W odpowiedzi na rosnące potrzeby użytkowników wprowadzono szereg innowacyjnych systemów, które mają na celu zmniejszenie ryzyka wypadków. Jednym z najważniejszych jest system ESP, czyli Elektroniczny Program Stabilizacji. Działa w tle, monitorując zachowanie pojazdu i interweniując w krytycznych momentach, aby pomóc kierowcy utrzymać kontrolę nad autem. Od kilku lat to już standardowe wyposażenie nowych samochodów.
Co to jest ESP w samochodzie i jaka jest jego historia?
ESP (z ang. Electronic Stability Control) to skrót od terminu „stabilizacja toru ruchu”. Układ zalicza się do systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Głównym zadaniem jest pomoc kierowcy w czasie poślizgu. Dzięki pozyskaniu informacji z czujników rozmieszczonych w samochodzie system ESP może przyhamować wybrane koła i zredukować moment obrotowy silnika. Rezultatem jest stabilizacja pojazdu np. w czasie poślizgu.
Czytaj także: Jak wyjść z poślizgu?
System ESP powstał w 1995 roku, a za jego opracowanie odpowiedzialne były dwie firmy – Mercedes i Bosch. Po raz pierwszy został zainstalowany w pojeździe marki Mercedes. Wówczas jednak nie wchodził on w zakres obowiązkowego wyposażenia samochodu, ale był rozwiązaniem opcjonalnym. Co więcej, kontrola trakcji ESP została wdrożona w związku z problemami wykrytymi w pojazdach marki Mercedes, a nie jako wsparcie kierowcy.
Czytaj także: Za co odpowiada przednia szyba w aucie?
Przez lata ESP był rozwijany. Ponieważ nazwa „ESP” została zastrzeżona przez markę Bosch, kierowcy mogą spotkać się też z innymi nazwami. W zależności od koncernu samochodowego będą to skróty m.in. DSC (BMW i Mazda), VSA (Honda), VDC (Subaru) czy VCS (Toyota).
Dowiedz się także, jakie marki i modele zostały uznane za najbezpieczniejsze samochody.
Jak stabilizacja toru jazdy wspiera kierowcę w czasie jazdy?
Kontrola trakcji ESP uruchamia się automatycznie i nie jest zależna od kierowcy. Aby wyjaśnić, jak działa stabilizacja toru ruchu, trzeba zacząć od dwóch innych popularnych systemów bezpieczeństwa powszechnie montowanych w pojazdach, czyli:
- ABS – to system, który zapobiega blokowaniu się kół,
- ASR – to system kontroli trakcji.
System ESP składa się z modułu sterującego i hydraulicznej pompy, wykorzystuje też czujniki, które zbierają informacje dla systemów ABS i ASR. Dzięki pozyskiwaniu informacji m.in. z sensorów prędkości obrotowej kół, kąta skrętu kierownicy, ciśnienia płynu w układzie hamulcowym czy przełożenia skrzyni biegów, system ESP może ustabilizować pojazd na torze ruchu wówczas, gdy istnieje rozbieżność między torem wyznaczonym przez kierowcę a tym, jaki obierze pojazd.
Kontrola trakcji ESP nie działa wyłącznie w momencie kryzysowym, jakim jest poślizg. Przykładami innych sytuacji, gdy kierowca otrzyma wsparcie tego systemu, jest choćby próba gwałtownego ominięcia przeszkody, która pojawiła się na drodze, zbyt szybkie wejście w zakręt czy nagła zmiana pasa ruchu.
Czytaj także: Jak działa ogranicznik prędkości?

