Zagubiony bagaż nie tylko na lotnisku - co robić?

Aktualizacja:
Zagubienie bagażu – co robić?

Taka sytuacja to koszmar każdego podróżnego - dojeżdżasz na miejsce i okazuje się, że Twoja walizka leci właśnie w zupełnie innym kierunku, albo - co gorsza - w ogóle nikt nie wie, gdzie jest. A Ty nie masz przy sobie nawet szczoteczki do zębów. Co tam szczoteczka, pieniądze poupychane w kieszeniach ubrań też zniknęły razem z całym bagażem. Tutaj dowiesz się, co robić, aby uzyskać odszkodowanie za utracony bagaż.

Bagaż został zagubiony podczas podróży liniami lotniczymi

Za opóźnienie, zagubienie lub uszkodzenie bagażu podczas podróży samolotem odpowiadają linie lotnicze. Zgodnie z Konwencją Montrealską, która reguluje obowiązki przewoźników w tym zakresie, możesz ubiegać się o odszkodowanie za zagubiony bagaż. Należy podjąć następujące kroki:

  1. Wypełnij formularz zgłoszenia nieprawidłowości PIR (Property Irregularity Report). Możesz to zrobić na lotnisku, w Biurze Rzeczy Znalezionych. Będziesz potrzebował swojego biletu lotniczego, karty pokładowej i kwitu bagażowego.

  2. Złóż reklamację u przewoźnika w terminie 21 dni od zagubienia bagażu.

Jeśli zagubiony bagaż się nie znalazł, wycena szkody odbędzie się na podstawie rachunków za przedmioty znajdujące się w walizce. Jeśli takich nie posiadasz, musisz liczyć się z tym, że wartość zostanie oszacowana na podstawie wagi bagażu. Odszkodowanie nie może przekroczyć 1131 SDR (ok. 1300 euro). Na podstawie Konwencji Warszawskiej, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 33 dolarów amerykańskich za każdy kilogram bagażu.

Uwaga na wyłączenia odpowiedzialności! Przed wylotem zapoznaj się z warunkami przewozu bagażu. Linie lotnicze najczęściej nie odpowiadają za cenne przedmioty, takie jak sprzęt elektroniczny, sprzęt sportowy i biżuteria.

W trakcie czekania na bagaż masz prawo do zakupu najpotrzebniejszych rzeczy na koszt linii lotniczych. Sprawdź, za które produkty może zapłacić Twój przewoźnik.

Jeśli Twoja reklamacja została odrzucona, możesz zgłosić skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego lub wystąpić na drogę sądową (na złożenie pozwu masz 2 lata od czasu wystąpienia szkody).

Zgubiłem bagaż, co mam zrobić? Zobacz naszą INFOGRAFIKĘ!

Zagubiony bagaż podczas podróży autobusem/pociągiem/statkiem

Przewoźnicy inni niż linie lotnicze najczęściej nie ponoszą odpowiedzialności za zagubiony bagaż i uprzedzają o tym swoich pasażerów przed podróżą. Wyjątkiem jest sytuacja, w której bagaż został umieszczony w specjalnie do tego przeznaczonym przez przewoźnika miejscu za pokwitowaniem albo utrata bagażu nastąpiła z winy przewoźnika. Zaginięcie powierzonej własności należy zgłosić bezzwłocznie do firmy transportowej. Wycena bagażu odbywa się na podstawie dostarczonej przez właściciela dokumentacji poświadczającej wartość zaginionych sprzętów.

Bagaż zaginął podczas pobytu w hotelu

Właściciel hotelu ponosi odpowiedzialność za rzeczy pozostawione przez klientów obiektu w pokoju lub we wskazanym przez obsługę miejscu. W przypadku zaginięcia bagażu:

  1. Zgłoś zaginięcie właścicielowi hotelu

  2. Dokonaj wyceny zawartości bagażu

Uwaga! Roszczenie przedawnia się po upływie 6 miesięcy od momentu zaistnienia szkody, dlatego działaj szybko i egzekwuj swoje prawa!

Mój bagaż był ubezpieczony w ramach polisy turystycznej

Jeśli obawiasz się o bezpieczeństwo swojego wakacyjnego dobytku, możesz dodatkowo ubezpieczyć bagaż dzięki dodatkowej usłudze przewidzianej w ramach polisy turystycznej. Ubezpieczyciel odpowiada za zaginięcie bagażu najczęściej w przypadkach:

– jeśli ekwipunek został powierzony przewoźnikowi zawodowemu,

– jeśli został oddany za pokwitowaniem do przechowalni lub znajduje się w innym zamkniętym pomieszczeniu,

– jeśli zaginął na skutek zdarzenia losowego lub akcji ratowniczej.

Wszystkie przypadki zaginięcia bagażu, które wynikły z zaniedbania właściciela, nie podlegają ubezpieczeniu. Ponadto, jeśli bagaż został powierzony przewoźnikowi, ubezpieczyciel najczęściej nie odpowiada za sprzęty elektroniczne np. laptop.

Czytaj także: Ubezpieczenie bagażu podróżnego – przed czym chroni i gdzie je kupić?

Co zrobić, żeby otrzymać odszkodowanie od ubezpieczyciela?

  1. Należy powiadomić bezzwłocznie odpowiednią jednostkę (przewoźnika, właściciela hotelu, ratownika, policjanta) i otrzymać pokwitowanie zawiadomienia

  2. Zgłosić szkodę do ubezpieczyciela i w ciągu 7 dni dostarczyć wszystkie potrzebne dokumenty potwierdzające wystąpienie zdarzenia, jego okoliczności oraz wartość zaginionego bagażu podróżnego

Uwaga na wyłączenia odpowiedzialności! Warunki ubezpieczenia (OWU) zawierają całą listę sprzętów, za których zaginięcie nie odpowiada ubezpieczyciel oraz okoliczności, które zwalniając go z obowiązki wypłaty odszkodowania.

Jeśli otrzymałeś już odszkodowanie od innej firmy odpowiedzialnej za zaginięcie Twojego bagażu (na przykład od przewoźnika), kwota odszkodowania od ubezpieczyciela zostanie odpowiednio pomniejszona.

Odwróciłem na chwilę wzrok od swojego bagażu i po chwili już go nie było…

Żaden ubezpieczyciel, przewoźnik ani właściciel obiektu nie odpowie za sytuacje, w których zagubienie bagażu podróżnego nastąpiło z Twojej winy. Dlatego pamiętaj o tym, żeby uważnie pilnować swojego ekwipunku i zostawiać go tylko w zamkniętych, strzeżonych, przeznaczonych do tego miejscach.

Ubezpieczenie turystyczne

Podsumowanie

  • Jeśli bagaż został zagubiony podczas podróży lotniczej, musisz wypełnić formularz PIR (Property Irregularity Report)
  • W trakcie czekania na bagaż masz prawo do zakupu najpotrzebniejszych rzeczy na koszt linii lotniczych
  • Przewoźnicy inni niż linie lotnicze najczęściej nie ponoszą odpowiedzialności za zagubiony bagaż i uprzedzają o tym swoich pasażerów przed podróżą
  • Właściciel hotelu ponosi odpowiedzialność za rzeczy pozostawione przez klientów obiektu w pokoju lub we wskazanym przez obsługę miejscu
  • Możesz ubezpieczyć bagaż w ramach polisy turystyczne, ale pamiętaj, że wszystkie przypadki zaginięcia bagażu, które wynikły z zaniedbania właściciela, nie podlegają ubezpieczeniu

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
1 Comment
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
View all comments