Samochody, których już nie ma: przegląd aut z tamtych lat

Aktualizacja:
oldsmobile-699413_960_720

Nic nie trwa wiecznie. Każdy samochód ma swój staż życiowy. Eksperci szacują, że trwa on mniej więcej od 6 do 8 lat. Nie jest to oczywiście regułą, bo są marki, które choć lata największej świetności mają już za sobą, nadal utrzymują niezłą pozycję na rynku. Ale są też takie, których choć już dawno nie ma, wyraźnie zapisały się na kartach historii motoryzacji. Jakie są samochody, których już nie ma?

Samochody stare i od lat nieprodukowane. Wciąż jednak warte uwagi. Niezawodność i solidna konstrukcja, to obok niskich kosztów użytkowania ich największe zalety. Są też marki, których na naszym rodzimym podwórku nie znajdziemy, choćbyśmy bardzo chcieli. Ale są też takie, o których nawet nie wiemy… bo ich historia zakończyła się dziesiątki lat temu. W międzyczasie rynek motoryzacyjny zalały kolejne modele, które z większym lub mniejszym sukcesem, wypełniły powstałą lukę. Coś się kończy, coś zaczyna. Dziś jednak powiemy sobie o tym, co skończyło się bezpowrotnie – samochody, których już nie ma.

Pontiac

Pontiac – bardziej lub mniej znany amerykański producent samochodów, którego okres największej świetności przypadł na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. O ile dzieła początkowej działalności nie obiły się szerokim echem, tak kilka samochodów dość wyraźnie zapisało się w historii motoryzacji. Na czele niezbyt długiej listy znajdziemy kultowe Pontiac GTO czy Firebird. Wrażenie swego czasu robił także niewielki Pontiac Fiero, który stał się bazą dla replik Ferrari. Co ciekawe strategia koncernu zakładała głównie produkcję aut sportowych… Coś jednak poszło nie tak i swego czasu pod szyldem marki dostępny był na przykład Suzuki Swift. Upadek marki Pontiac podyktowany był kryzysem finansowym i koniecznością cięcia kosztów w General Motors. Ostatnie auto tej marki zjechało z taśmy produkcyjnej pod koniec 2009 roku.

Czytaj także: Producenci aut nie tylko od aut, czyli jak karierę robi Peugeot, Porsche czy Bentley

Pontiac

Triumph

…aby nie było żadnych niedopowiedzeń, konkretniej – Triumph Motor Company. Początkowo jednak  Triumph Cycle Company, który produkował rowery. Początek produkcji samochodów przypada na lata dwudzieste XX wieku. Przez ponad 60 lat działalności, marka poza klasycznymi sedanami, zapisała się w historii motoryzacji dzięki sportowym roadsterom. Słynny Triumph Spitfire, produkowany w latach 1962-1980, dzięki ponadczasowej sylwetce, a jednocześnie klasycznej formie, został zapamiętany jako model wyprodukowany w ponad 300 tysiącach egzemplarzy. Ostatnie auto pod marką Triumph zostało wyprodukowane w 1984 roku. Dziś właścicielem jest BMW.

Czytaj także: TOP 5, czyli najbrzydsze samochody świata

Hummer

Choć pod oficjalną nazwą karierę swą rozpoczął w 1992 roku, to zdążył zostawić swój ślad w historii motoryzacji. Powstał po przekształceniu AM General, która zasłynęła z produkcji cywilnej wersji wojskowej terenówki. Sama nazwa Hummer pochodzi od nazwy Humvee i była potoczną nazwą nadaną przez żołnierzy armii amerykańskiej pojazdowi wielozadaniowemu HMMWV – Hummer H1. Ten ogromny, toporny i wolny pojazd stał się najbardziej rozpoznawalnym autem terenowym w historii tej marki. Był niski i miał takie gabaryty, że umożliwiał sprawną jazdę jedynie po wyjątkowo szerokich ulicach. Nieco później General Motors ruszyło z produkcją ucywilizowanego H2, który w widoczny sposób nawiązywał do pierwowzoru. W 2008 roku marka przegrała jednak z kryzysem finansowym. Według niektórych, gdyby Hummer utrzymał się na rynku, dziś mógłby być czołowym producentem SUV-ów.

Czytaj także: Łada Niva

Hummer

Oldsmobile

Niektórzy być może nawet o niej nie słyszeli. Tymczasem marka ma swój początek już w roku 1897 i jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw w całej branży samochodowej. Oldsmobile zostawiła niemały wkład w historię motoryzacji. Firmę założył Ransom E. Olds, który był pierwszym masowym producentem samochodów w USA. Oldsmobile zasłynęły jako auta, które wprowadzały na rynek nowe rozwiązania technologiczne. W historii zasłynął Curved Das, który w 1901 roku stał się pierwszym autem w historii wytwarzanym na taśmie produkcyjnej. Następca – Toronado – to pierwsze amerykańskie auto z przednim napędem. Ostatni model z logo tej marki zjechał z taśmy produkcyjnej w kwietniu 2004 roku. Jednak definitywny koniec przedsiębiorstwa datuje się na 2009 rok, kiedy ostatni samochód Oldsmobile, na którym podpisali się wszyscy pracownicy fabryki, trafił do muzeum.