Jakie samochody są wyposażone w ESP?
Aktualnie koncerny motoryzacyjne przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa oferowanych klientom samochodów. Powstaje coraz więcej rozwiązań, które mają wspierać kierowców. Przykładem jest asystent parkowania. Z kolei system ESP został doceniony m.in. przez organizację EURO NCAP, która wykonuje testy zderzeniowe i rekomendowała powszechne wykorzystywanie systemu ESP.
Początkowo system ESP był montowany w samochodach premium – poza Mercedesem, można było go znaleźć również w różnych modelach Lexusa, BMW czy Cadillaca. Od 2011 roku ESP znajduje się w każdym samochodzie wyprodukowanym na terenie Unii Europejskiej – dziś to obowiązkowe wyposażenie auta. Kierowcy znajdą go zarówno w SUV-ach typu Dacia Duster, jak i pojazdach zaliczanych do segmentu A – np. w Skodzie Citigo.
W niektórych modelach pojazdów kierowcy mogą spotkać się z opcją „ESP off”. W praktyce jednak wyłączenie całego systemu ESP nie jest możliwe – co najwyżej następuje zatrzymanie niektórych funkcji. Kontrola trakcji ESP nie może zostać wyłączona m.in. w pojazdach marki Skoda.
Sprawdź też, czym różni się poślizg podsterowny i nadsterowny.
Pytania i odpowiedzi
Tak, w niektórych pojazdach istnieje możliwość wyłączenia systemu ESP, jednak nie zaleca się tego w normalnych warunkach jazdy, ponieważ system ten znacząco zwiększa bezpieczeństwo. W sytuacjach ekstremalnych, takich jak jazda po głębokim śniegu lub błocie, kierowcy mogą zdecydować się na jego dezaktywację.
System ESP znacznie zmniejsza ryzyko wypadków spowodowanych utratą kontroli nad pojazdem, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Pomaga w stabilizacji toru jazdy podczas gwałtownych manewrów i poprawia ogólne bezpieczeństwo na drodze.
Migająca kontrolka ESP na desce rozdzielczej wskazuje, że system aktywnie interweniuje w celu stabilizacji pojazdu. Jeśli kontrolka świeci się na stałe, może to oznaczać problem z systemem i zaleca się skonsultować to z mechanikiem.
Tak, wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w system ESP jako standardowe wyposażenie.
System ESP współpracuje z innymi układami bezpieczeństwa, takimi jak ABS (system antyblokowania hamulców) oraz ASR (system kontroli trakcji), co pozwala na kompleksową ochronę pojazdu przed poślizgami i utratą kontroli.
Podsumowanie
- Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), znany również jako Electronic Stability Control, to system bezpieczeństwa wspierający kierowców w utrzymaniu kontroli nad pojazdem, szczególnie podczas poślizgu.
- Opracowany w 1995 roku przez Mercedes-Benz i Bosch. Początkowo stosowany w pojazdach premium (Mercedes, Lexus, BMW). Od 2011 roku obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów w UE.
- System wykorzystuje czujniki, takie jak kąta skrętu kierownicy, prędkości kół czy ciśnienia płynu hamulcowego. Interweniuje automatycznie w sytuacjach kryzysowych, np. podczas poślizgu, gwałtownego omijania przeszkód czy szybkiego wejścia w zakręt. Współpracuje z innymi systemami, takimi jak:
- ABS (zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania).
- ASR (kontrola trakcji przy przyspieszaniu).
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły

Pamiętamy jeszcze czasy, kiedy po polskich drogach jeździły Mercedesy jako symbol luksusu. Zwykli Polacy w samochodach z FSO, a człowiek sukcesu w starym Mercedesie sprowadzonym z Niemiec. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Na polskich drogach przede wszystkim pojawiło się sporo aut z charakterystycznym trójramiennym logo na masce. Mercedes klasy A - jak wygląda historia modelu, silniki, opinie, ubezpieczenie OC?

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej lawinowo sprowadzamy do naszego kraju używane samochody. Jednak z biegiem czasu są to coraz lepsze auta, a jednocześnie z ulic dawno zniknęły już najstarsze i najgorsze samochody, sprowadzone w pierwszych kilkunastu miesiącach po otwarciu granicy. Poprawia się stan techniczny pojazdów, a w związku z tym jest coraz mniej wypadków i mniej ofiar śmiertelnych.
Najchętniej czytane

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz