyć Nivę, ale pochodzącą z lat 80, cena będzie nieznacznie wyższa, co może wynikać z obaw o stan techniczny auta o takiej historii.
Czytaj także: SUV-y opanowały europejskie drogi – czy warto kupić SUV -a?
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Crossovery to auta, które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Nic dziwnego – łączą w sobie miejską mobilność z cechami charakterystycznymi dla SUV-a. To sprawia, że crossovery są niezwykle uniwersalne. Na które modele warto zwrócić szczególną uwagę? Poznaj zalety tych wyjątkowych aut i sprawdź, który crossover spełni Twoje wymagania.
Obowiązujący od ponad 10 lat trend w budowie silników samochodowych polega na „wyciskaniu” jak najlepszych osiągów z jak najmniejszej pojemności i redukowaniu liczby cylindrów. W rezultacie mamy już auta klasy średniej i SUV-y napędzane trzycylindrowymi jednostkami o pojemności 1 litra. Czy to dobrze? Czy downsizing to tylko chwilowa moda?
Dobre silniki benzynowe muszą stanowić połączenie kilku cech: od dynamiki przez oszczędność po trwałość i wytrzymałość. Przegląd najciekawszych jednostek pokazuje, że tego rodzaju napędy znaleźć można nie tylko wśród nowych aut, ale również tych z przeszłości - doskonale docenianych do dziś ze względu na właściwości silnika.
Większość z nas marzy o luksusie i prestiżu, ale niestety możemy pozwolić sobie tylko na sprowadzane samochody, które najlepsze swoje lata spędziły u pierwszych 2-3 właścicieli. Polscy kierowcy mają dobry gust – wybierają podobnie jak ich bogatsi odpowiednicy na Zachodzie, tyle że kupują auta używane. Sprawdź z nami najczęściej sprowadzane samochody, które podbiły serca Polaków.
Ekonomiczne samochody muszą łączyć kilka cech: od utrzymywania wartości przez lata przez tanie części zamienne po - co kluczowe - niski koszt eksploatacji oraz tankowania. Jakie auto w tym kontekście jest najbardziej ekonomiczne, a które pojazdy będą w użytkowaniu po prostu bardziej opłacalne od innych?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.