Mogą stanowić realizację czyjejś pasji, pełnić rolę rodzinnej pamiątki, a nawet być niezłą inwestycją. Pojazdy historyczne to samochody i motocykle objęte w przepisach specjalnymi prawami. Jeśli interesujesz się lub posiadasz wiekowe auto, warto zapoznać się legislaturą, która go dotyczy.
Pojazdy historyczne często przyciągają naszą uwagę w większym stopniu, niż spotkane na drodze Lamborghini czy Porsche. Szczególnie jeśli wiekowe auto jest odpowiednio zakonserwowane. Pod kątem prawnym pojazd historyczny również wyróżnia się kilkoma wyjątkami. Sprawdź, najważniejsze z nich.
Czytaj także: Uprawniony do ubezpieczenia
Pojazd historyczny a zabytkowy – jakie są różnice?
Określenia „pojazd historyczny” oraz „pojazd zabytkowy” często stosujemy wymiennie. O ile w niektórych wypadkach samochód może spełniać wymogi obu definicji, to jednak są między nimi konkretne różnice. W doprecyzowaniu obu pomoże nam Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym oraz Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Łącząc zawarte w tych dokumentach informacje, za pojazd zabytkowy uznaje się auto lub motocykl, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów.
Czytaj także: Wniosek ubezpieczeniowy
Pojazd historyczny
Auto historyczne różni się od pojazdu zabytkowych przede wszystkim tym, że musi być starszy. Do miana historycznych aspirują samochody, które mają co najmniej 40 lat. W definicji w pewnym sensie zawierają się wymogi auta zabytkowego, ponieważ obligatoryjny jest wpis do rejestru zabytków. Wyjątkiem jest uznanie za rzeczoznawcę samochodu za unikatowy. Dlatego też do miana „historycznego” aspirować mogą także prototypy oraz inne auta, które odegrały ważną rolę w historii motoryzacji.
Czytaj także: Matematyka aktuarialna
Pojazd historyczny – to taki, który spełnia przynajmniej 1 z 4 warunków:
1. Jest pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym (czyli został wpisany do rejestru zabytków ruchomych lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo jest wpisany do inwentarza muzealiów).
2. Ma co najmniej 40 lat.
3. Ma co najmniej 25 lat, ale posiada większość oryginalnych części (minimum 75%, w tym główne podzespoły) oraz dany model samochodu został wycofany z produkcji co najmniej 15 lat.
4. Jest pojazdem uznanym przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
Jak zarejestrować pojazd historyczny?
Wymienne stosowanie obu rozróżnionych wcześniej pojęć ma także związek, z tym że oba rodzaje pojazdów wymagają szczególnego trybu rejestracji. Jak zarejestrować pojazd historyczny i czym różnią się formalności od tych związanych ze zwykłym autem?
Czytaj także: Ubezpieczający
Z pewnością do rejestracji wymagana jest znacznie dłuższa lista dokumentów, które musi przedłożyć właściciel samochodu lub osoba upoważniona. Oprócz standardowych wymogów jak wniosek o rejestrację, dowód własności pojazdu, karta pojazdu (jeśli była wydana), dowód rejestracyjny czy tablice rejestracyjne, posiadacz auta historycznego musi przedłożyć także:
- uwierzytelnioną kopię decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
Oprócz tego do wglądu urzędnika należy mieć przy sobie dokument tożsamości oraz dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Czytaj także: Ubezpieczony
Ubezpieczenie pojazdu historycznego
Kwestia ubezpieczenia OC auta to kolejny aspekt, który różni się od standardowych przepisów. Otóż samochody ze statusem zabytkowych, nie mają obowiązku wykupu OC na cały rok. Oczywiście jest to możliwe, gdyż część tego typu aut wciąż jest w pełni sprawna i używana na co dzień. Jest to jednak kosztowne, ponieważ ewentualne odszkodowanie będzie kosztowo znacznie przewyższać analogiczną naprawdę np. nowego samochodu. Dlatego, jeśli samochód historyczny porusza się po drogach okazjonalnie, jest to alternatywa. Właściciel może wykupić na pojazd historyczny OC krótkoterminowe, na 30 dni.
