Rzecznik Ubezpieczonych: kiedy możesz liczyć na jego pomoc?

Rzecznik Ubezpieczonych pomaga ubezpieczonym w razie problemów między nimi a nieuczciwymi ubezpieczycielami. Czym dokładnie zajmuje się Rzecznik Praw Ubezpieczonych? Jak się z nim skontaktować?

Rzecznik Ubezpieczonych (inaczej Rzecznik Finansowy) to urząd służący obywatelom, którzy ucierpieli na skutek nieuczciwych działań zakładów ubezpieczeniowych, banków, instytucji kredytowych itp. Wyróżniamy 4 działy Rzecznika Finansowego:

  • Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego (WUE),
  • Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego (WBK),
  • Pozasądowego Rozwiązywania Sporów (WRS),
  • Administracyjno-Finansowego (WAF).

Skarga do Rzecznika Ubezpieczonych: kiedy ją złożyć?

W jakich sytuacjach warto zwrócić się do Rzecznika Ubezpieczeń? Na przykład:

  • ubezpieczyciel odmówił Ci wypłaty odszkodowania z OC;
  • ubezpieczyciel wypłacił zaniżone odszkodowanie;
  • masz podwójne ubezpieczenie i nie wiesz, co dalej;
  • nie jesteś pewien, jakie są Twoje prawa;
  • instytucja finansowa odrzuciła Twoją reklamację.

SPRAWDŹ: Odszkodowanie z OC sprawcy czy zadośćuczycienie?

Jak skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym?

Najlepiej przez stronę http://rf.gov.pl. Znajdziesz tu więcej informacji na temat działalności organu.

Do obowiązków rzecznika finansowego należy nie tylko pomoc ludziom w potrzebie, lecz również:

  • opiniowanie projektów aktów prawnych z branży ubezpieczeniowej,
  • informowanie organów nadzoru o ewentualnych nieprawidłowościach,
  • występowanie z wnioskami o inicjatywę ustawodawczą,
  • prowadzenie akcji edukacyjnych na temat praw klienta. 

Rzecznik Ubezpieczonych – adres

Możesz złożyć bezpłatny wniosek o przeprowadzenie interwencji przez Rzecznika Finansowego. Musi on być w tradycyjnej formie pisemnej, należy wysłać go na poniższy adres:

Rzecznik Finansowy

Al. Jerozolimskie 87

02-001 Warszawa

Rzecznik Ubezpieczonych – telefon

Eksperci Rzecznika Finansowego dyżurują pod telefonami:

  •  jeśli masz problem z bankiem lub instytucją finansową: tel. 22 333 73 25
  • jeśli twój problem związany jest z OFE lub inną formą oszczędzania emerytalnego: tel. 22 333 73 26
  • jeśli Twój kłopot wiąże się z ubezpieczeniami: tel. 22 333 73 28.

Na stronie Rzecznika Finansowego https://www.rf.gov.pl/kontakt znajdziesz dokładnie terminy (dni i godziny) dyżurów ekspertów.

Rzecznik Ubezpieczonych: kiedy może pomóc? 

W przypadku niesprawiedliwej dla Ciebie decyzji ubezpieczyciela Rzecznik Finansowy może ją przeanalizować i zakwestionować, podając argumentację prawną. Jeśli w twoje sprawie toczy się postępowanie, opinia Rzecznika Finansowego jest Twoim asem w rękawie. Rzecznik może skierowania sprawę do innych organów, do prokuratory lub do Komisji Nadzoru Finansowego. 

Aby złożyć skargę do Rzecznika Finansowego, musisz wcześniej otrzymać decyzję towarzystwa ubezpieczeniowego. Wówczas piszesz wniosek o weryfikację zasadności skargi.

Zobacz także: