Automatyczne skrzynie biegów to rozwiązanie cieszące się rosnącą popularnością wśród kierowców – zarówno tych początkujących, jak i mających już spore doświadczenie. Oczywiście za taką opcją przemawia przede wszystkim wygoda. Jak jednak jeździć automatem, aby nie narazić skrzyni biegów na uszkodzenie?
Skrzynia automatyczna – co trzeba wiedzieć?
Zacznijmy od tego, że nauka jazdy automatem może być realizowana pod okiem instruktora. Popularnym rozwiązaniem jest prawo jazdy na automat, czyli dokument, który uprawnia do kierowania pojazdem ze skrzynią automatyczną. Można je zdobyć, realizując kurs nauki jazdy i zdając egzamin, prowadząc samochód wyposażony właśnie w automatyczną skrzynię biegów. Jeśli jednak zdecydujemy się na tradycyjne rozwiązanie lub posiadamy prawo jazdy, ale dotąd nie prowadziliśmy samochodu z automatyczną skrzynią, nauka jazdy automatem z pewnością nam się przyda.
Czytaj także: Jak holować automat?
Automatyczne skrzynie biegów fantastycznie sprawdzają się podczas jazdy w mieście. Tutaj nie trzeba samodzielnie zmieniać przekładni, co jest zdecydowanie wygodniejsze i pozwala lepiej skupić się na prowadzeniu samochodu. Kierowcy, którzy w użytkowaniu auta poszukują oszczędności, np. wybierając ofertę ubezpieczenia pojazdu i wykorzystując do tego kalkulator OC AC, z pewnością będą zadowoleni z faktu, że samochody z automatyczną skrzynią biegów są tańsze w eksploatacji. Dodatkowo, jazda automatem jest prostsza. Czy zatem automatyczna skrzynia to same zalety? Wiele wskazuje na to, że tak jest, choć wiele zależy od tego, jak będziemy się z nią obchodzić.
Automatyczna skrzynia biegów – oznaczenia
Aby opanować technikę jazdy automatem, warto zacząć od rozeznania umiejscowienia skrzyni biegów w samochodzie oraz jej oznaczeń. W przeciwieństwie do manuali, automaty mogą mieć w różny sposób rozmieszczone dźwignie, a sama gałka może być zastąpiona np. przez suwak czy pokrętło – wszystko zależy od marki i modelu samochodu. Dobrą wiadomością jest jednak to, że oznaczenia automatów są zawsze takie same, choć nie w każdym przypadku będzie ich tyle samo. Jakie oznaczenia mają automatyczne skrzynie biegów?
- P (z ang. park) – oznacza tryb parkingowy i przeznaczony jest do postoju (gdy opuszczamy pojazd);
- D (z ang. drive) – oznacza tryb jazdy do przodu, automatyczna skrzynia samodzielnie dostosowuje biegi do prędkości i dynamiki jazdy;
- R (z ang. reverse) – tryb jazdy do tyłu (bieg wsteczny);
- N (z ang. neutral) – położenie neutralne (w skrzyni manualnej jest to pozycja pozostawienia biegu „na luzie”), ale tutaj tryb ten wykorzystujemy jedynie do bezkolizyjnej zmiany przełożeń i w sytuacjach awaryjnych.
Wymienione oznaczenia posiadają wszystkie samochody z automatyczną skrzynią biegów. Czasem jednak możemy spotkać się z oznaczeniami dodatkowymi:
- 1 – oznacza skrzynię zablokowaną na pierwszym biegu,
- 2 – oznacza, że skrzynia używa tylko pierwszych dwóch lub jedynie drugiego biegu,
- 3 – oznacza, że skrzynia używa tylko pierwszych trzech biegów,
- S – tryb sportowy, skrzynia zmienia biegi na wyższych obrotach i utrzymuje niższe przełożenia przekładni,
- W – oznacza tryb zimowy, dostosowujący się do trudnych warunków jazdy,
- +/- lub M – oznacza możliwość przejścia na ręczną zmianę biegów,
- HOLD – przycisk blokuje przełożenia.