Więcej o ubezpieczeniach przeczytasz w artykule: Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – o tym musisz wiedzieć!
Przegląd pojazdu historycznego
Kolejne odstępstwo dotyczy przeglądów technicznych. Większość samochodów zabytkowych takie badanie przechodzi tylko raz – kiedy ma ono na celu weryfikację statusu zabytku. Jest jednak pewien wyjątek. Jeżeli pojazd historyczny wykorzystywany jest do celów zarobkowych, wymagany jest coroczny przegląd, podobnie jak w przypadku pozostałych samochodów.
Czytaj także: Ile kosztuje przegląd samochodu? Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim udasz się na badanie okresowe!
Pytania i odpowiedzi
Co do reguły, to właśnie pojazdy historyczne charakteryzują się tzw. żółtymi tablicami rejestracyjnymi.
Status samochodu zabytkowego pojazd zyskuje po wpisaniu do rejestru zabytków, znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także jeśli jest wpisany do inwentarza muzealiów. Dodatkowe wymogi to wiek min. 25 lat oraz 75% oryginalnych części. Ważne jest również to, że dany model nie może być produkowany przynajmniej od 15 lat. Wyjątkiem są pojazdy specjalne, które odegrały rolę w ważnych wydarzeniach historycznych, jak np. samochód papieski.
Podsumowanie
- Pojazd historyczny ma zazwyczaj 40 lat.
- Definicje pojazdu zabytkowego znajdziesz w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
- Do rejestracji auta historycznego niezbędne będzie dodatkowo kopia decyzji o wpisaniu samochodu do rejestru zabytków oraz zaświadczenie o badaniu zgodności.
- Samochody zabytkowe nie muszą mieć wykupionego OC na cały rok, w sytuacji gdy właściciel nie jeździ autem na co dzień.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Okres standardowego ubezpieczenia OC wynosi 12 miesięcy i jest to najczęściej spotykana forma tej obowiązkowej polisy. Właściciele pojazdów są zobowiązani do zakupu i przedłużania polisy OC co roku, aby utrzymać ważne ubezpieczenie. Jednak, w niektórych przypadkach, zakupienie OC na krótszy okres czasu może być preferowane.
Motocykle to nie samochody. Nigdy się nie starzeją, po prostu dojrzewają. Nie spotyka się raczej sytuacji, aby ktoś przeszedł obok ikony polskiej motoryzacji jednośladowej, niezależnie w jakim by była stanie, i powiedział: „ale gruchot”. Dla każdego zarejestrowanego pojazdu musimy posiadać polisę OC. Stare motocykle a ubezpieczenie OC - co warto wiedzieć?
Każdy nabywca nowego lub używanego samochodu musi go zarejestrować. Dzięki naszemu poradnikowi przygotujesz się do wizyty w wydziale komunikacji. Pobierzesz również darmowy wniosek o rejestrację pojazdu i dowiesz się, jak go poprawnie wypełnić. Poznasz też aktualne formalności i koszt rejestracji samochodu w Polsce – kupionego na miejscu lub sprowadzonego z zagranicy.
Klasyk, zabytek, a może po prostu pojazd z doświadczeniem? Zastanawiając się, czym jest auto youngtimer niełatwo o precyzyjną jego definicję. W sytuacji, gdy konsekwentnie rośnie zainteresowanie tego typu pojazdami, dokładne ustalenie jego charakterystyki jest szczególnie istotne.
Niezależnie od tego, czy kupujesz nowy motocykl z salonu, czy decydujesz się na transakcję z drugiej ręki, musisz zadbać o dopełnienie formalności związanych z rejestracją pojazdu. Co do zasady masz na to 30 dni. Sprawdź, jak przebiega rejestracja motocykla.
Właściciel samochodu ma różne obowiązki związane ze swoim pojazdem. Jednym z nich są coroczne badania techniczne auta. W razie kontroli trzeba udowodnić ich odbycie. Co grozi za brak przeglądu samochodu? Mandat to tylko jedna z konsekwencji. Wyjaśniamy, jakie jeszcze problemy może mieć właściciel auta bez przeglądu.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.