Jak działa system stabilizacji toru jazdy EPS

Aktualizacja:
Car interior gauge ESP light

W odpowiedzi na rosnące potrzeby użytkowników wprowadzono szereg innowacyjnych systemów, które mają na celu zmniejszenie ryzyka wypadków. Jednym z najważniejszych jest system ESP, czyli Elektroniczny Program Stabilizacji. Działa w tle, monitorując zachowanie pojazdu i interweniując w krytycznych momentach, aby pomóc kierowcy utrzymać kontrolę nad autem. Od kilku lat to już standardowe wyposażenie nowych samochodów.

Co to jest ESP w samochodzie i jaka jest jego historia?

ESP (z ang. Electronic Stability Control) to skrót od terminu „stabilizacja toru ruchu”. Układ zalicza się do systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Głównym zadaniem jest pomoc kierowcy w czasie poślizgu. Dzięki pozyskaniu informacji z czujników rozmieszczonych w samochodzie system ESP może przyhamować wybrane koła i zredukować moment obrotowy silnika. Rezultatem jest stabilizacja pojazdu np. w czasie poślizgu.

Czytaj także: Jak wyjść z poślizgu?

System ESP powstał w 1995 roku, a za jego opracowanie odpowiedzialne były dwie firmy – Mercedes i Bosch. Po raz pierwszy został zainstalowany w pojeździe marki Mercedes. Wówczas jednak nie wchodził on w zakres obowiązkowego wyposażenia samochodu, ale był rozwiązaniem opcjonalnym. Co więcej, kontrola trakcji ESP została wdrożona w związku z problemami wykrytymi w pojazdach marki Mercedes, a nie jako wsparcie kierowcy.

Czytaj także: Za co odpowiada przednia szyba w aucie?

Przez lata ESP był rozwijany. Ponieważ nazwa „ESP” została zastrzeżona przez markę Bosch, kierowcy mogą spotkać się też z innymi nazwami. W zależności od koncernu samochodowego będą to skróty m.in. DSC (BMW i Mazda), VSA (Honda), VDC (Subaru) czy VCS (Toyota).

Dowiedz się także, jakie marki i modele zostały uznane za najbezpieczniejsze samochody.

Jak stabilizacja toru jazdy wspiera kierowcę w czasie jazdy?

Kontrola trakcji ESP uruchamia się automatycznie i nie jest zależna od kierowcy. Aby wyjaśnić, jak działa stabilizacja toru ruchu, trzeba zacząć od dwóch innych popularnych systemów bezpieczeństwa powszechnie montowanych w pojazdach, czyli:

  • ABS – to system, który zapobiega blokowaniu się kół,
  • ASR – to system kontroli trakcji.

System ESP składa się z modułu sterującego i hydraulicznej pompy, wykorzystuje też czujniki, które zbierają informacje dla systemów ABS i ASR. Dzięki pozyskiwaniu informacji m.in. z sensorów prędkości obrotowej kół, kąta skrętu kierownicy, ciśnienia płynu w układzie hamulcowym czy przełożenia skrzyni biegów, system ESP może ustabilizować pojazd na torze ruchu wówczas, gdy istnieje rozbieżność między torem wyznaczonym przez kierowcę a tym, jaki obierze pojazd.

Kontrola trakcji ESP nie działa wyłącznie w momencie kryzysowym, jakim jest poślizg. Przykładami innych sytuacji, gdy kierowca otrzyma wsparcie tego systemu, jest choćby próba gwałtownego ominięcia przeszkody, która pojawiła się na drodze, zbyt szybkie wejście w zakręt czy nagła zmiana pasa ruchu.

Czytaj także: Jak działa ogranicznik prędkości?

Jak działa system ESP w samochodzie?

Jakie samochody są wyposażone w ESP?

Aktualnie koncerny motoryzacyjne przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa oferowanych klientom samochodów. Powstaje coraz więcej rozwiązań, które mają wspierać kierowców. Przykładem jest asystent parkowania. Z kolei system ESP został doceniony m.in. przez organizację EURO NCAP, która wykonuje testy zderzeniowe i rekomendowała powszechne wykorzystywanie systemu ESP.

Początkowo system ESP był montowany w samochodach premium – poza Mercedesem, można było go znaleźć również w różnych modelach Lexusa, BMW czy Cadillaca. Od 2011 roku ESP znajduje się w każdym samochodzie wyprodukowanym na terenie Unii Europejskiej – dziś to obowiązkowe wyposażenie auta. Kierowcy znajdą go zarówno w SUV-ach typu Dacia Duster, jak i pojazdach zaliczanych do segmentu A – np. w Skodzie Citigo.

W niektórych modelach pojazdów kierowcy mogą spotkać się z opcją „ESP off”. W praktyce jednak wyłączenie całego systemu ESP nie jest możliwe – co najwyżej następuje zatrzymanie niektórych funkcji. Kontrola trakcji ESP nie może zostać wyłączona m.in. w pojazdach marki Skoda.

Sprawdź też, czym różni się poślizg podsterowny i nadsterowny.

Pytania i odpowiedzi

Czy mogę wyłączyć system ESP?
Jakie są korzyści z posiadania systemu ESP?
Co oznacza migająca kontrolka ESP?
Czy wszystkie nowe samochody mają system ESP?
Jakie inne systemy współpracują z ESP?

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  • Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), znany również jako Electronic Stability Control, to system bezpieczeństwa wspierający kierowców w utrzymaniu kontroli nad pojazdem, szczególnie podczas poślizgu.
  • Opracowany w 1995 roku przez Mercedes-Benz i Bosch. Początkowo stosowany w pojazdach premium (Mercedes, Lexus, BMW). Od 2011 roku obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów w UE.
  • System wykorzystuje czujniki, takie jak kąta skrętu kierownicy, prędkości kół czy ciśnienia płynu hamulcowego. Interweniuje automatycznie w sytuacjach kryzysowych, np. podczas poślizgu, gwałtownego omijania przeszkód czy szybkiego wejścia w zakręt. Współpracuje z innymi systemami, takimi jak:
    • ABS (zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania).
    • ASR (kontrola trakcji przy przyspieszaniu).

Weryfikacja merytoryczna: Piotr Jarzynka
Ekspert ds. ubezpieczeń

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

mercedes-ubezpieczenie oc
2019.04.29  •  Samochód
Mercedes klasy A – historia modelu, silniki, opinie

Pamiętamy jeszcze czasy, kiedy po polskich drogach jeździły Mercedesy jako symbol luksusu. Zwykli Polacy w samochodach z FSO, a człowiek sukcesu w starym Mercedesie sprowadzonym z Niemiec. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Na polskich drogach przede wszystkim pojawiło się sporo aut z charakterystycznym trójramiennym logo na masce. Mercedes klasy A - jak wygląda historia modelu, silniki, opinie, ubezpieczenie OC?

Czytaj więcej
Im lepsze samochody sprowadzamy, tym mniej ofiar na drogach
2015.03.04
Im lepsze samochody sprowadzamy, tym mniej osób ginie na drogach [ANALIZA]

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej lawinowo sprowadzamy do naszego kraju używane samochody. Jednak z biegiem czasu są to coraz lepsze auta, a jednocześnie z ulic dawno zniknęły już najstarsze i najgorsze samochody, sprowadzone w pierwszych kilkunastu miesiącach po otwarciu granicy. Poprawia się stan techniczny pojazdów, a w związku z tym jest coraz mniej wypadków i mniej ofiar śmiertelnych.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Kobieta na motocyklu robi prawo jazdy kat. A
2024.09.02  •  Motocykl
Prawo jazdy kategorii A na motocykl. Ile kosztuje, od ilu lat, jakie wymagania?

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Czytaj więcej
2025.03.18  •  Samochód
Najtańsze OC w marcu 2025 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2024.11.08  •  Samochód
Jakie są konsekwencje badania technicznego po terminie

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz

Czytaj więcej