Czytaj także: Za które marki samochodów zapłacisz najwyższe OC? Sprawdzamy!

Oldsmobile

Saab

Szwedzka marka, która swoją historię rozpoczęła w 1937 roku od produkcji samolotów. Po II wojnie światowej, kiedy w lotnictwie zapanował kryzys, poszukiwano nowej przestrzeni, w której koncern mógłby rozpocząć swoją działalność. Padło wówczas na samochody. Produkowane były w latach 1947–2011. Pierwszym autem marki Saab był prototyp Ursaab intensywnie testowany w tunelu aerodynamicznym. W 1990 roku Saab przeszedł na własność General Motors. Początków problemów Saaba możemy jednak dopatrywać się w momencie sprzedania marki firmie Spiker. Po wielu zawirowaniach zaprzestano produkcji aut, a marka trafiła w ręce spółki NEVS. Co najciekawsze, ta miała wznowić produkcję Saabów, jednak wówczas napotkała sprzeciw z grupy Saab Group, która rościła sobie prawa do nazwy. Niedługo potem Saaby powróciły w postaci samochodów elektrycznych, które sprzedawane są już właśnie pod nazwą NEVS, w efekcie czego popularne auta ze Szwecji w rzeczywistości pochodzą z Chin.

Saab Ursaab

Maybach

Słysząc tę nazwę, pierwsze co przychodzi na myśl to luksus, na który mogą sobie pozwolić jedynie wybrani. Jednak początkowo firma, która jest kojarzona jedynie z produkcją samochodów, zajmowała się silnikami, które trafiały m.in. do samolotów i sterowców. Początek firmy datowany jest na 1909 rok. Jednak pierwsze auto tej marki, Maybach W1, to dopiero rok 1919. Zaczęto od pojedynczego auta, aby przetestować nowe technologie. Modele takie jak DS8 Zeppelin czy SW38 uważane były za jedne z najdroższych i najbardziej prestiżowych aut tamtych lat. To, co zasługuje na szczególną uwagę, to ich waga – około 2,8 tony, a to oznaczało, że aby prowadzić luksusową limuzynę np. w Niemczech wymagane było prawo jazdy uprawniające do kierowania ciężarówkami. Czy stanowiło to problem? Niezbyt wielki. Ten, kogo stać było na Maybacha, miał też własnego, prywatnego szofera. Po wojnie fabryki Maybacha zamilkły, a na nowy model trzeba było czekać aż do 2002 roku. O problemach koncernu świat usłyszał po raz pierwszy w 2011 roku. Wówczas głoszono problemy finansowe. Dokładnie 3 lata później pojawiła się szansa na reaktywację… Maybach powrócił, ale w nieco odmienionej formie, a mianowicie – luksusowej wersji modela Mercedesa.

Czytaj także: Najpopularniejsze marki samochodów – czego szukają Polacy i nie tylko?

Mercedes Maybach


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Samochód
Jak zmiany przepisów w 2024 roku wpłyną na pracę taksówkarzy?

Od 17 czerwca 2024 roku, wszyscy kierowcy taksówek oraz innych firm realizujących usługi przewozowe oparte na aplikacjach mobilnych będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Ta nowa regulacja, wprowadzona w ramach nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, ale jednocześnie wzbudza obawy wśród ekspertów i samych przewoźników.

Czytaj więcej
2024.06.12  •  Podróże
Paszport tymczasowy – Twoje awaryjne wyjście, jeśli nie masz stałego dokumentu

Co zrobić, gdy orientujesz się tuż przed wyjazdem, że Twój paszport stracił ważność? Czy w takiej sytuacji możesz liczyć na szybkie wyrobienie paszportu tymczasowego? Paszport tymczasowy to dokument, który może uratować Twoją podróż w ostatniej chwili. Choć nie zawiera danych biometrycznych i ma krótszy termin ważności, to uprawnia do przekraczania granic.

Czytaj więcej
2024.06.05  •  Samochód
Automatyczne wyrejestrowanie pojazdów w 2024 – rewolucja w Centralnej Ewidencji Pojazdów

W odpowiedzi na narastający problem nieużywanych pojazdów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), polski rząd wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących rejestracji aut. Najistotniejszą modyfikacją jest automatyczne wyrejestrowanie setek tysięcy tzw. martwych pojazdów, które od lat nie są eksploatowane, a mimo to figurują w ewidencji.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC czerwiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
wichura
2022.02.24
Ubezpieczenie od wichur, huraganów i trąb powietrznych

Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?

Czytaj więcej