Jak jeździć automatem? 7 wskazówek
Jazda samochodem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów jest zdecydowanie prostsza i wygodniejsza od tradycyjnego rozwiązania. Należy jednak pamiętać o kilku kluczowych kwestiach – przestrzegając poniższych zasad, zmniejszymy ryzyko uszkodzenia skrzyni.
- Zmiana przełożeń w automacie powinna być ograniczona do minimum.
- Zmiana położenia dźwigni powinna być zawsze dokonywana dopiero po zatrzymaniu samochodu i przy wciśniętym hamulcu (nigdy nie zmieniamy przełożeń podczas jazdy).
- Stojąc w korku lub na światłach, nie wrzucamy trybu neutralnego – wystarczy wcisnąć hamulec i pozostać w trybie D.
- Warto pozbyć się nawyku używania lewej nogi – w automacie nie ma sprzęgła.
- W tryb P można wejść w sytuacji dłuższego postoju, np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym.
- Dajemy skrzyni biegów kilkadziesiąt sekund przed uruchomieniem przełożenia – na rozgrzanie oleju i popracowanie silnika na niskich obrotach.
- Ważna jest wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta.
Czytaj także: Jak oszczędnie jeździć samochodem?
Jazda automatem – najczęstsze błędy kierowców
Aby nie narażać się na konieczność częstych wizyt u mechanika, należy wystrzegać się przynajmniej podstawowych błędów, jakie kierowcy popełniają przesiadając się z manuala na automat. Jakie robią najczęściej? Zasadniczym błędem jest jednoczesne naciskanie gazu i hamulca. Dość często zdarza im się też zmieniać położenie dźwigni na tryb R lub P jeszcze przed zatrzymaniem samochodu. Z kolei zbyt szybkie włączenie trybu jazdy do przodu (D) bez przytrzymania hamulca skutkuje gwałtownym ruszeniem pojazdu. Czego jeszcze należy się wystrzegać prowadząc automat? Na pewno gaszenia i uruchamiania silnika poza trybem parkingowym.
Czytaj także: Jak prawidłowo hamować autem?
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Każdy kierowca ma własny styl jazdy. Jeden uwielbia żyłowanie silnika i wsłuchiwanie się w jego melodię, drugi zmienia biegi jak w zegarku przy 2.5 tys. obrotów. Są jednak złe nawyki, które sprawiają, ze auto częściej niż inne odwiedza warsztat. Warto się ich pozbyć dla korzyści własnego portfela. Oto 7 fatalnych nawyków, które niszczą każde auto!
Większość z nas marzy o luksusie i prestiżu, ale niestety możemy pozwolić sobie tylko na sprowadzane samochody, które najlepsze swoje lata spędziły u pierwszych 2-3 właścicieli. Polscy kierowcy mają dobry gust – wybierają podobnie jak ich bogatsi odpowiednicy na Zachodzie, tyle że kupują auta używane. Sprawdź z nami najczęściej sprowadzane samochody, które podbiły serca Polaków.
Rocznik samochodu, jego cena i… przebieg – to podstawowe kryteria, jakimi kierujemy się podczas kupna używanego auta. W powszechnym wyobrażeniu ideałem będzie samochód najmłodszy rocznikiem, w najniższej cenie, o najmniejszym przebiegu. Czy oby na pewno? Czy samochód z małym przebiegiem to najlepszy samochód? Niekoniecznie.
Zima jest największym wyzwaniem dla samochodów. Im niższa temperatura, tym mniejsza pojemność akumulatora i większe opory stawiane przez silnik. Jak powinniśmy uruchamiać samochód na mrozie? Co robić kiedy nie uda się tego zrobić? Podpowiadamy.
Poziom szkół uczących jazdy samochodem jest bardzo zróżnicowany. Tymczasem to od nich w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy dla dziecka, siebie czy współmałżonka?
Zastanawiasz się, jak zostać instruktorem nauki jazdy? Doskonale się składa, bo w dzisiejszym artykule przedstawiamy wszystkie informacje, które mogą zainteresować osoby wybierające się na kurs instruktora. Sprawdź, czy spełniasz stawiane instruktorom wymagania, jaką drogę musisz przejść, aby uzyskać nowe uprawnienia i w końcu, jakich zarobków możesz spodziewać się, jako instruktor nauki jazdy. Zapraszamy do lektury.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.