Czy wiesz, że brak zapiętych pasów bezpieczeństwa może pozbawić Cię odszkodowania w razie wypadku? Zdajesz sobie sprawę, że jako kierowca musisz dopilnować, aby wszyscy w aucie je zapięli? O czym jeszcze nie wiedziałeś?
1. Wylecisz jak 3-tonowy pocisk
Jeśli ważysz około 75 kg i przy prędkości 50 km/h uderzysz autem w nieruchomą przeszkodę, Twoja masa uderzeniowa wyniesie kilka ton. Poduszki powietrzne na niewiele się zdadzą, jeśli nie masz zapiętych pasów. Nie przeżyjesz. Chyba że zapiąłeś pasy, wtedy szanse na przeżycie rosną sześć razy, a 25 razy rośnie prawdopodobieństwo, że wyjdziesz z tego bez poważniejszych obrażeń.
Nie wiedziałeś, że poduszki powietrzne działają dobrze tylko z pasami bezpieczeństwa? Inaczej szkoda pieniędzy na ich montowanie.
A gdy Twoi pasażerowie jadący z tyłu nie zapną pasów, w wypadku możesz być przez nich dosłownie zmiażdżony razem z fotelem. To Ty odpowiadasz za to, aby się zapięli. Dopilnuj tego za każdym razem!
PRZECZYTAJ TAKŻE:
2. Nie dostaniesz 100% z OC
Myślisz, że OC należy Ci się bezwzględnie? Mylisz się.
Miałeś wypadek nie ze swojej winy, który skończył się długim pobytem w szpitalu i rehabilitacją. Jednak wyszło na jaw, że w czasie zdarzenia nie miałeś zapiętych pasów. To niemal pewne, że ubezpieczyciel obetnie kilkadziesiąt procent z wypłacanego odszkodowania, bo uzna, że przyczyniłeś się do zwiększenia rozmiarów szkody. Gdybyś miał zapięte pasy, obrażenia ciała z pewnością nie byłyby aż tak dotkliwe. Koszty leczenia i rehabilitacji byłyby mniejsze. Odszkodowanie w takich sytuacjach obcinane jest zazwyczaj o połowę.
Co z NNW? Tego odszkodowania możesz nie dostać wcale. Wszystko zależy od zapisów ogólnych warunków ubezpieczenia.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
3. Bez pasów prawdopodobnie stracisz życie
Odkąd zaczęto montować pasy bezpieczeństwa w autach, ocaliły ponad milion ludzi.
Nie bez powodu mają w nazwie bezpieczeństwo. Ich zadaniem jest „przywiązanie” Cię do konstrukcji pojazdu, aby zmniejszyć ryzyko urazów. Podczas wypadku cofają się (skracają) o kilka centymetrów, aby przytrzymać ciało przy fotelu.
Właśnie mija 20 lat od jednego z najgłośniejszych wypadków samochodowych: tragicznego wypadku auta wiozącego księżną Dianę, który rozbił się w paryskim tunelu. Według ekspertyz gdyby księżna miała zapięte pasy, najprawdopodobniej przeżyłaby zderzenie samochodu z filarem tunelu.
4. Zapłacisz mandat i dostaniesz punkty karne
Mandat możesz przeboleć, ale pamiętasz, ile punktów karnych dostaje kierowca, który przewozi niezapiętych pasażerów? Brak zapiętych pasów u pasażerów to 4 punkty karne dla kierowcy.
Popularne stwierdzenie, że „każdy płaci za siebie”, w tym wypadku się nie sprawdzi.
5. Taksówka nie jest wyjątkiem
Nie zapinasz pasów w taryfie? Błąd.
Jedyną osobą, która w taksówce jest zwolniona z tego obowiązku, jest kierowca przewożący pasażera. Jeśli nie jesteś kobietą w widocznej ciąży, nie masz orzeczenia lekarskiego albo specjalnych uprawnień, musisz zapinać pasy i już.
6. W Polsce zapinamy pasy ćwierć wieku
Wciąż sądzisz, że pasy bezpieczeństwa nie są obowiązkowe? Polskie prawo nakazujące zapinanie pasów na wszystkich siedzeniach obowiązuje już 26 lat. Na świecie pasy bezpieczeństwa są w użyciu niemal 60 lat, ale niektórzy wciąż ich nie zauważają.
