Popularność assistance rośnie z roku na rok. Polacy coraz bardziej doceniają tego rodzaju usługi i coraz chętniej się na nie decydują. Najpopularniejsze pozostaje assistance komunikacyjne, ale rośnie także zainteresowanie usługami medycznymi czy assistance domowym. Z raportu „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” wynika, że w 2018 roku z assistance skorzystało ponad 2,3 mln Polaków.
Cieszy sam fakt rosnącej świadomości ubezpieczeniowej Polaków. Jednak największe wrażenie robi liczba osób, które w 2018 roku skorzystały z dobrowolnych ubezpieczeń, a konkretniej z usług assistance. 2,3 mln Polaków – w skali całego kraju wydaje się mało? Być może. Jednak w ciągu ostatnich 5 lat, liczba ta wzrosła ponad dwukrotnie. Największym uznaniem cieszy się oczywiście assistance komunikacyjne. Więcej o upodobaniach Polaków względem assistance znajdziemy w raporcie „Rynek usług assistance widziany oczami klientów”. Badanie zostało zrealizowane przez Ipos na zlecenie Mondial Assistance.
Rynek ubezpieczeń w Polsce…
… jest rynkiem stosunkowo młodym. Na przestrzeni lat świadomość ubezpieczeniowa Polaków znacznie wzrosła, jednak nadal sporo brakuje nam do średniej europejskiej. Blisko co dziesiąty Polak nie ma żadnego ubezpieczenia. Dlaczego? Większość z nas uważa, że są one po prostu za drogie. Jeszcze inni swoją decyzję będą tłumaczyć tym, że wszelkie ryzyko w życiu podejmuje świadomie, albo ochrony po prostu nie potrzebuje, bo nic złego zdarzyć się nie może. Są też bardziej skrajne przypadki, czyli takie, w których swoją świadomą decyzję o braku ubezpieczenia będziemy tłumaczyli tym, że ochroną na wypadek różnych zdarzeń… te zdarzenia możemy po prostu na siebie ściągnąć.
Patrząc prawdzie w oczy – jako kierowcy jesteśmy zmuszeni do obowiązkowego ubezpieczenia OC i niechętnie, ale go kupujemy. Inne, dobrowolne ubezpieczenia traktujemy jako zło (nie)konieczne. I właśnie w obliczu takiego podejścia, statystyki mówiące o liczbie osób decydujących się na skorzystanie z usług assistance naprawdę cieszą.
Assistance komunikacyjne na pierwszym miejscu
Nie jest zaskoczeniem, że największym powodzeniem cieszy się assistance komunikacyjne (74 proc. respondentów). Stłuczka, awaria akumulatora, brak benzyny czy chociażby zatrzaśnięcie kluczyków w samochodzie – z tym spotkać może się nawet najbardziej wytrawny kierowca. To właśnie w takich przypadkach usługi assistance cenimy sobie najbardziej. Nieco mniejszą popularnością cieszy się assistance medyczne (73 proc. ankietowanych) obejmujące domowe wizyty lekarskie czy rehabilitacje. Według badania Ipos, na trzecim miejscu znalazło się assistance turystyczne (65 proc.), które zapewnia pomoc np. w organizacji leczenia podczas zagranicznej podróży, zagubionego bagażu czy opóźnionego lotu. Zaraz za podium, na miejscu czwartym, uplasowało się assistance domowe, które pomoże w przypadku awarii domowej i zapewni wsparcie fachowca.
– 57 proc. respondetów wskazało assistance domowe jako to o największej wartości. To wzrost aż o 10 proc. w porównaniu do 2017 roku. Ten rodzaj usług, może nie jest jeszcze tak popularny, jak assistance dla samochodu, ale z roku na rok coraz więcej Polaków zaczyna dostrzegać te usługi i je cenić – podsumowuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
Co to jest assistance i jaką pomoc zapewnia?
Zacznijmy jednak od początku, a konkretniej – czym jest assistance? Pytanie niby błahe, tymczasem okazuje się, że jeszcze nie tak dawno znakomita większość z nas nie wiedziała, z jakich usług może skorzystać w ramach pakietu assistance. Nic więc dziwnego, że na pomoc tego typu się nie decydowaliśmy. Jednak świadomość samego assistance, jak i całego rynku ubezpieczeniowego rośnie z roku na rok. Okazuje się, że dziś świadomość istnienia tego rodzaju usług oraz zrozumienie ich zakresu deklaruje już 81 proc. Polaków.
|
Zakres ubezpieczenie assistance będzie różnił się w zależności od towarzystwa. Dlatego tak ważne jest, aby decydując się na tego typu pomoc, dokładnie zapoznać się z OWU i sprawdzić, na jakiego rodzaju wsparcie możemy liczyć w ramach umowy.
