Punkta

Granica 5 tys. zł to – nie ukrywajmy – bardzo niski budżet. Nie oznacza to jednak, że wybór jest ograniczony. Przeciwnie – na rynku można znaleźć sporo ofert, w przypadku których można kupić samochód do 5 tys. Nie musi być to model wiekowy, pozbawiony udogodnień. Choć nie brak oczywiście ofert samochodów o już bardzo dużym stopniu wyeksploatowania. Są jednak również modele, które można zakupić w tej niskiej cenie i cieszyć się zaskakująco małym przebiegiem czy dobrym wyposażeniem.

Pierwszy samochód do 5 tys

Auta do 5 tysięcy dość często wybierane są na początek motoryzacyjnej przygody danego kierowcy. Z góry można bowiem założyć, że – mimo zdanego egzaminu na prawo jazdy – będzie się on docierał, zbierał doświadczenie na drodze. To może wiązać się z błędami – zarysowaniami podczas parkowania czy niewłaściwą eksploatacją samochodu. Kupując swój pierwszy pojazd, warto więc traktować go niejako testowo – przeznaczyć na samochód nieco mniej. W takiej sytuacji opcja graniczna 5 tys. zł będzie idealna.

Jaki samochód do 5 tys. zł wybrać, jeśli ma to być auto dla młodego i niedoświadczonego kierowcy? Budżet ten powinien wystarczyć np. na drugą generację Fiata Punto. To charakterystyczne małe samochodu idealne do miasta, ale bez problemu radzące sobie też w dłuższych trasach. Szczególnie Punto 1.2 16V to dobry wybór ze względu na:

  • niewielkie wymiary,
  • niski koszt samochodu,
  • dużą dostępność części zamiennych,
  • bezproblemowy serwis.

Podobne cechy ma Opel Corsa C – inne auto, które warto rozważyć jako pierwszy samochód do 5 tys. Rynek wtórny zapewnia spore zestawienie tego typu pojazdów zarówno kupionych w Polsce, jak i sprowadzanych zza zachodniej granicy. To najczęściej modele mające za sobą kilkanaście lat. W tym kontekście ważna jest istotna cecha Corsy. Ople te charakteryzują się dobrą jakością blach i przy upływie długiego czasu korozja i uszkodzenia nie będą tak widoczne, jak w przypadku innych samochodów podobnej klasy użytkowej.

Samochód do 5 tys z gazem

Ograniczony budżet na samochód oznacza często również poszukiwanie możliwości ograniczeń wydatków na eksploatację. Stąd duże zainteresowanie samochodami, które mają na wyposażeniu instalację gazową. Ona – w relacji do rosnących cen standardowych paliw – zapewnia duże oszczędności. Jeśli auto do 5 tys. zł w 2021 r. ma trafić np. w ręce studenta, tankowanie do pełna może oznaczać dla niego sporą różnicę w miesięcznych wydatkach.

Jaki samochód do 5 tys. zł z gazem wybrać? Właściwie każdy będzie atrakcyjny – koszt wykonania instalacji LPG to z założenia spory wydatek, więc cena ta w dużej mierze zawiera właśnie dostosowanie auta do tego typu standardu. Oczywiście przed zakupem warto sprawdzić efektywność działania instalacji gazowej. Niektóre auta – tak, jak np. wspomniana Corsa – świetnie sprawdzają się w kontekście dwóch systemów: benzynowego (1.2) i LPG. Nie brak jednak aut, które miewają kłopoty z efektywnym współdziałaniem obu opcji. W takim przypadku polecane auta do 5 tys. warto indywidualnie sprawdzić pod kątem funkcjonowania instalacji gazowej.

Małe auto do 5 tys.

Samochód miejski do 5 tys. często używany jest jednak nie przez jedną osobę – np. wspomnianego studenta – ale rodzinę. W tym kontekście potrzebne są zdecydowanie większe wymiary i możliwość bezproblemowego przewozu kierowcy, pasażera oraz dwójki dzieci z tyłu.

Najlepsze auta do 5000 zł przy zastrzeżeniu małych rozmiarów to wspomniane Punto, Corsa oraz np. Hyundai Getz. Trzeba mieć jednak świadomość, że ten ostatni będzie zdecydowanie bardziej podatny na korozję i inne ślady upływu czasu.

Duże auto do 5 tys. zł

Najlepsze auta do 5000 zł nie muszą być małe. To budżet, który wystarczy na nieco inny typ samochodu. Zakładając małe ekonomiczne auto do 5 tys. zł, można zastanowić się, czy nie lepiej sięgnąć po kilkunastoletni segment nieco większych – takich, w przypadku których nie ma problemu z transportem nawet pięciu osób. W tej niewielkiej przecież kwocie można sięgnąć po pochodzące z okolic 2002 r. Renault Megane II, pierwszą wersję Forda Focusa czy świetnie ocenianą w tych kryteriach Skodę Fabię z linii 1.4 16V.

Ile kosztuje polisa dla taniego auta?

Jeśli właściciel auta kupuje tani pojazd ze względu na możliwie najwyższą redukcję wydatków, koszt ubezpieczenia z pewnością również odgrywa duże znaczenie. Warto zauważyć, że w przypadku kilkunastoletnich aut różnice w zakresie OC będą relatywnie niewielkie. Zakładając, że właścicielem będzie ponad 60-letni kierowca z Warszawy – mający świetną historię bezkolizyjnej jazdy – jego Skoda Fabia z 2002 r. najtaniej została w kontekście OC wyceniona w AXA. Ubezpieczenie zawierające również NNW i Assistance kosztować będzie – według stanu na marzec 2021 r. – 463 zł. Warto dokonywać tego typu porównań cen, ponieważ różnice między poszczególnymi towarzystwami są zaskakująco spore. TUZ Ubezpieczenia czy MTU24 lub Wiener wyceniały to samo OC nawet dwukrotnie drożej.

Co stanie się, jeśli ten sam ubezpieczający wybierze nie Fabię, ale Opla Corsę 1.0 z 2002 r.? Najniższe ubezpieczenie w tym samym zakresie to już 414 zł. Inne towarzystwa zapewniają oferty o bardzo dużej rozpiętości – od 542 po nawet 1,1 tys. zł. Podobnie jest w sytuacji, gdy autem nie jest Opel Corsa, ale standardowy Fiat Punto. Model 1.2 80 KM – przy identycznym założeniu jak dla innych aut: ok. 540 tys. km przebiegu – skalkulowano minimum na 453 zł zapewniane przez AXA. Jak widać, samochody osobowe do 5 tys zł mogą być więc zarówno tanie pod względem zakupu jak i kosztu ubezpieczenia.