Poślizg to stresujące przeżycie nie tylko dla początkujących kierowców, ale także dla tych z wieloletnim doświadczeniem za kółkiem. Najlepszą formą radzenia sobie z tym problemem wydaje się być prewencja. Jednak nie zawsze jesteśmy w stanie uniknąć poślizgu. Jak sobie z nim radzić?
Kierowanie samochodem podczas zimy jest zdecydowanie trudniejsze niż latem. Wpływ na to mają zmieniające się warunki atmosferyczne, z którymi musimy sobie radzić. Mokra czy oblodzona nawierzchnia stanowi pułapkę nawet dla najlepszych kierowców. Jednak o tym czy wpadniemy w poślizg, decyduje nie tylko śliskość nawierzchni. Wpływ na to ma także stan opon i amortyzatorów, prędkość pojazdu oraz sposób jazdy.
Po pierwsze prewencja, czyli jak nie wpaść w poślizg?
Jazda defensywna – to pierwsze, co usłyszymy od doświadczonych instruktorów. Mimo to, na polskich drogach moda na taki styl jazdy spotyka się z niemałym oporem. Wyjeżdżając na ulice w okresie zimowym, powinniśmy przede wszystkich dostosować prędkość i technikę jazdy do swoich umiejętności i warunków panujących na drodze. Nie zapominajmy także o odpowiednim przygotowaniu auta na zimę. Jako przezorni kierowcy, obserwujmy nawierzchnię i podporządkujmy się jej. Najbardziej zdradliwy może okazać się tzw. czarny lód, kiedy mamy wrażenie, że jedziemy po mokrej nawierzchni, która w rzeczywistości jest pokryta cienką warstwą lodu. Unikajmy wówczas hamowania czy gwałtownego skręcania kierownicą, a zacznijmy delikatnie zwalniać pedał gazu.
Poślizg nadsterowny: jak go rozpoznać?
Poślizg to utrata przyczepności przez co najmniej dwa koła. W przypadku samochodów wyróżnia się podsterowność i nadsterowność. Bardzo często do utraty kontroli nad autem dochodzi na łuku drogi czy przy skręcaniu. O poślizgu nadsterownym mówimy wówczas, gdy przyczepność traci tylna oś auta. Jeśli podczas zakrętu masz wrażenie, że „zarzuciło” tyłem, oznacza to, że wpadłeś w poślizg nadsterowny. Do tego typu poślizgu może dojść także podczas zmiany pasa, a przyczyn można się doszukiwać w złym stanie amortyzatorów i zbyt dużej prędkości.
Jak wyjść cało z poślizgu nadsterownego?
Pierwsze co musisz zrobić, aby opanować sytuację, to wcisnąć sprzęgło i „skontrować”, czyli skręcić kierownicą w stronę, w którą zarzuca tył samochodu. Jeśli do nadsterowności dojdzie na zakręcie, wykonujemy kontrę skręcając w przeciwną stronę niż zakręt – jeśli skręcamy w lewo i w tym momencie „zarzuciło” nam tyłem, operujemy kierownicą w prawo. Musimy to robić jednak z maksymalnym wyczuciem. W efekcie ustawimy koła do zamierzonego kierunku jazdy, a dodanie gazu powinno sprawić, że wrócimy na właściwy tor. Odruchowe, gwałtowne zahamowanie bez żadnej korekty kierunku jazdy jest najgorszą rzeczą jaką możemy zrobić! Auto niemal na pewno obróci się wokół własnej osi i wypadnie z drogi.
Poślizg podsterowny: jak go rozpoznać?
Drugim rodzajem poślizgu jest podsterowność. Mamy z nim do czynienia w momencie, kiedy przyczepność z podłożem tracą przednie koła. Jeśli w momencie skręcania kierownicą, samochód nie reaguje i cały czas jedzie prosto, to znaczy, że wpadłeś w poślizg podsterowny. Najczęściej jest on spowodowany zbyt dużą prędkością podczas próby pokonania zakrętu.
Jak wyjść cało z poślizgu podsterownego?
Jeśli zauważysz, że przód samochodu wyjeżdża na zewnątrz łuku drogi, nie pogłębiaj skrętu kierownicą, bo może to pogorszyć sytuację. W przypadku poślizgu podsterownego, zdejmij nogę z gazu i delikatnie wyprostuj koła. Redukcja kąta skrętu powinna skutkować odzyskaniem przyczepności. Później możesz ponownie zacieśnić skręt. Na śliskiej nawierzchni pod żadnym pozorem nie wolno wciskać hamulca, ponieważ może to spowodować zablokowanie się kół przedniej osi oraz wydłużyć uślizg, zwiększając niebezpieczeństwo.
Jak uniknąć poślizgu: samochód z układem ABS
Ryzyko wpadnięcia w poślizg gwałtownie zwiększa się w przypadku śliskiej nawierzchni. Aby poradzić sobie w takiej sytuacji, warto znać swój samochód i wiedzieć, jak z nim postępować. Inaczej będzie wyglądało hamowanie na śliskiej nawierzchni autem wyposażonym w układ ABS, a inaczej autem pozbawionym tego układu.
Podczas hamowania w samochodach nie wyposażonych w ABS najlepiej sprawdzi się technika hamowania pulsacyjnego. Na czym ona polega? Wciskamy pedał hamulca, a następnie delikatnie go zwalniamy, nie zdejmując nogi z hamulca. Czynność tę powtarzamy aż do momentu zatrzymania auta.
Hamowanie na śliskim będzie wyglądać zupełnie inaczej w przypadku samochodów wyposażonych w układ ABS. W takich autach, najefektywniejszym sposobem hamowania jest jak najszybsze i jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca i trzymanie go do momentu całkowitego zatrzymania.
Zobacz także: Czym jest aquaplaning?
Podsumowanie
- W trosce o swoje bezpieczeństwo, dostosuj prędkość i technikę jazdy do swoich umiejętności i warunków panujących na drodze.
- W przypadku wystąpienia nadsterowności, załóż kontrę, czyli skręć kierownicą w kierunku, w którym ucieka tył samochodu. Jeśli doświadczysz poślizgu podsterownego - zdejmij nogę z gazu i zredukuj kąt skrętu.
- Samochód bez ABS jest bardziej podatny na niekontrolowany poślizg, ponieważ jego koła po mocnym wciśnięciu pedału hamulca blokują się.
- W samochodach bez układu ABS hamuj pulsacyjnie, wciskając i puszczając pedał hamulca. W tych wyposażonych w układ ABS, wciskaj hamulec do oporu i trzymaj go do samego końca.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Wszystkie znaki na niebie i ziemi pokazują, że niedługo powinniśmy pożegnać się z zimą i przygotować na nadejście wiosny. Jednak pierwsze dni z temperaturą sięgającą kilku, a nawet kilkunastu stopni powyżej zera, nie powinny sprawiać, że od razu sięgniemy po telefon by umówić się z wulkanizatorem na wymianę opon na letnie. Pogoda w marcu może nas nieprzyjemnie zaskoczyć niskimi temperaturami a nawet opadami śniegu.
Zdarza się w naszym klimacie, że kierowca na śliskiej drodze wpadnie w niekontrolowany poślizg. Kiedy zamiast zakończyć na latarni lub tyle innego auta, wyjdzie z tego bez szwanku, jeszcze długo dochodzi do siebie. Tymczasem z kontrolowanego poślizgu miłośnicy ryzyka i adrenaliny uczynili styl życia i dyscyplinę sportową. Czym jest drift?
Współcześnie montowane w pojazdach moduły ESP ważą ok. 1 kg. Mimo niewielkich wymiarów i wagi system ESP ma istotne zadanie – jego celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa jazdy.
Każdy kierowca ma własny styl jazdy. Jeden uwielbia żyłowanie silnika i wsłuchiwanie się w jego melodię, drugi zmienia biegi jak w zegarku przy 2.5 tys. obrotów. Są jednak złe nawyki, które sprawiają, ze auto częściej niż inne odwiedza warsztat. Warto się ich pozbyć dla korzyści własnego portfela. Oto 7 fatalnych nawyków, które niszczą każde auto!
Kierowco! Masz prawo jazdy? Znasz przepisy ruchu drogowego? Wsiadasz i jedziesz. Do szczęścia nie jest potrzebna Ci specjalistyczna wiedza motoryzacyjna, ale - uwaga! - czasem dobrze wiedzieć co nieco. Samochód to nie tylko kierownica i silnik! To szereg podzespołów, które składają się na jedną całość. Jakie układy wchodzą w skład budowy samochodu i jaka jest ich rola?
Samochód gotowy do jazdy waży średnio blisko 1,5 tony. Coraz częściej napędza go silnik o mocy przekraczającej 100 KM. Konstrukcje zawieszenia stają się coraz bardziej skomplikowane, a nad bezpieczeństwem czuwają systemy elektroniczne… ale i tak wszystko zależy od opon, które jako jedyna część całego samochodu stykają się z nawierzchnią. I to zaledwie na powierzchni dwóch kartek A4.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.