Świadomość Polaków – co wiemy o assistance?
Z przytoczonego badania wynika, że ponad 14 mln Polaków, z pośród niespełna 18 mln posiadających usługi finansowo-ubezpieczeniowe rozumie specyfikę samego assistance. Najczęściej oceniają oni, że są to usługi ratunkowo-pomocowe. 42 proc. respondentów określiło assistance jako usługi towarzyszące innym ubezpieczeniom.
Czytaj także: Ubezpieczenie assistance w podróży zagranicznej ✈ Kup polisę online
|
Ubezpieczyciele często nie informują klienta o prawach jakie przysługują mu z tytułu umowy ubezpieczenia, a my sami OWU czytamy bardzo pobieżnie. W tym wszystkim cieszy jednak sam fakt, że w porównaniu do roku ubiegłego, grono Polaków świadomych specyfiki usług assistance wzrosła aż o 603 tys. osób.
Profil konsumenta: kto korzysta z assistance?
Typowym konsumentem usług assistance jest mężczyzna w wieku około 30-49 lat, mieszkający w dużym mieście, liczącym powyżej 200 tys. mieszkańców. Mężczyzna ten jest dobrze sytuowany, sprawuje funkcje kierownicze lub specjalistyczne, posiada dochód blisko 5 tys. złotych i mieszka w dwu- lub trzyosobowym gospodarstwie domowym.
Czytaj także: Mondial Assistance – ubezpieczenia turystyczne
Podsumowanie
- Największym uznaniem cieszy się assistance komunikacyjne. Na drugim miejscu znalazły się usługi medyczne, a zaraz za nimi uplasowało się assistance podróżne.
- Coraz większą popularnością cieszy się assistance domowe zapewniające wsparcie fachowców w przypadku awarii.
- Część Polaków posiada w ramach swojego ubezpieczenia pakiet usług assistance, ale nie jest tego świadomych. Ubezpieczyciele często nie informują klienta o prawach jakie przysługują mu z tytułu umowy ubezpieczenia, dlatego warto to zweryfikować.
- Typowym konsumentem usług assistance jest dobrze sytuowany mężczyzna w wieku około 30-49 lat, mieszkający w dużym mieście i pracujący na stanowisku kierowniczym.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Powiązane artykuły
Podróżowanie samochodem po Europie to wspaniałe doświadczenie, ale także niespodziewane wyzwania. Awaria samochodu, kolizja lub kradzież w obcym kraju mogą być niezwykle stresujące i kosztowne. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić sobie odpowiednią ochronę, którą daje ubezpieczenie assistance. Na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia assistance na wyjazd do Europy?
Tomasz jest kierowcą. Wozi części samochodowe po całej Europie. W czasie wyjazdu na terenie Francji popsuł mu się samochód. Ciężarówka stanęła w polu, do najbliższego miasta było dość daleko, a on nie potrafił sam poradzić sobie z usterką. Zamiast gorączkowo szukac pomocy, spokojnie wyciągnął telefon i zadzwonił pod wybrany numer. Dlaczego Tomasz nie panikował? Bo miał assistance dla pojazdów ciężarowych.
Nagła awaria czy stłuczka w nocy, daleko od jakichkolwiek zabudowań, to koszmar każdego kierowcy. Tego rodzaju przygoda może Ci się przytrafić w kraju i podczas wyjazdu za granicę. Jeżeli samochód nie nadaje się do kontynuowania jazdy, potrzebne będzie holowanie pojazdu. Jakie ubezpieczenie może Ci zapewnić pomoc na drodze?
Ubezpieczenie assistance dla wielu kierowców to dodatkowy wydatek, z którego wolimy zrezygnować. Jednak, gdy planujemy dalszą podróż wakacyjną, dużo więcej sytuacji na drodze może nam zagrozić. Co wtedy? Z rozwiązaniem przychodzi FitAutoPomoc – assistance krótkoterminowe, czyli ubezpieczenie jedynie na pewien okres.
Rok 2006 był to czas, kiedy w Polsce pojawiło się wielu ubezpieczycieli oferujących zakup polis lub realizację świadczeń metodą direct. Na tej właśnie fali wypłynęła także AXA Direct (obecnie AXA Ubezpieczenia), reklamująca się jako firma, z którą do komunikacji wystarczy telefon. Klient łatwo i tanio mógł kupić pakiet ubezpieczeń. Do tej pory AXA pozostaje ważnym graczem na rynku direct.
Im dłuższe dystanse przemierzamy autem, tym większe jest ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji, jak awaria, kolizja, a nawet kradzież. W takich przypadkach nieocenioną pomocą będzie ubezpieczenie assistance, a w szczególności wariant polisy bez limitu kilometrów. Czy wiesz, jak działa ochrona assistance i jakie korzyści może Ci zapewnić?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.