7. Dziecko w foteliku: liczy się wzrost
Czy wiedziałeś, dlaczego dzieci muszą być przewożone w fotelikach? Ponieważ pasy bezpieczeństwa są dostosowane do dorosłej sylwetki.
W 2017 roku weszły nowe zasady przewożenia dzieci. Najważniejsze kryterium to wzrost (150 cm z przodu lub na tylnym siedzeniu: 135 cm i 36 kg). Jeśli na tylnej kanapie samochodu podróżuje trójka dzieci, dziecko w środku nie musi być w foteliku, o ile ma ukończone 3 lata i jest zapięte pasem bezpieczeństwa.
Dzięki prawidłowo zapiętemu fotelikowi podczas wypadku to dziecko bywa najlepiej chronionym pasażerem auta.
8. Tylko prawidłowo zapięty pas zadziała poprawnie
Myślisz, że zapięcie pasa to wszystko, co należy zrobić? Źle ułożony pas może być tak samo groźny jak brak pasów bezpieczeństwa.
Upewnij się, że pas bezpieczeństwa:
- nie jest skręcony,
- jest napięty, ale nie krępuje ruchów,
- przylega do ciała (a nie do torebki, komórki w kieszeni, kurtki puchowej),
- jest poprowadzony ukośnie na dół, od szyi przez klatkę piersiową i dołem wzdłuż bioder – dzięki temu nacisk pasów w razie wypadku skupi się na najbardziej odpornych częściach tułowia (klatka piersiowa, miednica).
Podsumowanie
- W Polsce obowiązek zapinania pasów dotyczy (z nielicznymi wyjątkami) wszystkich kierowców i pasażerów samochodów osobowych.
- Przez niezapięcie pasów możesz stracić część odszkodowania z OC.
- Prawidłowo zapięty pas zmniejsza ryzyko śmiertelnych obrażeń ciała podczas wypadku o 50%.
- Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiada kierowca.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Pasy bezpieczeństwa są stosowane w samochodach od ponad 50 lat. Wydawałoby się, że ich zapinanie nie jest uciążliwe dla kierowcy i pasażerów, a jednak wciąż są tacy, którzy uważają obowiązek jazdy w pasach za nadmierne ograniczenie wolności. A jak do niezapiętych pasów podchodzą ubezpieczyciele?
Nie chcesz zgarnąć mandatu lub punktów karnych? Takie prezenty możesz otrzymać nie tylko za brawurową jazdę czy spowodowanie kolizji. Możesz zostać nimi obdarowany również za nieprawidłowe zachowanie w pojeździe. Sprawdź, czego nie wolno robić w aucie oraz co nie jest wskazane podczas prowadzenie pojazdu.
Ulice i skrzyżowania polskich miast to prawdziwe pola walki. Walki o to, by dotrzeć na czas, zająć najlepsze miejsce na parkingu, bezpiecznie zmienić pas i zdążyć przejechać skrzyżowanie na zielonym świetle. Niestety, ta walka nie sprzyja ani naszemu spokojowi, ani dobrym obyczajom na drodze. Jakim jesteś kierowcą? Sprawdź!
Bezpieczne przewożenie dzieci w samochodzie to temat, z którym wszyscy rodzice powinni być doskonale obeznani. Tymczasem nie wszyscy wiedzą, jak przewozić malców zgodnie z prawem. Punkta przygotowała kompendium wiedzy, w którym znajdziesz odpowiedzi na pytania takie, jak: od kiedy dziecko może jeździć na podstawce, co należy wybrać fotelik czy podstawkę i w jakich okolicznościach możemy zupełnie z nich zrezygnować.
Co jakiś czas oglądasz w mediach nagrania autostradowych kamikadze, ludzi, którzy za nic mają bezpieczeństwo swoje i innych. Ktoś wypuścił psy na pasie zieleni, ktoś jadł kanapkę na pasie awaryjnym, inny zawracał. A czy Ty znasz wszystkie reguły bezpiecznej jazdy po autostradach i drogach ekspresowych?
Motocyklistów dotyczą wszystkie przepisy ruchu drogowego. Jazda motorem to znacznie więcej trudnych sytuacji na drodze, których nie doświadczają kierowcy samochodów. Na co uważać? Jak się zachować?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.