Chytry dwa razy traci – mówi stare porzekadło. I faktycznie w znakomitej większości przypadków tak właśnie jest. A jak jest w przypadku opon? Warto wydać więcej na opony czy wystarczą te zwykłe? Opony Run On Flat czy zwykłe? Sprawdźmy!
Opony Run On Flat – o co chodzi?
Podstawowym wyróżnikiem opon Run On Flat jest to, że dają one możliwość jazdy przez 80 km prędkością do 80 km/h po przebiciu opony. To coraz bardziej popularna technologia, w którą wyposażane jest coraz więcej samochodów. Są sporo droższe od opon zwykłych, wybór modeli jest mocno ograniczony (często tylko do premium). Montuje się je w luksusowych autach o dużej mocy.
Opona Run On Flat jest ma bardzo sztywne ścianki. To dzięki temu zabiegowi można na niej przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów nawet, jeśli uchodzi z niej powietrze.
Ich główną zaletą jest bezpieczeństwo. Technologia, w której są wykonane pozwala na bezpieczną jazdę po przebiciu opony. Nie ma ryzyka, że po niespodziewanym przebiciu opony stracimy panowanie nad samochodem. Dzięki tym oponom nie będziemy też zmuszeni zmieniać koła na drodze, często w niebezpiecznym miejscu. Już wiecie, co jest kolejną zaletą? Tak! Nie trzeba wozić koła zapasowego, a to oznacza więcej miejsca w bagażniku.
Opony Run On Flat bezpieczeństwo
Opony Run On Flat są też dużo bardziej odporne na uszkodzenia w czasie jazdy – dziury i krawężniki im nie straszne. A jeśli boicie się zuchwałych kradzieży w trasie, np. „na koło” to z oponami Run On Flat macie to z głowy. Przecież nie dacie się nabrać na to, że macie przebitą oponę i musicie zjechać na pobocze, prawda?
Zalety zaletami, a jakie są wady opon Run On Flat? Przede wszystkim, co dla wielu z nas jest kluczowe, są droższe. Droższa też jest ich obsługa techniczna, nie każdy serwis potrafi je naprawiać, a niektórych naprawić się nie da – przebite trzeba wymienić na nowe. Są cięższe, sztywniejsze i szybciej się zużywają. Kierowcy zwracają też uwagę na większy hałas i pogorszenie komfortu jazdy.
Ale umówmy się, te wady nie powodują, że lepiej z nich zrezygnować. Pamiętajmy o podstawowej zalecie – bezpieczeństwie, a to jest w końcu bezcenne.
Co jeśli jednak ich wady są dla ciebie nie do zaakceptowania?
Czy można wymienić opony Run On Flat na zwykłe?
W znakomitej większości przypadków można bez problemu zamontować zwykłe opony na felgach opon Run On Flat. Większość kierowców od razu zauważa różnicę w komforcie jazdy.
Wszystko wskazuje jednak na to, że choć zmiana jest możliwa, lepiej pozostać przy oponach Run On Flat, jeśli właśnie takie przewidział dla naszego samochodu producent. Auto ma specjalną konstrukcję zawieszenia, skalibrowany na takie właśnie opony system ESP. Eksperci ostrzegają, że samochód przewidziany na opony Run On Flat, a jeżdżący na zwykłych może być na drodze niestabilny.
Ale uczucie komfortu może szybko znikąć, jeśli w przypadku kolizji czy wypadku rzeczoznawca zauważy, że nasz samochód ma zwykłe opony, a powinien zgodnie z homologacją mieć Run On Flat. Prawdopodobne jest, że stracimy odszkodowanie. Źle dobrane ogumienie w samochodzie ubezpieczyciel traktuje tak, jakby było zużyte lub uszkodzone.
Potrzebujesz więcej informacji o oponach?
Czytaj tutaj:
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Średnia cena za OC w sierpniu 2025 r. wyniosła 669 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie 447 zł, inni – ponad 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Każdy właściciel pojazdu przewożącego auta, motocykle czy sprzęt budowlany dobrze wie, że nawet solidna laweta to nie tylko przyczepa – to również formalności, ryzyko i potencjalne koszty. Czy ubezpieczenie dla lawety jest obowiązkowe? I jeśli tak – ile może kosztować polisa odpowiedzialności cywilnej właśnie dla niej? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Nowa usługa mStłuczka w aplikacji mObywatel to rozwiązanie, które ułatwia kierowcom sporządzenie elektronicznego oświadczenia o kolizji bez konieczności wypełniania papierowych formularzy. Dzięki niej uczestnicy zdarzenia mogą szybko wymienić dane, dodać zdjęcia i przesłać dokument do swoich ubezpieczycieli – wszystko w jednym miejscu i z pełną mocą prawną. Sprawdź, jak działa mStłuczka!
W 2025 roku kierowców w Polsce czekają istotne zmiany w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie nowych regulacji, które obejmą m.in. podwyżkę opłat za obowiązkowe przeglądy techniczne oraz zaostrzenie procedur ich przeprowadzania.
Najchętniej czytane
Średnia cena za OC w sierpniu 2025 r. wyniosła 669 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie 447 zł, inni – ponad 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Czy wiesz, że w Polsce 17-latkowie mogli legalnie prowadzić samochód? Było to możliwe aż do 2003 roku, kiedy to wiek uprawniający do uzyskania prawa jazdy kategorii B został podniesiony do 18 lat. Teraz jednak, po niemal dwóch dekadach, Ministerstwo Infrastruktury rozważa ponowne obniżenie tej granicy.
Chociaż zasady dotyczące tego manewru są jasne, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji oraz konsekwencji, jakie mogą wynikać z jego złamania. W artykule przyjrzymy się szczegółowo, jakie kary i punkty karne grożą za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej, czy są sytuacje, w których wyprzedzanie na podwójnej ciągłej jest dozwolone oraz czy takie wykroczenie może wpłynąć na składki ubezpieczeniowe.
